تحلیلی بر نبرد استراتژیک الحدیده

جمعه 18 آبان 1397 - 16:51
https://iswnews.com/?p=15525

از ۱۴می۲۰۱۸، نیروهای تحت رهبری امارات از منطقه الفازه در ۷۰ کیلومتری جنوب بندر الحدیده، عملیاتی را برای تصرف ساحل، شهر و تاسیسات بندری آغاز و با گذشت ۱ماه از شروع عملیات، آنها به حاشیه جنوبی فرودگاه الحدیده رسیدند. ترکیب نیروهای یمنی متحد ائتلاف تحت رهبری سعودی در این عملیات که از سه قسمت اصلی […]

از ۱۴می۲۰۱۸، نیروهای تحت رهبری امارات از منطقه الفازه در ۷۰ کیلومتری جنوب بندر الحدیده، عملیاتی را برای تصرف ساحل، شهر و تاسیسات بندری آغاز و با گذشت ۱ماه از شروع عملیات، آنها به حاشیه جنوبی فرودگاه الحدیده رسیدند.

ترکیب نیروهای یمنی متحد ائتلاف تحت رهبری سعودی در این عملیات که از سه قسمت اصلی تشکیل شدند:

نیروهای جنوبی موسوم به لواءالعمالقه.

نیروهای ساحل غربی موسوم به تهامه

و نیروهای گارد جمهوری تحت فرمان طارق صالح، برادرزاده علی عبدالله صالح.

آموزش این نیروها عمدتا در اریتره انجام می‌شود.

ترکیب سلاح نیروهای مهاجم را از آنچه در تصاویر دیده می‌شود می‌توان به این صورت دانست که نیروهای یمنی سوای معدودی سلاح‌های باقی مانده از ارتش سابق یمن از جمله تانک‌هایT62 و نفربرهای BMP، تقریبا به طور کامل متکی بر انواع و اقسام امرپ‌ها و خودروهای حفاظت شده تحویلی توسط ائتلاف هستند.

خودروها و سلاح‌های آمریکایی تجهیزات اساسی هستند که نیروهای تحت رهبرب ائتلاف در عملیات از آن‌ها بهره می‌برند. ارتش امارات نیز با تانک‌های لکلر، نفربرهای BMP-3، هویتزرهای خودکششی G-6، خمپاره‌انداز خودکششی عقرب و انواع امرپ به صورتی محدودتر از عملیات‌های قبلی در عملیات حضور دارد.

در طرف مقابل نیروهای مقاومت نیز بخش قابل توجهی از تجهیزات باقی مانده از ارتش یمن از جمله نفربرهای BMP-3 ، M-113 ، BTR-80 و تانک‌های T-72 را به همراه توپخانه از صنعا به جبهه ساحل غربی منتقل کرده‌اند.

با وجود پیشروی نیروهای ائتلاف در ماه اول در طول خط ساحلی، نیروهای مقاومت با به کارگیری گسترده انواع موشک‌های ضدزره موفق شدند طی اجرای کمین‌های متعدد مشکلات زیادی برای آنها پدید آورند. طوری که مهاجمین و نیروی هوایی ائتلاف، به ناچار شدند برای امن کردن خط تدارکات، ۳ماه وقت صرف کنند.

سرانجام از حدود ۱ماه قبل تحرک برای محاصره شهر الحدیده آغاز و تلاش شد مسیر ارتباطی صنعا به شهر، موسوم به بزرگراه کیلومتر۱۶ قطع شود که با مقاومت شدید انصارالله مواجه شد. مهاجمین، تحت پوشش هوایی گسترده سرانجام در هفته اول ماه نوامبر موفق به تسلط بر جاده صنعا-الحدیده شدند.

طبق آنچه از میدان گزارش شده بخش زیادی از تجهیزات نیروهای ائتلاف نابود شده، اما در حال حاضر تنها چند کیلومتر تا قطع آخرین جاده ارتباطی به داخل شهر (جاده حجه به الحدیده موسوم به خط شامی) باقی مانده است و در صورت ادامه روند موجود، به احتمال زیاد شهر به زودی محاصره می‌شود.

نبرد الحدیده نقطه سرنوشت‌ساز جنگ سعودی با یمن است. اعلام بسیج همگانی رهبر انصارالله برای حضور در این نبرد، حاکی از اهمیت راهبردی این نبرد است، نبردی که در آینده سیاسی یمن تاثیر مهمی خواهد داشت. انصارالله با پشتوانه مردمی بالای خود ثابت کرده که در این نبردهای سخت پیروز می‌شود.

منبع

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس جمعه, ۱۸ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰

    سلام از شما واقعا بعید بود !!!!!این مطلب متعلق به کانال تلگرامی {پرتو} «ConflictsReporter» هست لااقل اینقدر که تاکید میکنید کسی از تحولات دزدی نکند و مطلب بدون ذکر رفرنس بیان نکند خودتان هم به این حرف خود پایبند باشید چون این شخص آخوند هست و ************** چاپ شود؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. Mirza شنبه, ۱۹ آبان, ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹

      سلام درود.
      اولا اینطور صحبت کردن اصلا درست نیست!
      دوما اگر مارو می شناسید و می دانید که از ما چنین کارهایی بعید هست؛ پس به خوبی باید متوجه باشید که مطمئنا اشتباهی رخ داده است…
      بنده اصلا نمیدانستم ایشان از جایی کپی برداری کرده اند زیرا رفرنسی به مبدا و منبع نداده بودند وگرنه اگر داده بودند مشخصا ذکر میشد. چون رفرنس ندادند ما هم فکر کردیم تولیدی خود ایشان است که البته با گوشزد شما متوجه شدیم که نیست؛البته به نظر میرسد اصل این متن هم ترجمه از جایی دیگر باشد ولی این موضوع باعث نادیده گرفتن حق مترجم نمیشود..
      از این رو رفرنس ما هم اصلاح شد.
      همواره با آرامش و متانت بسیاری از مشکلات حل خواهد شد مگر در برابر ظالمان و منافقان!

    2. ناشناس شنبه, ۱۹ آبان, ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸

      یا للعجب میرزا خودتی ؟؟؟؟!!!!! اصلا توقع نداشتم مطلبی من را چاپ کنی یا پاسخم را بدهی یا حتی اصلاح کنی!!!!!!!تو این چند سال هنوز نشناختمت، به قول امروزی ها لایک داری.{ارادتمندت سید نادر افضلی}

  2. mostafa جمعه, ۱۸ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷

    متاسفانه یمنی های زیر پرچم ال سعود همه چیز رو خراب کردن…اگه اونا نبودن ال سعود تا بحال ده بار نابود شده بود ولی متاسفانه اسلحه شون رو به طرف انصارالله گرفتن که خدا از گناهشون انشالله که نگذره…تمام خون های به ناحق ریخته شده مردم یمن دامان ال سعود و خائنان وابسته به ال سعود رو خواهد گرفت…

    پاسخ
  3. ناشناس جمعه, ۱۸ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴

    ” اَلا انَّ نَصراللّهِ قَریب”

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.