توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه

پنجشنبه 17 مرداد 1398 - 00:21
https://iswnews.com/?p=20689

پس از خط و نشان کشیدن اردوغان برای شرق فرات و اعلام حمله قطعی و در جریان قرار دادن آمریکا و روسیه از این موضوع؛ اکنون خبرهایی از توافق آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد منطقه امن یا همان Safe Zone در شمال سوریه به گوش میرسد…

در حال حاضر یک تیم آمریکایی برای مذاکره در این خصوص در ترکیه به سر میبرد و در آخرین اظهار نظرها از سوی مقامات رسمی ترکیه اعلام شده است که نظرات آمریکا و ترکیه در مورد موضوع کردها در شمال سوریه بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده است و همچنین یک “اتاق عملیات مشترک” برای کنترل وضعیت منطقه ایجاد شده است.
 
از سوی دیگر از از اوجالان رهبر تروریست های PKK نیز خبر میرسد که پس از مدت ها،دولت ترکیه اجازه ملاقات اوجالان با وکیلش را داده است و او امروز با وکیل خود دیدار کرده است…
اگر زمانی شنیدید که کردهای سوریه از مواضع قبلی خود در مورد حضور ترکها در شمال سوریه کوتاه آمدند، زیاد تعجب نکنید…
 
پر واضح است که بده بستان هایی در پشت پرده در حال انجام است و به زودی قسمت دیگری از خاک سوریه، یکبار دیگر یا با زور نظامی و یا مذاکرات به اشغال نیرویی جدید در خواهد آمد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. شایان کریمی پنجشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۵

    و سران سیاسی کرد ها هنوزبعد از دو قرن نوکری اندر خم یک کوچه اند.
    کی میخواهند دست از بازی خوردن با هویج استقلال و خودمختاری بردارند خدا عالم است

    پاسخ
  2. Ali جمعه, ۱۸ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴

    ترکیه یک کشور استراتژیک و قدرتمند و تاثیر گذار در منطقە است و آمریکا اگر مجبور باشد بین کرد و ترک یکی را انتخاب کند بدون شک ترکیه را اتخاب میکند و به خاطر کرد ها از همپیمانی با ترکیه دست نمیکشد و حالا هم در حال دادن امتیاز به ترکیه (شمال سوریه) میباشد . از طرف دیگر بازار معاملات بین روسیه و ترکیه داغ شده و مهمترین رویداد تحویل سامانه ی اس۴۰۰ از روسیه به ترکیه است . همکاری و نزدیکی عضوی قدرتمند از ناتو یعنی ترکیه به روسیه بسیار حائز اهمیت برای روسیه است و حتی روسیه همکاری با ترکیه را بر ایران و سوریه ترجیح میدهد . در واقع میتوان گفت آمریکا و روسیه هردو در رقابت بر سر جذب ترکیه هستند و حاضرند به ترکیه امتیاز بدهند . در شرایط کنونی به خاطر مسئله کردها در داخل ترکیه و همچنین کاهش محبوبیت اردوغان در ترکیه و شکست حزبش یعنی عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری های کلانشهر ها از جمله استانبول با ارزش ترین امتیاز تصرف شمال سوریه و تضعیف کردهاست . چون هم در داخل ترکیه سبب ناامیدی کردها میشود و هم ترک های نژادپرست رانده شده از اردوغان را به آغوش اردوغان باز میگرداند و محبوبیت از دست رفته اش را بدست می آورد . آمریکا و روسیه هم به خاطر حفظ و جذب ترکیه امتیاز تصرف شمال سوریه را به ترکیه میدهند . تصرف شمال سوریه به وسیله ی ترکیه و جایگزین کردن ارتش آزاد سبب قدرت گرفتن دوباره ی مخالفان بشار اسد(ارتش آزاد) و قتل عام و آوارگی کردها میشود و کل شمال سوریه از کانتون جزیر گرفته تا ادلب توسط مخالفان بشار اسد کنترل خواهد شد و احیای بخشی از سرزمین های عثمانی کلید خواهد خورد . کردها همیشه بزرگترین مانع مقابل ترکیه بوده اند و اگر اونها نبودند حداقل نصف عراق و سوریه الان در کنترل ترکیه بود و ایران و سوریه و عراق بیشترین ضرر را متحمل میشدن . در شرایط کنونی بهترین کار ایجاد توافقی مشترک بین کردها ایران و سوریه برای حفاظت از شمال سوریه است وگرنه ترکیه هم کردها و هم کشور سوریه را تضعیف میکند . حتی ایجاد این توافق میتواند بار دیگر ادلب را به آغوش سوریه برگرداند .

    پاسخ
    1. محمد م پنجشنبه, ۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

      داش تو انگار از مرحله خیلی پرتی تو به خیالت ایران همون جا دست رودست گذاشته که اردوغان با آمریکا هر کاری دلشون خواست بو کنند.تو نگاه به این روحانی و اون ظریف نکن.

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.