تحولات آسیای میانه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

شنبه 14 مرداد 1402 - 19:17
https://iswnews.com/?p=100100

در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به پاکستان و دیدار وی با مقامات سیاسی و نظامی این کشور، سه سند همکاری بین دو کشور امضا شد و یک خیابان در شهر کراچی به نام امام خمینی نام گذاری شد.

افغانستان:
۱- پروان:
– در ۳۱ تیر ماه، مسلحین گروه “جبهه سپاهیان گمنام افغانستان” (جدیدترین گروه ضد طالبان) دو نفر از مسلحین طالبان به نام های قاری عبدالله مومنی و قاری تور محمد سنگری را در شهرستان شیخ علی واقع در استان پروان ترور کردند.
– در ۱۳ مرداد ماه، نیروهای گروه جبهه سپاهیان گمنام افغانستان، طی دو حمله جداگانه در شهرستان حضرت سلطان واقع در استان سمنگان و شهرستان کوه صافی واقع در استان پروان، سه نفر از مسلحین طالبان را ترور و به قتل رساندند.

۲- غزنی:
در ۷ مرداد ماه،‌ بر اثر دو عملیات جداگانه اداره اطلاعات طالبان علیه مخفیگاه های داعش در استان غزنی، پنج عضو داعش کشته و پنج عضو داعش بازداشت شدند. این عملیات ها در شهرستان اندر و منطقه شامیر شهر غزنی انجام شده است و طی آن یک سلاح کمری، یک کلاشنیکف، مواد منفجره، جلیقه های انتحاری و مقادیری زیاد فشنگ جنگی نیز کشف شده است.

۳- کابل:
در ۹ مرداد ماه، هیئتی از دفتر ریاست الوزرای حکومت طالبان به رهبری مولوی حقانی، رئیس ارتباطات اجتماعی دفتر ریاست الوزرا، با نمایندگان شورای علمای شیعه افغانستان در حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) دیدار کردند. طی این دیدار مولوی حقانی، در مورد اقدامات حکومت طالبان در ایام محرم صحبت کرد. همچنین نمایندگان شورای علمای شیعه افغانستان از نارسایی های حکومت طالبان در مورد ارج گذاری به ایام محرم و برخورد نامناسب مسلحین طالبان و تیراندازی آنها به عزاداران حسینی در بعضی مناطق افغانستان از جمله شهر غزنی، شدیدا انتقاد کردند.

۴- پکتیا:
در ۱۱ مرداد ماه، مولوی محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع حکومت طالبان از لشکر ۲۰۳ منصوری در حومه شهر گردیز دیدار کرد و با قاری اسماعیل راسخ، فرمانده این لشکر گفتگو کرد. مجاهد طی سخنرانی خود خطاب به مسئولان، منسوبین و مسلحین این لشکر گفت، خدمتگذاری به نظام اسلامی و مردم یکی از آرمان های شما مجاهدین بود که اکنون زمان آن فرا رسیده است و باید این وظیفه را سرمشق زندگی خویش قرار دهیم. لازم به ذکر است که قاری اسماعیل راسخ از فرماندهان ازبک تبار طالبان است که اداره اطلاعات طالبان در روزهای اخیر خانه او در شهرستان آقچه در استان جوزجان را به اتهام پنهان کردن تجهیزات نظامی مورد بازرسی قرار داده بود.

۵- در ۹ مرداد ماه، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان و تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، در دوحه پایتخت قطر دیدار و پیرامون وضعیت اقتصادی افغانستان، حقوق بشر، نیازمندی‌های انسانی، تعهدات امنیتی حکومت طالبان، فراگیر بودن حکومت طالبان، ایجاد اعتماد بین دو طرف، برداشتن گام های عملی در این راه، حذف لیست سیاه و تحریم‌ها، آزادسازی سپرده‌های بانکی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان و مبارزه علیه مواد مخدر گفت‌وگو کردند.

۶- در ۱۰ مرداد ماه، عبدالبصیر وصال، مسئول روابط عمومی شورای مهاجرین افغانستان در پاکستان تأیید کرد که نیروهای پلیس پاکستان ۵۳۰ پناهجوی افغانستان را که قصد رفتن به آمریکا از طریق پاکستان داشتند را از این کشور اخراج کرده‌اند.

۷- در ۴ مرداد ماه، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور و سفیر ایران در افغانستان با مولوی بخت الرحمان شرافت، رئیس اداره خط آهن حکومت طالبان دیدار و پیرامون همکاری های مشترک ریلی مورد مذاکره گفت‌وگو کردند. کاظمی قمی از وی خواسته است تا برای بررسی همکاری های دوجانبه در زمینه توسعه راه آهن افغانستان به ایران سفر نماید.

ازبکستان:
۱- در ۹ مرداد ماه، وزارت دفاع ازبکستان و قزاقستان بر مبنای توافقنامه همکاری نظامی دو کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی، رزمایش مشترک تاکتیکی-نظامی تحت عنوان “UZAZ-2023” را در پایگاه آموزشی-نظامی چیرچیک واقع در تاشکند را برگزار کردند. از جمله مهمترین اهداف این رزمایش، تقویت مهارت افسران ستادی در تصمیم گیری و طراحی عملیات، تبادل تجربیات تاکتیکی-نظامی و بهبود هماهنگی نیروهای عملیاتی در اجرا، ذکر شده است.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۹ مرداد ماه، ژنرال سید عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان از پاسگاه‌های ارتش این کشور در امتداد خط مرزی مشترک با افغانستان (دیورند) در وزیرستان جنوبی بازدید کرد.
– در ۳ مرداد ماه، بر اثر انفجار عامل انتحاری ناشناس در مسجد حضرت علی (ع) در منطقه جمرود تحصیل واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، یک نیروی پلیس پاکستانی به نام عدنان خان آفریدی جان باخت. لازم به ذکر است که هنگام وقوع این حمله تروریستی اهالی منطقه در مسجد حضور نداشته‌اند.

– در ۷ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در ناحیه وزیرستان جنوبی، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان کشته شدند.

۲- شمال غربی:
در ۸ مرداد ماه، بر اثر درگیری افراد مسلح ناشناس و نیروهای پلیس پاکستان در شهر مردان، یک نفر از مسلحین و یک نیروی پلیس پاکستانی کشته و دو نیروی پلیس زخمی شدند.

۳- اسلام آباد:
– در ۷ مرداد ماه، رضا امیری مقدم، سفیر ایران در پاکستان به همراه جمعی از دیپلمات‌های ایرانی به منظور ابراز همدردی و تسلیت به دولت و ملت پاکستان با مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در اسلام آباد دیدار و مراتب تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران، پیام رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را در محکومیت حادثه روز گذشته در منطقه باجور منطقه کهر پیشاور به رهبر حزب جمعیت علمای اسلام و دیگر رهبران این حزب ابلاغ کرد.
– در ۱۱ مرداد ماه، حنا ربانی کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان، مدعی شده است که شماری از شهروندان افغانستان در ناامنی‌های پاکستان دست دارند و در برخی حملات تروریستی در پاکستان کسانی دخیل بودند که از افغانستان با ویزای پزشکی به پاکستان سفر کرده‌اند. در صورتیکه امارت اسلامی (طالبان) علیه گروه‌های تروریستی اقدام نکنند، اسلام آباد بر مبنای قوانین بین‌المللی علیه گروه های تروریستی در خاک افغانستان اقدام کرده و از خود دفاع خواهد کرد.
– در ۱۱ مرداد ماه، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان طی همایشی اقتصادی در اسلام آباد، به مقامات طالبان هشدار داد که اگر حکومت طالبان علیه گروه های تروریستی حاضر در خاک افغانستان اقدام نکند، پاکستان مطابق قوانین بین‌المللی از خود دفاع خواهد کرد. وزیر خارجه پاکستان در این باره افزود، اگر مقامات افغان اقدام نکنند، اقدام در داخل خاک افغانستان می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد، ولی نخستین اقدام نخواهد بود.

۴- سند:
در ۱۳ مرداد ماه، در جریان سفر سه روزه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به پاکستان و دیدار با نخست‌وزیر، وزیر خارجه، رؤسای مجلس سنا و مجلس ملی و همچنین فرمانده ارتش پاکستان، سه سند همکاری بین دو کشور امضا شد. در بدو ورود امیرعبداللهیان به شهر کراچی (مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان) نیز خیابان مهمی به نام «امام خمینی» نام گذاری و افتتاح شد. این ابتکار به پیشنهاد سرکنسولگری ایران در کراچی، انجام شده و خیابان اولد کلیفتون که به خیابان شاهراه ایران متصل است، به نام خیابان امام خمینی (ره) تغییر نام پیدا کرد. سرکنسولگری‌های کشورهای آلمان، چک، ایتالیا، امارات متحده عربی، افغانستان و چند کشور دیگر در خیابان شاهراه ایران قرار دارند. وزیر خارجه ایران همچنین پس از ادای احترام به مقبره محمدعلی جناح، بنیان‌گذار فقید پاکستان، با بازرگانان و تجار پاکستانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

هند:
۱- در ۱۰ مرداد ماه، بر اثر درگیری هندوهای افراطی و مسلمانان در منطقه نوح واقع در ایالت هاریانا، پنج نفر از جمله دو نیروی پلیس هندی کشته شدند. این درگیری پس از آن رخ داد که گروهی از هندوهای افراطی با سردادن شعارهای ضد اسلامی از محله مسلمانان عبور می کردند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.