سوالی که این روزها ذهن مرا بسیار به خود درگیر کرده آن است که تحریریه خبر صدا و سیما در ساعت های مختلف آن، به چه روی با ماجرای نبردهای شهر الحدیده و اخبار پیرامون آن اینطور برخورد می کند؟! آیا از سانسور خبری اخبار سوریه که در سالهای ابتدایی آن تا اواسط آن و […]

سوالی که این روزها ذهن مرا بسیار به خود درگیر کرده آن است که تحریریه خبر صدا و سیما در ساعت های مختلف آن، به چه روی با ماجرای نبردهای شهر الحدیده و اخبار پیرامون آن اینطور برخورد می کند؟!

آیا از سانسور خبری اخبار سوریه که در سالهای ابتدایی آن تا اواسط آن و حتی تا همین اواخر در پاره ای از مواقع صورت می گرفت، درس عبرت نگرفته اند؟!
آیا امکان دارد که ما یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کنیم؟!
آیا وقت آن نرسیده تا با احترام به شعور مخاطب، سطح اطلاع رسانی را برای عموم مردم بالاتر ببریم و اخبار واقعی منطقه یِ تا خرخره به خون فرو رفته ی پیرامون کشور عزیزمان ایران را آنطور که هست به مردم ارائه بدهیم؟!

 

این روزها، نیروهای منافق یمنی با همراهی عظیمی از ائتلاف کشورهای عربی و غربی در حال پیشروی در آخرین گذرگاه باقیمانده ی مردم یمن یعنی شهر الحدیده هستند و با سقوط این شهر می توان گفت که یمن در حصار کامل قرار خواهد گرفت.

اما زمانی که به اخبار سیما نگاه میکنید شاهد اخباری مانند:
“پیروزی نیروهای انصارالله و کمیته های مردمی علیه مزدوران خارجی،

دفع حملات ائتلاف سعودی به شهر الحدیده

شکست حملات ائتلاف سعودی به ….

دروغ ائتلاف سعودی در پیشرویهای خود در شهر الحدیده و …” هستیم.

 

این اخبار در حالی از صدا و سیما پخش می شود که این روزها دیگر با وجود گستره ی عظیمی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، هیچ خبری از گوش و چشم مخاطب پنهان نمی ماند.

 

به چه روی وقتی که ائتلاف سعودی با انتشار تصاویر میدانی از داخل شهر حدیده، آهسته آهسته در حال پیشروی در این شهر می باشد، اخبار آن از سوی رسانه ما برعکس جلوه داده میشود؟!!

آیا از سانسور خبری که در قبال سوریه انجام دادید درس نگرفتید؟ آیا با آن وجود، مدافعان حرم رهسپار شامات نشدند؟

یادمان نرفته که چطور اخبار و حضور این دلاوران و مدافعان حریم ولایت نبوی، توسط رسانه های دولتی سانسور شد و یادمان نرفته که چطور در سالهای ابتدایی نبرد سوریه، حتی نام شهدای عزیز مدافع حرم هم توسط رسانه ملی سانسور میشد؛ همان رسانه ای که بعد ها با علنی تر شدن موضوع، با تمام قدرت فریاد مدافعان حرم را سر داد…

 

آنچه که مشخص است آن است که سیاست صدا و سیما لااقل در مورد این موضوع به خصوص، بشدت غلط است و در صورت تداوم آن اثرات جبران ناپذیری بر بی اعتمادی مردم نسبت به خود خواهد داشت.

توصیه مهم حقیر به این عزیزان آن است که اگر لااقل یارای برابری و مقابله بار رسانه های چند میلیون دلاری مانند الجزیره، العربیه و امثالهم را ندارید، حداقل با رفتار حرفه ای و راستگویی بیشتر، از دور شدن مردم از خود جلوگیری کنید؛

کمااینکه در سالهای اخیر به وضوح و روشنی شاهد این موضوع بوده ایم و یادمان باشد که همگان در مورد اعمالمان مسئول هستیم و خداوند از ما خواهد پرسید.

 

“وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَاناً نَّصِیراً . اسرا-۸۰”
بگو : پروردگارا مرا صادقانه ( به هر کاری ) وارد کن ، و صادقانه ( از آن ) بیرون آور ، و از جانب خویش برای من تسلطی یاری بخش قرار ده.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶

    بخدا راست میگین

    پاسخ
  2. حسام دوشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵

    سلام
    شاید در رسانه هایی که من در داخل کشور اخبار مربوط به سورسه و عراق و یمن و غیره را دنبال می کنم خیرگزاری شما انصافا شکست های جبهخ ی موافقان ایران مانند انصارالله و ارتش سوریه را هم به خوبی پوشش می دهد البته فقط صدا و سیما نیست بلکه سایت المسیره هم که وقتی مراجعه می کنی این پیشروی های عظیم ایتلاف عربی را دروغ می پندارد باید در اطلاع رسانی فقط و فقط حقیقت را گفت

    پاسخ
    1. ناشناس دوشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

      انصارالله نمی تواند در یمن تسلط کند چون کشورهای عربی باپیشرفترین سلاح وهواپیما اف ۱۶ واپاچی حوثی قدرتشن محدود است من نظرم اگر حوثها تا فرصت از دست نرفته به گفتگو بنشیند

  3. علي دوشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶

    من نظر شما را زیاد قبول ندارم و تا حدی به صدا و سیما حق میدهم

    اولا اخباری که صدا و سیما از پیروزی های انصارالله میگوید از قول خود رزمندگان انصارالله و مسولین آن است، آیا انصارالله دروغ میگوید؟ به همان دلیلی که انصارلله اخبار ائتلاف را دروغ میشمارد به همان دلیل هم صدا وسیما آن را دروغ میشمارد

    ثانیا روشی که صدا وسیما در مسکوت گذاشتن نام شهدای مدافع حرم در اوایل کار داشت سیاست نظام بود و پس از آنکه خود سردار سلیمانی به مرور حضور خود را در جبهه ها علنی کرد سیاست هم تغییر کرد و صدا و سیما هم به تبع آن روش خود را تغییر داد و طبق برنامه عمل کرد و میتواند از عملکرد خودش دفاع کند

    ثالثا صدا و سیما نمیتواند مثل وبلاگ شما وضعیت خون آلود و وحشتناک یمن و سوریه را با آن روی خشن اطلاع رسانی کند. تصور کنید این وضع جنون آمیز و نا امید کننده را اعلام کند و بعد از آن اخبار کشت زعفران را هم در قائنات اعلام کند، در اینصورت شنونده چه حسی پیدا میکند؟ آیا موضوع برایش بی اهمیت نمیشود و آیا باعث ایجاد سنگدلی نمیگردد؟

    به نظر من صدا وسیما همین روش را با کمی بهبود دنبال کند بهتر است و به وقتش هم برای بسیج کردن مردم هیچ مشکلی نخواهد داشت و شما هم در این وبلاگ کار خود را خوب انجام میدهید. شما نباید توقع داشته باشید روش صدا و سیما شبیه روش وبلاگ تخصصی شما باشد.

    پاسخ
    1. Mirza سه شنبه, ۲۲ آبان, ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۸

      اولا) همانطور که در کشور، رسانه ملی انحصاری است، به همان میزان هم باید جای خالی رسانه هایی که باید می بودند و نیستند را پر کند و به همان مقدار هم حرفه ای عمل کند و میدان را بر ناکسان و دشمنان تنگ کند. یک رسانه حرفه ای نباید چشم به دهان یک بیانیه رسمی و یا … باشد؛ خود باید پویا باشد و با استفاده از جوانان فعال و با افزایش کیفیت خبر رسانی خود را در دل مردم جای کند. نه آنچیزی که اکنون شاهد آن هستیم. دروغ دروغ است؛ حال از دهان هرکس بیرون بیاید.

      دوما) اگر شما اعتقاد دارید که این سیاست خبررسانی، سیاست نظام بود؛ پس باید به شما بگویم که مشخصا سیاست نظام در این نوع از خبررسانی اشتباه بود! باید یاد بگیریم که واقعیات را بگوییم و خود را محصور در کلمات بزرگ و دهن پر کن نکنیم. همه اشتباه می کنند غیر از معصومان؛ کافی ست کمی به اطراف نگاه بیاندازیم.

      سوما) برادر گرامی مدت هاست که تحولات به لطف خداوند از حالت وبلاگ خارج شده است. وبلاگ نویسی هرچند که موثر است اما تمام نیازها را مرتفع نمی کند.
      و بله مطمئن باشید همانطور که الجزیره و العربیه در کنار تمام برنامه های زرق و برق دارشان، اخبار جنگ و خونریزی و … را منتشر میکنند و قلب و ذهن مخاطبان خود را ربوده اند، اگر همت کافی در ما باشد، در کنار زعفران و آوازهای گل و بلبلی، خیلی از کارها می شود انجام داد…

      بخش آخر هم که نظر تماما شخصی شماست و محنرم.

      موید باشید.

    2. علي سه شنبه, ۲۲ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰

      من از قدیم که وبلاگ داشتید خواننده مطالب شما بودم و به همان منوال قدیم از لفظ وبلاگ استفاده کردم این اتفاق را نشانه یک آشنایی و دوستی قدیمی حساب کنید

    3. ناشناس چهارشنبه, ۲۳ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷

      حوثی ها معصوم نیستن
      یا دروغ گفتن یا بخشی از حقیقت رو مخفی کردن
      به عنوان مثال علی رغم وجود درگیری ها در ملاحیط و کتاف و باقم
      حوثی ها تلویحا رد می کنن
      صداوسیما نباید این کار رو می کرد
      الباقی بماند

      صداوسیما مرده سیاسیه

  4. ناشناس دوشنبه, ۲۱ آبان, ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶

    سلام تو این ۵سال اخیر که فضای مجازی به سرعت به مهمترین رسانه خبررسانی مردم تبدیل شد به همان سرعت هم بی اعتمادی به رسانه ملی افزایش پیدا کرد عاملی که درصورت بی توجهی مسئولان میتواند ضررهای جبران ناپذیری به ملت و دولتمان وارد کند دشمنان بی صبرانه منتظر شکاف بین دولت و ملتمان هستتد و رسانه ملی باید با شفاف سازی اعتماد مردم راجلب کند. ملت ایران به درازای تاریخ کشورشون رو دوست داشتن و بیگانگان رو بیرون انداختن بنابراین لزومی نداره بعضی اخبار ازشون پنهان بشه.

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.