یمن را بهتر بشناسید؛ نگاهی به جایگاه استان الحُدیده در یمن

دوشنبه 24 اردیبهشت 1397 - 16:23
https://iswnews.com/?p=10881

پیرو آنچه در یمن شاهد هستیم، روند عملیات ائتلاف سعودی اخیراً مناطق غربی این کشور را محور اصلی خود قرار داده که در این سه سال از سقوط تنگه مهم باب المندب آغاز شده و تا سقوط مدیریت موزع و الوازعیه (غرب تعز) در چند روز اخیر ادامه داشته است.
اما هدف اصلی از این عملیات چیست؟

الحدیده، تعز، حجه سه استان غربی یمن هستند که در همسایگی دریای سرخ قرار دارند.

در حال حاضر دسترسی نیروهای انصارالله از سواحل تعز قطع شده و سواحل حجه هم آنچنان نقشی در ارتباطات دریایی یمن ندارد؛ و در این بین بنادر الحدیده موقعیت مناسبتری با دریا دارند. از این رو سیطره ائتلاف سعودی بر الحدیده، می تواند محاصره زمینی انصارالله را تکمیل و ارتباط های بسیار محدود دریایی را نیز ناممکن سازد.

نگاهی تاریخی به الحدیده:
«الحدیده در ۲۲۶ کیلومتری صنعا و از شرق با استانهای محویت، صنعا، ذمار و اِب، از جنوب با تعز، از غرب با دریای سرخ، از شمال با استان حجه که در نزدیکی صعده (خاستگاه اصلی انصارالله و استان مجاور عربستان سعودی) هم مرز است.
موقعیت جغرافیایی، تنوع اقلیم و ثروت فراوان این استان موجب شد که “نیروهای کوهستان” نسبت به تصرف این منطقه و استفاده از مزارع وسیع آن طمع بورزند.

کوهستانی ها قبایلی از شمال یمن بودند که علیه اهالی اصلی الحدیده نوعی تبعیض نژادی روا میداشتند. همین طمع به اراضی الحدیده و تبعیض در حق اهالی آن موجب سیطره کوهستانی ها بر این منطقه، کوچ دادن اجباری اهالی اصلی آن و طرد نمودن آنان از صحنه سیاسی و تصمیم گیریها شد.
سیطره غیر بومیان بر منابع الحدیده و به انزوا راندن اهالی آن در بلندمدت موجب شده است که صدای اهالی این منطقه در سازمانهای بین المللی شنیده نشود و این اهالی چندان در عرصه سیاسی حضور نداشته باشند.
بدین ترتیب استانی که دومین استان پرجمعیت یمن محسوب میشود، فاقد اصحاب رسانه متناسب با وزن جمعیتی خود در فضای کشور بوده و غیر از موارد انگشت شمار، از افراد پرنفوذ رسانه ای بی بهره است. این وضعیت موجب انزوای رسانه ای استان الحدیده حداقل تا پیش از انتشار تصاویر قحطی و قبل از بازدید «استیون اوبراین» (نماینده دبیرکل در مسائل انسان دوستانه و هماهنگ کننده در وضعیت بحران) شده است.
(مواهب جغرافیایی الحدیده موجب خیر و فایده ای برای اهالی آن نشده بلکه بسیاری از مسائل را برای آنان پدید آورده است تا آنجا که جنگ تاریخی آنان در قالب انقلاب زرانیق (یکی از قبایل الحدیده) که بر علیه حکومت امام (زیدی) در دهه های ماقبل انقلاب ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۲ اتفاق افتاد، و موجب به انزوا و راندن کامل آنان و در نهایت تعامل با آنها به عنوان یک حرکت سرکش (نه یکی از قطعات پازل انقلاب ۲۶ سپتامبر گردید) و همین سابقه در اصل موجب شده که بسیاری از افراد جنبش انصار الله را متهم نمایند که به صورت عمدی در صدد نابودی الحدیده هستند.»
لینک این مطلب (به عربی) در سایت یمرس

اتاق طراحی عملیات جنگ یمن، به اختلاف افکنی مذهبی و قومی اکتفا نکرده و بعضا در روند طراحی عملیاتها سعی در مشابهت یابی تاریخی دارند.

به عنوان مثال سیطره بر الحدیده (که از منظری کلید تسلیم انصارالله و تحقق نظام شش اقلیمی شمرده می شود)، مسیری است که سلاطین عثمانی (سلطان عبدالمجید اول) در گذشته برای سیطره بر شمال یمن و حرکت برای تسخیر صنعاء در نظر گرفتند!
بنابراین قطع ارتباط و دسترسی انصارالله با دریا، محاصره کامل زمینی، حرکت به سمت صنعاء، اعمال فشار سیاسی و دست بالا در مذاکرات و… از عواملی ست که اتاق فرماندهی ائتلاف سعودی را به فکر اشغال الحدیده دومین استان پرجمعیت یمن انداخته است.

بخش های استان الحدیده

نقشه پراکندگی قبایل در استان الحدیده و برخی از مناطق همجوار

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

    عالی

    پاسخ
  2. ناشناس سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴

    وضعیت یمن اصلا خوب نیست خدا رحم کنه

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۲۷ تیر, ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

      همچنانکه پیش بینی میشد مقاومت بی نظیر ملت یمن نتیجه داد و امروز که ۲۷ تیر سال ۹۹ است بعد دو سال و نیم که از اون روزهای سخت میگذرد ورق شدیدا به نفع انصارالله برگشته و امروز عربستان نه تنها الحدیده را ندارد بلکه مهمترین پایگاه خود در یمن یعنی شهر مارب را هم به زودی از دست میدهد و انصارالله طبق وعده ای که داده است به زودی شهر مارب را فتح میکند خدا با مظلومین است

    2. الملک لله الواحد الجبار یکشنبه, ۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

      سبحان الله
      خداوند به مردم یمن کمک نمود و آنان را یاری کرد.
      و یمن گلوی عربستان ستمکار را در مأرب فشار داده و در حال فتح مأرب و تغییر معادله جنگ است.

      الملک لله الواحد الجبار

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.