راکت باران کردی یا خودزنی ترکی؟

سه شنبه 3 بهمن 1396 - 22:35
https://iswnews.com/?p=8390

مطابق گزارش ۲۱ ژانویه(۱ بهمن ۹۶) ؛ مقامات ترک مدعی حملات راکتی به دو شهر مرزی ریحانلی و کیلیس از طرف نیروهای کرد مستقر در کانتون عفرین و کشته شدند و حداقل ۲ غیر نظامی و مجروحیت بیش از ۱۰ تن دیگر شدند.

در مقابل مقامات PYD اعلام کردند، هیچ حمله ای به خاک ترکیه انجام نداده اند و این حملات توسط ترکیه و با هدف مشروعیت بخشی به عملیات “شاخه زیتون” انجام شده است..

پایگاه خبری “تحولات جهان اسلام” قادر نیست مستقلا، هیچ یک از این اخبار را رد و یا تایید کند اما طرح اتهام حمله ترکیه به شهر های خود برای تاثیر بر تحولات سوریه، چیزی نیست که برای مقامات ترک غریب باشد.

 

ماه مارس سال ۲۰۱۴ :
چند روز قبل از انتخابات انتشار یک صدای ضبط شده به صورت یک فایل ویدئویی[صوتی-نوشتاری] در دو قسمت در شبکه یوتیوب توسط حساب کاربری به نام “seçim güdümü” (انگیزه انتخاباتی)؛ به سرعت تمام فضای مجازی را در ترکیه درنوردید.
لینک فایل قسمت اول :

https://youtu.be/c-1GooSDwJ8

لینک فایل قسمت دوم:

https://youtu.be/lm7eg0-IjlI

 

این صدا ظاهرا در جلسه محرمانه ۴ مقام ترک ضبط شده بود. “احمد داوود اوغلو” وزیر امور خارجه، “هاکان فیدان” رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه MIT، “فریدون سینیرلی اوغلو” معاون وزیر خارجه و رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح سرلشکر “یاشار گولر” ، مقاماتی بودند که مطابق متن ویدیو ادعا می شد، صداها به آنها تعلق دارد.

صدای شبیه “هاکان فیدان” در این فایل اعلام می کرد، که قادر است به منظور بهانه تراشی برای ورود نظامی به سوریه، ۴ نفر را به سوریه اعزام کند تا با شلیک ۸ خمپاره به خاک ترکیه، اینطور وانمود شود که این حمله از طرف سوری ها بوده است.
اصالت این فایل هرگز تایید نشد، اما هیچ دلیل “فنی” برای رد آن از سوی مقامات ترک ارائه نشد و این خبر هم با کلیشه های رایج رسانه های هوادار اردوغان به فراموشی سپرده شد.

 

امروز (۲۳ ژانویه) “مولود دودو” نماینده پارلمان ترکیه با استناد به اینکه برد راکت اصابت کرده به شهر ریحانلی و کیلیس، ۱۲ کیلومتر بوده و مواضع کردها بیش از ۱۲ کیلومتر با ریحانلی و کیلیس فاصله داشته، مجددا ادعای حملات راکتی ترکیه به خاک خود را مطرح کرد!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.