با انتشار ویدیوهای رسمی از حمله داعش به منطقه الجمونه در شرق التنف، حال میتوان تحلیلی بر این عملیات نوشت. در این تحلیل تلاش شده است با صرف نظر از مواضع احساسی، برای جلوگیری از وقوع چنین حملاتی، اطلاعات مفید ارائه شود.

تاریخچه:
بیابانهای مشترک میان عراق و سوریه سالهاست محل حضور نیروهای سلفی-جهادیست. این بیابانها از دیرباز به دلیل وسعت و عدم توانایی دو کشور بر تسلط دائمی بر آنها، محلی مناسب برای حضور و گسترش فعالیت گروه هایی همچون القاعده و اکنون داعش بوده اند.

حدود ۴ سال پیش و با تسلط داعش بر این مناطق، راه های موجود در این بیابانها به عنوان شاهراه های اصلی داعش به عنوان بستری برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده می شدند.

با شروع افول داعش از حدود یک سال و نیم پیش، داعش تلاش ویژه ای برای از دست ندادن این بیابانها برای ادامه حیات عقیدتی انجام داد. هرچند در بیابانهای سوریه، به عللی همچون حضور جدی نیروی هوایی سوریه و روسیه و همراه نبودن بسیاری از عشیره ها با داعش، دواعش به صورت مداوم در حال افول هستند، اما در بیابانهای عراق و مخصوصا مناطقی که ارتباط دائمی با سکونت گاه های اطراف رود فرات در استان الانبار دارند، تا پاکسازی نهایی بسیار خطرناک هستند.

سقوط تدمر، موصل، رقه و تسلط ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت بر قسمتی از مرز سوریه و عراق، از مهمترین دلایلی است که داعش را بر آن داشته که طی ۶ ماه گذشته مانور زیادی روی عملیات در بیابان های عکاشات بدهند، یعنی تنها منطقه ای که با عملیات های غافلگیرانه که شامل یک یا چند انتحاری و سپس آتش باری سنگین چند دقیقه ای از چند جهت و در آخر نزدیک شدن نیروهای پیاده می شود، عملیاتی تضمین شده داشته باشند.

منطقه عملیاتی داعش در صحرای عراق در شکل زیر به رنگ زرد نشان داده شده است. با جستجویی سطحی، می توان حداقل ۷ حمله را ردیابی کرد که داعش طی ۴ ماه گذشته علیه نیروهای ارتش عراق انجام داده است.

البته تمرکز این حملات به این علت علیه ارتش عراق صورت گرفته که نیروهای محور مقاومت جدیدا و از حدود یک ماه پیش به واسطه دور زدن منطقه التنف به این منطقه از مرز عراق و سوریه رسیده اند. در بین این حملات، حتی یکی از حمله ها دقیقا به همین منطقه الجمونه در گذشته صورت گرفته بود که تصاویر زیر مربوط به حمله قبلی به این منطقه است .
در مورد منطقه “جمونه” و یا به تعبیری دیگر “جمامین” ذکر این نکته لازم است که منطقه مذکور صرفا یک نقطه خاص نیست و به مناطقی گفته میشود که در نوار مرزی عراق-سوریه واقع شده است .
تصاویر قبلی حمله داعش به یکی دیگر از پایگاه های عراقی در منطقه جمونه :


تحلیلی بر محل بمباران آمریکایی ها و حمله داعش

نقشه زیر نشان دهنده وضعیت کلی منطقه است. طبق اخبار واصله هرچند که بسیاری منابع بمباران آمریکایی ها را تایید نکرده اند، اما منابع محلی تایید کرده اند که قبل از حمله داعش، آمریکایی ها پایگاه اصلی نیروهای مقاومت را حدود ۲ کیلومتری داخل مرز عراق (نشان زرد رنگ روی نقشه) بمباران کرده اند. پس از مشغول شدن نیروها به پایگاه اصلی، دواعش در حدود طلوع صبح به پایگاهی که جدیدا در حال ساخت در منطقه الجمونه (مکان دقیق مشخص نیست) بوده است حمله کردند.

با نگاهی به وضعیت پایگاهی که داعش به آن حمله کرده است و رسته شهدای ایرانی حاضر، می توان گفت که این نیروها که اغلب سابقه کار در رسته زرهی یا مکانیزه را دارند، در واقع در حال ایجاد پایگاه برای تثبیت مواضع نیروهای ارتش و حشدالشعبی در این منطقه بوده اند.
عکس تجهیزات عمرانی که حتی بیل مکانیکی آنها هنوز در زمین است نشان دهنده وضعیت پایگاه است:


تحلیلی بر فیلم منتشر شده داعش

داعش طبق معمول این روزها از هر مدرکی که باعث افزایش روحیه نیروهایش شود، نمی گذرد.

آنها فیلم را با تصاویری از حداقل ۱۵ کشته خود، حاصل از حمله به پایگاه نیروهای مقاومت آغاز می کنند که نشان دهنده این است که نیروهای مقاومت نیز تلفات قابل توجهی از طرف مقابل گرفته اند و انتشار فقط ۱۵ مورد آن توسط داعش، نشان از تلفات بیشتر داعش در این حمله دارد که مشخصا در ویرایش نهایی فیلم توسط داعش حذف شده است .


تنلگری به خود
بارها نقاط ضعف نیروهای محور مقاومت را گفتیم و به خصوص دو تحلیل جامع در مورد “نیروهای محور مقاومت زیر موشک های ضد زره” و “تحلیل حمله خان طومان” را نوشتیم تا ان شاء الله دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. این تذکرات طبیعتا شامل نقاط ضعفی است که دشمن به خوبی از آنها آگاه است و شاهدیم که چگونه از آنها استفاده میکند؛ اما نیروهای محور مقاومت که اکثرا از نیروهای داوطلب و غیر دائم تشکیل شده اند، به آنها واقف نیستند.

تمرکز نیرو در محیطی که در آن در موقعیت ضعف هستیم، بزرگترین عامل این حادثه است که حداقل ۳ نیرو با درجه های فرماندهی و ده ها نیروی تخصصی و نظامی دیگر را از ما گرفت.

زمان حمله طبق معمول زمانی است که نیروها در کمترین هشیاری هستند. شروع حمله ساعتی قبل از اذان صبح متضمن خواب آلودگی بسیاری نیروها و تامین نور مناسب در زمانی است که دواعش عنصر غافلگیری را استفاده کرده اند و نوبت جنگ رو در رو است.

مکان حمله جایی است که داعش در آن به وجود آمده و سالها رشد و نمو پیدا کرده است. در منطقه ای که بارها عملیات موفق انجام داده است و به روش کار مسلط است.

در ویدیو عملا هیچگونه سنگربندی برای دفاع از نیروها دیده نمیشود. هرچند که پایگاه تازه در حال احداث است اما حتی هسته مرکزی پایگاه دارای خاکریزهایی بالاتر از سقف خودرو نیست. بسیاری چادرهای برزنتی نیروها در محیط باز احداث شده اند…
ده ها خودرو و تجهیزات عمرانی در محل دیده می شود که به راحتی میشد با چیدن آنها دور محل چادرها، دقیقا همان الگوی نیروهای نظامی جهان در ساخت سنگرهای موقت را عملی کرد! همان کاری که غربی های تازه وارد شده به آمریکا با دلیجان های خود برای در امان ماندن از حمله سرخپوست های محلی انجام میدادند!

در فیلم مشاهده می شود که بسیاری از نیروها حتی سلاح شخصی در دست ندارند! این در حالی است که داعش از قبل، حمله را با آتش باری کالیبر سنگین در گرگ و میش شروع کرد و شاید بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد که هوا تقریبا روشن شده بود به حمله پیاده دست زد.

در فیلم ها علیرغم وجود بیش از ۵ خودروی حشد با مسلسل های کالیبر بالا، هیچ نشانی حتی از شهادت فردی روی این خودروها دیده نمی شود.


کلیپ اول؛ تلفات داعش
با کیفیت پایین : دانلود
با کیفیت خوب : دانلود

———————————

کلیپ دوم؛ درگیری نیروها با دواعش و لحظات اسارت شهید محسن حججی …

با کیفیت متوسط : دانلود

با کیفیت خوب : دانلود

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. علیرضا پنجشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶

    با سلام و خسته نباشید. به نکات درستی اشاره کردید.ضمنا ساده ترین اصول جنگی یعنی استتار نیز رعایت نشده بود و همانطور که درفیلمها می توان دید رنگ چادرهای استقرار نیروها سفید !!! انتخاب شده بود و مشخص بود که اکثر نیروها در یک چنین منطقه پر آشوبی به خواب ناز رفته اند چرا که همگی بدون سلاح در پشت خاکریز قایم شده بودند و متاسفانه دانه به دانه شهید شدند.آموزشهای جنگی لازم به نیروهای داوطلب بسیار مهم است.به قول مقام معظم رهبری شهادت چیز خوبی است ولی نباید هدف باشد . برای جامعه و نظام نباید هزینه بیهوده درست کرد.به نکته خوب دیگری اشاره کردید و آن خان طومان است .جایی که عده ای از داوطلبان محیط جنگی و خشن جنگ با داعش را با اردوهای تفریحی جهادی وراهیان نور اشتباه گرفته بودند و در حالیکه منطقه حلب شاهد سنگین ترین نبردهای تاریخ جنگهای سوریه بود در کمال آرامش درپی ثبت عکسهای سلفی و عزاداری وسینه زنی بی موقع و نمایش اصلاح ریش و سر بودند درصورتیکه از مخزن آب به آن بزرگی و بلندی که بهترین برج دیدبانی منطقه می توانست باشد غافل بودند و خود می دانید که متاسفانه به همین شکل اخیر با اولین انتحاری همگی ترسیده و گریختند و تک تک آنها به شهادت رسیدند.روحشان شاد ولی فرماندهی نیروهای متحد واقعا باید فکری به حال فرماندهان تازه کر میدانی خود کند و حداقل فرماندهان را از افراد کار آزموده و پاسخگو انتخاب کند تا شاهد بر زمین ریخته شدن خون جوانان وطن نباشیم.

    پاسخ
    1. hamilton دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱

      سلام
      والا من به این نتیجه رسیدم که هیج وقت با دو سه تا فیلم اونم از سوی دشمن اظهار نظر و جمع بندی کلی نکنم.چون این فقط زاویه محدود لنز دوربین هست. و ده ها احتمال دیگر وجود داره که این حادثه بوجود آمده باشد.من بعید می دونم که رزمنده ها بدون پست نگهبانی و سنگر تیربار و آمادگی قبلی خوابیده باشند .پس فرمانده و تجربیات رزمندگان کجا رفته ؟؟؟آدم عادی چطور توی صحرا بدون نگهبان و مراقب و بدون برنامه ریزی می خوابد.. مگه میشه یه کاروان خودرو و آدم اونم توی صحرا اونم اون بیابون ساکت به یک گروه نظامی حمله بکنند (صدای خودروها صدای نفرات و تجهیزاتشون ) یه جا کار اشکال دارد. یا نیروی نفوذی داشتند . یا از زاویه ایی (از آسمان توسط پهپاد )یا ازنفرات اطلاعاتی بسیار حرفه ایی استفاده کردند و بعد ازاطمینان کاملااز نقطه ایی وارد شدن و شروع به کشتن نگهبان ها و بمب گذاری جمعی و لحظه ایی کردند. بعد از بمب گذاری و آتش بازی خودروها وارد کارزار شدن.چون شهید حججی با تجهیزات کامل و حتی بی سیم رو سینه داشته دیده می شود. البته این نظر بنده هست قصد بی احترامی و ادعای خود خواهی ندارم

    2. Mirza دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

      سلام . بله کلام شما درست هست .
      اما از این موارد در این چند سال زیاد دیدیم بنابراین به نظر ما تذکر دادن به شیوه ای که در پست خواندید نمیتواند بی فایده باشد ..

    3. M.sh جمعه, ۲۱ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

      در جریان خان طومان شنود زدن که تروریستها میخوان حمله کنند ، ساده ترین کار ممکن ایجاد خاک ریز بود که حتی امکاناتش هم مهیا بود اما متاسفاته سهل انگاری شد.

  2. حمید رضا کریمی پنجشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸

    فعالیت در چنین بیابان صافی، نیاز به مخفی کاری و پوشش نداره (از ۳۰ کیلومتری همه چیز مشخصه)، نیاز به حضور قدرتمند داره…..

    پاسخ
  3. ناشناس پنجشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴

    سلام
    من این فیلم رو بارها دیدم خیلی حیلی عجیب بود من اصلا هیچی نمیفهمم هر دفعه که میبینم فقط گریه میکنم اخه چرا اینجوری شد واقعیت این فاجعه چی بود تحلیل دقیق تر لازمه

    پاسخ
    1. smhb یکشنبه, ۷ مرداد, ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

      دقت کن اونا سعی کردن اونا رو محاصره کنن و از همه طرف بهشون حمله کردن نباید بیل میکانیکی رو اونجا رها می کردن چون اون نقش سنگر واسه ی. دشمنو داشت و دید رزمنده های خودی رو کور می کرد در قسمت آخر بچه فاطمیون و زینبیون فرصت داشتن با وجود خطر فوق العاده یه راه وجود داشت که به سمت بلدوزر فرار کنن و سنگر بگیرن ولی از شدت پاتک و شبیخون و جا خوردن بچه های خودی قدرت تفکر ازشون گرفته شده بود.در ضمن اینم بگم که غنایم زیادی رو بدست آوردن نمی دونم کدوم پست فطرتی جاشونو لو داده بود عملیاتو دمدمه های صبح شروع کردن و از ساعت ۵ تا۷ صبح ادامه داشتدبا اینکه این فیلم تلفات زیاد مقاومت رو نشون می ده ولی همش همین نیست تلفات داعش چند برابر نیرو های ائتلاف علیه داعش بوده و همچنین نتنها عملیات با شکست مواجه شد که در سکانسای آخراون ماشینایی که دارن بر می گردن در حقیقت دارن عقب نشینی می کنن ضمنا از خود گذشتگی مقاومت و فاطمیون و زینبیون واقعا مثال زدنی بود.خوشا بحالشون که عاقبت بخیر شدن.

  4. ناشناس پنجشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰

    یکی دیگه از نکاتی که شاید مغفوله اینه که شاید دید فرماندهی درست چیده نشده…
    توی گفتگویی که حسین دهباشی با امیر شاهین راد به وضوح وجود دیدگاه غلط در زمان جنگ با عراق رو نشون میده… جایی که فکه به عنوان هدف و نه «سر پل» برای حمله به بصره انتخاب میشه… دقیقا وضعیت بیابانهای سوریه و عراق هم همینه… اغلب وضعیت سر پل دارند… و نه وضعیت هدف… حتی تشکیل پایگاه به این سرعت در بعضی نقاط که به راحتی با یک تک سریع پس گرفته میشه جای سوال داره.

    پاسخ
    1. حمید رضا کریمی پنجشنبه, ۲۶ مرداد, ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲

      بله، البته دفاع مقدس و جنگ با داعش خیلی تفاوت داره و نمیشه به این راحتی ها بهش نگاه مقایسه ای کرد…
      وضعیت عملیاتی ما در بیابانهای بین عراق و سوریه هم همین تحکیم سرپل در قلب مناطق قدرتی تکفیره ولی روش اشتباهه….

  5. ناشناس جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱

    لطفا دو تحلیل “نیروهای محور مقاومت زیر موشک های ضد زره” و “تحلیل حمله خان طومان” را دوباره روی سایت قرار بدین

    پاسخ
    1. حمید رضا کریمی جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
  6. ناشناس جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴

    از تکرار حرفهای ضدانقلاب و تخریب مدافعین حرم چه نفعی می برید؟اگر مدافعین حرم نبودند که الان خانوادتون تو صف جهاد نکاح بودند. با همین سنگرها و چادرها پشت آمریکا را به خاک می مالیم شما فکر بعد از حسینیه شدن کاخ سفید را بکن که چطور باید جواب نیروهای پیروز مقاومت را بابت این وتخریبکاریها باید بدهید

    پاسخ
    1. ناشناس دوشنبه, ۲۴ مهر, ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

      تعجبم از کسی که نظر شما رو نخونده منتشر کرده!

  7. ناشناس جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

    دوران آموزشی خدمتمون موقغ خواب یا خاموشی پوتین سربازان نگهبان داشت شلنگ دستشویی ها نگهبان داشت در ورودی نگهبان داشت آسایشگاه نگهبان داشت میله پرچم وسط حیاط گروهان نگهبان داشت ببین تا کجا ها فکر میکردند و هر ۲ ساعت عوض میشدند البته خدمت ما ارتش بود همه چی رو نظم نظامی بود اونایی که باید نگهبانی میدادند خواب بودند حتما بعد از ۵ ۶ سال جنگ این همه عملیات داعش معلمومه روی این عملیات ها هیچ تحلیلی صورت نگرفته که چگونه واکنش نشون بدهند نسبت به عملیات های بعدی فیلم عملیات هاشون قرار میدن واقعا هلو برو تو گلو به حساب میاد منتها اونایی که باید عملیات ها رو تحلیل کنند یا همچین ساختاری وجود نداره در نهاد های نظامی ما یا خوابند

    پاسخ
  8. ناشناس جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳

    به نکات فوق العاده واقعی و میدانی اشاره کردید که البته جواب آنها به ۲ قسمت تقسیم میشود ۱ – همکاری اطلاعاتی قوی آمریکا با داعش جهت هرگونه اطلاعات منطقه و حتی از کار انداختن بیسیم های منطقه و وسایل ارتباطی و در صورت لزوم حمله هوایی و یا موشکی مستقیم به نیروهای قانونی ، قسمت دوم ضعف کلی این نیروها هست که حتی یک پدافند موثر ندارند ، جمرهای قدرتمند متحرک ندارند ، پشتیبانی هوایی قوی ندارند ، پشتیبانی حتی زیمینی قوی ندارند ، تجهیزات مدرن ندارند .
    این نیروها حتی یک یا چند سامانه در حد Buk-M2 و برخی تجهیزات جنگ الکترونیک برای مواقع حساس هم ندارند و زیر پوشش هیچی و عملاً هیچی نیستند ، چرا هستند زیر پوشش هواپیماهای Su-22 و Mig-21 و Shahed-129 هستند که آمریکا مثل آب خوردن همش رو ساقط میکنه .
    نیروهایی که در بیابان میجنگند نیاز زیادی به راکت اندازهای پرشمار دارند و همینطور اطلاعات هوایی از خطوط مقدم و پراکندگی دشمن . با MRLS ها میشه تا شعاع بالا هر دشمنی رو نه کامل ولی تا حد بالایی تارومار کرد .

    پاسخ
    1. حمید رضا کریمی جمعه, ۲۷ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲

      تا زمانی که شواهدی ارائه نشه، انتظار نداشته باشید چنین وقایعی رو تایید کنیم. مخصوصا اگر پای فرمانده هان توجیه گر وسط باشه….
      حمله موشکی به پایگاهی که داعش مورد حمله قرار داد تایید نمیشه و داعش با سلاح های بسیار عادی به این پایگاه حمله کرد….
      با توجه به منطقه حضور نیروها، روسیه یا سوریه دلیلی برای پشتیبانی ندارن و نیروی هوایی عراق هم که بسیار تحت کنترل عمل میکنه که لزورم حضور جدیتر نیروهای نظامی ایران رو نشون میده….

    2. ناشناس شنبه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰

      فرمانده لشکر ۸ نجف اشرف در خصوص جزئیات و چگونگی به اسارت درآمدن شهید حججی و نقش پررنگ آمریکا در کمک به داعش گفت: “در منطقه حلب یک قسمت مثلث مشترکی بین مرز عراق، اردن و سوریه هست که حالت استراتژیک دارد.

      روز یکشنبه هفته گذشته هواپیماهای آمریکایی یکی از مقرهای همین منطقه که گردان حشدالشعبی حضور داشت را بمباران می‌کند و ۳۰ نفر در این حمله از گردان سیدالشهدای حشدالشعبی شهید شدند.

      بلافاصله بعد از این حمله در سحرگاه روز دوشنبه هفته قبل نیروهای داعشی به مقری که شهید حججی هم حضور داشت حمله می‌کنند و درگیری صورت می‌گیرد و حدود ۲ ساعتی هم بچه‌ها مقاومت می‌کنند اما آخر کار یک عامل انتحاری ورود پیدا کرده و شهدای زیادی می‌گیرد.

      شهید حججی هم در این عملیات انتحاری مجروح و پهلو و دست راست ایشان ترکش می‌خورد و نهایتا از سه طرف محاصره صورت گرفته و شهید حججی اسیر می‌شود.

      بمبارانی که روز یکشنبه توسط آمریکا روی منطقه انجام‌شده بود باعث شد مقر پشتیبان هم از بین برود؛ اما بلافاصله بعد از این حمله نیروهای مقاومت در منطقه حضور پیدا کرده و اکنون این مقر در دست جبهه مقاومت است”.

      منبع: فارس

    3. حمید رضا کریمی شنبه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

      منطقه حلب! مرز عراق و سوریه؟! شهید بمباران تفاوت زیادی با شهید جنگ زمینی داره و عکس های منطقه بیانگر واقعیته…. حتی همون ورود انتحاری هم جای تشکیک زیاد داره….

  9. شهر براز شنبه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

    به نظرم تا زمانی که عقبه و پناهگاه داعش در این بیابانها یعنی شهرها و آبادی های ساحل رود فرات در دو کشور عراق (شهرهای عانه، قائم و …) و سوریه (شهرهای البوکمال، میادین و …) در دست داعش است، هرگونه عملیات در این بیابانها خطر ضدحمله سنگین و شبیخون این گروه رو به همراه داره
    بنابراین پیش از تسلط بر ساحل رود فرات، تلاش برای پیشروی و تسخیر این بیابانها (با این وضعیت غریب و بی پناه نیروهای مقاومت)، تلاشی بیهوده و فرسایشی و پرهزینه و پرتلفات خواهد بود.

    پاسخ
    1. حمید رضا کریمی شنبه, ۲۸ مرداد, ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳

      بله متاسفانه عدم ریسک دولت عراق برای پاکسازی جدی مناطق مسکونی الانبار، به خصوص شهرهای کنار رود فرات هم مزید علت هست…

    2. ناشناس پنجشنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۸

      بچه های ما استرس و خواب الودگی باعث شد شهید شوند ما سنگر داشتیم ولی اونا با ماشین اومدند بچه ها یادشون رفته بود تو جبهه هستن حتی اسلحه خودشون هماشون نبود یادشون رفته بود که عقب ماشین تیر بار دارند جای فرمانده ناصر اقایی اونجا خالی بود یکیشون از داعش زنده بر نمی گشت خلاصه جای یه کاردان اونجا خالی بود

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.