جزئیات حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (ع)؛ عامل حمله کیست؟

دوشنبه 23 مرداد 1402 - 17:54
https://iswnews.com/?p=101185

حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در حوالی ساعت ۱۹ روز ۲۲ مرداد ماه، بار دیگر مورد حمله تروریستی یک فرد مسلح ناشناس قرار گرفت. در جریان این حمله یکی از خادمین حرم به نام غلامعباس عباسی به شهادت رسیده و هشت نفر دیگر از جمله دو زن بر اثر اصابت گلوله مجروح شدند. مجروحین پس از انتقال بیمارستان های شهر شیراز تحت درمان قرار گرفته اند.

طبق اطلاعات موجود، فرد مهاجم با یک قبضه سلاح کلاشنیکف و هشت خشاب اضافی، از بیرون حرم شروع به تیراندازی کرده و از ورودی باب المهدی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) وارد شده و با عبور از گیت پلیس، به سمت صحن و قسمت اصلی حرم حرکت کرده است اما در میانه راه با یکی از عوامل خدماتی حرم درگیر شده و به زمین می افتد و در نهایت توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر می شود.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی به شاهچراغ، دستکم ۱ شهید و ۷ تن زخمی (ویدیو)

تا این لحظه هیچ گروه و یا فردی مسئولیت این حمله تروریستی را رسما برعهده نگرفته است اما رسانه های داخلی ایران با استناد به بیانیه تهدید آمیز اخیر گروه تروریستی داعش، این گروه را مسئول دومین حمله تروریستی به حرم شاهچراغ عنوان کرده اند.

هویت فرد مهاجم نیز رحمت الله نوروزاُف تبعه تاجیکستان نیز عنوان شده است. این شخص بر اساس اطلاعات موجود در صفحه فیسبوکش، در سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر روستوف در غرب روسیه ساکن بوده است. همچنین نیروهای امنیتی ایران خانه او را کشف و هشت نفر از عناصر مظنون در رابطه با این حمله تروریستی را بازداشت کرده اند.

لازم به ذکر است که گروه تروریستی داعش در سالهای گذشته تبلیغ بالایی در بین اتباع تاجیکستان و افغانستان داشته و در این راه توانسته است افراد زیادی را به شاخه خراسان خود جذب کند. فعالیت این افراد در حال متمرکز شدن بر ایران است و سبحان کمرونی عامل اصلی حمله اول به حرم شاهچراغ نیز تبعه تاجیکستان بود. این افراد عمدتا با واسطه گری برخی افراد و سازمان های امنیتی غربی در کشورهای ثالث همانند جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و… جذب می شوند و برای اجرای عملیات از طریق مرز کشورهای همسایه به ویژه افغانستان وارد ایران می شوند. این روند ضرورت کنترل مرزهای ایران با افغانستان، مطالبه از دولت های آذربایجان و تاجیکستان و نیاز به پاسخ مستقیم به شکل گیری تهدیدات گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در منطقه آسیای میانه را می‌رساند.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز + ویدیو و تصاویر

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.