پایان ضرب الاجل اکواس؛ انتصاب نخست وزیر جدید نیجر

سه شنبه 17 مرداد 1402 - 19:19
https://iswnews.com/?p=100691

با اتمام ضرب الاجل یک هفته ای اِکُواس به نظامیان نیجر، شورای ملی حفاظت از میهن شخصی به نام علی ماهامنه لمینه زینی را به عنوان نخست وزیر جدید نیجر منصوب کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” با اتمام مهلت یک هفته ای “جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا” (اِکُواس) به نظامیان نیجر برای رهایی محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور و بازگرداندن وی به قدرت در پایان روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه، همچنان نشانه ای از اقدام نظامی علیه نیجر وجود ندارد. این امر باعث شده تا سران شورای ملی حفاظت از میهن (کودتاچیان نیجر) و سران کشورهای بورکینافاسو و مالی این نهاد را به تمسخر گرفته و تصمیمات کشورهای عضو این اتحادیه را بلوف و دیکته غربی ها عنوان کنند.

علیرغم این موضوع، رسانه های غربی از تدارک نظامی اکواس با پشتیبانی آمریکا و فرانسه خبر داده و نظامیان نیجر نیز در گزارشهای خود به فتنه انگیزی یک کشور غربی برای آغاز جنگ علیه نیجر اشاره کرده‌اند. ایموس لونگو، سخنگوی اکواس نیز تاریخ و زمان نشست بعدی سران این نهاد را روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ماه در شهر ابوجا، پایتخت نیجریه اعلام کرده است. به نظر می‌رسد تا برگزاری این نشست، هیئت نمایندگان اکواس مجددا برای مذاکره با سران کودتای نیجر راهی شهر نیامی شوند.

اما شورای ملی حفاظت از میهن روز گذشته از تعلل اکواس استفاده کرده و شخصی به نام “علی ماهامنه لمینه زینی” اقتصاددان و وزیر پیشین دارایی را به نخست وزیری نیجر منصوب کرده است. این شورا همچنین فرمانده گارد ریاست جمهوری و بازرس کل ارتش و رئیس ستاد ویژه رئیس جمهور را تغییر داده اند.

رایزنی های ویکتوریا نولاند، دیپلمات یهودی و معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، در نیجر نیز بی ثمر بوده و دولت آمریکا در واکنش به این ناکامی، کمک های مالی خود به این کشور را تعلیق کرد. شورای ملی حفاظت از میهن نیز با صدور بیانیه ای خطاب به آمریکایی ها گفته است: «ما پول شما را نمی‌خواهیم، از آن برای تامین بودجه برنامه کاهش وزن ویکتوریا نولاند استفاده کنید.»

همزمان با تهدیدات خارجی علیه نیجر، نظامیان ارشد این کشور از گروه واگنر درخواست کمک کرده‌اند. همچنین کشورهای الجزایر و چاد نیز که همسایگان شمالی و شرقی نیجر به شمار می‌روند، اعلام کرده‌اند که با گزینه نظامی علیه نیجر موافق نیستند و برای پیدا کردن حل این بحران از طریق سیاسی تلاش خواهند کرد.

عدم همراهی الجزایر و چاد با اکواس، اجرای گزینه نظامی علیه نیجر را تضعیف می‌کند و مرزهای شمالی نیجریه و بنین به تنها راه اکواس برای اقدام نظامی علیه نیجر تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:
کودتا در نیجر؛ عزای فرانسه و عروسی واگنر
ویدیو: کودتا در نیجر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.