عبداللطيف السيد، فرمانده نیروهای شورای انتقالی جنوب در استان ابین

بازگشت ترور و بمب گذاری به یمن را می توان اتفاقی مهم و تاثیرگذار به ویژه در مناطق جنوبی یمن دانست. این دست حملات که چارچوب مبارزه گروه های تروریستی همانند القاعده و امثالهم است، بعضا ضربات مرگباری را می‌تواند به طرف مقابل وارد کند. در این راستا ترور عبداللطیف السید نیز می‌تواند منجر به اتفاقات ناگواری برای جنوبی ها شود.

پس از آتش بس ائتلاف سعودی و انصارالله، تنش و درگیری به درون جناح های تابع ائتلاف سعودی انتقال پیدا کرد و هرج و مرج ناشی از این درگیری باعث شد تا القاعده با منابع مالی جدیدی که جذب کرده است، بتواند در استان های شبوه و ابین مجددا به تبلیغ و جذب نیرو بپردازد و به دور رقابتها در مناطق اشغالی یمن بازگردد.

بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت جبهات یمن؛ شناخت کلی طرف‌های درگیر در جنگ یمن + نقشه میدانی
آخرین وضعیت جبهات یمن؛ در مناطق اشغالی چه می گذرد؟ (نقشه میدانی)

هفته هاست شاهد بمب گذاری و ترورهایی در شمال استان ابین بوده ایم که آخرین آن کشته شدن عبداللطیف السید، فرمانده نیروهای شورای انتقالی جنوب در منطقه الجنن در مدیریت مودیه بود. القاعده در این حمله از بمب C4 استفاده کرده بود و علاوه بر عبداللطیف، پنج نفر دیگر از جنوبی ها را مورد حمله قرار داده که وضعیت آنها هنوز مشخص نشده است و به نظر می‌رسد مقام ارشدی در بین آنها وجود ندارد.

عبداللطیف السید کیست؟
عبداللطیف محمد حسین بافقیه مشهور به السید، یکی از فرماندهان محلی منطقه جعار در سواحل استان ابین بود که در جریان سقوط حکومت علی عبدالله صالح به اتحاد با گروه تروریستی انصارالشریعه (همپیمان القاعده در یمن) درآمد و کنترل تعدادی از شهرهای ساحلی ابین از جمله جعار و زنجبار را بدست گرفت. عبداللطیف پس از استقرار دولت عبدربه منصور هادی، همانند بسیاری از فرماندهان محلی جذب پیشنهادات مالی این دولت شد و از انصارالشریعه جدا شد. موقعیت جدید او منجر به تقویت پایگاه اجتماعی وی شد و او تبدیل به یکی از فرماندهان محلی کمیته جنوب شد. با تشکیل شورای انتقالی جنوب به اتحاد با عیدروس الزبیدی پیوست و درگیری های مختلفی در مناطق جنوبی یمن از جمله درگیری جنوبی ها با مسلحین حزب اصلاح در استان ابین را فرماندهی کرد.

بیشتر بخوانید: فرمانده ارشد شورای انتقالی جنوب در استان ابین ترور شد

ابعاد ترور عبداللطیف السید و تاثیر آن بر تحولات جنوب یمن چیست؟
قتل عبداللطیف السید اولین عملیاتی نبود که القاعده برای ضربه زدن به جنوبی ها انجام داد. همچنین اولین ترور عبداللطیف السید نیز نبود و پیش از این نیز چند حمله ناکام برای ترور او انجام شده بود که در یکی از این حملات چشم چپ او آسیب دید و در یک بمب گذاری در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از ناحیه دست مجروح شد.

ترور عبداللطیف چند روز پس از آن صورت گرفت که توسط عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب به عنوان فرمانده نیروهای حزام الامنی در استان ابین منصوب شد. او به محض دریافت این پست، به قبایل همپیمان القاعده پیشنهاد صلح داد و با اعزام نمایندگانی درخواست کرد که مسلحین آنها در ازای پیوستن به تشکیلات مسلح شورای انتقالی جنوب و استقرار در مدیریت های مودیه و المحفد، حملات علیه جنوبی ها را متوقف کنند.

به نظر می‌رسد این پیشنهاد، تهدید سنگینی برای آینده القاعده در جنوب یمن به شمار می‌رفت. تا جایی که مجبور شدند او را از سر راه خود بردارند. آنچه که القاعده و حامیان او می‌خواهند، تشدید درگیری و کاهش قدرت جنوبی ها در مناطق جنوبی یمن است. این موضوع با اهداف عربستان سعودی تطبیق دارد و از این منظر، ادعای رسانه های تابع جنوبی ها درباره حمایت مالی عربستان از القاعده گزارش غلطی نیست و احتمال چنین حمایتی از سوی آنها وجود دارد.

ترور عبداللطیف السید خسارت بزرگی برای جنوبی ها بود و خلاء جانشینی او می‌تواند منجر به فروپاشی مواضع جنوبی ها در استان ابین شود. این روند ابعاد زیادی دارد و برای تحلیل آن باید منتظر تحرکات آمریکا در سواحل جنوب غربی یمن، واکنش القاعده به خلاء فرماندهی جنوبی ها در استان ابین و اقدامات امارات و عربستان در جنوب یمن و… ماند.

بیشتر بخوانید:
باب المندب؛ صحنه اصلی جنگ دریایی انصارالله و ائتلاف سعودی
لشکرکشی آمریکا برای ورود مستقیم به جنگ یمن

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.