تحلیل آخرین اخبار مذاکرات یمن

شنبه 17 آذر 1397 - 19:11
https://iswnews.com/?p=16236

پس از توافق طرفین بر آغاز روند سیاسی و تبادل اسرا خلاصه آخرین اخباری که از مذاکرات در سوئد، به گوش می‌رسد بشرح زیر است:

«_انصارالله درخواست خروج از الحدیده و واگذاری کنترل فرودگاه صنعاء به نیروهای منصور هادی را رد کرده است.
انصارالله خواستار تشکیل دولت انتقالی و خلع سلاح تمام گروههای مسلح در یمن شده است.
انصارالله تداوم حملات و عملیات ائتلاف سعودی در کل جبهات را نشانه عدم جدیت حل بحران در طرف مقابل خود دانست.

_سازمان ملل متحد از انصارالله می‌خواهد به نیروهای سازمان اجازه داده شود تا بر بندر الحدیده نظارت و نقش فنی داشته باشد تا مواد و کالاهای ضروری به کل یمنی‌ها برسد.

_دولت منصورهادی اجازه باز شدن فرودگاه صنعاء بر پروازهای خارجی و داخلی را به شرط نظارت بر پروازها (ورودی و خروجی صنعاء) در فرودگاه عدن یا سیئون را می‌دهد.
دولت منصور هادی همچنین فرودگاه عدن را تحت اشغال امارات دانست.
دولت منصورهادی خلع سلاح انصارالله را پیش شرط آغاز مذاکرات کرده است.»

 

براساس اظهارات مارتین گریفیتس، در حال حاضر مذاکرات در مرحله تبادل نظر و مشاوره است و طرفین نظرات خود را در خصوص مسائل مختلف عنوان می‌کنند.

 

شش موضوع: «آزادی زندانیان و تبادل اسرا، مبارزه در الحدیده، بانک مرکزی، محاصره تعز، ارائه کمک های بشردوستانه، فرودگاه صنعاء» در حال بررسی است و طرفین تابحال بیشتر تبادل نظر کرده و بر عمده مسائل توافقی صورت نگرفته است.

 

در اظهارات گریفیتس سه مورد بعنوان اصل اشاره شده که بعید بنظر می‌رسد انصارالله آنها را کاملا قبول کند:
۱_ توافق تحمیلی شورای همکاری خلیج فارس که به موجب آن علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری استعفا داد و دوره انتقالی با ریاست منصور هادی آغاز شد.
۲- قطعنامه ۲۲۰۱ (در سال ۲۰۱۵ میلادی) شورای امنیت که به موجب آن انصارالله باید صنعا و سایر مناطق تحت تسلط خود را تخلیه و تسلیحات جنگی را تحویل دهند. همچنین در این قطعنامه سازمان ملل، منصور هادی را به ریاست جمهوری یمن به رسمیت می‌شناسد. در این قطعنامه رهبران و فرماندهان بلندپایه انصارالله تحریم شده‌اند.
۳- طرح نظام شش اقلیمی که انصارالله با آن براساس اینکه پایه ای است برای تجزیه یمن، مخالف است.

 

انصارالله برای جلوگیری از تجزیه یمن و استعمار کشورهای همسایه انقلاب کرده و اینکه این سه مورد را بعنوان مبنا قبول کند بی‌معناست.
از طرفی دیگر تداوم درگیریهای جبهات مختلف یمن و اعمال نظر سعودیها بر تیم مذاکره منصورهادی و حضور کم‌رنگ اماراتیها در مذاکرات سوئد و سرسختی انصارالله در مطالباتش؛ حاکی از آنست که این مذاکرات با این شرایط نمی‌تواند نتایج و توافقات موثری به دنبال داشته باشد و موضوعات در حد موارد جزئی مانند تبادل اسرا باقی خواهد ماند و به حل بحران یمن نخواهد انجامید.

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.