نقشه آخرین وضعیت نظامی در سوریه و عراق ؛ ۱ آذر ۹۶

چهارشنبه 1 آذر 1396 - 20:45
https://iswnews.com/?p=6695

در این یادداشت بخوانید؛ مهم ترین مسائل پیش روی دولت عراق و سوریه در مواجه با تهدیدها و تروریسم منطقه ای

همانطور که در نقشه مشاهده میکنید دولت عراق و سوریه کنترل مساحت وسیعی از خاک خود را بدست آوردند و کار سازمان تروریستی داعش تمام است .

بعضی از کاربران اشاره میکنند که داعش هنوز وجود دارد و هنوز شکست نخورده است و هنوز بر مساحاتی در عراق و سوریه تسلط دارد.. آنچه که از آن بعنوان شکست داعش یاد میشود در واقع با فرو ریختن آخرین پایگاه آنها یعنی شهر مرزی البوکمال محقق شد و پس از البوکمال داعش دیگر هیچ شهری را در منطقه در اشغال خود ندارد و آنچه که باقی است؛ فقط بیابانهایی در بین عراق و سوریه و چند روستای کوچک در حوزه رود فرات است که نه ارزش خاصی دارد و نه قابل اتکا . این به معنای شکست حقیقی و پایان کار داعش است .

صد البته مشخصا بر کسی پوشیده نیست که تا زمانی که تفکر وهابی-تکفیری در منطقه وجود دارد و تا زمانی که دست های پیدا و پنهان فتنه گر برخی کشورهای منطقه از تروریسم در جهت بهره وری سیاسی خود حمایت میکنند و بر آتش نفاق و تفرقه و جنگ می دمند؛ تروریسم همواره وجود خواهد داشت و گاهی خود را با نام داعش و گاهی با نامی دیگر خود را نشان خواهد داد .. و بیابان های شام و عراق همواره مکان مناسبی برای فتنه گریست..

در عراق

با آزادسازی شهر مرزی القائم، تمام شهرهای اشغال شده از چنگال داعش آزاد شد و جز تعدادی روستای کوچک و مساحاتی از بیابان های الانبار و نینوا که از اهمیت خاصی برخوردار نیستند؛ در تصرف داعش است که به زودی عملیات نهایی برای پاکسازی شاخ و برگ های درخت قطع شده ی داعش از زمین عراق آغاز خواهد شد.
مورد بعدی در عراق که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ سر و سامان دادن به وضعیت زیاده خواهی های برخی مسئولان اقلیم کردستان عراق است که فی الحال از طریق مجلس عراق و قدرت های نرم و سخت دولت عراق در حال اجرا و پیگیری میباشد.

همچنین رسیدگی به وضعیت برخی گروه های کرد در شمال شنگال(سنجار) مانند PKK و YPG که به داخل خاک عراق آمده اند باید در دستور کار قرار گیرد .

در سوریه

اما وضعیت در سوریه پیچیده است و پایان کار داعش آغاز برگ های دیگری از کتاب مصائب سوریه است.
با آزادسازی البوکمال توسط نیروهای جبهه مقاومت طومار داعش در سوریه پیچیده شد. تعدادی روستا در حوزه رود فرات وجود دارند که به زودی خالی از لوث وجود دواعش خواهند شد. در حال حاضر اکثریت دواعش در سوریه یا در حال فرار از مناطق بیابانی به سمت مناطق SDF برای تسلیم و فرار به سمت ترکیه اند و یا تقیه کرده و به آغوش وطن باز میگردند!

دو مسئله مهم که هم اکنون بیش از پیش در سوریه به چشم میخورد و ضرورت برخورد و حل و فصل آن احساس میشود، یکی مسئله نیروهای دموکراتیک سوریه(SDF) است که پشتیبانی آمریکا را همراه خود دارند و تقریبا کنترل تمام شمال شرق سوریه را به دست گرفته اند و دیگری مسئله ی مسلحین پیوند خورده با تروریسم القاعده ای به رهبری تحریرالشام(بخوانید جبهه النصره سابق) در شمال غرب سوریه در استان ادلب و بخش هایی از غرب و جنوب غرب استان حلب است.

مسئله سومی نیز وجود دارد و آن مصائب جنوب سوریه است که با توجه به قدرت اندک و متفرق مسلحین آن، تابعی از حمایت های کشورهای همجوار مانند اردن و اشغالگران رژیم اسراییل است که فعلا ترمز آن با تدبیر روسی-سوری-ایرانی کشیده شده است مگر آنکه همسایه ی ثروتمند سعودی دست به انتحار بزند..

علی ای حال

هم اکنون که نگارنده در حال نگاشتن این یادداشت است؛ دیدارهای سران کشورهای ایران-روسیه-ترکیه-سوریه در “سوچی” روسیه برای تصمیم گیری جامع در خصوص مسائل فوق الذکر در حال انجام است و باید صبر کرد و دید چه تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد .

تصمیمات هرچه که باشد، تجربیات چند سال اخیر بر حقیر ثابت کرده است که سیب سرزمین شام تا به زمین بنشیند هزار بار چرخ خورده است و چه بسا هیچگاه به زمین نرسد !!!

دانلود نقشه در اندازه اصلی


راهنمای نقشه

سوریه

قرمز : ارتش سوریه و جبهه مقاومت و سایر گروه های حامی سوریه

زرد : SDF که بیشتر از نیروهای کرد تشکیل شده است.
سبز : بصورت کلی تحریرالشام و مسلحین مستقل و یا وابسته به این گروه و سایر گروه های معارض ضد نظام

بنفش : حضور مستقیم ترکیه و مسلحین تحت امر ترکیه

خاکستری : باقیمانده دواعش

عراق

قرمز : ارتش عراق و جبهه مقاومت

زرد : اقلیم کردستان عراق

خاکستری : باقیمانده دواعش

 تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس پنجشنبه, ۲ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲

    به نقشه سوریه و عراق که می نگرم و سرزمین های زردی که محل زندگی کرده‌است را ملاحظه میکنم به یاد نقشه ایران باستان قبل حمله اعراب میکنم که ایران با یونان وروم هم مرز بود و مدیترانه مساحت زیادی از ساحل خود را به ایران اختصاص داده بود.وقتی میتوانیم عربهای شیعه را متحد یاریم .چرا نمیتوانیم ایرانیان سنی را باخود همراه کنیم .کردها کاملا اذعان دارند که آریایی تبارند .باید نفوذ کرد و در میان کردها جذب نیرو کرد .سپاهی از کردها تشکیل داد .که درآینده یکی از راههای ارتباط ما با مدیترانه باشد.

    پاسخ
    1. Mirza پنجشنبه, ۲ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱

      برادر عزیز مشکل از این نیست ، از قضا ما به ایرانی بودن کردها اذعان داریم و همواره این مورد را متذکر شده ایم منتهی این آنها هستند که به وطن اصلی خود پشت کرده و لگد میزنند و بالکل ایران را قبول ندارند و دست در دست مستکبران در رویای ساخت کشوری جدید هستند .. تا خودشان مام وطن را نخواهند چیزی به زور درست نمیشود..
      پند ها و عبرتها زیاد است . آیا مردمان پند نمیگیرند>؟ ..

  2. احمد سهرابی شنبه, ۱۲ خرداد, ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸

    با درود از تحلیل و روشنگری تان.
    سبب شامات مثل سبب امپراطور ی عثمانی اخرالامر خواهد افتاد. از صدقه سر ارتباطات و…. اندیشه و خرد بشر و دنیا هایشان مطابق قانون ظروف مرتبطه دارد با هم نزدیک وهمسطح می شوند. دوران ایلی, ایلخانی, موروثی , یکتاتوری ها و اخر سر پوپولیست ها به سر امده و رو به زوال است. دیرو زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.
    شامات افتاده در مسیر #چندین شدن! درستش هم این است. اسد حق ندارد برای ماندن دست و پا بزند. مردم هر منطقه حق دارند مطابق خواست خود دولت تشکیل بدهند. فدرالی بهترین نسخه برای سوریه است. امریک بدنبال فدرالی کردن شامات است, اما روسیه گلیم خویش برون می برد ز موج! ؟

    پاسخ
  3. ناشناس پنجشنبه, ۳ مرداد, ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴

    با عرض سلام خدمت همه عزیزان من براساس صحبتهایی که پیش امد خدمت دوستان عزیز بگم که کردها قوم صددرصد ایرانی هستند و بر ایرانیو الاصل یودنشون هیچ حرفی نمیشه زد و این قوم جز اولین قومهایی هستند که در ایران دارای حکومت و دولت بودند ولی باتوجه به صحبتهای دوستان بعضی از این کشورهای نامرد که فقط بدنبال ایجاد شر در سرزمینهایی چون ایران و غیره هستند دست روی قومیتهای ایرانی میزنن که با ایجاد نفاق کاری کنن که این قومها بدنبال استقلال باشن ولی با توجه به اینکه الان همه قومهای ایرانی از این موضوع باخبرن و پای کشور عزیزشون وایمیستند ولی هستند افراد بی خرد که متاسفانه کم هم نیستند و با بی اگاهیشون افراد دیگرو به سمتو سوی اشتباه خودشون میکشونن که این بزرگترین ضربه کشور ایران

    پاسخ
  4. مهدی یکشنبه, ۱۵ دی, ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

    سوریه یک پارچه و بلکه جهان اسلام یکپارچه و متکی به نیروهای درونی آینده این منطقه خواهد بود بدون هیچ شکی وضعیت سوریه بعد از نابودی داعش به سمت ثبات می رود این راه برگشتنی نیست بدون شک خواب های مستکبران که دل به واگرایی منطقه داده اند تعبیر نخواهد شد و چیزی که عیان است یک پارچه بودن مقاومت در کل منطقه و حتی فرا منطقه است اما مرکز این حرکت یک قدرت بزرگ به نام ایران است قدرتی که می تواند مشروعیت لازم را به گروه های کوچکتر بدهد…

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.