سید مصطفی بدرالدین ملقب به «سید ذوالفقار» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان، که به نوعی جانشین شهید عماد مغنیه محسوب می‌شد، بامداد جمعه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۵ در انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق، به شهادت رسید.

هر چند شبکه المیادین، در گزارش اولیه خود، حمله هوایی اسرائیل را عامل این انفجار و شهادت شهید بدرالدین اعلام کرد؛ اما حزب‌الله لبنان در دومین بیانیه خود اعلام کرد که این حزب کماکان در حال تحقیق برای کشف علت انفجار است و مشخص خواهد شد که این انفجار به وسیله جنگنده بوده یا توپخانه …

البته تاکنون جزئیات دقیقی از نحوه شهادت مصطفی بدرالدین منتشر نشده است.

☝️ سید ذوالفقار که بود؟

شهید مصطفی بدرالدین متولد ۶ آوریل ۱۹۶۱ که با نام‌های مصطفی امین بدرالدین، مصطفی یوسف بدرالدین، سامی عیسی، الشبح، الیاس صعب، ابراهیم عیسی، سید ذوالفقار و الیاس فؤاد سائب نیز شناخته می‌شد، مسئولیت بخش نظامی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت و جانشین «شهید عماد مغنیه» فرمانده ارشد شهید حزب‌الله بود.

وی از سال ۱۹۸۲ هنگامی‌که از زندان کویت آزاد شد و فعالیت جهادی و مبارزاتی خود را در دوایر حساس امنیتی و نظامی مقاومت آغاز کرد، همواره از سوی سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس تحت تعقیب قرار داشته و بارها از عملیات ترور جان سالم به در برده بود.

شهید بدرالدین، تمام زندگی خود را در راه مبارزه با اسرائیل صرف کرد. وی و شهید مغنیه در سال ۱۹۸۲ در صفوف نیروهای ۱۷ جنبش فتح بودند و پس از آن وارد حزب‌الله شدند. او از زمان اشغال لبنان به دست رژیم صهیونیستی تا زمان شهادتش در درگیری‌های متعددی بر ضد دشمن صهیونیستی شرکت کرده بود. وی یکی از عناصر تیمی بود که در درگیری‌های مشهور خلده در برابر ارتش اسرائیل ایستاد و مانع از ورود این ارتش به بیروت از دروازه‌های جنوبی شد.

شهید بدرالدین، همچنین مسئولیت عملیات‌های نظامی حزب‌الله را در خارج از لبنان بر عهده داشت. وی از سال ۲۰۱۲ که مسئولیت حضور نظامی حزب‌الله در سوریه را بر عهده گرفت؛ همان زمان نیز از سوی آمریکا در لیست سیاه قرار داده شد. او از سوی این کشور متهم به دست داشتن در انفجار ۱۹۸۳ مقر تنفگداران نیروی دریایی آمریکا بود.

☝️ ویژگی‌های شخصیتی

شهید بدرالدین، دارای شخصیتی بسیار کاریزماتیک و سخت‌گیر در امر انضباط و آموزش بود. در همین حال درون حزب‌الله از او به عنوان یک فرمانده کارکشته و بسیار حرفه‌ای یاد می‌شد، به طوریکه گفته می‌شود او می‌توانسته همزمان با دو تفنگ شلیک کرده و به هدف بزند.

در زمینه تاکتیک‌های نظامی نیز وی دارای هوش بسیاری بالایی بود و بسیاری در دورن حزب‌الله، عمده پیروزی‌ها و خلق تاکتیک‌های نظامی و عملیاتی را به وی نسبت می‌دهند.

این شهید همچنین در طول زندگی خود به پروتکل‌های امنیتی بسیار پایبند بود و از یک گوشی موبایل بیش از یک روز استفاده نمی‌کرد و اجازه نمی‌داد در اطراف محل حضور خود شخصی از تلفن همراه استفاده کند. برای همین است که اطلاعات و تصاویر چندانی از وی در دسترس نیست.

? تلاش برای ترور شخصیتی

مسأله‌ی دیگر، حجم تبلغیات سوء صهیونیست‌ها و رسانه‌های جریان سعودی علیه شهید بدرالدین است، به طوریکه در سال‌های گذشته، رسانه‌های معاند علاوه بر تلاش صهیونیست‌ها برای ترور فیزیکی وی، در راستای ترور اخلاقی و شخصیتی این شهید نیز بسیار تلاش کرده‌اند مسائلی از از جمله بد اخلاق بودن وی، آموزش در اوکراین، تجارت طلا و یا اتهامات اخلاقی، در باره این شهید در رسانه‌های جریان سعودی بسیار به چشم می‌خورد.

حجم تبلغیات منفی و ترور شخصیتی علیه وی از سوی رسانه‌های غربی و سعودی به مسأله‌ای عادی در بین افراد حزب‌الله تبدیل شده بود و

شهید بدرالدین به عنوان فردی شناخته می‌شد که همواره آماج این حملات بوده است.

اتهام دست داشتن در ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر سابق لبنان عاملی بود تا سیل هجمه رسانه‌ای علیه شهید بدرالدین سرازیر شود. اتهامی که تاکنون ثابت نشده است.

از کانال أبناء حزب الله (فارسی)

لینک یادداشت در بلاگ تحولات

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴

    شهادتش هیچ وقت روشن نشد. قلب ماها که کشست ولی خب کم از این قلب شکستن ها در سوریه نداشتیم. از سمیر وجهاد گرفته تا حاج رضوان و شهید بدرالدین.

    چون بعد از کشته شدن علوش بود به نظرم یک همکاری اطلاعاتی عربی/اسراییلی بود به کمک نفوذی های داخلی سوری یا حتی جاسوس های داخلی.

    خدا خودش به این روزهای اخر شعبان انتقام تمام شهدا را عمر بده بزاره ببینیم.

    پاسخ
  2. ناشناس سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۰

    عزیز جان اگر جراتش را دارید از فرمانده سایه های حزب الله یعنی {ابو علی طباطبائی }مطلبی بنویسید

    پاسخ
    1. Mirza سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

      ابو علی طباطبائی شخصیت خیالی ساخته و پرداخته یکی از سایت های داخلی می باشد

      در ثانی به دلایل مسائل امنیتی نمی توانیم در خصوص فرماندهان محرمانه حزب الله مطلب بنویسیم.

  3. ناشناس سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

    آخه میدونی مسئله چیه برادر ،نزدیکترین محل مخالفان به نقطه هدف قرار دادن بدرالدین نزدیک به سیزده چهارده کیلومتر بوده که گلوله خمپاره نمیرسه اونجا ،میمونه توپ ،که یه دونه توپ هم نداشتن مخالفان اونجا اونم بااین دقت میلیمتری !!!!بهتره بگیم هیچ سلاحی بااین برد نداشتن اونجا درشهرک داریا
    هواپیمای اسرائیلی هم که نبوده؟

    پس چی بوده ؟!

    پاسخ
  4. ناشناس دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۹

    خدا روحشون رو‌شاد کنه ان شاالله راهشو ادامه بدیم

    پاسخ
    1. ناشناس جمعه, ۱۷ اسفند, ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

      اگرجسمشان پرپرگشت خونشان همچنان پرخروش درجریان است وعاقبت اسرائیل ، آمریکا وآل سعودراباخودخواهدبرد☺خون برشمشیرپیروزاست ☺اللهم عجل لولیک الفرج(عج الله تعالی فرجه والشریف) الهی آمین برای تعجیل برظهوراقاصلوات

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.