در این مقاله بخوانید ؛ بررسی مهم ترین تغییرات صورت گرفته در صحنه ی میدانی نبرد طی ۶۸ روز گذشته

لینک نقشه با کیفیت از آخرین وضعیت خطوط تماس در سوریه : دانلود

لینک خبر و نقشه ۶۸ روز پیش برای مقایسه : اینجا


? مهم ترین تغییرات صورت گرفته در طول ۶۸ روز گذشته به شرح زیر است :

مرکز و شرق سوریه

پس از آزادسازی شهر دیرالزور توسط ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت؛ فاز آخر سرکوب داعش در کشور سوریه با پیگیری عملیات به سمت شهر مرزی و استراتژیک البوکمال پیگیری شد.

در این حین SDF با توجه به تضعیف داعش پس از شکست در دیرالزور عملیات خود برای سیطره بر مناطق شمالی رود فرات و مناطق غنی نفت و گاز العمر/التنک را آغاز کرد و ضرورت حرکت سریعتر ارتش سوریه و جبهه مقاومت به سمت البوکمال بیش از پیش احساس میشد؛ بنابراین عملیات به سمت المیادین در کمترین زمان ممکن آغاز شد.

کردها با پشتیبانی آمریکا پس از گذشت ۴ ماه و ۱۴ روز بصورت رسمی در تاریخ ۲۰ اکتبر(۲۸ مهر ۹۶) بر شهر رقه مسلط شدند.

ارتش سوریه نیز بهمراهی نیروهای مقاومت موفق شد در تاریخ ۲۲ مهر ۹۶ بر  شهر مهم راهبردی المیادین مسلط شد.

المیادین نزدیک ترین فاصله ارتش سوریه تا چاه های نفت و گاز العمر بود و پیش بینی میشد دولت سوریه با گذر از رود فرات سیطره ی خود را بر میادین نفت و گاز العمر بسط دهند اما با همکاری دواعش محلی با SDF و تقدیم مناطق نفت خیز به آنها معادلات به گونه ای دیگر رقم خورد. البته ناگفته نماند به گمان بسیاری از کارشناسان سیطره ی کردها بر مناطق نفت خیز شمال رود فرات امری از پیش تعیین شده بود و این طرح بر اساس توافق غیر علنی آمریکا و روسیه بر سوریه از قبل تعیین شده بود …

پس از آنکه سیطره کردها بر مناطق نفت خیز شمال فرات تحکیم و تضمین شد پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند که هدف نهایی آنها تسلط و تصرف بر گذرگاه مرزی بوکمال است و نهایت آمال خود را با طرح چنین موضوعی نمایان کردند.

با تمام این اوصاف نیروهای مقاومت متشکل از نیروهای ایرانی و فاطمیون و حزب الله و نیروهای سوری عملیات خود را بروی مسیر T2 تا مرز سوریه ادامه دادند و در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۶موفق شدند ضمن رسیدن به نقطه صفر مرزی با عراق به اندازه ۵ کیلومتر از سمت جنوب به سوی البوکمال پیشروی کنند.

از طرف دیگر نیروهای عراقی موفق به آزادسازی شهر مرزی القائم شدند و همزمانی دو عملیات و هماهنگی های صورت گرفته توسط حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس این فرصت را فراهم آورد تا محور شرقی بوکمال از سوی عراق تامین شود و نیروهای حاضر در سوریه از سمت جنوب خود را به ورودی های جنوبی البوکمال برسانند.

بصورت رسمی ۴ روز پس از رسیدن نیروها به مرز، نیروها بوکمال را از سه جهت محاصره کردند و به محلات شرقی و جنوبی شهر وارد شدند. اما با توجه به برخی مسائل و همچنین سنگ اندازی آمریکا بر سر راه پاکسازی شهرک البوکمال که خود را در تشویش سیگنال ها و مخابرات نمایان کرد؛ تصمیم گرفته شد تا نیروها موقتا از محلات پاکسازی شده خارج شوند اما سیطره آتش بر البوکمال باقی ماند. در این بین ستاد ارتش سوریه در راستای جنگ روانی و جلوگیری از تحقق نیت شوم SDF جهت پیشروی به سمت بوکمال، خبر سیطره کامل ارتش و نیروهای مقاومت بر شهر مرزی البوکمال را اعلام کرد.

در نهایت پس از مساعد شدن اوضاع و انجام برخی ضروریات، پیشروی در داخل محلات بوکمال از سرگرفته شد و در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۶ شهرک راهبردی البوکمال بصورت کامل از لوث وجود دواعش پاکسازی شد.

سیطره ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت بر بوکمال پایان کار داعش در کشور سوریه را تضمین کرد و در آینده نزدیک با پاکسازی چند روستای باقیمانده بین بوکمال و روستای صالحیه، بصورت رسمی کار داعش در سوریه تمام است و وعده حاج قاسم سلیمانی بر مزار شهید بزرگوار مرتضی حسین پور مبنی بر پایان کار داعش در دوماه آتی، به راستی محقق شد.

در محور شرق حماه و سلمیه نیز پس از جدا افتادن دواعش از همرزمان خود و محاصره ی محکم آنها از سوی نیروهای ارتش سوریه و همچنین آزادسازی عقیربات؛ دیگر مناطق و روستاهای این محاصره نیز یکی پس از دیگری به کنترل ارتش سوریه درآمد. البته مقداری اندکی از مساحت محاصره هنوز در کنترل دواعش هست که ارتش سوریه بدلیل برخی ملاحظات فعلا عملیات در این محور را متوقف کرده است.

جنوب سوریه

از مهم ترین تغییرات صورت گرفته در جنوب سوریه باید به ادامه پیشرویهای ارتش سوریه در صحرای شرق دمشق و عقب راندن مسلحین تحت حمایت اردن و آمریکا اشاره کرد؛ اما اینبار در مناطق مرزی..

ارتش سوریه موفق شد با پیشروی در مرزهای جنوبی و آزادسازی گذرگاه های اصلی مساحتی نزدیک به ۸۰۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی سوریه را آزاد کند.

این دستاورد در حالی محقق شد که در تیرماه سال جاری نیروهای ارتش سوریه و متحدین موفق شده بودند با پیشروی در بیابان های شرقی دمشق ضمن آزادسازی نقاط و بلندیهای مهم، مسلحین را در مناطق مرکزی بادیه دمشق در شبه محاصره قرار دهند.

فاز نهایی پاکسازی نقاط هم مرز با اردن و پاکسازی کامل بیابانهای دمشق نیز در سه ماه اخیر به آرامی و بدون کمترین جلب توجه و تنش انجام پذیرفت و در نهایت با رسیدن ارتش سوریه به پست مرزی ۲۰۴ در ۵۵ کیلومتری التنف؛ مسلحین مجبور به عقب نشینی از مناطق شبه محاصره شدند و بدین ترتیب مساحتی نزدیک به ۸۰۰۰ کیلومتر مربع از شرق دمشق آزاد شد و مسلحین بصورت کامل از شرق دمشق بیرون رانده شدند.

شمال غرب سوریه (شمال شرق حماه)

پس از اجرایی شدن طرح کاهش تنش در شمال غرب سوریه و ورود نیروهای ترکیه به غرب استان حلب و استان ادلب؛ عملیات ارتش سوریه با همراهی نیروهای مقاومت در شمال شرق حماه و محاور شمال السعن و شیخ هلال آغاز شد.

عملیات در این محور در حال پیگیری است و تا اینجای کار دست بالا با نیروهای مقاومت و ارتش سوریه میباشد. همچنین درگیریهای درون گروهی مسلحین از جمله تحریرالشام و نورالدین زنکی ضمن تضعیف مسلحین، فرصت مناسبی را برای ارتش فراهم کرده است تا سیطره ی خود را در بهترین حالت تا ابوظهور افزایش دهند.

استفاده از نقشه های تحولات “با ذکر منبع” برای تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها آزاد است .

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس دوشنبه, ۲۹ آبان, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

    به نظر شما با توجه به توافق روسیه و امریکا
    دولت سوریه دیگه به شمال فرات پیشروی نخواهد کرد؟

    پاسخ
    1. Mirza سه شنبه, ۳۰ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲

      فعلا خیر

    2. ناشناس یکشنبه, ۲۶ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵

      احتمالش در حد ۰ درصد

  2. gawr666@yahoo.com پنجشنبه, ۲۶ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰

    به زودی داعش و اسد توسط کردهانابوود میشوند

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.