القاعده مردم شمال آفریقا را به جهاد علیه حاکمان فراخواند

چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 12:52
https://iswnews.com/?p=100752

ابویاسر الجزائری یکی از رهبران شاخه القاعده در شمال آفریقا ساکنان شمال آفریقا را به جهاد در برابر حکومت‌های خود فراخواند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” ابویاسر الجزائری، از رهبران شاخه گروه تروریستی القاعده در شمال آفریقا در یک بیانیه صوتی که از سوی مؤسسه اندلس (بازوی رسانه‌ای القاعده فی المغرب الاسلامی یا همان القاعده شمال آفریقا) منتشر شد، مردم شمال آفریقا را به جهاد علیه حکومت‌های خود دعوت کرد.

ابویاسر الجزائری در ابتدای سخنان خود تحرکات اخیر شاخه القاعده در منطقه صحرا و همینطور تحرکات شاخه القاعده در شرق آفریقا یعنی الشباب المجاهدین و همینطور عملیات‌های شاخه القاعده در یمن را ستود و در ادامه از مردم شمال آفریقا خواست تا مجاهدان را سرمشق خود قرار داده و با حاکمیت‌های مرتد و شرک آلود منطقه پیکار کنند.

ابویاسر با استشهاد به گفته‌های احمد شاکر یکی از مشایخ سلفیه معاصر قوانین وضعی کشورها را قوانینی شرکی و باعث رده حاکمان قلمداد کرد، قوانینی که از نظر ابویاسر مسلمانان اجازه ندارند زیر سایه آن‌ها زندگی کنند.

وی در ادامه تبلیغات حاکمان را مبنی بر شکست پیکارجویان القاعده دروغین دانست و پیکارجویان القاعده را علیرغم کم بودنشان پیروز در پیکارهایشان در مقابل ارتش‌های نظامی تلقی کرده و پیکارهای القاعده را در مقابل ارتش‌های دولتی به پیکار ابوبکر، خلیفه اول در مقابل مرتدان در سال ۱۱ ه.ق تشبیه کرد.

ابویاسر الجزائری همچنین حاکمان شمال آفریقا را به حجاج بن یوسف ثقفی حاکم ظالم اموی تشبیه کرد و کسانی که در برابر این حاکمان ظالم تحرکی از خود نشان نمی‌دهند را مرجئه عصر خواند.

وی در ادامه امت اسلام را به انجام واجب جهاد که در واقع امر به بزرگترین معروف یعنی توحید و نهی از بزرگترین منکر یعنی شرک ورزیدن به الله دعوت کرد و به طور ویژه مردم الجزایر را به جهاد در برابر حاکمان الجزایر فراخواند. ابویاسر همچنین مصیبت‌های امروز جهان اسلام را معلول عدم توجه و انجام جهاد دانست. الجزائری که در جای جای سخنان خود به جملاتی از ابن تیمیه ارجاع می‌داد، با استفاده از نظریه عدو قریب خواستار جهاد با حاکمان کشورهای اسلامی شمال آفریقا شد.

لازم به ذکر است که ابویاسر الجزائری پیش از این در یک مجموعه صوتی حاکمان الجزایر را مرتد و مشرک قلمداد کرده بود و در یک فایل صوتی دیگر دواعش را خوارج دانسته و درگیری‌های شاخه القاعده در منطقه ساحل با دواعش را ستوده بود.

بیشتر بخوانید: مصاحبه وسیم نصر، کارشناس برجسته تروریسم با امیر القاعده در مغرب اسلامی

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.