نتانیاهو تلاش دارد با یارگیری از درون لبنان و از طریق دیگر احزاب بتواند برای حزب الله دشمنان جدید و متعددی را کادر سازی کند و با قرار دادن در مقابل حزب الله، ضمن تضعیف جایگاه مردمی با مهار کردن آن از درون بتواند با دستیابی به مولفه‌های بیشتر شانس خود را در تحولات آتی برای مقابله مستقیم با حزب الله افزایش دهد.

 

تحولات سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه به گونه‌ای است که همواره موجب شده به صورت مداوم تحرکات دیپلماتیک و امنیتی زیادی نیز در بین کشورهای منطقه شکل بگیرد. تحولات و تحرکاتی که هر کدام از کشورها برای ارتقاء قدرت خود در این محیط دست به آن میزنند تا در یک سطح از توازن قدرت قرار بگیرند. لذا همواره جغرافیای منطقه در معرض التهابات و حوادث خطرآفرین بسیاری قرار داشته و شاهد پر چالش ترین وقایع بوده. اساسا از زمان اشغال کشور فلسطین و تشکیل رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه، بخشی از تحولات و تحرکاتی که در منطقه غرب آسیا رخ داده موضوعاتی است که مستقیم و یا غیر مستقیم با این رژیم اشغالگر مرتبط می باشد.

 

رمز گشایی عملیات سپر شمالی

رژیم صهیونیستی این روزها در حال انجام پروژه‌ای جدید برای رسیدن به اهدافی قدیمی است. ارتش صهیونیستی از تاریخ ۴ دسامبر  ( عملیات سپر شمالی ) را در امتداد مناطق مرزهای شمالی این رژیم با لبنان موسوم به خط آبی، آغاز کرده است. خط آبی مرز لبنان و فلسطین اشغالی را تعیین می‌کند؛ این خط توسط سازمان ملل متحد پس از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی و پایان دادن به ۲۲ سال اشغال جنوب لبنان ترسیم شد. در سال ۲۰۰۶ نیز برای پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه قطعنامه ۱۷۰۱ صادر شد که این روزها رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی مدعی شده که حزب الله این قطعنامه را نقض کرده و در بیانیه صادره از سوی ارتش صهیونیستی هدف از انجام این عملیات را کشف و خنثی سازی تونل‌های مخفی زیر زمینی حزب الله که برای انجام عملیات‌های تهاجمی و غافلگیر کننده از جنوب لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی، حفر شده اعلام کرده.

 

در همین راستا ( آندریا تننی) سخنگوی یونیفل با رژیم صهیونیستی همراه شده و ادعا کرده حفر تونل در خط آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نقض قطعنامه ۱۷۰۱ است در ادامه این پروژه آمریکا نیز بلافاصله حمایت کامل خود را از عملیات اسرائیلی‌ها اعلام کرد و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید با صدور بیانه‌ای گفت: آمریکا از تلاش‌های اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود حمایت می‌کند و ما از حزب الله می‌خواهیم که از تونل زدن به اسرائیل و تشدید خشونت و درگیری جلوگیری کند. پیامی که نوعی تهدید مخابره میکند و درواقع مسئول آغاز یک درگیری جدید در منطقه و تشدید خشونت را از ابتدا حزب الله لبنان میداند نه اسرائیل. رئیس رژیم صهیونیستی (رووین ریولین) نیز همزمان با شروع عملیات سپر شمالی، لبنان را به جنگ و نهایتا نابودی جدی تهدید کرد و این موضوع سبب شده تا بار دیگر گمانه زنی‌ها درباره احتمال وقوع جنگ در این منطقه بسیار بالا بگیرد و بسیاری بر این باورند که اسرائیل به دنبال حمله نظامی به لبنان است.

 

حال با توجه به سیاست‌های جنگ طلبانه این رژیم و تهدیدات مکرر علیه مقاومت لبنان این پرسش بوجود می‌آید که آیا واقعا هدف از انجام عملیات سپر شمالی کشف وخنثی سازی تونل‌های مطرح شده است، آیا این تمام ماجرا است؟ اگر اهداف دیگری وجود دارد، تل‌آویو به دنبال دست یابی به چه اهدافی است؟ اسرائیل با عملیات سپر شمالی به دنبال اجرای چه پروژه‌ای است؟ آیا این تحرکات مقدمه‌ای برای شروع یک جنگ جدید در منطقه است؟

برخلاف آنچه برخی تحلیلگران و کارشناسان مطرح می‌کنند و علیرغم تمام عوامل تشدیدکننده موجود بنده معتقدم که در عملیات سپر شمالی به هیچ وجه اسرائیل به لبنان حمله نظامی نخواهد کرد. چرا که این امر مستلزم مولفه‌هایی است که در حال حاضر این مولفه‌ها در اختیار اسرائیل نیست و همین امر موجب شده تا قدرت مقابله مستقیم و رو در رو با حزب الله را نداشته باشد لذا با طراحی و اجرای پروژه‌ هایی به دنبال دستیابی به مولفه‌هایی است تا با دور زدن معادله جنگ مستقیم، بتواند از درون لبنان به حزب الله ضربه وارد کرده و شرایط را برای جنگ احتمالی در آینده مهیا کند. بررسی ابعاد سیاسی نظامی عملیات سپر شمالی که منجر به تحرکات دیپلماتیک و امنیتی جدید در منطقه شده موید این تحلیل است که اسرائیل تلاش دارد تا با انجام این عملیات همزمان به چند هدف دست پیدا کرده و مولفه‌های خود را افزایش دهد.

 

اهداف پشت پرده نتانیاهو در عملیات سپهر شمالی

۱- در خواست رژیم صهیونیستی برای تشکیل جلسه شورای امنیت و صدور قطعنامه جهت محکوم کردن لبنان و حزب الله به بهانه نقض قطعنامه ۱۷۰۱ برای افزایش فشار‌های حقوقی و بین المللی به حزب الله.

 

۲-سفر نتانیاهو به روسیه و مذاکره با پوتین جهت همراه کردن روسیه بعنوان یک قدرت مهم در سطح بین المللی، برای افزایش فشار بیرونی به حزب الله در خارج از لبنان.

 

۳-بهانه‌ای برای  همراه کردن افکار بین المللی و مجوز جهت ادامه نقض حریم هوایی و دریایی به لبنان.

 

۴-رژیم صهیونیستی به بهانه نقض قطعنامه ۱۷۰۱ توسط حزب الله تلاش میکند تا از طریق سازمان ملل مجوزی برای افزایش اختیارات نیروهای یونیفل مستقر در لبنان فراهم کرده تا از این طریق راه را برای سوء استفاده های اطلاعاتی و عملیات جاسوسی خود هموار کند.

 

۵-رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مسئول تونل‌های حفر شده حزب الله در مرزهای شمالی دولت لبنان میباشد، تلاش میکند تا دولت و حزب الله را در مقابل یکدیگر قرار داده تا شاید از طریق فشار دولت بر حزب الله، بتواند تحرکات سیاسی و نظامی آن را محار کند.

 

۶-رئیس رژیم صهیونیستی ( رووین ریولین ) به بهانه نقض قطعنامه ۱۷۰۱ از طرف حزب الله، کشور لبنان را به جنگ و نابودی تهدید کرد. در واقع هدفی که رووین ریولین آن را دنبال میکند بیشتر بهره‌ برداریهای سیاسی از این موضوع است تا با ایجاد نفوذ بتواند از طریق احزاب، طوایف، دولت، ارتش و شهروندان لبنانی یک صف آرایی گسترده در مقابل حزب الله تشکیل داده و با مقصر جلوه دادن آن در خصوص مشکلات و ناآرامی‌های بوجود آمده با ایجاد چند دستگی، اختلاف نظر و درگیری دربین شهروندان لبنانی با یکدیگر جایگاه سیاسی و قدرت مردمی جنبش مقاومت اسلامی حزب الله را تضعیف نماید.

 

نتانیاهو تلاش دارد با یارگیری از درون لبنان و از طریق دیگر احزاب بتواند برای حزب الله دشمنان جدید و متعددی را کادر سازی کند و با قرار دادن در مقابل حزب الله، ضمن تضعیف جایگاه مردمی با مهار کردن آن از درون بتواند با دستیابی به مولفه‌های بیشتر شانس خود را در تحولات آتی برای مقابله مستقیم با حزب الله افزایش دهد. تاریخ نشان داده از زمان تشکیل جنبش مقاومت اسلامی حزب الله این جنبش همواره در عرصه نظامی و سیاسی رشد کرده و توانسته با هوشمندی در مقابل تمام توطئه‌ها و هجمه‌های دشمنان داخلی و خارجی به خوبی ایستادگی کند و با مدیریت بحران‌ها برقدرت و توانمندی‌های خود بیفزاید.

 

*** انتشار یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن و یا بازتاب نظر مجموعه تحولات جهان اسلام نسبت به موضوع مورد بحث نیست.

 مصطفی قارداشلو
مصطفی قارداشلو
کارشناس و عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.