این یادداشت به سه مقوله ی«تفاوت مبانی هویت ملی در ایران با دیگر کشورهای کردنشین»، «نزدیکی هویت قومی و نژادی کردها با بقیه ایرانیان» و نیز «رویکرد فرهنگی و سیاسی دولت ایران نسبت به کردها» می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه کردهای منطقه از هویت اصلی خود دور مانده اند .

یک نکته مهم در تاریخ مبارزات کردها، تفاوت قابل توجه شورشهای کردی در ایران در مقایسه با این شورشها در ترکیه و عراق است. کردهای عراق به مدتی طولانی با این کشور درگیری‌های خونینی داشتند. تنها در عملیات انفال که به ویژه در سال ۱۹۸۸ توسط حکومت صدام علیه کردها اجرا شد بیش از ۱۸۰هزار نفر کرد جان خود را از دست دادند. جنگ بین پ ک ک و دولت ترکیه که از ۱۹۸۴ به این سو در این کشور در جریان است نزدیک به پنجاه‌هزار کشته بر جای گزارده است. اما جنگ دولت ایران با گروه‌های مسلح کرد از شدت و وسعت به مراتب کمتری برخوردار است. دلیل این امر اصطکاک کمتر جامعه کرد ایران با دولت در مقایسه با کردهای عراق، ترکیه و سوریه است که باعث می‌شود گروه‌های شورشی کرد ایران نتوانند به اندازه شورشیان سه کشور دیگر حمایت مردمی را به سوی خود جلب کنند. این مسئله به نوبه خود دلایل متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

۱. تفاوت مبانی هویت ملی در ایران با دیگر کشورهای کردنشین

هویت ملی در کشورهای عراق و ترکیه بر اساس قومیت تعریف شده است. ترکیه هویت ملی خود را بر ترک بودن استوار کرده و اسم ترکیه نیز از کلمه ترک سرچشمه گرفته است. طبق قانون اساسی ترکیه همه شهروندان این کشور ترک محسوب می‌شوند. ترکیه به کردها لقب «ترک کوهستان» داده بود و تا سال ۱۹۹۱ میلادی استفاده از کلماتی مانند کردستان و کرد و نیز تکلم به زبان کردی حتی در زندگی شخصی در این کشور ممنوع بود. در عراق نیز حزب بعث یک حزب ملی‌گرای عربی بود که هویت کشور را بر عرب بودن استوار کرده بود. در سوریه نیز نظیر همین وضع در مورد حزب عربگرای بعث وجود دارد و نام رسمی این کشور «جمهوری عربی سوریه» است. بر عکسِ کشور های فوق، ایران هویت خود را بر قومیت قرار نداده است. در ایران اقوام مختلف از دیرباز در کنار هم زندگی کرده‌اند و نوعی هویت تاریخی را تشکیل داده‌اند، حال آنکه کشورهای ترکیه، عراق و سوریه همگی پس از جنگ جهانی اول از تجزیه خلافت عثمانی به وجود آمده‌اند و به ویژه سوریه و عراق هویت تاریخی چندانی ندارند. به علاوه از زمان صفویه به این سو هویت ایرانی بر اساس دین اسلام و مذهب شیعه و نه قومیت تعریف شده است. به همین خاطر است که در ایران کردهای شیعه هیچ گونه تمایل قوم‌گرایانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و تقریبا تمام ناآرامی‌های قومی کردی در مناطق سنی‌نشین به وقوع پیوسته است. با این حال باید توجه داشت که ریشه قوم‌گرایی کردهای سنی به اختلافات بین دو مذهب شیعه و سنی بر نمی‌گردد. اصولا در مناطق سنی‌نشین کردستان اسلام سیاسی سنی نفوذ چندانی ندارد و اکثر قریب به اتفاق گروه‌های مسلح کرد نیز از ایدئولوژی چپگرایانه یا ملی‌گرایانه پیروی می‌کنند. علت بروز هویت قومی در کردستان سنی ایران این است که مردم این مناطق در مذهب شیعه که یکی از عوامل مهم وحدت‌بخش با اکثریت مردم ایران است شراکت ندارند. البته این امر نافی دیگر عوامل وحدت بخش هویتی یعنی دین اسلام، هویت تاریخی ایرانی و مشابهت‌های زبانی و قومی نیست و چنانکه دیده‌ایم و خواهیم دید همین عوامل است که شدت مخاصمات قومی کردی در ایران را نسبت به کشورهای همسایه خفیفتر کرده است.

۲. نزدیکی هویت قومی و نژادی کردها با بقیه ایرانیان

کردها به لحاظ نژادی جزو اقوام آریایی محسوب می‌شوند. زبان کردی نیز در تقسیم‌بندیهای زبانی یکی از شاخه‌های زبان‌های ایرانی است و با زبان فارسی و نیز زبان‌های محلی ایران شباهت زیادی دارد. اسطوره‌های کردی همان اسطوره‌های ملی ایران هستند. کردها همانند سایر ایرانیان جشن نوروز را گرامی می‌دارند. اما این شباهتها میان زبان، فرهنگ و اسطوره‌ها کردی با زبان، فرهنگ و اسطوره‌ها اعراب و ترکها وجود ندارد. در ترکیه و سوریه برگزاری نوروز به یک واقعه سیاسی و نشانه‌ای از هویت قومی کردها بدل شده بود. ‌به همین خاطر تا مدتها محدودیتهای شدیدی از سوی دولتهای این کشورها بر برگزاری این جشن اعمال می‌شد و بعضا در خلال آن کردها توسط نیروهای امنیتی کشته می‌شدند. اما نوروز در سرتاسر ایران یک عید ملی است که اقوام مختلف ایرانی همراه با دولت این کشور آن ‌را جشن می‌گیرند. به دلایل فوق احساس تعلق کردها با هویت ایرانی به مراتب بیشتر از همبستگی آنان با هویتهای ترکی و عربی است.

۳. رویکرد فرهنگی و سیاسی دولت ایران نسبت به کردها

ایران رویکرد فرهنگی و سیاسی آزادتری را نسبت به اقوام خود و از جمله کردها اتخاذ کرده است. بر خلاف ترکیه استفاده از زبان کردی یا کاربرد کلمات کرد و کردستان در ایران با منعی مواجه نبوده است. زبان کردی از دیرباز در رسانه‌های محلی مورد استفاده قرار گرفته است و در سالهای اخیر زمینه‌های تدریس زبانهای قومی در مدارس نیز فراهم شده است. همچنین سیاستمداران کرد شیعه منعی در رسیدن به بالاترین مناصب سیاسی و اداری نداشته‌اند. چنین شرایطی برای مدتی طولانی در کشورهای سوریه، ترکیه و عراق وجود نداشته است یا هنوز هم وجود ندارد. تا قبل از جنگ داخلی سوریه دولت این کشور حتی از صدور شناسنامه‌ برای ساکنین کرد و شناختن شهروندی آنان امتناع می‌کرد. در ترکیه و عراق نیز تبعیض‌های آشکاری علیه شهروندان کرد وجود داشت.

اگرچه وجود پاره‌ای از نارضایتی‌ها و گرایش‌های مرکزگریزانه در مناطق سنی‌نشین کردستان ایران قابل انکار نیست، عوامل فوق به علاوه اقدامات سیاسی و امنیتی صورت گرفته سبب گردیده است که به جز در دو‌دهه اول انقلاب و به خصوص سالهای نخستین آن، فعالیت گروه‌های شورشی کرد عمدتا به حملات پراکنده به مناطق مرزی از درون کردستان عراق محدود بماند و در برهه‌هایی نیز به کلی متوقف شود.

پی نوشت: مرزهای نقشه هیچ سندیت قانونی ندارد و “فقط بصورت فرضی” محدوده ی تقریبی حضور کردها را نشان میدهد.

 سید رضا رفیعی
سید رضا رفیعی
دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. مجید دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲

    تحلیل درست و بجایی است. ممنونم
    کرد و ترک و عرب از برادران هموطن ایران بزرگ هستند و ما باید سعی کنیم به عنوان برادری مهربان آنان را آشتی دهیم تا دشمن ار دعوایشان سودی نصیبش نشود. ان شاالله.

    1. ناشناس جمعه, ۳ آبان, ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲

      باسلام به همه آنها که به فکر تقویت نقاط مشترک بین اقوام عزیز ایران عزیزتر از جانمان هستند ما باید نقاط مشترکمان رادر نظر داشته باشیم بین مسلمانان واهل کتاب ساکن ایران وبین همه اقوام ساکن ایران وبین مذاهب مختلف مسلمین تا دشمنانیکه دشمن دین وکشور وهویت ومنافع و قدرت وپیشرفت وهمه چیز ما هستند نتوانند سوءاستفاده کنند اختلافات ما اگر هر مقدار که باشد مثل اختلافات اعضای یک خانواده است ولی در برابر دشمن باید متحد باشیم واختلافمانرا خودمان حل کنیم تمدن هفت هزار ساله وبلکه بیشتر متعلق به همه ایرانیهاست درود به همه خیر خواهان ایران وایرانی

    2. محسن شنبه, ۲ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶

      من فارس هستم و افتخار میکنم به کشورم که اقوامی دارد که همه آریایی هستند کرد ولر و ترک و بلوچ… و همه پشتیبان کشورم هستند.همه آریایی هستیم و زیر یک پرچم… هنوز کردستان نرفتم که انشالله حتما سفری به آن استان خواهم رفت

  2. محمد دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸

    با تشکر از نویسنده بابت تحلیل بسیار پربار و واقع گرایانه ایشان.
    من کرد ایرانی واز طوایف کرمانج هستم .در نزدیکی قومی و زبانی سایر ایرانیان با کرد ها هزار دلیل می توان ذکر کرد اما ملموس ترین دلیل اینکه یک پیرزن کرمانج شیعه در روستاهای بجنورد خراسان شمالی به همان زبانی صحبت می کند که یک پیرزن ایزدی در سنجار عراق .واگر این دو روزی با هم هم صحبت شوند بدون نیاز به هیچ مترجمی ساعتها قادرند با یکدیگر گفتگو کنند.

    1. ناشناس سه شنبه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶

      بنده دوستی دارم که کرمانج(نوعی گویش کردی) خراسان شمالی شهر شیروان هستند؛ بارها به من میگفتند که ما اصلا کردی کرمانشاهی هم متوجه نمیشویم حالا چطور شما میفرمایید که یک پیر زن از شمال خراسان با یک پیر زن از سنجار که در عراق همزبان هستند؟
      مثلا جستجو کنی خواهی دید شما به مرغ؛ مریشک میگویید در حالی که در کردستان و کرمانشاه کلمه ای دیگر به کار برده میشه!

    2. ناشناس جمعه, ۲۰ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

      دوست عزیز نویسنده کاملا درست می گوید زبان کردی چهار گویش اصلی دارد.گویش کردهای ترکیه و سوریه وبخشی از عراق. وبخشی از اذربایجان ایران. وکردهای خراسان کرمانجی می باشد ونزدیک بهم می باشد درحالیکه گویش کردهای کردستان وبخشی ازعراق سورانی وگویش کرمانشاه وایلام ولرستان وهمدان کلهری می باشد

    3. ناشناس سه شنبه, ۱ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

      سلام اولاً کشور ایران بدون کردها معنی ندارد دوست عزیز لرها اصیل ترین گویش کردها هستند

    4. ناشناس شنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

      حرف مفت نزن

    5. ناشناس چهارشنبه, ۱۷ مرداد, ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

      سلام کردهای خراسان کاملا زبانشان با کردهای سنجار (شنگال )یکی است و جفتشون کرمانجن و یک گویش . اما کردهای کرمانشاه گوران کلهر و هورامانن . و این طبیعیه .

    6. ناشناس دوشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

      این نشانه ی بزرگی وتنوع زبان کردی است. ما فقط در هورامان برای کلمه ی کوچک ۸۷کلمه داریم نباید با هم اختلاف داشته باشیم نشانه ی بزرگی و گستردگی زبان کردی است

    7. ناشناس دوشنبه, ۱۴ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

      لحجه کردهای خراسان کوردی کرمانجی هست همانطور لحجه بیش از لیست میلیون کورد ترکیه کوردهای سوریه و کوردهای شمال استان ارومیه همه با لحجه کرمامجی صحبت میکنن پس اگه یه کرمانج بجنورد برای اولین بار بره کردستان سوریه یه ترکیه یا ارومیه نیاز به مترجم نیست

    8. شینجی موتو جمعه, ۲۵ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹

      من قبول دارم که کردهای ترکیه بیش از ۲۰ میلیون نفر هستند و حتی به نظر خودم، شاید تا چهل میلیون هم باشند، فقط جای یک سوال برام هست، اینکه پس چرا در انتخابات ترکیه، حزب کردها، فقط ۷ میلیون رای آورد.. در حالی که تمام کردها بهش رای داده بودند..
      یه بنده خدایی میگفت که عدهء کردها در ترکیه، در همین حدود هست، یعنی هفت الی هشت میلیون.. این یه کم منو به شک انداخت؟؟ آخ، لعنت به این انتخابات ترکیه که تمام فرضیه های منو به چالش کشید..

    9. علی پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵

      اونا فقط تعداد افراد بالای ۱۸ سالشونه برادر

    10. شینجی موتو چهارشنبه, ۲۲ خرداد, ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

      یعنی میفرمائید؛ سیزده میلیون نفر، زیر هیجده سال هستند؟

    11. ناشناس دوشنبه, ۱۰ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳

      اونافقط ملی گرااهای کردهستند که به حزب کردهارای میدن همونطور که میدونیدانتخابات ترکیه حزبیه وبقیه کردها یابه اون احزاب رای میدن یااصلا رای نمیدن بعضی هم اسلام گراهستند وبه اردوغان رای میدن

    12. شوان یکشنبه, ۱۳ مرداد, ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

      کردهای ترکیه برعکس عراق و ایران اسلامگرا و ۵۰ درصدشون حامی عدالت و توسعه اند و همین عامل باعث عدم موفقیت پ ک ک هست چون پ ک ک چپ گرا هستند
      علت ۷ میلیون رای هم اینه ک فقط کردهای ملی گرا رای دادن بقیه رای به اردوغان دادن

    13. ناشناس دوشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳

      توخودت توچالشی داداش.تووترکیه چیزی به اسم انتخابات آزاد نیست.هرچی اردوغان بگه همونه درضمن خیلی ازکوردا به اک پارتی اردوغان رای میدن خیلیام به hdpوخیلی ازکوردام علاقه ای ندارن چون میدونن رای بدن یاندن یکیه

    14. ARASH_KURD سه شنبه, ۲۳ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

      برادر من کردهای ترکیه از لحاظ مذهبی طیف گسترده ای از مذاهب رو دارن و کردهای سنی و شیعه و شیعه علوی و مسیحی ها شامل این طیف میشن در حالی که احزاب کردی ترکیه بیشتر ملی گرا هستند و با مذهب کاری ندارن ، و دولت فاشیست ترکیه در طول این سالها با استفاده از حربه ی مذهب اختلافات عمیقی در میان کردها بوجود آورده .

    15. ناشناس جمعه, ۶ دی, ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰

      ازاین۲۰وچند میلیون حدود۱۰میلیون واجد شرایط رای دادنند

    16. مسعود یکشنبه, ۶ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸

      دلیلش بیشتر اینه که کوردهای ترکیه حنفی مذهب هستن وساختار خانوادگی وایلی انها بیشتر مذهبی تند رو هست .ولی برعکس حذب کوردها بر پایه کومنیستی بنا شده برا همیت اگر تحقیقق کنید بیشترین رای رو حزب اعتدال وتوسعه در دیلر بکر بدست اورده.طبق امار رسمی خود ترکیه فقط در لستانبول حدود ۵ملیون کورد زندگی میکنن .

    17. ناشناس پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹

      نقشه تبریز ارومیه شامل نمیشه

    18. ناشناس چهارشنبه, ۱۳ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

      همه کردها که به احزاب کردی ترکیه رای ندادند . بیشترشون به واسطه علایق اسلامی و اقتصادی و … به حزب اردوغان رای دادند .

    19. ناشناس چهارشنبه, ۱۱ دی, ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

      کردها از لحاظ مذهبی طیف گسترده ای از مذاهب رو دارن و کردهای سنی و شیعه و شیعه علوی و مسیحی ها و… . پس اصلا نیازی نیست مطرح کرد که کرد تافته جدا بافته است! همه اقوام دیگر هم سنی و شیعه و شیعه علوی و مسیحی دارند.

    20. ناشناس جمعه, ۲۶ مهر, ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۲

      واقعا انتخابات ترکیه که حکومتش بعد از اینکه ترکیه حکومت ریاستی رو بر پرلمانی تغییر داده ازاد و دارای صلاحیته؟ترکیه باماهیت کورد مشکل داره اونا هنوز اقلیم کردستان عراق را قبول ندارند به اونجا میگن شمال عراق کودکان کورد استان های کوردنشین ترکیه رو از پدر و مادرشان جدا میکنند و به مدارس شبانه روری میفرستند کوردهای سواحل دریای مدیترانه را به استانبول کوچ اجباری میکنند و کورد ها را از حق انتخاب سرنوشت خود در شمال شرق سوریه محروم میکنند و در صددا با تغییر دموگرافی کوردستان سوریه منطقه رو مانند دوران رژیم بعث عراق تعریب کنند و اجازه نمی دهند که کوردها نماینده ای در تدوین قانون اساسی سوریه داشته باشند چه برسه یه اینکه بگذارند به حزب ه.د.پ رای دهند همچنین شهرداران برگزیده مردم در مردین و آمد(دیاربکر)و وان را که با رای مستقیم مردم انتخاب شده به بهانه های واهی از کار برکنار میکنند و بر آتش فاشیستی و ملی گرایی میکوبند و این کوردا و ملت کورد با مقاومت خود وه تاریخ شاهد آن است هرگز نگذاشته اند هیچ یک از اقدامات اردوغان به ثمر بشیند.
      راستی استانبول ترکیه به تنهایی ۳ ملیون کورد داره و همین باعث شکست اردوغان در انتخابات شهرداری این شهر شده بود

    21. حسین یکشنبه, ۱۵ دی, ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰

      با سلام خدمتتون ولی ملیچک به لک هم مرغ است هم گنجشک

    22. ناشناس شنبه, ۱۹ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷

      مریشک به گنجشک میگیم.منم کورد جنوب استان ایلام و شبیه کورمانجی حرف میزنیم

    23. حسین جباریان یکشنبه, ۱۰ شهریور, ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶

      من کرمانج اسفراین هستم و به مرغ میگیم ریشک .به گنجشک میگیم جوجگ وبه خروس میگیم دیک

    24. ناشناس پنجشنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

      با سلام من کورد ارومیه هستم دقیقااا ما هم اینحوری میگمیم

    25. ARASH_KURD سه شنبه, ۲۳ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

      هیچ جای کردستان به گنجشک نمیگن مریشک، مریشک واژه ی کردی سورانی به معنی مرغه
      گنجشک رو در کردی با کلمات زیادی مثل ملیچک ، ملوچک ، جوجگ ،چوله که و … گفته میشود

    26. محمودغلامی جمعه, ۶ دی, ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۳

      مریشک یعنی مرغ تو کرمانجی،توگویش گروسی میگن مر،

    27. ناشناس سه شنبه, ۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰

      ملیچک یعنی گنجک، کردی فیلی ایلام

    28. حسی یکشنبه, ۱۵ دی, ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴

      ملیچک تو لکی هم مرغه هم گنجچک هم به معنی کوچک و هم به معنی نادان

    29. محمد شنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۲

      سلام من. و هم کلاسی دانشگام هردو کرد کرمانجیم من اهل خراسان شمالی ام و اون اهل ارومیس. با اینکه هزار کیلومتر دورتر ازمن بدنیا اومده بدون هیچ مشکلی باهم صحب میکنیم کردی ولی همکلاسی دیگم که کرد سنندجه نصفه کاره میفهممه ما چی میگیم چون کردی سورانیه لهجش فرق کردهای ترکیه و سوریه و ارومیه و خراسان که هم لهجه اند با کردهای سنندج و مثله فرق فاذسی دری و پشتو است مثلا ی تهرانی و مشهدی با هم راحت حرف میزنن ولی با یک پاکستانی اهل شهر چاویر که پشتو است نمیتونن راحت حرف بزنن

    30. Yashvamilan یکشنبه, ۱ دی, ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷

      همه مردمان کرد به هم‌نزدیکن و فقط گویش ها کمی فرق دارد و اینکه اصلا زبان کرمانجی خراسان با سنجار و حتی کرمانجای منطقه ماکو هیچ فرقی ندارد

    31. ناشناس سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۷

      عزیزجان کوردهای خراسان و کوردهای سنجار هردو کرمانج هستند و کرمانشه هم کلهر هست

    32. ناشناس یکشنبه, ۱۷ دی, ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰

      من یه آ زربایجانیم و کردها را از نزدیک مى شناسم و زن داداشم کرد ادمهاى با فرهنک وبا مرام هستندبه امید اینکه با اعتهاد کردو ترک و سایر اقوام ایرانى ایران سر بلند بسازیم

    33. ناشناس یکشنبه, ۱۹ خرداد, ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴

      سلام دداش چه اتفاقی منم زن عموم ار اذرهای ارومیه به امید برادری و دوستی انسانیت

    34. ناشناس یکشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴

      سلام برهمه برداران کرد از کردهای سورانی اورامانی کرمانشاهی کورمانجی درسوریه وترکیه نیز کرمانج بسیارندماهمه ایرانی هستیم ودرپرتو الله از ایران حمایت می کنیم.دردوران دفاع مقدس با آن که کومله ودمکرات مارا سرمی بریدند ولی ماب ه روی غیرنظامیان وروستاها شلیک نکردیم وبه نامردی کسی را ازارندادیم ناموس کرد مانند ناموس خود ما بود وخواهر ومادرمن. بهیاد مردم آلوت سردشت وبانه که مدتی مهمان آنان بودیم.

    35. ناشناس پنجشنبه, ۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴

      من کرد ایلام و ایل خزل هستم با توجه به اینکه اصالتا نیاکان ما جز کردستان ترکیه بودن و ماهم از اونجا به ایران آمدیم و الان لهجه شبیه کردی کلهری داریم ولی خزلهای کردستان ترکیه کرمانجی صحبت میکنن و از لحاظ نژادی ایرانی هستن پس براشان به عنوان یه کورد آرزوی موفقیت میکنم خداکنه مشکلاتشان حل بشه

    36. افشار جمعه, ۳ آبان, ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

      مطالب شما تقریبا درست است ولی متاسفانه نقشه ای که استفاده کردید .کاملا غلط و بدور از حقیقت است .شما نه تنها تمام آذربایجان غربی را کرد نشین دانسته اید .بلکه شهر تبریز!!! وقسمت عمده ای از آذربایجان شرقی را هم کردنشین معرفی کردید ..متاسفم ..

    37. روژو ارومیه دوشنبه, ۳۱ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰

      دوست عزیز کمی اغراق می فرمایید یا متوجه نیستید که گویش کورمانجی خراسان کاملا با فارسی مخلوط و برای کردها حتی کورمانجهای ایران فهمیدنش سخت است چه برسد به کورمانجهای ایزدی شنگال؟

    38. ناشناس سه شنبه, ۷ آبان, ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸

      سلام دوست عزیز من هم با نظر شما موافقم البته در کشور ایران به تمام زبانها و گویشها و ادیان و مذاهب احترام قائلند ولی من فکر میکنم اگر به همین منوال پیش برود ۹۹ درصد مردم زبان اصلیشان فارسی و دینشان اسلام و مذهبشان شیعه خواهد شد چون فرزندان مان با رفتن به مدرسه حتما باید فارسی یاد داشته باشند و دین ومذهب نیز فقط اسلام و شیعه کتاب دارد و تدریس میشود و اینده خیلی خیلی روشن است چون من خودم کردم وقتی رفتم کلاس اول دبستان فارسی بلد نبودم و از درسهایم عقب ماندم حالا به خاطر اینکه این مسئله برایم تجربه شده بود با بچه هایم از اول فارسی صحبت کردم و اکنون فرزندانم کردی را میفهمند ولی قادر به صحبت کردن نیستند حال اگر هر کدام از فرزندانم با کسی ازدواج کنند که زبانشان بجز کردی باشد حتما خانواده ای خواهند داشت که ۱۰۰ در ۱۰۰ فارسی زبان هستند بدین ترتیب باید گفت که متاسفانه حد اقل در ۱۰ الی ۱۵ سال اینده در ایران زبانها و گویشها حتما منقرض خواهند شد وسلام

    39. ناشناس دوشنبه, ۲۰ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

      در جواب اون کرد نژاد پرست اونی که فاشیسته کردها هستن که پرچم جعلی کردستان را بال میبرن ومی خوان کل کشور ایران رو متعلق به خودشون کنن انگار سرزنین های دنیا ارث پدرشان است بهتره به کردستان ایران بسنده کننین وپاتون رو از گلیمتون دراز تر نکنین

    40. ناشناس چهارشنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰

      هیچشم اینطور عزیز ما پامامونو گلیم دراز نکردیم چه خوشت چه نیاد

    41. ناشناس یکشنبه, ۲۴ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴

      واله کردها ایرانی هستن و اولین حکومت ایرانی رو تشکیل دادن عیلام و ماد
      .
      زیاد هم گید ندین به اینکه به مرغ میگن فلان با بهمان . متحد باشیم به جزئیات به همان اندازه جز بها بدین .
      اما دوست عزیز اذربایجان اذری هست و ترک نیست . ترک به مغول میگن . شما از منفی های که به نظرت دادن خودت ببین چند نفر با فکرت موافقن
      به امید روزی که ایران متحد بشه و هیچ اجنبی و بیگانه جرات نگاه به این خاک پاک اهورایی رو نداشته باشه .

    42. محمد شنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵

      من تهران دانشجوم هم خونه ایم کرد کرمانج دهستان مرگور بخش سیلوانه ارومیس خودمم کرد کرمانج شیروان خراسان شمالیم ما راحت با هم کرمانجی صحبت میکنیم با اینکه هزار کیلومتر جدا از هم بذنیا اومدیم تفاوت لهجمون در حدتفاوت مشهدی و یزدیه مثلا ما میگیم سا چه نی مالا من اونا میگن بو چه نی مالا من یا من میگم دریژ کو وستی بویی اون میگه رازی وستی بویی و بعد یه هفته صحبت کردن الان مثل بلبل حرف میزنیم از هر بیست تا کلمه یکی فرق داره

    43. ناشناس جمعه, ۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

      عزیزم من کرمانج ارومیه هستم نه تنها همه حرف های کرمانج های خراسان رو متوجه می شیم بلکه بدون هیچ مشکی با برادران کردسورانی هم حرف می زنیم

    44. علی سه شنبه, ۸ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

      کوردهای خراسان در زمان شاه عباس از مناطق کوردنشین شمال غرب ایران به خراسان رانده شدند تا هم از مرزهای ایران در مقابل هجوم ترکمنها حفاظت کنند و همنچنین از جمعیتشان در قسمتهای کود نشین کاسته شوند تا نتوانند علیه دولت مرکزی شورش کنند.

  3. hossein دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹

    سلام
    نقشه تان کمی اغراق شده است . انشاالله که منظوری در آن نباشد. در شرق و جنوب شرقی دریاچه ارومیه ( آذربایجان شرقی ) تقریبا هیچ کردی حضور ندارد. در مورد آذربایجان غربی هم به شکل شدیدی در مورد حضور کردها اغراق شده است.

    1. Mirza دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

      علیکم السلام .
      برای شفاف سازی پی نوشت اضافه شد .

    2. رنجبر هستم از فردیس جمعه, ۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵

      سلام برشما عزیزان اگه میخواهید بدانید کرمانجها خراسان بزرگ از کجا سر چسمه گرفتن تاریخ حر کت کرد به حراسان را حتما بخوانید (از ملاتی یکی از شهر های تستان دیار بکر ترکیه)

    3. ناشناس سه شنبه, ۱ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

      زمان صفوی ازتبریز وارومیه ودیاربکر تبعید شدند

    4. ناشناس شنبه, ۲۶ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵

      برادرعزیز نویسنده درذیل نگارشش گفته نقشه علمی نیست و ذهنی کشیده ونظر خاصی نداشته .گفته تقریبا به این شکل هست .کامل بخونید اینقد اعتراض نکنین بنده خدا کامل قید کرده

    5. ناشناس یکشنبه, ۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴

      این حرفا چیه می زنید اینجا ایران است آذری کردی وعرب دیگر اقوامباهم هستیم ترک مغول و عثمانی است شش استان آذری است ولی فرق ندارن ایرانی هستیم ولی استکبار نیاز دارد کشور ها کوچک کننددر عراق هم موفق نشدند شرشان

    6. ناشناس سه شنبه, ۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶

      کوردها عشقن.
      همچنین همه ی ایرانیان دیگر عزیز.

    7. ناشناس دوشنبه, ۱۸ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

      افرین

  4. ممنون بخاطر گفتن اقعیات وبرخوردعلمی وحرفه ای با مسائل روز دوشنبه, ۱۰ مهر, ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹

    کردها از ماایرانیهاهستن، من خودم فارس هستم
    امیدوارم روزی برسه که تمام کردهای سوریه ترکیه وعراق به مابپیوندن ازنظرسرزمینی..
    کردهای آذربایجان شرقی کردستان ایلام کرمانشاه باکردهای اربیل سنجار حسکه خلاصه کردهای خارج ازایران هیچ فرقی ندارن

    1. دین انسانیت چهارشنبه, ۲۴ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷

      البته داداش استان آذربایجان شرقی هیچ کردی ندارد ، اونجا رو کردستان نکن

    2. ایرانی چهارشنبه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

      والبته آذربایجان سرزمین آذری های ایرانی است نه جاسوس های ترکیه
      ایران مال ایرانی هاست آذری و کرد و عرب و غیره فرقی ندارن ولی پانترک جایی در چارچوب سرزمین آریایی نداره

    3. چو ایران نباشد تن من میاد چهارشنبه, ۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۲

      دوست عزیز من ساکن آذربایجان هستم کورد آذربایجان شرقی تمام فامیل های ما ایجا هستن
      بنده رستوران دارم و ۲۴ نفر دارم که کوردن

    4. زنار دوشنبه, ۳۱ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵

      قطعا یه زمانی اونجا هم کرد داشته بدلایل تاریخی که شما باید زحمت مطالعه شونو بکشی…

    5. ناشناس دوشنبه, ۱ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

      کرمانشاه ازقدیم پایتخت کردستان بوده چون تاریخ مادها و تمام آثارباستانیش از مادها و گوردخمه های فراوان ازمادها دارد و استان بزرگی نیز هست . و تمام کردها حرف هم رو کاملا میفهمیم ولی گویش ها یکم با هم فرق دارند کرمانج هم کورد هستند ولی چون درخراسان هستند یکم گویش آنها سختر میباشد.. و گویش کرمانشاه بیشتر از کلهر سرچشمه میگیرد

    6. ناشناس دوشنبه, ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶

      ماد چه ربطی به کرد داره ، ماد کاملا التصاقی زبانه و آزربایجان شرقی هیچ کردی نداره اورومیه هم قبل از جنگ هیج کردی نداره و همه کردهای ارومیه آوارگان عراقی هستن مدارکش هم موجوده لطفا نمکدان نشکنید تا مثل پکک در سوریه نشید

    7. آراد ، کورد کلهر سه شنبه, ۷ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

      آره باشه تاریخ رو هم عوض کنید.اصلا پیامبر هم تورک بوده رونالدو و مسی هم تورکن ترامپ هم تورکه فقط دیگه بس کنید آبروی خودتون رو نبرید

    8. محمد شنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۸

      سلام دوست عزیز من کرد کرمانج اهل خراسان شمالیم و به گویش کورمانجی صحبت میکنم که در ترکیه و سوریه و بخش های از عراق و آذربایجان صحبت میشه ولی شما به کردی جنوبی صحبت میکنید که در ایلام و کرمانشاه و شیخ بزینان در ترکیه و بخش های جنوبی کردستان عراق صحبت میشه برای همین این جمله که الان مینویسم رو فقط کرمانج ها میفهمن: دنگ شوان هات و چیا سر خا وشراند له ژیر دومین

      این جمله بالا رو هر کرد سوریه یا ترکیه یا خراسان بلده جمله بعدی به کردی کلهری مینویسم : اوشم وزت چونه میمزا ؟ سر برز بی مه خاصم. این جمله که به کلهری رو اگه به یه کرد خراسان بگی هیچی نمیفهمه چون همون جمله بالا که احوالپرسی یه نفر با پسر عمه شه تو کردی خراسان و ترکیه میشه : سلاو لاوه مته چریی ؟ سر له ژور بی رندم یا باشم

    9. عشق پنجشنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

      خیر جناب کردها اگه ارومیه کورد نداره چطور صد سال پیش ژنرال سیمیتکو با ارامنه میجنگید در ارومیه من خودم کورد ماکو هستم آذربایجان غربی فقط اسمش آذربایجان هست وگرنه کلا کردنشینه. در مورد کردهای عراق که به ایران مهاجرت کردن بگم اون کردها اولا در استان کردستان ساکن شد بعد از جنگ هشتاد درصدشون رفتن

    10. ناشناس یکشنبه, ۲۴ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶

      داداش فکر نکنم کرد ماکو باشی و الا قضیه رو اشتباه متوجه شدی جناب

    11. ناشناس چهارشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰

      من نفهمیدم شما چرا اینقدر روی شیعه و سنی بودن کوردا تمرکز کردین نمیتونم بهتون درصد بدم ولی درصد خیلی بالایی از کوردا کورد بودن و هم زبان بودن مهم تر از اینه که سنی هستی یا شیعه یا ایزدی مهم اینه که کورد باشی.این صحبت شما و تاکید بر شیعه و سنی باعث اختلاف میشه البته ن بین کوردا چون کوردا هیچوقت برادر خودشونو به جرم اینکه سنیه یا شیعه ول نمیکنن و با وجود اینکه دو مذهب جدا دارن سالهاس خودشونو برادر هم میدونن.بین من شیعه مذهب ایلامی با دوست سنی مذهب سنندجی من هیچ فرقی نیس و قلب جفتمون به ی اندازه واسه زبان و سرزمینمون میتپه

    12. ناشناس چهارشنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳

      از کجا میدونی شاید قبلا بوده

    13. ناشناس جمعه, ۲۹ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

      میدونستید عمارلو تو جنوب استان گیلان کرمانج هستن و بعضی نقاط مازندران و اصلا زبانشون شبیه کرمانشاه و کردستان نیست.

    14. ناشناس سه شنبه, ۲۴ دی, ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶

      میدونید تمام اقوام ایرانی عراقی ترکیه و سوریه آریایی هستند و افغانها تاجیکها وبلوج پاکستان قسمتی از هندوستان ولی برای اینکه باهندیها هم مرزبودند براهزارهاسال یا یک حکومت داشته اند یا غیره لحجه به وجود آمده بروید کتاب آسمانی اوستا را بخوانید همه آریایی هستیم یا از مورخان بزرگ نوشته‌هایی بیاموزید حتی عربهای تمام عراق سوریه لبنان همه ایرانیان بوده اند زبان عربی بعد از اسلام به این سرزمینها آورده شد به زور شمشیر

    15. عشق پنجشنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

      نه اینکه منطقه الان در صلح آرامش هست همیشه سعی میکنید به کردها پرخاشگری کنید و کردها رو به اسرائیل ربط بدین .در حالی که کردها مردم بومی سرزمین خود هستن و جق دارن دولت مستقل داشته باشن ربطی هم به اسلام خاورمیانه نداره تا وقتی یک سیستم فدرالی در خاورمیانه نباشه همیشه این جنگ ها خواهد بود .دفعه آخرت باشه بع کردها پرخاشگری میکنی .تو برو به فکر فلسطین یمن باش

    16. ذ یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶

      یعنی چه؟ کوردهای هرکشورمال همون کشورند ونباید ازاون کشورجدابشوند

    17. دادا یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

      چه مسخره .پس عرب عربستان هم بگه اعراب خوزستان ایران باید روزی به عربستان بپیوندند؟

  5. ناشناس سه شنبه, ۱۱ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰

    سلام و خدا قوت
    ممنون از تحلیل شما.
    یه این زاویه تحلیل تون فکر کردین که این میتونه آغاز تفرقه باشه بین ایران، ترکیه، سوریه و عراق تا کردها بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند (البته با کمک و فکر ماسون ها) و بعد از تجزیه عراق و سوریه به سمت ترکیه و ایران پیش برن؟
    مگه نه اینکه الان دارن در سوریه و عراق از آب گل آلود استفاده میکنن و هر روز توسط غرب به سرزمین های بیشتر حتی روستاهای عربی حمله میکنن و اشغال!
    مگه نه اینکه به منابع نفتی و گازی سوریه و کرکوک در عراق دسترسی پیدا کردند و آمریکا اونجا پایگاه زده!.
    الان وقت دفاع نیست اخوی
    وقت حمله است به هر قوم و ملیتی که به فکر تجزیه منطقه و کشورهای همسایه است.
    قوی بودن ترکیه، سوریه و عراق یعنی قوی بودن کشورهای مسلمان و عدم دخالت خارجی ها در منطقه. به فکر منطقه باشیم و نقشه های شوم غرب که به دستان کردها و یا قومیت های دیگه میخوان به سرانجام برسانند.
    در بین همه قومیت ها و زبان ها اشتراکاتی زیاد و کم پیدا میشه اصل موضوع این که تفکر صهیونیستی(تجزیه منطقه) به دستان دوستان کرد ما به انجام میرسه و این خطر بزرگی برای همه منطقه و جهان اسلام.

    1. عثمان پنجشنبه, ۱ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴

      قصد نویسنده ساختن فرشته از کردهاست در کشور ما ایران عزیز شما یک نوشته متعلق به ۲۰۰سال وقبل آن پیش ارائه فرمائید که کرد در ایران سکونت داشت خود نویسنده ندانسته به جریانات عراق در سالهای ۱۹۸۸و۱۹۹۱اشاره کردند که دراین سالها نزدیک به ۲میلیون کرد از عراق به ایران عزیز مهاجرت داده شد

    2. زاگرس جمعه, ۲ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

      کسی نگفته کرد فرشته است و دنبال فرشته بودن هم نیست ، و این بعث به نظریه ها مخصوص کردها هست که به چندین لهجه اشاره شده و مال همه هم درست و بجاست چون لهجه ها فرق دارد ولی در کل یک معنی و مفهوم دارند و فرقی نمی کند، ولی ای دوست عزیز که خودت رو زیر پوشش اسم (عثمان) قایم کردی و با نیرنگ قصد دخالت در بین نظریه و بحث ما کردها هستی تو هم نه تنها فرشته نیستی بلکه خود شیطان هستی و مکر و حیله از وجودت در این مناظره نمایان هست و قصد و مقصودت هم عیان!!! تو این وسط چکاره ای که به خودت حق دخالت را میدی ؟؟؟ مشخص هست که چقد از کردها کینه تو دل داری ولی باید بهت بگم که تو مریضی و هیچ گاه از این حرکاتت نتیجه نمیگیری بلکه باعث میشی کردها بیشتر و بهتر مجذوب هم شوند به امید اینکه خدا بهت شفا بده

    3. ناشناس چهارشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

      باسلام دوستان من لر هستم ایران سه طایفه دارد که به اریاییها میرسد مادها که کردها هستند کل کردهای چهار کشور پارسها پارس ولرهستند سوم ارلباقی ایران پارتها میباشند اشتباه نکنید اریاییها از سیبری امدن وتمام کردها ایرانی اسیل هستند فقط ایران حتی کردهای عراق سوریه وترکیه ایرانی هستند اگر سواد وزبان کردی یکی فقط لهجه ها فرق دارد حتی ترکها ی ایران هم چند لهجه دارند مثل پارسها هزار لهجه دارند ولی ایرانی هستند خواهند بود وسلام

    4. ناشناس یکشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

      با سلام من از کردهای شمال خراسان بزرگ هستم که شامل خراسان شمالی و چند شهر شمال خراسان رضویه مطالب رو خوندم جالب بود چیزهای جدیدی آموختم هربژی کورد،مال آوا

  6. ناشناس دوشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷

    شما از نقشه هایی استفاده کنید که سندیت داشته باشد و برازنده این سایت باشد

    1. ناشناس دوشنبه, ۱۸ دی, ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳

      باسلام.برادران گرامی همه ما با هر مذهب وقومیتی باید بهم احترام بزارییم .ماهمه بچه های حضرت ادم هستیم که یه روز ازبهشت به زمین امدییم وتا قیامت باهم هستیم ما باید به بچه هامون فقط وفقط انسانیت ودربعد بعدی تقوای الهی روعرضه کنیم وازبان تند که به یقین افت دنیا وقیامته پرهیز کنیم.باید فکر بزرک وعقل سلیم داشته باشیم.دوستدار کرد.ترک.بلوچ.ترکمن.فارس.وغیره.ودراخر دوستدار ایران همیشه اسلام محمدی

  7. ناشناس سه شنبه, ۱۷ بهمن, ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹

    با سلام و احترام…نقشه ای که ارائه کرده اید دارای ایرادات اساسی بوده و به هیچ وجه به درستی سرزمین کردستان را نشان نداده است.

    1. ناشناس دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

      یاشاسین ایران، بژی ایران (از طرف یک دورگه)

    2. ناشناس شنبه, ۲۶ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰

      من اهل خلخالم کرد کرمانج هستم وتو اردبیل شهرستان خلخال هم کرمانج هست آیا میدانید

  8. میثم جمعه, ۴ اسفند, ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

    سلام نکات و مطالب ظریفی بود در مقاله

  9. ناشناس شنبه, ۱۹ اسفند, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

    تمام کردها از یک ریشه هستن.به امید روزی که کردهای ترکیه و سوریه و عراق به ما بپوندن و جزو کشورایران و فرهنگ و اصالت آریایی که اصالت واقعی آنان است قراربگیرن.

    1. ناشناس جمعه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱

      من که این طور فکر نمیکنم
      اگه با خودشون صحبت کرده باشی به خاطر تبعیذات مذهبی دیگه به ایران تمایل چندانی نشون نمیدن.
      اصولا این تفکر پان ایرانیسم که علل خصوص فارس ها دنبالشن با این حکومت محقق نمیشه.
      من خودم فارسم

    2. ناشناس سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳

      واقعا درست است از آرزوهای کردهای سوریه ،عراق و ترکیه این است که روزی به سرزمین مادری خود ایران عزیز بپیوندند.

    3. ناشناس سه شنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

      در واقع چنین است اگرازارزوهای کردان که ازاصیلترین اقوام آریایی هستند بپرسید همه چه در سوریه چه در ترکیه وچه درعراق همه خواستار الحاق به سرزمین مادری خود ایران هستند بخصوص کردهای ترکیه با جمعیت ۳۰ میلیونی کهازلحاظ فرهنگی هیچ اشتراکی با ترکهای ترکیه ندارند چون آنها ایرانی تبارهایی هستند که وطنشان توسط ترکها اشغال شده و خواهان الحاق به ایران هستند

    4. Shilan جمعه, ۵ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

      منم کوردم ولی از قدیم الایام شاهد تعصبای قومیتی کردا هستم. این تعصبات برای چیه آخه! !!

    5. بیب یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹

      چراازطرف کوردها نظرمیدی ومیگی همه؟اونهااز۱۵۰سال پیش قصدجدایی داشتند.البته من بااین کارشون بشدت مخالفم

    6. kurd چهارشنبه, ۲۹ خرداد, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰

      سلام پس معلوم که ایران در حق ن فقط کُرد و کردیت بله در حق ملت خودش که ترکیه عراق سوریه انهارا با خاکشون دزدیده کم توجهی کرده چششو بسته .چون اون خاک ایران که توسط همسایگان دزدیده شده ساکنانش کُرد هستن نظام ایران ساکت مونده در هرحال این اصل منصفانه نیست ؟ یعنی پدر مادری که از بچهاش صاحب درنیاد . در این صورت ما چطوری میتونیم خودمون گول بزنیم که ما ایرانی و پشت ایران واسیم ؟ ما باید بگیم سرزمین بود به اسم کردستان که بین چهار دشمن تقسیم شده یعنی تقسیم کردن البته با قتل عام و زور روستا و انهاشونو به اتش کشیدن . اره عزیزان کُرد زبان این واقیت ایران به کُردها دشمن اصلی ایران چون جغرافیای کردستان در ایران بوده توسط همسایگان دزدیده شده البته رضایت صاحب خانه . ما خوب میتونیم از کجا و از کی ضربه خوردیم

    7. محمد جمعه, ۴ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳

      برادر اینا همش سیاست فرانسه بود وقتی که برای اقوام کشور تقسیم میکردن مردم چیزی نمیدونستن و دولت قاجار دم نمیزد فقط بخاطر منافعش و حتی خیلی ها که خواستن انجام نشه دولت دهنشونو میبست و حتی ترک ها و عرب ها خیلی خوشحال بودن که کشور نژادی خودشونو دارن خوب به نظرت الان ایران چی بگه به عراق بگه مرزتو بردار بیا اینور نمیشه برادر نمیشه وقتی همون روز اول کورد ها دم نزدن باید فکر الانش میبودن که ممکنه اینجوری بشه الان هر جنگ داخلی شکست ایران رو در پیش داره و آمریکا قدرت میگیره و اعراب خوشحال میشن

    8. محمد چهارشنبه, ۱۱ دی, ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

      تمام این بحث ها فقط برای تحریک احساسات افراد است تا زمینه برای تفرقه و تجزیه مناطق کردنشین فراهم کند و این موضوع می تونه برای اقوام دیگر هم گفته شود تا کل ایران تکه تکه شود . مناطق هرچه کوچک تر ، تسلط بیگانگان بر آنها آسانتر!همین بلایی که بر سر بومیان آمریکا آوردند و بعداً برای تحقرشان به آنها “سرخپوست” کفتند. قرآن تفرقه و اختلاف را در ردیف عذاب های آسمانی عنوان کرده و می فرماید: «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی اَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذابا مِنْ فَوْقِکُمْ اَوْ مِنْ تَحْتِ اَرْجُلِکُمْ اَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعا وَ یُذِیقَ بَعْضُکُمْ بَأْسَ بَعْض؛(۸)؛ بگو خداوند قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد، یا به صورت دسته های پراکنده شما را با هم بیامیزد، و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما به وسیله دیگری بچشاند.»

    9. ناشناس سه شنبه, ۵ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

      سلام البته ببخشید… شماهمچ وقت پشت ایران وای نمی ایستید دیدید که شهیدحاج قاسم سلیمانی کوردستان عراق رواز دست داعش نجات دادامابعدازشهادتش بلافاصله باقاتلش هم پیمان شدن وبهش پایگاه دادن

  10. رضا یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

    نقشه کردستان یک سوم این نقشه است، بزرگی به وسعت نیست، بزرگی به تمدن و شعوره، سوییس کشور کوچیکیه ولی سوییسه!! کلا کردستان منطقه ای محصور در کوهستانه، بلاخره از یه جایی این کردستان رو به دریا میرسونین!!! یا از طرف جنوب ایران، یا به مدیترانه یا به دریای سیاه!! آتورپاتکان نقشه ای داره که مربوط به بیش از دوهزار و اندی ساله، غرب دریاچه ی ارومیه هم مربوط به آذربایجان بوده از اون موقع!!! والله با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه!!

    1. ایرانی چهارشنبه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

      هزار تا نقشه از قبل وجود داره چرا نقشه آتورپاتکان!!؟؟
      به یکی گفتن قسم نخور، گفت حضرت عباسی به خدا قسم من اصلاً قسم نمی خورم

  11. کارو پنجشنبه, ۸ شهریور, ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

    همواره دستهایی در کار بوده تا با دسته بندی کردها بر اساس مذهب، میان آنها شکاف انداخته و از پرویدن کردهای شیعه به دیگر کردها جلوگیری کند. اما واقعیت این است که در میان کردها نشانی از تقسیم بندی بر اساس مذهب دیده نمیشود و جامعۀ کردستان نسبت به مذهب حساسیت نشان نمیدهد. از ۲۰ میلیون کرد ترکیه، ۸ میلیون آن علوی است و ۲ میلیون کرد شیعه در خراسان و ایضاً جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفری کردهای شیعه در استانهای کرماشان، ایلام، همدان، کردستان، لرستان و در عراق استانهای واسط، بغداد، کوت و دیاله زندگی میکنند. این کردها هم تاکنون تعلقی به اسلام سیاسی شیعه نشان نداده اند و هیچوقت قلب تحولات بنیادگرایی شیعی نبوده اند و حتی یک حوزۀ علمیه در این مناطق فعالیت آشکار و وسیع نداشته و حتی یک آخوند طراز اول هم از میان آنها برنخاسته است. بررسی تشیع در کردستان به این راحتی نیست که تصور کنیم چون کردهای شیعه به این مذهب گرایش دارند، پس نسبت به هویت کردی خود بیگانه هستند و یا به دنبال هویت خواهی کردی نمی روند! اتفاقا تاریخ عکس این را نشان میدهد و در این مناطق هم جنبش های کوچکی متناسب با شرایط منطقه همواره در جریان بوده و هویت خواهی از کانالهای مختلف صورت گرفته که متدسفانه چشمان تاریخنویسان مرکزنشین یا حزبی همواره نسبت به آن کور بوده است و تصور میکنند در این مناطق هم باید دقیقا مانند مناطق دیگر همان مکانیزمهادنبال شود. این ناشی از دید غلط نسبت به تاریخ است.

  12. کارو پنجشنبه, ۸ شهریور, ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳

    ضمناً در نقشه تان هم اگرچه خودتان اذعان کرده اید که سندیت ندارد، اما بسیار بی دقتی بزرگی به خرج دده اید و به جای آنکه مناطق کاملاً کردنشین کرماشان، ایلام و شمال لرستان (کردهای لک) و غرب همدان را ذیل مناطق کردنشین بیاورید، وارد محدوده استانهای تماما ترکنشین آذربایجان شرقی و زنجان شده اید! کردها تنها در غرب دریاچه اورمیه سامن اند و در آنجا هم بیشتر شهرها میان کرد و ترک و حتی ارمنی و آشوری تقسیم شده است و فقط جنوب آذربایجان غربی یکسره کرد است. در شرق استان کردستان هم در شهرهای بیجار و قروه مذهب بیشتر کردها شیعه است که اگر بر اساس مذهب باشد، باکردهای کرماشان و ایلام و لک هیچ فرقی ندارند.

    1. ناشناس یکشنبه, ۱۵ مهر, ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳

      با سلام من از کرمانج های شهر قوچان هستم کردها چار گویش دارند شامل کرمانجی و گولانی و سورانی و یکی دیگه که الان یادم نمیاد کرمانج ها در شمال خراسان رضوی وتمام خراسان شمالی و در سنجار عراق و شهر اوش در قرقیزستان و حسکه در سوریه و در فیروزه ترکمنستان و خلخال و جابان دماوند و بصورت گروه های کوچک در سایر کشورها مثل لبنان و اردن پراکنده اند با تشکر

    2. آراد ، کورد کلهر سه شنبه, ۷ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

      داداش کوردها ۴ گویش اصلی دارن کرمانجی ، سورانی ، گورانی ، کلهری

    3. ناشناس پنجشنبه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰

      لکها از طوایف لر هستند

    4. نیشتمان یکشنبه, ۱۵ دی, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱

      هفتاد در صد لک ها میگن لر نیستیم تو را به خدا ما لکها رو به لر ها نچسبونید لری و لکی هر دو زیر شاخه های کردی می باشند

  13. شینجی موتو جمعه, ۲۵ آبان, ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵

    قبول نیست، این نقشه باید تا تهران کشیده بشه، چون توی تهران هم کرد هست.. پس تهران هم کردستان هست..
    و البته به نظرم باید تا اصفهان و حتی کرمان و بندر عباس هم کشیده بشه، چون در اونجا هم یه سری از کردها خونه خریدند و در حال کار کردن هستند… البته باید تا مرزهای پاکستان هم جزء این نقشه باشه، چون در مرزهای پاکستان، دو تا از همشهریامون که کرد هستند، دارن کار میکنن.. پس اونجا هم کردستانه..
    راستی، مسکو رو هم یادم رفت، ما یه همشهری داریم، رفته مسکو کار میکنه، اونجا هم کردستانه پس…

    1. ناشناس پنجشنبه, ۳ مرداد, ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰

      خوب معلومه که اگه قدرت دستت بیوفته روی صدام رو سفید خواهی کرد.و به جای ۱۸۰هزار ۱۱۸۰۰۰۰هزار رو قتل عام میکنی.بدون دوست عزیز خیلی ها مثل تو خواستن کردها رو منقرض کنن ولی با یه کم دقت و عبرت از تاریخ متوجه میشی که الان صدام گور به گور شده و جلالها روی صندلیش جولان میدهن.

  14. ناشناس جمعه, ۲۱ دی, ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

    خوب بود درکل کردابا ایران بیشتر جور درمیان

  15. ناشناس جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱

    طبق شنیده‌ها از گذشتگان کرمانجها از کردها هستن که در زمان شاه عباس به خراسان شمالی کوچانده شدند وبه مرور زبانشان تغییر کرد بهر حال انسان با هر دین آئینی قابل احترامه اگه احترام بزاری احترام میبینی

  16. ناشناس پنجشنبه, ۲۲ فروردین, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵

    زبان کردی مانند زبان فارسی از زبان های هند و اروپایی است و کردها از اقوام ایرانی هستند که از دیرباز در فلات مرکزی ایران سکنی گزیده اند.

    1. ناشناس دوشنبه, ۹ دی, ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸

      انسانیت دین مذهب قومیت نمیشناسه بجای ازهم ایراد گرفتن فقط ادم باشین وسلام

  17. ناشناس سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸

    این تحلیل آقای رفیعی کاملا به جا و وارد است کردها از اقوام آریایی و ایرانی هستند مثلاً اگر کردی از سوریه یا ترکیه به میان جامعه ایرانی بیاید درعرض چند ساعت زبان فارسی را میتواند تکلم کند چون کردی لهجه ای از لهجه های ایرانی است واصولا جامعه ایرانی هیچ گونه مشکل همزیستی با کردها ندارد واصولا کردها در هر کشوری که باشندخودرا ایرانی میدانند و آنها قوم ایرانی «ماد»هستند که اولین دولت سازمان یافته ایران باستان را بنا کردند ا زعوامل درگیری کردها بادولت ترکیه عدم سنخیت فرهنگ ایرانی آنها با ترکها می‌باشد که میتوان از برگزاری مراسم نوروز ودیگر رسومات ایرانی را نام برد که از دیر بازمایه اختلاف آنها بادولت ترکیه بوده است واززمانهای قدیم اصولاً سرزمین کردهای ترکیه با بیشترین جمعیت کرد ووسعت سرزمینی و همچنین کردهای عراق جزیی ازسرزمین ایران بوده وجای خوشبختی است که نه تنها کردها هیچ گونه اختلافی با ایران ندارند بلکه در هر سرزمینی که باشند افتخار به ایرانی بودن خود میکنند.

  18. شیخ صفی سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴

    ما ترک های شعیه همیشه برای کشور جنگیدیم وبهش وفا دار بودیم چیزی که نصیبمون شد اشک واذری بودن بود ولی کردها همیشه دنباله تجزیه وسربری والان اریایی وعزیز تر ازجان یدفعه اردبیل جز کردستان میکردین

    1. ناشناس پنجشنبه, ۲۰ تیر, ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷

      اغای شیخ صفی سلام شما دارین نژاد پرستی میکنین اگر میخواهی بدونی که اقوام کرد چه اقوامی بودند برو تاریخ کردها را بخوان تا بفهمی ما نژاد پرست نبودیم و در کشور ایران زندگی کردیم یک لنگ کفش مردم کرد زبان که کلاش نام دارد به اندازه قدمت تاریخی تو نژاد پرست ترک زبان زیادتر است

    2. آراد ، کورد کلهر سه شنبه, ۷ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

      ما تجزیه طلبیم یا شما که پرچم های تورکیه و آذربایجان حمل میکنین اونوقت دم از شهید میزنین؟؟؟این شهیدان نکنه بخاطر پرچم تورکیه و آذربایجان شهید شدن که دارین خودتون رو فدای این دو پرچم میکنین؟؟؟بعدش مگه فقط شما شهید دادین ، ۸ سال تمام ما کوردها از مرزهای غربی دفاع کردیم برو مقاومت دلیرانه مردمان گیلانغرب و پاوه و صالح آباد رو بخون بعد بیا اینجا حرف مفت بزن . یا شاید هم بهتره برین به شعار خلیج عربی برسین ، آبروی خودتون رو بردین بی اصالت ها

    3. Unknown شنبه, ۹ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

      داداش شماهایی که به اختلافات قومی دامن میزنی دشمن مردمی منم کوردم انتظار اینه مثل تو خائن باشم اما من میگم ایرانی های ترک زبان برادر ماهستن

  19. ناشناس جمعه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲

    اولین باره این همه نظر اینجا می بینم کاش همه این مخاطبان که اساسا بزرگوارانند زیر اخبار یمن هم کامنت بگذارند
    گرامیترین ما نزد خدا بی گناهترین های ما هستند

  20. ناشناس دوشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸

    هیچ غلطی نمی کنند در ایران پ پ ک ها ی اشغال برورند کو رشو گم کنند مملکت ما رو اشغال می کنند

    1. ناشناس شنبه, ۱۸ خرداد, ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷

      جمش کن

  21. ناشناس سه شنبه, ۲۱ خرداد, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

    چرت و پرت نوشته ن

  22. ناشناس جمعه, ۲۴ خرداد, ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۴

    باسلام به همگی،کردهااصیل ترین نژادآریایی هستند شمامیتونیداینوازاسم های اصیل آریایی که روی یچه هاشون میزارن ببینید باوجومسلمان بودن پس ازچهارده قرن اصالت آریاییشون روحفظ کردن نوع پوشش سنتهای آریایی وحتی زبان وگویش همگی میدونیم که کردهاهمون مادهاهستند که بااتحادپارس ها وپارته تونستن به جهان حکومت کنن واین رودشمنان قوم آریایی فهمیدن وباتفرقه شیعه وسنی بین ماها جدایی انداختن اگرهمه ماآگاه بشیم میتونیم اتحادمون روحفظ کنیم دوباره ابرقدرت دنیا بشیم ازمرزهای چین تامدیترانه

    1. ناشناس چهارشنبه, ۲۵ دی, ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵

      باسلام.من به عنوان یک ایرانی اصیل آریایئ که هم پدر وهم مادرم از قوم پاک کُرد هستن خواستم ۱چیزی بگم فقط راجع به کرد وکردها وکردستان و تمامی کردزبانهای جهان…وتمام مردم جهان…
      کرد یعنی یکتاپرستی وانسانیت وعزت وشرف و غیرت وغرور وسختکوشی و دلاوری و سربلندی…
      افتخار میکنم که اجداد پدری من با گویش شِکّاکی
      و اجداد مادری من با زبان گورانی صحبت میکردن ودر بکرترین وزیباترین وبهترین جای دنیا سرزمین کردستان پایدار زندگی میکردند ومیکنند..به خود میبالم که به عنوان فرزند انها با وجود ۴دهه زندگی از کودکی تا به حال درتهران…میتوانم با هر۴زبان وگویش ولهجه کردی صحبت کنم و متوجه شوم…
      ثروت ما خدادادیست…ما وارث نعمتها و لطف وکرم پروردگار یکتا وبی همتایی هستیم که از اغاز خلقت این چرخ گردان خاک را به هنر ما کیمیا کرد..
      کوه ودشت وبیابان ودریا وخورشید وماه و چشمه ساران زیبای این طبیعت خدادادی هدیه او به ما قوم پاک و رنجور ومظلوم وستمدیده و بد اهریمن است…زنده باد کرد وایرانی از صدای قلب نوزادی در دل مادرش تا روح پاک صلاح الدین ایوبی…
      از پیشمرگان وشهیدان دلاورش تا تمامی خاک خوردگان فرش تا عرش کبریاییش…سپاس??❤FH

  23. بیژن جعفری سه شنبه, ۴ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

    ایران یک کهن بوم و اتحادیه باستانی اقوام آریایی است ؛ تمام اقوام ایرانی به منزله یک خانواده بزرگ هستند ملتی قدرتمند که تا فرسنگها خارج از مرزهای کنونی اش همچنان خاک ایران گسترده است ؛ تمام کشورهای اطراف ایران کنونی جعلی و ساخته استعمار هستند ؛ هر عضو خانواده ایرانی که بخواهد ملت سازی کند چاره ای ندارد که بر هیمه ای از دروغ های سبک لانه بسازد و مدعی قومی شود که از بته سبز شده و ریشه ای در تاریخ ندارد و یا سرگردان و چادرنشین بوده و اخیرا شهرنشین شده و از ایندست موهومات که تنها در بعضی قهوه خانه ها شاید شنونده ای بیابد ؛ در جغرافیای ما حتی عمده ترکزبانان آناتولی و بخشی از عرب زبانان سوریه و عراق گوهر ایرانی دارند و ترک نژاد و عرب نژاد نیستند ؛
    دروغ هایی مانند کشور ترکیه و مانند آن چون برف آب میشوند و ایران نیاخاک سر بلند مینماید

  24. IRANI پنجشنبه, ۱۳ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

    به عنوان یک ایرانی فارس همیشه به کردها حس خوب و شیرینی داشتم چون پدرم از دوستداران ملا مصطفی بارزانی بود و کرد در خانواده ما ارزش ویزه ای داشتند و قابل احترام بودند. خودم در دوران دانشجویی و هم اکنون نیز بهترین دوستانم آذری ها و کردها هستند. درود به شرف همتون

  25. ناشناس پنجشنبه, ۲۷ تیر, ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵

    عبدا… اوجالان فرمود: هر جا که کورد هست اونجا ایرانه.

    1. ناشناس سه شنبه, ۱۹ شهریور, ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶

      سخن از مصطفی بارزانی است

  26. ناشناس شنبه, ۲۹ تیر, ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰

    نقشه ای که منتشر کرده اید شامل مناطقی پر جمعیت از آذربایجان ایران می شود مناطقی که در آن شهرهایی ترک نشین وجود دارند که جمعیت هر کدام از کل جمعیت کردهای کشور بیشتر هست چطور ممکن هست تبریز و ارومیه را شهرهایی از کردستان نشان داد؟!

    1. Mirza یکشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷

      انتهای خبر پی نوشت را بخوانید.

    2. ناشناس شنبه, ۱۲ مرداد, ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳

      دورود بر همه دوستان تا هرجا کرد زندکی میکند نژاده ایرانی اصیل است چو لرها فارسها کردها گیلکی ها مازنیها کرمانجها وبلوچ اذریها همه اریایی هستیم وازنژاد اریایی پس ما بهتراز دیگر نژاده باهم کنار می آیم

  27. ناشناس سه شنبه, ۱۵ مرداد, ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

    من آرزو میکنم ایران همیشه متحد باشه

    1. ناشناس یکشنبه, ۱۷ شهریور, ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴

      با سلام.من لرستانی ام وبالاتر از اون ایرانی ام وبالاتر از اون یک انسانم .به امید روزی که مرزی نباشد بین انسانها.ولی خب نبود مرز بین انسانها یک ارزو است.والبته یک ارزوی کوچکتر دارم از قبلی دارم که تمام فرزندان ایران بزرگ دوباره به خاک ایران بپیوندند.کرد همیشه ایرانی است.از دیاربکری تا کوبانی واربیل و شنگال کرمانشاه مهاباد وسنندج.همه ایرانی اند.کوچک همه ایرانیها وانسانهایی که به انسانیت معتقدند.فرزند لرستان.خرم اباد

    2. ناشناس دوشنبه, ۱۸ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷

      سلام ،من لرستانی هستم از نژاد کلهر؛تاریخ را که مطالعه کرده ام ،به این نتیجه رسیده ام که نام ایران از کلمه ی اریا گرفته شده است و تمامی اقوام اریایی از قبیل کرد و لر واذری ومازنی وگیلک و فارس همگی اریایی واز نژاد اریا هستیم و در کجای عالم باشیم متعلق به نژاد اریایی هستیم و همدیگر را دوست داریم ،بی اختیار احساس ارامش در کنار هم داریم ،لذا مناطق جغرافیایی که قرار داربم در گویش ما تاثیر گذاشته است ،مثلا کسانی که در مجاورت اعراب قرار دارند حروف حلقی مانند را مانند اعراب تلغط میکنند ،این مورد باعث تغیبر در گویش ها در مناطق دیگر نیز شده است مثل همجوار بودن با ترکها یا عربها ،این عوامل باعث تغییر در زبانهای ایرانیان شده است ،صمنا به قول تاریخ نویسان اقوام اذری نیر ایرانی اصیل و اریابی هستند وبا ترکها هم نژاد نیستند ،اما ما همه در کنار هم وبرای ایران سربلند برادر هستیم ،همچنانکه یک ایرانی مهاجر در دورترین جای دنیا بطور مسالمت امیز زندگی میکند ما هم مبتوانیم هر قومی را در کنار خودمان وزیر پرچم خودمان در اغوش بگیریم و زندگی کنبم ،با احترام به همه ی نطرات ودیدگاه ها(بهاروند ،ایل کلهر در لرستان )

    3. ناشناس جمعه, ۲۲ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

      با سلام من یک ایرانیم مادرم ترک و پدرم کرد است و هر دو با زبان مادریشان صحبت میکنن اما همیشه به من میگفتن که پسرم ما ایرانى هستم و افتخار میکنیم به ایرانى بودن خودمان من هم به زبان فارسى و لهجه لرى علاقه دارم و با لهجه لرى صحبت میکنم و عاشقشم.اره روله

    4. ناشناس چهارشنبه, ۴ دی, ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴

      اینو به عنوان پایتخت نشین ایل کلهر میگم کلهر ها کورد بودن هستن و خواهند ماند اینو از طرف از هزاران نفر گفتم تا روشن شی
      ما اگه تا قیامت ثانیه به ثانیه بمیریم و زنده شویم باز کوردیم اگه تک تک سلول های بدنمان را در این دنیا بی کران پخش کنند باز نام کورد را فریاد می زنند

    5. ایران سه شنبه, ۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۳

      نظرات دوستان هموطن در باره ی متن مقاله و تاکید بر اصیل بودن برادران کردمان در همه ی منطقه را خواندیم . سوال اینجاست چرا برای اتحاد کردهای جدا شده از مام میهن هیچ کس کاری نمی کند بویژه اینکه اردوغان داعش می سازد تا کردها را نابود کند .

    6. ناشناس جمعه, ۱۲ مهر, ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱

      من کرد هستم و متولد و ساکن مهاباد
      کردها هشت شاخه زبانی دارند
      کرمانجی-بادینی-جلالی-سورانی-کلهری-اورامی-گورانی‌و۰۰۰
      و جزو زبانهای هندو اروپایی میباشد که از هندوستان تا شمال آفریقا را پوشش میدهد در طول تاریخ کردها هیچ‌گاه از مذهب برای رسیدن برای دسترسی به اهداف سیاسی خود استفاده نکرده این بدان معناست که دروغ و ریا رو کمتر داشته‌اند حتی در میان سیاستمدارانشان
      اولین حکومت در ایران و قدرتمندترین نیروی نظامی برای اولین بار در جهان توسط کردها( مادها) به مدت ۱۵۶ سال حدود ۲۷۰۰ سال پیش پایه‌گذراری شد
      کردها و لرها از اصیل‌ترین نژادهای ایرانند
      زبان کردی پرمحتوا و کامل میباشد و تقریبا بدون آغشتگی با زبان عربی میباشد-که متاسفانه زبان فارسی نیمی از گویشش را عربی پوشانده است
      مرگ بر تبعیض-درود بر انسانیت
      به امید روزی که همه ما دین و مذهب را مقام و جایگاه اجتماعی اشخاص ندانیم

  28. m شنبه, ۲۳ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

    اگر نقشه سندیت ندارد اشتباه می کنی انرا به نوشته ات الصاق می کنی داخل مطلبت ه بافته ای بماند…

  29. فرزاد ع یکشنبه, ۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

    آفرین به نویسنده گرامی که منصفانه و بدون جانبداری مطلبی روان و روشنگرانه ارائه داده. درود برشما

  30. ناشناس چهارشنبه, ۱۷ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

    هر چهار قسمت کردستان جز ایران است و کردها خود را کرد وایرانی میدانن

  31. fm دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰

    باسلام ایران مملکت مادری همه کردها است وتقصیم کردها بدست انگلیس وتجزیه ایران را خیانت تاریخی میدانند وتمام کردها چه ساکن عراق وسوریه وترکیه ارزوشان این است که به اغوش مملکت مادریشان ایران برگردند وهیچ وقت با تجزیه ایرا ن موافق نبوده اند ونیستند و کردها وفارسها هم گویش زبانشان مشترک است وهمدیگر را عموزاده وهم خون می دانند وهیچ وقت کرد وفار س به یکدیگر به چشم بیگانه نگاه نکرده ونمی کنند به امید روزی سیاستمداران ومسولین این واقعیت رادرک کنند که کردها درایران تجزیه طلب نیستند وفقط ازادی میخواهند وبا تبعیض مخالفند چون خود را صاحب اصلی ایران میدانند وتاریخ این رااثبات کرده که همیشه در سنگر اول دفاع ازخاک ایران بوده ان چو ن کردها مرزدار ایران هستند بطول صدها کیلومتر از مرز اذر بایجان تا نزدیکی خلیج فارس سلم برایران

  32. ناشناس دوشنبه, ۲۹ مهر, ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷

    همدیگرراقبول ندارن..علت..

    1. تیامی بختیاری پنجشنبه, ۱۶ آبان, ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱

      حاجی میخواستم بگم لرستان کورد نداره فقط لر ولک و بختیاری هستن که همشون لر هستن

  33. پیمان جمعه, ۳ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

    به عنوان تهرانی که اصالت آذری دارم به گواه تاریخ و مستندات فرهنگی زبانی و جغرافیایی کورد ها ایرانی ترین اقوام ایران هستند.
    و دولت نالایق ایران میبایست در برابر ترکیه اردوغانی در مواجهه با مشکل کرد برای تعمیق نفوذش از کردها حمایت کنه و حتی آذری ها هم …
    چون واقعا نظام ترکیه بر اساس نژاد و فاشیسم قوت گرفته…
    الان باید ایران پشت کردها باشه نه آمریکای منفعت طلب و این خطای استراتژیک ایران…
    درود بر ایران

    1. رضا (گیلانغرب) چهارشنبه, ۲ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

      درود بر شما ، زنده باد انسانیت و زنده باد ملت بزرگ ایران با رنگین کمان قومیتهایش

  34. سجاد شنبه, ۱۸ آبان, ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

    عکسی قدیمی رو دیدنی آدم فک میکنه این کردا هندی هستن معلوم نیست چی شد یکدفعه لباسشون عوض شد ولی نژاد هندی و ایرانی تا قلب ترکیه رفته شکی بهش نیست

    1. ناشناس سه شنبه, ۲۸ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

      سلام این نقشه کاملا کاذب است ۱- کجای آذربایجان شرقی کردی وجود دارد ۲- اکثر شهرهای پر جمعیت آذر بایجان غربی را ترکان آذری تشکیل میدهند نظیر ماکو ، چالدران ، پلدشت ، قره ضالدین ، خوی ، سلماس ، ارومیه ، نقده ، میاندوآب ،شاهین دژ و تکاب . ۳- مرزهای این نقشه فرضی است یعنی چه ؟ این چگونه فرضی است که مانند تلویزیون روداو است هر فرضی باید حداقلهای واقعیت را داشته باشد و الا کسی یک ماژیک نارنجی بدست گیرد و برای خودش مرزهای فرضی ترسیم کند و اسمش را بگذارد تحلیل !!!! عاقلان دانند

    2. ناشناس شنبه, ۹ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

      دوست عزیز من خودم اهل ماکو و کورد کرمانج هستم . وقتی که اطلاع دقیق از بافت جمعیتی این شهرها نداری علکی اظهار نظر نکن . اینم بگم شهرهای شوط و پلدشت که زمانی از بخش های ماکو بودن بعدا جدا شدن اکثریت کوردهای میلانی هستن . گرچه ادارات دولتی در اختیار آذری زبان ها هستش ولی دلیل بر این نیست که بافت جمعیتی این شهرها آذری نشین باشد.

    3. ناشناس جمعه, ۲۲ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

      سلام منم کرمانج قوچان هستم

  35. میترا دوشنبه, ۴ آذر, ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

    با سلام
    من پدرم کرد هستش و مادرم ترک هستش
    ولی مهم تر از همه ی اینها این هستش که ما ایرانی هستیم و این خاک ماست و خاک ما خواهد بود
    آنچه که مهم هست این است که هر کدام از قومیت ها پاره های تن این خاک هستند و همگی با هم ایران بزرگ را تشکیل میدهند بنابراین هر کدام از ما قبل از این که ترک یا کرد یا …. باشیم یادمون نره که ایرانی هستیم و از این خاک خلق شدیم
    و ایران زمانی قدرتمند و پایدار خواهد بود که همگی ما با هم متحد باشیم
    چیزی که دشمنان وجودی ایران نمیخواد همین اتحاد ما هاست
    آگاه باشیم اگر متحد نباشیم این کشور هرگز ایران نخواهد بود .

  36. Unknown شنبه, ۹ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳

    سلام بنده کوردم و افتخارم اینه که کشور زادگاهم ایران هست کشوری با تمدن و فرهنگی غنی که در مقایسه با ترکیه که جمهوریش عمر کوتاهی داره و یا عراق که تقلید کننده راه بزرگان ایرانی بود و همچنین سوریه و صد البته بنده به سه چیز احترام ویژه ای میگذارم اول خدا دوم ایران سوم کورد زبانها در همه جای گیتب

    1. ناشناس جمعه, ۱۵ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

      سلام من یه کرد کرمانج هستم و افتخار میکنم که یه کرد هستم من از نسل نادر شاه افشار سردار چنگچو شرق ایران که نبود الان شرق ایران دست افغان بود پس افتخار میکنم اول یه کرد هستم بعدش کرمانج

  37. ناشناس دوشنبه, ۱۸ آذر, ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

    باسلام. به نظر من چو ایران نباشدتن من همه ما برادریم وزیر سایه وچتر ایران و ولایت.. یا علی

  38. ناشناس پنجشنبه, ۲۸ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶

    با سلام.همه مون میدونیم که کردهای عزیز همه ایرانی هستند .ویران با ایرانی چه خصومتی میتونه داشته باشه .به جز بیغیرتها. من یه مازنیم با گویش طبری.ولی ایرانی ام این قدمت زیاد ماست که گویش و زبان زیادی داریم .وگرنه همه مون یک رگ و ریشه داریم.

  39. ناشناس شنبه, ۳۰ آذر, ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

    آره بنده به عنوان یه کورد. ما عرب یا ترک نیستیم ولی میشه گفت ایرانی یا عموزاده های ایرانی هستیم و از یک ریشه ایم. اگه قرار باشه کورد داخل یه کشور زندگی کنه اون ایرانه و خاک ما باید جز ایران باشه نه عراقو ترکیه و سوریه

  40. انوش یکشنبه, ۱ دی, ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵

    یکی از عوامل اصلی درگیری کردها درعراق وسوریه ومخصوصا در ترکیه که ۱۸ استان کرد نشین دارد دورافتادن انها ازهویت ایرانی بودن انها است یکی از ارزوهای این اصیلترین قوم ایرانی «مادها»یعنی کردهای امروزی الحاق به وطن مادریشان ایران است بعلت موقعیت خاص ژیو پولیتیک ایران وسواحل طولانی دسترسی به ابهای ازاد که در جهان یک برگ برنده محاسبه می شود به هیچ عنوان اولا نمی خواهند بعد از اتحادیک کشور محصور درخشکی باشند ثانیا اگر به فرض اتحاد کردها درسوریه ،ترکیه و ایران که همه این سرزمینهاپیوسته به هم هستند کردها برای دسترسی به ابهای ازاد مجبور به الحاق به یکی از سه کشور سوریه ،ترکیه وایران هستند که انها تمایل شدید به به الحاق به سرزمین مادری شان ایران را دارند واین دوری طولانی فعلی که به واسطه مرز بندیهایقدرتهای جهانی اجبارا صورت گرفته این قوم اریایی رادر ارزوی وصل به سرزمین ابا واجدادیشان ایران قرار داده چون اقوام ایرانی ازرمز ورموزات چگونه زندگی کردن درکنار یکدیگرکاملا اگاه هستند.

  41. معمار پنجشنبه, ۵ دی, ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

    عالی بود . جانم فدای ایران و ایرانیان از هر قوم ومذهب . ایران سرای ما است به امید بازگشت پاره‌های تن جدا شده ایران زمین .

  42. ساسان جمعه, ۲۰ دی, ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

    من کرد نیستم اما دو تا چیز رو خوب میدونم یک : اردوغان دشمن ایرانه و سیاستهای اسلامگرایانه ش هم بدلیل نفی تمدن قبل از اسلام ماست و تخریب آثار باستانی عراق و سوریه توسط داعش هم کار اون بود به امید اینکه آثار تمدنی ایران از این جغرافیا پاک بشه ، دو : مناطق سکونت کردها در ترکیه و ایران و سوریه و عراق نشان از عمق تاریخ باستانی ایران و اصالت تاریخی این قوم داره که اردوغان درصدد حذف نام و نشان آنهاست

    1. ناشناس چهارشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱

      نه

    2. مختاری پنجشنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱

      به شما اینطور تبلیغ کردن دوست گرامی.
      اتفاقا بیشترین آزادی رو کرد ها در زمان اردوغان بدست آوردن و اردغان بود که به کرد ها در ترکیه رسمیت بخشید و ازادی های بی سابقه ای بهشون اعطا کرد. مشکل اردوغان کرد ها نیستند مشکل اردوغان کرد های تروریست و حامی تروریستی هستن که امنیت ملی کشور ترکیه رو با تحریک کشور های خارجی به مخاطره انداختند که منافعشون از همین راه تفرقه افکنی در کشوری مثل ترکیه و ایران تامین میشه. پ ک ک گروهک ترورویستی که پژاک و گروهک های تروریستی کردی سوری رو هم شامل میشه قطعا مخلی برای امنیت مرز ها و کشور های منطقه هستن و بالاخره روزی ریشه شون خشک خواهد شد و تو آتیش جنگی که شروع میکنن میسوزن. استحکام بخشی کرد های مسلح سوری در سوریه و مرز ترکیه یعنی قوت گرفتن سازمان تروریستی پ ک ک در ترکیه و ترکیه حق داره که اینها رو به عقب برونه. البته که همه ی کرد ها حامی این تروریست ها ( که همگی با شستشوی مغزی وارد این سازمان ها میشن) نیستند و هستند کرد های شریف و اصیلی که بازیچه افکار این وحشی های قندیل نشینه مسلح نشدند.

  43. ناشناس شنبه, ۲۱ دی, ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

    عزیزان امیدوارم حرفهای شما درست باشه ولی کردها با هیچکس پیوند نمیخورن اونها یک کشور مستقل میخوان و برای بدست آوردنش با شیطان هم معامله می کنن

    1. ناشناس چهارشنبه, ۶ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰

      تو باید خود شیطان باشی که از این چیزا خبر داری مگه نه

  44. Meysam دوشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

    سلام من کرد کرمانشاه هستم به مرغ میگیم مامروبه گنجشک میگیم ملوچک.چون من هم کردی بلدم هم فارسی این دوزبان یه ریشه دارن مثه دوتا برادردوقلوواژه زهر توکردی میشه ژهریا دانم توکردی میشه زانم د تبدیل به ز میشه مثلا دانستن میشه زانستن بعدشم باید کردهای ترکیه عراق وسوریه ام برگرده به ایران.

    1. علی یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

      اینها بخاطرنزدیکی مرزهاست واززبانی به زبان دیگررفته .درکشورهای دیگرهم نظیرش هست

  45. ناشناس سه شنبه, ۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

    هرجا کرد است انجا سرزمین ایران است کردها هرجا که باشند انجا قلب ایران است

  46. ناشناس پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵

    کردها‌ در طول تاریخ‌ چوب‌ مسئولین‌خائنشان‌راخورده‌اند‌وبیشترین‌ دلیل پسرفت‌شان‌ تکیه‌به‌آمریکا و اسرائیل می‌باشد.فقط‌جمهوری اسلامیت که‌به آنها‌بها میده‌ وگرنه‌ترکیه‌قلع و قمع شان‌میکند‌صدام‌در‌عملیات‌انفال۱۴۸هزار‌نفرشان‌را‌کشتار‌جمعی‌کرد‌ودر‌سوریه‌نیزبدست‌ترکیه‌ی‌خائن‌وآمریکا‌به‌مسلخ‌رفته‌اند‌بااین‌حال‌بازم‌‌درس‌عبرت‌نگرفته‌؛آویزان‌آمریکا‌و‌وهابیت‌خبیث‌شده‌اند.

  47. ناشناس پنجشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲

    کردها ایرانی اصیل هستند ترک ها هم صاحب آن ایران هستند زنده باد اتحاد کرد وترک

    1. ناشناس سه شنبه, ۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

      متاسفانه در فضای مجازی بدون هیچ دلیلی به ما کرد ها بسیار توهین می شود و واقعا باعث آزار ماست حالا نام این قومیت ها را نمیبرم اما به شدت نسبت به ما فحاشی می شود،همین چند روز پیش چندی از این افراد با توهین به ما و تحسین حمله به حلبچه احساس نفرت خود را به ما ابراز میکردند

    2. محمدی جمعه, ۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸

      دوست عزیز،
      همیشه‌ جنایت کارانی مثل اردوغان ،داعش و صدام.. دشمن قسم خورده کورد هستند،
      خاک کورد را اشغال میکنن .خونه‌مردم کورد ویران میکنن ، خون کورد هارو زمین میریزن ، تو فضای مجازی هم به کورد ها توهین میکنن.
      شما به جای ناراحت شدن نعلت بفرست به فاشیستان داعش و اردوغان و صدام،
      و درکنارش خوشحال باش که کوردی

  48. ناشناس سه شنبه, ۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰

    آنچه که بسیار مهم است این است که کردها در آفرین سوریه وصلند به کردهای انطاکیه و اسکندرون ترکیه در کنار دریای مدیترانه که این امر برای ایران با هر حکومتی که در تهران حاکم باشد بسیار مهم است .و از نفوذش در سوریه و روابطش با ترکیه باید این قضیه را تقویت نماید .چرا که قبل از حمله عرب سرتاسر شمال سوریه و عراق تا مدیترانه همه کرد بوده اند وهستند .واین ایران غربی است که از اعراب شکست میخورد و بعد از این شکست است که ایرانیان شرقی حکومت هایشان بارز میشود .آنچه که مهم است اگر ایران پهناور را به عنوان امپراطوری پارس قبول داشته باشیم .کردها و لرها و آذربایجان و گیلان و مازندران قسمت پهلوی زبانند و شرق دری زبان .اما نکته مهم این است که امروز حتما نیاز نیست همه این امپراطوری متحد وزیر یک پرچم باشند .همانگونه که الان روابط هم سو با عراق و سوریه پیدا کرده ایم .باید کردها را طوری تعریف کنیم که در مشترکات تاریخی و ملی ما احساس همبستگی نمایند .یعنی اگر ما با عرب ها از لحاظ مذهبی و دینی وحدت داریم .باید با کردها که در بافت شیعه ما جایی برای خود نمی یابند .در مشترکات زبانی و ملی ما احساس اتحاد نمایند .بزرگترین اشتباه پهلوی ها این بود که ملی گرایی را تقویت کردند اما از مذهب غافل ماندند .امپراطوری بزرگ ایران از مرز چین تا مدیترانه با دو برگ قابل اداره کردن وکنترل هست .مذهب و فرهنگ آریایی .در تاجیکستان و افغانستان و تمامی مناطق سنی نشین بازی کردن با کارت مذهب باخت می آورد اما فرهنگ ایرانی اسب برنده ما خواهد بود .حزب‌الله ایران در کردستان و تاجیکستان .نامش سپاه آرش .یا سپاه کوروش یا حتی سپاه دیاکو یا هوخشتره خواهد بود که شاهان ماد بودند .کاش ریاست جمهوری ایران را مجلس تعیین می‌کرد و به ولی فقیه معرفی می نمود .آنگاه دستگاه دیپلماتیک ایران بسیار چابک تر می بود.

  49. ایران سه شنبه, ۶ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳

    پیکره ی اصلی حکومت مادها اشکانیان ، ساسانیان و تا حدی افشار از عزیزان کرد وطن دوست و گرامی ما بوده است . قرابت زبانی و پراکندگی بسیار زیاد کردها در همه جای آن نشان از ذوب شدن کردها در تمام اقلیمهای ایران است . سرزمین تات و تالش و گیلک استانهای گیلان ، زنجان ، اردبیل و آذربایجانهای ایران با کردها عجین شده اند .

  50. ناشناس پنجشنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰

    سلام همه اقوام ایرانی به مانند انگشتان یک دست بوده که همهدرکنار هم و بایک دلی میتوانند مشتی باشند بر دهان بدخواهان ملت ایران لذا کسی در دلش شوق انسانیت حس وطنپرستی دارد همیشه سعی درافزایش هم دلهاست وبحثهای من و تویی غیر از نفاق حصل دیگری ندارد

    1. ناشناس جمعه, ۹ اسفند, ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

      باسلام خدمت تمام دوستان کرد وکرد دوست ایرانی وغیر ایرانی خواستم از لحاظ تاریخی چیزی به دوستان بگم که وجهه تاریخی دارد در مورد کرد وکردزاده وچگونگی درست شدن لهجه های کردی واین کرد چگونه تشکیل ودرست شد کهن ترین قوم کردها مادها هستند یعنی مادر آریا وآریایی زاده که اولین لهجه کردی که تمام کردها بعد تشکیل شد وهنوز حکومت وقبیلی رسمیت در ایران پیدا نشده بود وبر گرفته از مادر اریا یعنی مادها که در ایلام کنونی به وجود امد وبه زمان مادی که کهن ترین زبان بوده وبعد لهجه های کردی وحتی لری برگرفته از ان بود لکی بود که از لهجه های مختلفی بعدها ریز شد کلهر .زنگنه ،اورامی ،گورانی ،کرمانجی .سورانی، شکاک،وحتی لری که امروزه خود را صاحب زبان میدانند نخیر لری زاگرس نشین هستن و جزه لهجه های کردی میباشند وریشه در مادو اریایی هستن چه بختیاروچه لرستانی همه ازیک قوم بزرگ ماد واریایی میباشند حالا سر از ترکیه ،عراق،وسوریه وحتی کشورهای امروزی اروپایی وخارجی در آورده اند همه اصیل ریشه در ایران آریایی دارند فقط لهجه ها بنابه اقلیم ان منطقه وکشور تعقیر کرده بنده به عنوان کرد ایرانی به خود واقوامم در سراسر دنیا افتخار میکنم

  51. لاهه یکشنبه, ۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

    پس اعراب خوزستان هم بااستدلال شما باید جزوعربستان شوند؟

    1. ناشناس چهارشنبه, ۶ فروردین, ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۷

      عجب مغزی داری ترشی نخور عزیز جان

  52. ققنوس شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

    امیدوارم برادران کرد سنی و سایر اقوام سنی دیگر هم که دارای توانائی و سایستگی های لازم برای تصدی مشاغل مهم دولتی هستند بتوانند همانند برادران کرد شیعه در کسب این مناصب با محدودیت مواجه نشوند چون هم ایرانی اصیل هستند هم مسلمان و همچنین انسانهای وارسته و توانمندی در بین آنها فراوان یافته میشود و جمهور اسلامی باید از این توانمندی ها در جهت وحدت هرچه بیشتر و پیشرفت کشور بخصوص مناطق سنی نشین استفاده کند و فرقی بین شیعه و سنی در ایران اسلامی نباشد انشاءالله

  53. Ahmad یکشنبه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲

    درزمان رضا پهلوی اول کردها به منطقه کوه های تفتان خاش سیستان و بلوچستان منتقل شدند و هنوز تعداد زیادی از آنها آنجا زندگی کرده و جز جامعه آنجا شدند شما هرجای ایران بروید کردهای
    مهربان وعزیز زندگی میکنند در ادارات وشغلهای صنوف بازار، پس ایران هیچ گاه درگیر قوم گرایی نبوده البته جاهایی حرکاتی انجام می دهند خصوص در شمال غرب اما باز ایرانی افتخار همه
    است

  54. Mdsa چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶

    هر کجا زبان کردی صحبت میشود آنجا ایران است .

متاسفیم. دیدگاه در حال حاضر بسته است.