آیا ارتش سوریه وارد شهر منبج شده است؟

جمعه 7 دی 1397 - 17:45
https://iswnews.com/?p=16692

تا لحظه نگارش این متن(ساعت ۱۶ روز جمعه) هنوز نیروهای ارتش سوریه وارد شهر منبج نشده اند و تمامی اخبار ورود یگان های ارتش سوریه به داخل شهر به نوعی دروغ و یا نادرست است.

ظهر امروز فرماندهی نیروهای مسلح سوریه با انتشار بیانیه ای از ورود نیروهای ارتش سوریه به داخل شهر منبج در شمال شرق استان حلب خبر داد.

خبر مهمی که باعث بوجود آمدن موج گسترده ای از واکنش ها در میان فعالان رسانه ای و فضای مجازی شد؛ اما واقعیت ماجرا مقداری با اخبار موجود فرق می کند.

 

موضوع حضور نیروهای ارتش سوریه در مناطق تحت کنترل نیروهای کردی در اطراف منبج و شرق فرات، سابقه ای طولانی دارد و روند این موضوع پس از دستور عقب نشینی نیروهای آمریکایی از خاک سوریه شدت بیشتری پیدا کرد؛ نکته مهم آن است که کردهای سوریه هیچگاه بطور کامل پل های پشت سر خود را برای مذاکره با دولت دمشق تخریب نکردند و مذاکرات همواره با شدت و ضعف ادامه داشته است..

طی روزهای اخیر نیز بسبب اتفاقات پیش آمده و تحولات جاری منطقه، مذاکرات کردها با دولت دمشق وارد مرحله ای تازه و متفاوت از آنچه که در گذشته شاهد آن بودیم شد.

هرچند که جزئیات مذاکرات اخیر بصورت رسمی منتشر نشده است اما درک آن با توجه تغییرات میدانی برای افرادی که تحولات سوریه را دنبال می کنند کار چندان دشواری نیست.

از قرار معلوم توافق دولت سوریه و کردها در چندین مرحله اجرایی خواهد شد و هر یک از مراحل آن تابعی از تصمیمات مشترک طرفین و بر اساس ظرفیت های موجود و تا آنجا که قابل اجراست، خواهد بود.

 

از این رو در اولین مرحله شاهد لشکر کشی ارتش سوریه به سمت شهرک العریمه در غرب منبج بودیم؛ در میان تکذیب های فروان نیروهای ارتش سوریه در العریمه مستقر شدند. البته زمستان سال گذشته نیز نیروهای ارتش سوریه در حومه غربی العریمه برای جلوگیری از نفوذ بیشتر مسلحین ترکیه که آن روزها در قالب عملیات درع الفرات ارتش ترکیه در حال پیشروی به سمت العریمه بودند؛ مستقر شدند و حضور نیروهای سوری در اطراف العریمه موضوع تازه ای نبود. و نیست.

 

در دومین مرحله از توافق دولت سوریه و کردها، نیروهای ارتش سوریه خیز بعدی خود را برای ورود به شهر منبج و استقرار در خطوط تماس کردهای(نیروهای مجلس نظامی منبج) با مسلحین ترکیه در نواحی شمالی منبج محکم برداشتند. بیانیه منتشر شده توسط ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سوریه همان گام محکم دولت سوریه است!

 

تا لحظه نگارش این متن(ساعت ۱۶ روز جمعه) هنوز نیروهای ارتش سوریه وارد شهر منبج نشده اند و تمامی اخبار ورود یگان های ارتش سوریه به داخل شهر به نوعی دروغ و یا نادرست است.

امروز هیئتی متشکل از نیروهای سوری و روسی وارد شهر شدند و با اعضای مجلس نظامی منبج گفتگو کرده و دوباره از شهر خارج شدند اما هنوز نیروهای ارتش سوریه وارد شهر نشدند.

البته مردم شهر در حال برافراشتن پرچم سوریه بر بام خانه های خود هستند و مشخصا ارتش سوریه وارد منبج خواهد شد.

 

در واقع ستاد فرماندهی ارتش سوریه با انتشار بیانیه رسمی مبنی بر ورود ارتش به منبج، به ترکیه و اردوغان فهماند و هشدار داد که دولت دمشق برای بازپسگیری مناطق تصرف شده مصمم است و راه ها برای نفوذ بیگانه ای دیگر در خاک سوریه بسته است.

بدین سبب بود که اردوغان پس از اعلام این اخبار امروز اعلام کرد که دولت سوریه جنگ روانی در منبج را آغاز کرده است و طرف ها نباید دست به اعمال تحریک آمیز بزنند! او گفت هدف ما فقط درس عبرت دادن به YPG است و قصد تجزیه سوریه را نداریم و اگر خطر تروریست ها برطرف شود ما دیگر آنجا کاری نداریم!

 

از سوی دیگر حساب رسمی نیروهای YPG بیانیه ای منتشر کرد و در آن از عقب نشینی نیروهای YPG از غرب فرات و تحویل آن به ارتش سوریه خبر داد.

شاید کردها از عفرین درس گرفته اند…

 

بر اساس اطلاعاتی که هم اکنون در اختیار داریم مراحل بعدی توافق کردها و دولت سوریه شامل شرق فرات می شود و این مناطق نیز رفته رفته به کنترل دولت سوریه در خواهد آمد. البته هنوز برای صحبت کردن در این مورد و کیفیت مراحل اجرای آن بسیار زود است و باید صبر کرد و دید چه خواهد شد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. محمد(ل ن) یکشنبه, ۹ دی, ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۴

    خیر

    پاسخ
  2. حسن شنبه, ۲۹ دی, ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

    خودت فهمیدی چی نوشتی بالاخره چی شد رفتند یا نرفتند

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.