جزئیات تازه از نظامیان کشته شده‌ی جمهوری آذربایجان

سه شنبه 17 مرداد 1402 - 00:48
https://iswnews.com/?p=100644

افشای جزئیات خودکشی نظامیان جمهوری آذربایجان در مرزهای ایران و ارمنستان سبب شده تا ابعاد دیگری از این موضوع، این بار توسط دولت باکو منتشر شود.‌

تورال صادقلی بلاگر منتقد دولت، پیش از این خبر داده بود که پنج نظامی جمهوری آذربایجان در سه ماه گذشته با شلیک گلوله سلاح انفرادی در مرزهای ایران و ارمنستان خودکشی کرده اند‌. این افراد پیش از این مرگ تلخ، توسط مقام‌های نظامی بازداشت و بازجویی شده بودند. حالا رسانه های آذربایجان نیز نسبت به ماجرا حساس شده‌اند.

تلویزیون اینترنتی “میدان تی.وی” رسانه منتقد دولت با استناد به آمار منتشر شده “موسسه تحقیقات دفاعی و امنیتی خزر” در ۳۰ جولای (۸ مرداد) بیان می‌کند:

“طی هفت ماهه سال ۲۰۲۳ در آذربایجان ۴۵ نظامی جان خود را از دست داده‌اند و دلیل مرگ ۱۷ نفر از این تعداد خودکشی ثبت شده است.”

جزئیات این آمار تصریح می‌کند:

“نه نفر از نظامیان آذربایجان در درگیری با ارتش ارمنستان و انفجار مین و ۳۶ نفر در شرایط غیرجنگی کشته شدند‌. چهار نفر در حوادث رانندگی، نه نفر بر اثر بیماری، یک نفر خارج از محیط نظامی، یک نفر به علت بی احتیاطی، دو نفر در کمین مسلحانه و سه نفر در حوادث ناگوار جان خود را از دست داده‌اند.”

دلیل مرگ ۱۷ نفر نیز خودکشی ثبت شده است‌.

آمار ارائه شده میدان.تی.وی از یک جهت دیگر نیز حائز اهمیت است‌؛ این آمار اوضاع متشنج در نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را نشان می‌دهد. اگر همین آمار هفت ماهه را به درصد تبدیل کنیم ۳۷/۷ درصد از مرگ نظامیان به دلیل خودکشی، ۲۰ درصد طی درگیری و انفجار مین، ۲۰ درصد به‌علت بیماری، ۸/۸ درصد در حوادث رانندگی، ۶/۶ درصد به دلیل حوادث ناگوار و ۲/۲ درصد به‌علت حوادث ناگوار کشته شده‌اند‌.

اگر این آمار واقعی باشد یک از هم پاشیدگی در نیروهای مسلح دولت باکو را نشان می‌دهد و یا اگر این تلفات ابعاد پنهانی دیگر داشته باشد، می‌توان گفت که دولت باکو مردم را فریب می‌دهد.

البته آمار ارائه شده دولتی را می‌توان با “پرونده ترتر” نیز مقایسه کرد. نظامیان آذربایجان پس از شکست عملیات چهار روزه آوریل ۲۰۱۶، بازداشت، شکنجه و کشته شدند. دولت ابتدا منکر ماجرا شد و بعدها در طی چند سال مشخص شد که تعداد قربانیان بسیار بیشتر از آن چیزی است که بیان شده بود. دولت باکو همان موقع دست به یک پاکسازی آشکار در ترکیب نیروهای مسلح زده و روس گرایان را به شیوه تلخی کنار زد.

اینگونه به نظر می‌رسد که با اعتراض خانواده قربانیان اخیر، یک افتضاح دیگر در انتظار دادستانی نظامی جمهوری آذربایجان و فرماندهان نیروهای مسلح این کشور باشد.

بیشتر بخوانید: دو نظامی دیگر ارتش جمهوری آذربایجان خودکشی کردند

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.