دانش نظامی: تانک لکلرک

پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 13:13
https://iswnews.com/?p=100669

تانک لکلرک (به فرانسوی: لُکلِر) یک تانک اصلی میدان نبرد (MBT) نسل سوم فرانسوی است. لکلرک در حال حاضر تنها تانک غربی است که از بارگذاری خودکار برای گلوله‌گذاری توپ استفاده می‌کند. این تانک به افتخار مارشال فیلیپ لکلرک دو هاتکلوک که لشکر دوم زرهی فرانسه را در جنگ جهانی دوم رهبری میکرد، به نام او نامگذاری شده است.

تانک لکرک (Leclerc) به عنوان نسل سوم تانک اصلی میدان نبرد در فرانسه جایگزین AMX-30 شده است. این تانک (تا سال ۲۰۲۳) در خدمت ارتش کشورهای فرانسه، امارات متحده عربی و اردن است. لکلرک از سال ۱۹۹۰ میلادی برای مقابله با تانک‌های جدید شوروی توسط شرکت نکستر تولید شد و تا به امروز تعداد زیادی ارتقا دریافت کرده است تا بقای خود را در میدان نبرد حفظ کند.

تاریخچه:
مطالعات ساخت تانک لکلرک از سال ۱۹۶۴ آغاز شد. در سال ۱۹۷۱ مقایسه‌ای بین تانک AMX-30 با تانک آینده شوروی انجام شد که نیاز به یک تانک جدید را نشان داد. در سال ۱۹۷۵ یک کمیته برای تعیین ویژگی‌های تانک جدید تشکیل شد که در سال ۱۹۷۷ مشخصات مورد نظر برای تانک آینده را منتشر کرد. در سال ۱۹۸۰ یادداشت تفاهمی بین آلمان و فرانسه برای ساخت یک تانک اصلی میدان نبرد (MBT) به صورت مشترک با نام ناپلئون ۱ (Napoléon I) در فرانسه و کامپف پنزر (Kampfpanzer III) در آلمان منعقد شد اما در دسامبر ۱۹۸۲ به‌دلیل اختلافات موجود این همکاری قطع شد. ساخت یک تانک با نام EPC (Engin Principal de Combat) با استفاده از تجهیزات خارجی نیز رد شده است.

با توجه به هزینه‌های بالای تولید، فرانسه به دنبال مشارکت کشور دیگری برای پروسه تولید تانک بود، امارات متحده عربی با سفارش ۴۳۶ فروند از این تانک در کنار ۴۲۶ فروند ارتش فرانسه به شریک جدی ساخت این تانک تبدیل شد.

این پروژه در سال ۱۹۸۶ با نام لکلرک آغاز شد و شش نمونه اولیه از آن ساخته شد. تولید انبوه لکلرک نیز از سال ۱۹۹۰ آغاز شد. در ابتدا مشکلاتی در موتور و سیستم تعلیق وجود داشت که باعث شد تعدادی از نمونه‌های اولیه تانک از دور خارج شوند. در ادامه ساخت، طراحان موفق به رفع مشکلات موتور در اواخر دهه ۱۹۹۰ و در دسته‌های ۴ و ۵ این تانک شدند.

در ادامه بهبود تانک، یک سیستم کنترل آب و هوا و یک سامانه داده به آن اضافه شد؛ این سامانه داده دید لحظه‌ای از وضعیت تمام تانک‌های جنگی و اهداف به دست آمده را ارائه می‌داد. اضافه شدن یک سیستم الکترونیکی مدرن و دوربین تصویر برداری جدید از دیگر تغییرات انجام شده بود.

در سال ۲۰۰۴ دسته نهم و در سال ۲۰۰۵ دسته دهم این تانک عرضه شد که شامل بسته زرهی جدید و سامانه‌های اطلاعاتی جدید بود. این سامانه ها موقعیت یگان‌های زرهی دوست و دشمن را با همه وسایل نقلیه موجود در میدان نبرد به اشتراک می‌گذاشت. از این نمونه که با نام XLR شناخته می‌شد، ۹۶ فروند تولید شده است. تا سال ۲۰۰۷، ۳۵۵ تانک باید عملیاتی می شد که ۳۲۰ تانک از آنها در چهار هنگ، هر کدام دارای ۸۰ لکلرک گنجانده شده بودند.

از سال ۲۰۱۰، پس از بازنگری دفاعی فرانسه، هر هنگ باید ۶۰ تانک لکلرک و در مجموع ۲۴۰ دستگاه را در واحدها عملیاتی نگه می‌داشتند و ۱۰۰ دستگاه را به صورت ذخیره و آماده رزم حفظ می‌کردند. به دلیل مشکلات مالی و کاهش بودجه، تنها ۲۵۴ تانک در سال ۲۰۱۱ به طور کامل فعال شدند.

در سال ۲۰۱۵ شرکت فرانسوی Nexter Systems به عنوان سازنده لکلرک و شرکت آلمانیKrauss-Maffei Wegmann (KMW) به‌عنوان سازنده تانک لئوپارد شرکتی جدید با نام KMW+Nexter Defense Systems (KNDS) ایجاد نمودند.

اولین محصول مشترک KNDS که یک تانک LECLERC XLR است

در سال ۲۰۱۷ میلادی فرانسه و آلمان پروژه مشترکی را با هدف توسعه یک تانک جدید برای جایگزینی تانک‌های لئوپارد-۲ و لکلرک تحت عنوان “سیستم اصلی رزم زمینی” (Main Ground Combat System – MGCS) آغاز کردند. در نمایشگاه Eurosatory 2018 که در پاریس برگزار شد اولین محصول شرکت KNDS از پروژه MGCS که در قالب تانک اصلی میدان نبرد اروپایی (European Main Battle Tank – EMBT) توسعه یافته است به نمایش درآمد. در این تانک از بدنه لئوپارد-۲ نسخه A7 و برجک سبک و دو نفره لکلرک استفاده شده است.

طراحی:
تانک لکلرک از یک توپ ۱۲۰ میلیمتری به همراه مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری هم محور و یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری بر روی سقف برجک بهره می‌برد. توپ ۱۲۰ میلیمتری این تانک با استفاده از یک بارگذار خودکار پر شده که باعث کاهش خدمه از ۴ نفر به ۳ نفر شده است. این تانک با عرض ۳/۶۰ متر، طول ۹/۸۷ متر و ارتفاع ۲/۵۳ متر از زره‌های کمپوزیتی قابل تعویض برای افزایش میزان زره خود بهره می‌برد. لکلرک همچنین دارای یک سامانه نظارتی HL70 فرمانده و HL60 توپچی است.

بخش‌های مختلف تانک لکلرک

این تانک فرانسوی دارای حداکثر سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت و در حالت دنده عقب ۳۸ کیلومتر بر ساعت در مسیر جاده و سرعت ۵۰ کیلومتر رو به جلو در مسیرهای ناهموار است. Leclerc از موتور V8X-1500 با توان ۱۵۰۰ اسب بخار و یک گریبکس اتومات SESM ESM 500 با پنج دنده جلو و دو دنده عقب بهره می‌برد. این تانک قادر است از خاکریزهایی به عمق سه متر بگذرد. لکلرک ۱۳۰۰ لیتر سوخت در مخازن داخلی حمل می‌کند که تانک را قادر به پیمودن حدود ۵۵۰ کیلومتر می‌کند. مخزن‌های خارجی سوخت با ظرفیت ۴۰۰ لیتری باعث افزایش دامنه عملیات به ۶۵۰ کیلومتر می‌شود. وزن تانک لکلرک در سری ۱ معادل ۵۴/۵ تن، در سری ۲ معادل ۵۶/۳ تن و در سری XXL معادل ۵۷/۶ تن است.

موتور V8X-1500 متعلق به تانک لکلرک

بارگذاری خودکار:
بارگذاری خودکار یا CHA مخفف عبارت فرانسوی CHargement Automatique است. این بارگذار دارای وزن ۵۰۰ کیلوگرم با محفظه خالی بوده و از یک محفظه سلاح به ابعاد ۱/۴۰×۲/۴۰× ۰/۵۰ متر با حجم کلی ۱/۶۸ مترمکعب بهره می‌برد که حاوی محفظه‌هایی برای قرارگیری گلوله‌ها است. محفظه‌ی حاوی گلوله امکان چرخیدن را دارد و میتواند گلوله مورد نظر را در مقابل دریچه خروج قرار دهد، و یک چکش تلسکوپی گلوله را به داخل توپ هل می‌دهد. دو بارکدخوان مهمات معرفی شده را شناسایی می کنند، تا در هر زمان موقعیت آن را در نوار نقاله مدیریت کنند و اگر مهمات بارکد نداشته باشد، نوع آن از طریق صفحه کلید کنترل وارد می شود.

ویدیویی از نحوه کار بارگذار خودکار تانک لکلرک

در محفظه بارگذار خودکار (اتولودر) تانک لکلرک که در پشت برجک قرار دارد، ۲۲ گلوله قرار گرفته و ۱۸ گلوله ذخیره دیگر نیز در محفظه جلویی در سمت راست موقعیت راننده قرار دارد و می توان اتولودر را از طریق یک پورت در دیواره داخلی پر کرد. در مجموع ۴۰ گلوله همراه با تانک جابجا می‌شود.

مخزن گلوله در پشت برجک و جلو در سمت راست راننده

در این سیستم ۵ نوع گلوله را می‌توان در محفظه سلاح قرار داد اما نمی‌توان نوع آن را بعد از بارگذاری تغییر داد. با وجود بارگذار خودکار، خدمه تانک لکلرک ۳ نفر است که یک نفر کمتر از دیگر تانک‌های مرسوم غربی است.

مخزن گلوله و بارگذار خودکار گلوله در تانک لکلرک

بارگذار خودکار، امکان بارگذاری هنگام حرکت را دارد که به تانک امکان شلیک بر روی هدفی در فاصله ۴۰۰۰ متری را در حالی که با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، می‌دهد. امکان شلیک ۱۲ گلوله در یک دقیقه وجود دارد و همچنین امکان شلیک به شش هدف در یک دقیقه در حین حرکت نیز وجود دارد. بارگذار خودکار دارای توالی شلیک اسمی زیر ۸ ثانیه است، که در صورت بارگذاری دو گلوله از یک نوع پشت سر هم این عدد به زیر ۶ ثانیه می‌رسد.

تسلیحات تانک:
تانک Leclerc فرانسوی مجهز به یک توپ صاف (smoothbore) ۱۲۰ میلیمتری مدل F1 است که از یک روکش حرارتی آلیاژ منیزیم و مکانیزم بارگیری خودکار بهره می‌برد. این توپ به‌جای استفاده از کالیبر ۴۴ مرسوم، از کالیبر ۵۲ استفاده می‎‌کند. توپ F1 تانک فرانسوی به‌صورت تئوری با مهمات ۱۲۰×۵۷۰ ناتو سازگار است، اما در عمل فقط مهمات تولید فرانسه برای آن خریداری شده و استفاده می‌شود. این توپ توان پوشش ۲۰ درجه به سمت بالا و ۸ درجه به سمت پایین و چرخش ۳۶۰ درجه را دارد. در نسخه فرانسوی لکلرک (Leclerc EMAT) با ایجاد فشار بسیار زیاد دود حاصل از شلیک از محفظه سرنشینان خارج می‌شود، اما در نمونه اماراتی که مخصوص مناطق گرم است از سیستم استخراج دود با هوای فشرده استفاده شده است.
مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری هم محور با توپ اصلی که هر دو از داخل برجک هدایت می‌شود، سلاح ثانویه تانک است. همچنین لکلرک از یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری که توسط یکی از خدمه از بیرون برجک قابل شلیک است، استفاده می‌کند. این مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری در نمونه XLR با یک نمونه کنترل از راه دور که توسط خدمه از داخل تانک هدایت می‌شود، تعویض شد.

مجموعه تسلیحات تانک لکلرک

سامانه مدیریت نبرد:
سامانه مدیریت نبرد SIT ICONE در نسخه XI تانک لکلرک وارد خدمت شده است. سامانه SIT ICONE به همراه سامانه ارتباط دیجیتالی، داده‌های سایر تانک‌ها و سطوح بالاتر فرماندهی را ادغام کرده و در دسترس واحد خود قرار می‌دهد. سیستم کنترل آتش دیجیتال، به‌طور مستقل توسط توپچی یا فرمانده اداره می‌شود و تصویربرداری یکپارچه را از تمام سنسورها و مناظر تانک از جمله دوربین SAVAN 20 توپچی که توسط SAGEM ساخته شده، را ارائه می‌دهد.

سامانه HL60 توپچی:
توپچی تانک از طریق دوربین دید اصلی HL60 که توسط SAGEM تولید شده و هم محور با توپ اصلی تانک است، دید کاملی به موقعیت شلیک خود دارد. این سامانه دارای یک دوربین دید اپتیکال با بزرگنمایی ۳/۳ و ۱۰ (در نسخه امارتی ۱۴) و یک دوربین فیلم برداری با بزرگنمایی ۱۰ برابری، در کنار یک دوربین دید حرارتی با بزرگنمایی ۳ و ۱۰ برابری می‌باشد.

تصویری از سامانه HL60 توپچی

سامانه HL70 فرمانده:
فرمانده تانک از طریق یک سامانه پانورمای تثبیت شده HL70 به پاییش محیط اطراف می‌پردازد. این سامانه از یک دوربین اپتیکال با بزرگنمایی ۲/۵ تا ۱۰ برابری به همراه دوربین دید حرارتی با بزرگنمایی ۲/۵ برابری استفاده می‌کند. در نسخه اماراتی از سامانه HL80 با بزرگنمایی الکتریکی ۲ برابری که برای مناطق گرمسیری بهبود یافته، به همراه فاصله یاب لیزری استفاده شده است.

تصویری از سامانه HL70 فرمانده

ارتقاها و انواع تانک لکلرک:
تانک Leclerc S1: این نسخه مربوط به نمونه‌های اولیه این تانک است. سری ۱ از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در تعداد ۱۳۴ دستگاه تولید شد.

تانک S1OP Série 1 Opérationnelle: این نسخه ارتقا ۸۲ دستگاه تانک Leclerc S1 به استاندارد RT5 است.

تانک Leclerc S2: این مدل توان استقرار در محیط‌های بیابانی را داشته و ۱۷۶ فروند از آن بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ تولید شده است.
تغییرات در تانک سری ۲ شامل:
– سامانه محافظت در برابر حملات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی (Nuclear, Biological and Chemical-NBC) جدید که با یک تهویه مطبوع هیبریدی ادغام شده است.
– تهویه مطبوع مستقل واقع در پشت دریچه توپچی
– اضافه شدن چند سانتی‌متر به زره جلویی فرمانده جهت ایجاد تعادل وزنی بخاطر افزودن سردکننده به برجک.
– چرخ دنده اصلاح شده به همراه پره های خنک کننده
– اضافه شدن گلگیر اضافی به بدنه جلو
– افزودن زره‌های کاربردی پیچ و مهره‌ای روی قسمت‌ها مخصوص بدنه (sponsons)
– جایگزینی دوربین حرارتی توپچی با دوربین حرارتی جدید Iris از بلوک ۹ (T9)
– اضافه شدن سامانه مدیریت میدان نبرد SIT ICONE در سال ۲۰۰۹

نسخه S2OP Série 2 Opérationnelle: شامل ۱۳۷ تانک Leclerc S2 قابل تعمیر می‌باشد.

نسخه XXI:
این نسخه از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ تنها ۹۶ دستگاه از آن تولید شد. تغییر اصلی در این تانک شامل افزودن زره‌های کامپوزیت ماژولار سبک‌تر دارای لایه‌های نیمه واکنشی و زره کامپوزیتی حاوی تیتانیوم در قسمت جلو می‌باشد.

این نسخه شامل تغییراتی به شرح زیر است:
– زره کامپوزیتی جدید حاوی تیتانیوم در جلو برجک و زره واکنشی انفجاری سبک‌تر در اطراف برجک و بدنه
– محفظه ذخیره بزرگتر
– استفاده از دید HL120 با دید پانورما و فاصله یاب لیزری و دوربین حرارتی برای فرمانده
– خروجی برجک الکترونیک
– نشانگر IFF
– سیستم میدان نبرد SIT ICONE ساخت تالس

نسخه Leclerc XLR: این تانک نسل چهارم ارتقاء لکلرک محسوب می‌شود، اما این نسخه در حقیقت یک پروژه نوسازی برای Leclerc S2 و XXI است. در سال ۲۰۱۵ دو نمونه از آن ارائه شد و سپس قراداد به‌روزرسانی به ارزش ۳۳۰ میلیون یورو برای ارتقاء ۲۰۰ تانک و ۱۸ خودرو بازیابی زرهی بر اساس شاسی لکلرک از سال ۲۰۲۰ منعقد شد. هدف از این برنامه افزایش طول عمر تانک تا سال ۲۰۴۰ است، که این هدف با افزایش توان شلیک و افزایش حفاظت تانک با استفاده از صفحات ماژولار AZUR محقق شده است. همچنین یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری با قابلیت کنترل از راه دور به‌جای نمونه قبلی که باید توسط خدمه کنترل می‌شد، به این تانک افزوده شده است.

تغییرات نسخه XLR شامل موارد زیر است:
– استفاده از بخشهای الکترونیک تانک SCORPION مانند سیستم مدیریت میدان نبرد SICS و رادیو CONTACT و ردیابی نیروی آبی
– سیستم کنترل آتش جدید سازگار با گلوله جدید ۱۲۰ میلی‌متری HE M3M چند حالته و قابل برنامه‌ریزی با قابلیت انفجار شدید
-ایستگاه FN Herstal T2B برای کنترل از راه دور مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری مستقر بروی سقف برجک
– مدیریت فرسودگی موتور V8X1500، به ویژه توربین کمکی Turboméca TM-307B که به عنوان نیروی کمکی موتور اصلی فعالیت می‌کند.
– افزودن صفحه شکمی برای افزایش محافظت در برابر مین
-ماژول‌های کامپوزیت اضافی برای زره جانبی از نوع AZUR مناسب برای جنگ شهری

تانک Tropicalized Leclerc:
این نسخه به عنوان نسخه گرمسیری (tropicalized) تانک لکلرک شناخته می‌شود که برای امارات ساخته شده است. دارای موتور دیزل MUT883 با توان ۱۵۰۰ اسب بخار است، که مصرف کمتر و تعمیرات ساده‌تری نسبت به نسخه فرانسوی دارد. این موتور در شرکت آلمانی MTU Friedrichshafen تولید می‌شود که بخشی از سهام آن مربوط به امارات متحده عربی است و از این رو امارات نیز ترجیح به استفاده از این موتور دارد.

تصاویری از تانک لکلرک اماراتی که استاندارد XL را دریافت کرده است.

ویژگی‌های این تانک عبارت است از:
– بدنه توسعه یافته با افزایش ظرفیت سوخت.
– واحد نیرو کمکی دیزلی با یک تلفن پیاده نظام تانک که روی جعبه زرهی آن نصب شده است.
محفظه موتور بازطراحی شده (لوور، پانل های دسترسی).
– سیستم تهویه هوای سنگین مکانیکی موتور محور که در قسمت چپ بدنه نصب شده است.
– دید پانوراما فرمانده HL-80 با دوربین حرارتی Alis و مسافت یاب لیزری.
– ایستگاه تسلیحات کنترل از راه دور ATO (Armement Télé-Opéré) برای یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری FN MAG که توسط دید پانوراما HL-80 زیر زره عمل می کند.
– سیستم مدیریت میدان جنگ Leclerc (LBMS).
– عملکردهای کاملاً خودکار رانندگی و برجک با پیکتوگرام روی دکمه‌ها برای استفاده خدمه فقط با آموزش اولیه.
– برزنت حرارتی که موجب کاهش بازتاب حرارتی تانک می‌گردد.

تانک Leclerc T4: نمونه اولیه با برجک کشیده که در سال ۱۹۹۶ ساخته شد، ولی وارد خدمت نشد. این نسخه از یک توپ صاف ۱۴۰ میلی‌متری که توسط زرادخانه Bourges (EFAB) مسلح می‌شد، استفاده می‌کرد. به منظور جلوگیری از اسقاط، نمونه اولیه برجک در دهه ۲۰۱۰ بازسازی شد و بر روی بدنه Leclerc سابق نصب شد که در سال های آخر به عنوان وسیله نقلیه یدک کش استفاده می‌شد. این تانک پس از بازسازی، توسط مدیر بخش فنی ارتش فرانسه (Section Technique de l’Armée de Terre یا STAT) لقب ترمیناتور (ترمیناتور) را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۷، Terminateur با استتار آزمایشی Scorpion ارائه شد.

خودرو بازیابی Leclerc EPG: یک خودرو زرهی مهندسی نظامی است، که بر اساس شاسی تانک Leclerc طراحی و نمونه اولیه آن در سال ۲۰۰۱ ساخته شد. این خودرو جانشین Engin Blindé du Génie است که بر اساس شاسی AMX-30 ساخته شده بود. عبارت EPG مخفف عبارت فرانسوی Engin Principal du Génie به معنی “وسیله نقلیه مهندسی اصلی” است.

خودرو بازیابی Leclerc DNG/DCL: نوعی خودرو زرهی بازیابی بوده که بر اساس شاسی تانک لکلرک (Leclerc) ساخته شده است. در ابتدا قرار بر تولید ۳۰ دستگاه از آن بود اما در نهایت ۲۰ دستگاه از این نسخه تولید شد. شرکت Nexter به عنوان سازنده این تانک را DNG می‌نامد که مخفف عبارت فرانسوی Dépanneur Nouvelle Génération به معنی “تعمیر نسل بعدی” است. اما ارتش فرانسه از اصطلاح DCL که مخفف عبارت فرانسوی Dépanneur du Char Leclerc به معنی “تعمیر تانک Leclerc” است، استفاده می‌کند.
نقش اصلی خودرو پشتیبانی DCL بیرون کشیدن تانک‌های ناتوان از منطقه نبرد است. نقش‌های فرعی آن شامل تعمیر تانک‌های آسیب دیده و کمک به مهندسی نظامی است. برای این نقش‌ها، یک جرثقیل نصب شده است که امکان برداشتن برجک تانک برای انجام عملیات تعمیر و یک تیغه بولدوزر نصب شده که امکان انجام عملیات مهندسی نظامی را فراهم می‌کند.

تصویری از خودرو بازیابی Leclerc DNG/DCL

تجهیزات نسخه DNG/DCL:
وینچ اصلی: ۱۸۰ متر طول، ۳۵ تن کشش
وینچ ثانویه: ۲۳۰ متر، ۱/۳ تن
جرثقیل: ۳۰ تن بالابر
سایر تجهیزات: تیغه بولدوزر به طول ۳/۴ متر و ژنراتور دیزلی
تسلیحات: ۱ عدد مسلسل ۱۲.۷ میلی متر

خودرو بازیابی Leclerc MARS: نوعی خودرو بازیابی است که از تبدیل Leclerc S1 به‌وجودآمد، این خودرو به‌دلیل کاهش سفارش Leclerc DNG (20 به جای ۳۰) به یک خودروی بازیابی زرهی تبدیل شد. عبارت MARS مخفف فرانسوی Moyen Adapté de Remorquage Spécifique به معنی “وسایل یدکش خاص اقتباس شده” است. در این خودرو تفنگ اصلی، مناظر و بارگذاری خودکار حذف شده، به این شکل این نسخه ۵ تن سبک‌تر شود.

نسخه Leclerc AZUR: این نسخه با افزودن کیت جنگ شهری برای نبرد در مناطق شهری ایجاد شد و از زره کامپوزیتی AZUR (Action en Zone URbaine) برای افزایش حفاظت استفاده می‌کند. برخی از عناصر این کیت مانند زره‌های کامپوزیت توسط ارتش امارات متحده عربی برای Leclerc گرمسیری آنها که در یمن فعالیت می کند، خریداری شدند.

مشخصات تانک لکلرک نسخه XXI:
نوع: تانک اصلی میدان نبرد (MBT)
رونمایی: نمونه اولیه در سال ۱۹۸۶ – نمونه XXI در اواخر دهه ۱۹۹۰
تولید: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸
تولید کننده: Nexter
ساخت: فرانسه
طول: ۹/۸۷ متر (۶/۸۸ متر بدون توپ)
عرض: ۳/۶۰ متر
ارتفاع: ۲/۵۳ متر
وزن: ۵۷/۴ تن
سلاح اصلی: توپ ۱۲۰ میلیمتری CN120-26 به همراه ۴۰ گلوله ( ۲۲ گلوله در محفظه سلاح برجک و ۱۸ گلوله در محفظه ای داخل بدنه)
سلاح ثانویه: مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری هم محور M2HB (همراه ۱۱۰۰ گلوله) و مسلسل ۷/۶۲ میلمتری ( ۳۰۰۰ گلوله)
زره: زره کامپوزیت قابل تعویض در نسخه SXXI شامل لایه های تیتانیوم و نیمه واکنشی
خدمه: ۳ نفر
موتور: دیزلی ۸ سیلندر V8X SACM (Wärtsilä) با توان ۱۵۰۰ اسب بخار
نسبت سرعت به وزن: ۲۷/۵۲ اسب بخار بر تن
سیستم تعلیق: گریبکس اتومات
ظرفیت سوخت: ۱۳۰۰ لیتر (۱۷۰۰ لیتر با مخازن اضافی)
دامنه عملیاتی: ۵۵۰ کیلومتر با سوخت داخلی و ۶۵۰ کیلومتر با سوخت خارجی
سرعت: ۷۱ کیلومتر در ساعت در جاده و ۵۵ کیلومتر در ساعت خارج از جاده
قیمت: ۱۶ میلیون دلار

تانک لکلرک (یا تانک لُکلِر) – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

تصاویر بیشتر از تانک لکلرک:

پوسترهای تانک لکلرک به انگلیسی، عربی، روسی و آذری:

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

منابع:
Leclerc Main Battle Tank
Leclerc Main battle tank
MBT Leclerc Scorpion / XLR
Leclerc tank
RENOVATED LECLERC SCORPION XLR MBT Main Battle Tank Franc
This page is about the French medium tank Leclerc SXXI. For other versions, see Leclerc (Family)
IN DEVELOPMENT: CHAR LECLERC
Tank Leclerc Technical Specifications. The weight. Dimensions
France and Germany: on the right tank tracks?
AMX-56 Leclerc
Tactical Command Information System – (SIT)
Tank Leclerc Technical Specifications. The weight. Dimensions
Leclerc Main Battle Tank
Leclerc Main Battle Tank

MBT Leclerc Scorpion / XLR
Char Leclerc

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.