داعش از حماس چه می خواهد؟

چهارشنبه 27 دی 1396 - 17:44
https://iswnews.com/?p=8270

گروه “داعش” شامگاه روز چهارشنبه گذشته با پخش یک فیلم ویدئویی جنبش مقاومت اسلامی حماس را به “کفر” و “ارتداد” متهم کرد که این فیلم نگرانی فلسطینیان در مورد احتمال بروز تنش میان طرفین را برانگیخت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، به باور تحلیلگران فلسطینی، گروه داعش می خواهد با اقدامات تحریک آمیز حماس را به سمت درگیری در سیناء بکشاند.

این فیلم اعدام جوانی مصری از قبیله سوارکه در صحرای سینا به نام “موسی ابوزماط” به اتهام کمک به حماس در زمینه ارسال اسلحه از سیناء به گردانهای شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس را به تصویر می کشد. در این فیلم یک جوان بنام “محمد الدجنی” به سمت سر ابوزماط در منطقه سیناء واقع در شمال شرق مصر تیراندازی می کند.

الدجنی خود یک فلسطینی فراری از نوار غزه است که به دنبال تشدید قبضه امنیتی حماس علیه نیروهای تندرو به صحرای سینا فرار کرده است. همچنین یک فلسطینی دیگر از نوار غزه به نام حمزه الزاملی دیده می شود.

داستان زندگی حمزه الزاملی شاید مدخل خوبی برای شناخت برخی اعضای داعش باشد. الزاملی از ساکنان منطقه زعرب در نوار غزه بود. در زمان اشغال نوار غزه، در شهرک یدمردخای یک مشروب فروشی داشت که سال ۲۰۰۵ آن را رها کرد. قبلا چند بار به اتهام خرید و فروش مواد مخدر دستگیر شده بود. وی در سال ۲۰۱۵ به دنبال سرقت از یک مغازه در رفح نوار غزه به صحرای سینا فرار کرد.

وی پس از پیوستن به داعش نام خود را ابوکاظم مقدسی گذاشت و به شغل قضاوت در ولایت سینا شاخه داعش مشغول شد. نامبرده در فیلم اعدام جوان مصری اعلام می کند که جنبش حماس مرتد و کافر است.

مصطفی الصواف نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین بر این باور است که گروه داعش می کوشد حماس را در صحرای سیناء درگیر کند تا از این طریق انتقام اقدامات حماس علیه وابستگان به آن را بگیرد.

وی در گفت و گوی ویژه با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد که درگیر کردن حماس در سیناء طرح و نقشه دستگاه های اطلاعاتی منطقه و رژیم صهیونیستی و آمریکا می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: هدف این طرح تضعیف نظامی حماس و به تحلیل بردن توان آن در مقابله با یک جماعت دست پرورده است که در مناطق مختلف کشورهای عراق و سوریه و برخی اوقات در لیبی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که این جماعت همواره نقش عادی و همیشگی خود را ایفا کرده است و هر وقت نقش آفرینی آن به پایان رسیده از هم گسسته و از بین رفته است.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: « هدف تضعیف آن کشورها و سلطه کامل بر آنهاست، سوال ما این است که داعش در عراق به چه سرنوشتی دچار شد، آیا تمامی آنان به رغم آن همه توان و نیرو عملا کشته شدند.؟»

وی ابراز عقیده کرد که حماس باید در قبال این طرح (که از آن به عنوان یک طرح اطلاعاتی یاد کرد) هوشیار و آگاه باشد.

الصواف اظهار داشت که حماس باید سرنخ های این توطئه و عدم به دام افتادن در آن را دریابد، اگر این مساله را درک نکند، اقدامات این تشکیلات در سطح وسیع برای تحریک حماس و درگیر کردن آن در باتلاق سیناء تکرار می شود.

از سوی دیگر، ابراهیم حبیب کارشناس مسائل امنیتی این فیلم ویدئویی را یک عملیات کاملا اطلاعاتی برشمرد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد:« نهادهای اطلاعاتی دست اندرکار پخش این فیلم می خواهند پیامی را بدهند و آن اینکه اکثر اعضای این گروهک از اهالی نوار غزه هستند.»

وی خاطرنشان ساخت که این مساله در مرحله آتی ایجاب می کند تا از حماس درخواست شود با مصر در زمینه از بین بردن عناصر داعش از غزه همکاری کند.

این در حالی است که دکتر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس پیشتر در مصاحبه با این خبرگزاری گفته بود که حماس با مصر پرونده های دوجانبه مشترک از جمله حفظ امنیت منطقه سیناء و همکاری امنیتی مشترک را مورد بررسی قرار می دهد.

حبیب تصریح کرد که داعش در یک اقدام عامدانه در پیش زمینه این فیلم یک دیوار مرزی واقع در حد فاصل مصر و سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ را نشان داده است.

وی اضافه کرد: داعش با این کار خواست پیامی را بدهد و آن اینکه تفنگ ها حماس را نشانه رفته است، نه اسرائیل را.

این تحلیلگر خاطرنشان ساخت: این مساله نشان می دهد که جماعت مذکور در حقیقت ابزاری اطلاعاتی برای به تحلیل بردن حماس در غزه و درگیر کردن آن در سیناء است.

به باور حبیب، این فیلم حامل این پیام است که مقاومت فلسطین و مردم نوار غزه هدف عملیاتهای داعش قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت که به رغم معدود بودن افراد حامل اندیشه های این گروهک تروریستی در نوار غزه، اما سرویس های امنیتی باریکه غزه در راستای بازداشت و دستگیری آنان و اصلاح اندیشه های آنان تلاش می کند.
این نویسنده موفقیت داعش در حمله مستقیم به نوار غزه را بعید خواند و گفت که داعش برای حمله به نوار غزه باید از سد نیروهای مصری مستقر در نوار مرزی باریکه غزه با مصر بگذرد که چنین امری امکان پذیر نیست.
از سوی دیگر، مصطفی ابراهیم از نویسندگان و تحلیلگران سیاسی فلسطین همسو با حبیب گفت که این فیلم بخشی از تصفیه حساب میان حماس و گروهک داعش به شمار می رود.

وی تصریح کرد که خشم داعش از نزدیکی حماس و مصر دلیل اصلی پخش این فیلم می باشد.

وی گفت: داعش با این ادعا که حماس به ارسال اسلحه از طریق منطقه سیناء به غزه ادامه می دهد، سعی دارد روابط این جنبش را با مصر به چالش بکشد، این امر در اتهام نسبت داده شده به فرد مقتول در این فیلم ویدئویی (کمک به حماس در انتقال اسلحه به داخل نوار غزه است) هویداست.

ابراهیم خاطرنشان ساخت: این گروهک در زمینه درگیر کردن حماس در سیناء ناکام خواهد ماند، حماس باهوش تر از آن است که در چنین دامی گرفتار شود.

وی تصریح کرد که به رغم برقراری ثبات و امنیت در نوار غزه، افراد اندکی که حامل اندیشه های این گروهک تروریستی هستند در راستای برهم زدن این ثبات و امنیت می باشند.

این تحلیلگر اظهار داشت: نمی توان نحوه تفکر و اندیشه این افراد را پیش بینی کرد، در اوت گذشته یک فرد خودش را در میان نیروهای امنیتی در داخل غزه واقع در نوار مرزی با مصر منفجر کرد.

به باور ابراهیم، افرادی که حامل اندیشه های داعش در داخل نوار غزه هستند، می کوشند که حماس را به سمت جنگ تازه ای با اسرائیل سوق دهند، آنان این کار را از طریق پرتاب موشک از داخل نوار غزه به سمت فلسطین اشغالی انجام می دهد، هدف از این اقدام بر هم زدن اوضاع و دامن زدن به هرج و مرج و ناآرامی در داخل باریکه غزه است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. ناشناس چهارشنبه, ۲۷ دی, ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

    سلام
    چند نکته فنی. لطفا برای بالا رفتن کیفیت سایت رعایت کنید
    اولا صفحه اول شما خیلی سنگینه . این یه نقطه ضعف بزرگیه . برخی از بخشهای صفحه اول بیخود و غیر ضروریه. مثلا کیفیت عکسها نباید در صفحه اول انقد بالا باشه. یا وجود نقشه اینتراکتیو غیر ضروریه و …
    دوم. نوار ابزار بالای صفحه خیلی مزاحه. علی الخصوص اون قسمتی که لینک پیامرسانهای تلگرام و فیس بوک و غیره س.
    هم هیچ کاربردی نداره و هم هنگام استفاده با موبایل مزاحمه. مخصوصا برای سایت شما که گاهی آدم میخواد نقشه ها رو زوم کنه.

    تشکر
    خسته نباشید

    پاسخ
  2. ناشناس یکشنبه, ۸ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰

    آخرش نفهمیدیم اسراییل میخواد حماس روباداعش درگیر کنه یا داعش باپرتاب موشک‌ میخواد اسراییل روباحماس درگیرکنه!!!!؟

    پاسخ
  3. سالار شنبه, ۱۰ فروردین, ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶

    داعش زاییده ی اسرائیل جنایت کار هست . اسرائیل بجای اینکه خود با ملت مسلمان مبارزه کند مزدوران داعشی خود است استفاده می کند .

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.