دانش نظامی: خمپاره انداز Spear MK2

دوشنبه 23 مرداد 1402 - 13:59
https://iswnews.com/?p=100963

خمپاره انداز Spear MK2 یک خمپاره انداز ۱۲۰ میلیمتری کاملا متحرک است که بر روی یک خودروی زرهی سبک ۴×۴ قرار میگیرد. چالاکی بالا، مهم‌ترین ویژگی این خمپاره انداز محسوب می‌شود و این سامانه را برای درگیریهای سریع بسیار مناسب میکند. این سامانه توسط شرکت اسرائیلی البیت سیستم برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه Defence and Security Equipment International معرفی و به نمایش درآمد.

خمپاره انداز Spear MK2 بر اساس خمپاره انداز CARDOM طراحی شده است. CARDOM نیز یک خمپاره انداز در دو کلاس ۸۰ و ۱۲۰ میلیمتری با امکان شارژ خودکار گلوله است که توسط شرکت اسرائیلی Soltam Systems ساخته شده است. این سامانه در ارتش آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو ناتو و … مورد استفاده قرار میگیرد.

این سامانه بر خلاف CARDOM به‌صورت پایه، خمپاره گذار خودکار را نداشته و خدمه وظیفه قرار دادن خمپاره را بر عهده دارند. امکان افزودن سامانه بارگزاری خودکار (خمپاره‌گذار خودکار) نیز وجود دارد که به وزن ۲۰۰ کیلوگرمی این سامانه اضافه خواهد کرد. همچنین در حضور خمپاره‌گذار خودکار تعداد خدمه Spear MK2 از سه نفر در حالت دستی به دو نفر در حالت خودکار کاهش پیدا خواهد کرد. مراحل استقرار و راه اندازی این سامانه در ۶۰ ثانیه انجام می‌شود.

خمپاره انداز Spear MK2 مجهز به دستگاه‌های هدف‌گیری و ناوبری کامپیوتری است که امکان هدف قرار دادن اهداف را بصورت مستقل و بدون نیاز به سامانه های خارجی فراهم میکند. Spear (به معنی نیزه) با انواع مرکز فرماندهی (C4I) یا سیستم‌های مدیریت نبرد (Battle Management Systems-BMS) به راحتی ادغام می‌شود. این سامانه یک تصویر راهکُنِشی (تاکتیکی) جامع ایجاد می‌کند که نیروهای دوست و دشمن را به همراه دیگر عناصر میدان نبرد نمایش می‌دهد، در نتیجه امکان تجزیه و تحلیل دقیق تهدید و پیش‌بینی نتیجه حمله را فراهم می‌کند.

اجرای آتش و شلیک خمپاره ۱۲۰ مم توسط سرباز ارتش جمهوری آذربایجان با استفاده از سامانه اسرائیلی Spear MK2

سامانه کنترل آتش (Fire Control System-FCS) اطلاعات هدف را دریافت کرده و داده‌های بالستیک توسط این سامانه محاسبه می‌شود، سپس به سامانه هدفگیری خودکار دستور می‌دهد تا لوله خمپاره را در جهت و ارتفاع دقیق قرار دهد، یک سامانه ناوبری اینرسی (INS) نیز برای افزایش دقت شلیک در نظر گرفته شده است. این سامانه میتواند هم به صورت کاملا مستقل و هم در قالب یک بخش از واحد توپخانه عمل کند، هچنین می تواند به طور مستقل با ناظران خط مقدم یا نیروهای مستقر عمل کند.

خمپاره انداز Spear MK2 مجهز به سیستم کاهش پس‌زدگی (لگد شلیک) است که بار شلیک خمپاره را از ۳۰+ تن به ۱۲ تا ۱۵ تن کاهش می دهد. “لگد نرم” به SPEAR اجازه می دهد تا بر روی انواع وسایل نقلیه تاکتیکی سبک با تحرک بالا (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle-HMMWV) نصب شود، که دارای تحرک بالا و قابلیت استقرار سریع هستند. سامانه خمپاره انداز Spear MK2 تا به امروز بر روی دو خودور زرهیOshkosh L-ATV و Plasan SandCat نصب و به‌کارگیری شده است.

سامانه Spear برای حفاظت به سامانه هشدار لیزری Elbit Systems (E-LAWS) و سیستم تشخیص تهدید Threat Detection System (TDS) مجهز است.

خمپاره انداز Spear MK2 توان شلیک مهمات استاندارد را به برد ۱۰ کیلومتر دارد، سرعت شلیک ۱۵ گلوله در دقیقه و امکان شلیک طیف وسیعی از خمپاره های ۱۲۰ میلیمتری دیگر را هم دارد.

ویدیویی از نحوه عملکرد خمپاره انداز Spear MK2 که بر روی خودروی زرهی Plasan SandCat نصب شده است.

ویژگی‌های اصلی Spear MK2:
– قابل انطباق با طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه سبک با تحرک بالا به‌دلیل مکانیزم منحصر به فرد پس زدن نرم
– استقرار سریع و قابلیت بقا بیشتر
– قابلیت عمل به صورت یک مستقل یا به عنوان بخشی از پیکربندی توپخانه یا جوخه
– قابلیت استفاده از خمپاره گذار خودکار
– افزایش قدرت آتش و استفاده بهینه از مهمات
– ادغام راحت با C4I یا BMS و سیستم‌های اکتساب هدف (Target Acquisition)
– قابلیت استفاده از انواع مهمات ۱۲۰ میلی متری
– دقت بالا با GPS و INS یکپارچه
– سرعت شلیک ۱۲ تا ۱۶ خمپاره در یک دقیقه
– سرعت آتش پایدار شلیک برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در صورت شلیک ۳ یا ۴ خمپاره در یک دقیقه

مشخصات خمپاره انداز ۱۲۰ میلیمتری Spear MK2:
نوع: خمپاره انداز
رونمایی: سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه Defence and Security Equipment International (DSEI)
تولید کننده: شرکت البیت سیستم
کشور سازنده: رژیم اسرائیل
وزن: ۲۰۰ کیلوگرم (بدون خمپاره‌گذار خودکار)
دقت: ۳۰ متر
برد: حداکثر ۱۲ کیلومتر
هدایت: سامانه اینرسی (INS)، سامانه کنترل آتش و GPS
خودرو حامل: انواع خودرو سبک با تحرک بالا
مهمات: انواع خمپاره ۱۲۰ میلیمتری صاف

تصاویر بیشتر از خمپاره انداز Spear MK2:

منابع:
SPEAR 120mm autonomous soft recoil mortar system for high mobility platforms
SPEAR MK2 Mortar System

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.