تحولات آسیای میانه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۲

پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 15:56
https://iswnews.com/?p=101384
تخریب مناطق مسیحی نشین پاکستان توسط طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان

صدها نفر از هواداران حزب تحریک لبیک پاکستان (TLP) به رهبری حافظ سعد حسین رضوی، با ادعای اینکه دو نفر از مسیحیان شهر فیصل آباد واقع در ایالت پنجاب، به قرآن کریم توهین کرده‌اند، به محله مسیحی نشین شهر فیصله آباد حمله نموده و چهار کلیسا و ده ها خانه مسکونی مسیحیان این منطقه به ویران نموده و به آتش کشیدند.

افغانستان:
۱- کابل:
– در ۱۸ مرداد ماه، بر اثر کمین نیروهای احمد مسعود علیه یک خودروی گشتی مسلحین طالبان در شهرستان سروبی، دو نفر از مسلحین طالبان کشته شدند.
– در ۲۱ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی به پاسگاه مسلحین طالبان در محله پل سرخ واقع در منطقه سوم شهر کابل، هفت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۲۳ مرداد ماه، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت کشور حکومت طالبان طی نشستی خبری اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی این وزارت در دو سال گذشته بیش از ۲۵ عامل انتحاری از جمله ۱۵ عامل انتحاری تبعه کشور پاکستان را در استان های قندهار، بلخ، بدخشان و کابل بازداشت کرده‌اند.
– در ۲۵ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی به پاسگاه مسلحین طالبان در خیابان پنجشیر واقع در منطقه یازدهم شهر کابل، ده نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. نیروهای گروه جبهه آزادی ابتدا بمبی را در این پاسگاه منفجر کردند و سپس مسلحین طالبان حاضر در این پاسگاه را مورد حمله مسلحانه قرار دادند.

۲- تخار:
– در ۲۰ مرداد ماه، بر اثر کمین نیروهای احمد مسعود علیه خودروی حامل مسلحین طالبان در منطقه جر پوستک واقع در شهرستان فرخار، دو نفر از مسلحین طالبان از جمله مولوی محمد هارون، فرمانده اطلاعاتی یکی از گردان های لشکر ۲۱۷ عمری طالبان مستقر در شهرستان فرخار کشته شدند.
– در ۲۰ مرداد ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالاً نیروهای احمد مسعود) یکی از مسلحین طالبان را در منطقه ازون کوتل واقع در شهرستان رستاق ترور کردند.
– در ۲۴ مرداد ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل مسلحین طالبان در چهارراه مرکزی منطقه دوم شهر تالقان، چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. نیروهای احمد مسعود با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این بمب گذاری را به عهده گرفتند.

۳- نورستان:
در ۱۹ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود به پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه گندلبوک واقع در شهرستان دوآب، پنج نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۴- بغلان:
در ۲۱ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی به پاسگاه مسلحین طالبان در محله پل معدن واقع در شهر پلخمری، شش نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۵- بدخشان:
در ۱۹ مرداد ماه، گروه جبهه آزادی ضمن انتشار ویدیویی از حمله نیروهای این جبهه به پاسگاه مسلحین طالبان در وردی فرودگاه فیض آباد، مدعی شده است که در این حمله چهار نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

۶- پروان:
در ۲۴ مرداد ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی علیه پایگاه مسلحین طالبان در منطقه دو سرکه فرودگاه بگرام واقع در شهرستان بگرام، هشت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۷- بامیان:
در ۱۸ مرداد ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان، حسین شهیدانی، از بزرگان مردمی استان بامیان را به اتهام همکاری با نیروهای ضد طالبانی (احتمالاً نیروهای جنبش مقاومت برای آزادی) بازداشت کردند.

۸- کنر:
در ۱۹ مرداد ماه، بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی پاکستان به سمت اهالی روستای ساوخو در شهرستان ناری، یک نفر غیرنظامی اهل افغانستان به نام نقیب الله کشته شد.

۹- نیمروز:
در ۱۵ مرداد ماه، مسئولین محلی حکومت طالبان، فعالیت های بشردوستانه کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و همچنین درمانگاه هلال احمر ایران را در شهر نیمروز متوقف و درهای این نهادها را پلمب کردند.

۱۰- سرپل:
در ۱۸ مرداد ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان یما خالدی، از افسران وزارت دفاع در حکومت پیشین و رئیس شورای مرکزی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در استان سرپل را در منطقه سوم شهر سرپل ترور کردند.

۱۱- در ۲۲ مرداد ماه، وزارت خارجه حکومت طالبان طی اعلامیه‌ای تأیید کرده است که مهندسین فنی ایران در ۱۸ مرداد ماه، برای راست آزمایی موجودیت آب در رود هیرمند، از دستگاه سنجش جریان آب از ایستگاه دهراود، بازدید کرده اند.

تاجیکستان:
۱- در ۱۸ مرداد ماه، مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان برای بررسی پروژه ها و بازدید از مراکز آمریکایی به شهر کولاب سفر کرد. سفیر آمریکا طی این سفر با شهردار کولاب دیدار و پیرامون برخی پروژه های مشترک طرفین، از جمله پروژه همکاری USAID با مراکز درمانی در زمینه بیماری سل گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- بلوچستان:
در ۲۱ مرداد ماه، عوامل داعش یک نیروی اداره مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) را در محله کانک واقع در شهر مستونگ در ایالت بلوچستان، ترور کردند.

۲- خیبرپختونخوا:
– در ۱۵ مرداد ماه، بر اثر کمین مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) علیه خودروی نیروهای ارتش پاکستان در بازار مهاجر واقع در منطقه رزمک تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، یک نفر از مسلحین تحریک طالبان و سه نیروی ارتش از جمله قیصر کندی، افسر ارشد و مسئول کمک های بشردوستانه ارتش پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا کشته و زخمی شدند.

– در ۱۶ مرداد ماه، افراد مسلح ناشناس خیر زمان صدیقی، عضو ارشد حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمان را در منطقه لکی مروت واقع در ناحیه وزیرستان شمالی ترور کردند.
– در ۱۷ مرداد ماه، بر اثر انفجار عامل انتحاری گروه حافظ گل بهادر (از زیر مجموعه های تحریک طالبان پاکستان)، در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در ناحیه وزیرستان شمالی، پنج نفر از جمله سه سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند. گروه حافظ گل بهادر با انتشار بیانیه‌ای عامل این حمله را قاری حنظله، از اعضای استشهادی خود معرفی کرده است.
– در ۱۹ مرداد ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه میر دره واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان و یک سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۱۹ مرداد ماه، بر اثر کمین مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) علیه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه تیره میدان در ناحیه خیبر ایجنسی، پنج سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۱ مرداد ماه، افراد مسلح ناشناس ملک حبیب محسود، رئیس قبیله محسود و برادر صلاح الدین محسود، بازرس کل ایالت خیبرپختونخوا را در منطقه تانک واقع در ناحیه وزیرستان شمالی، ترور کردند. ملک حبیب محسود با حمایت دولت پاکستان به ریاست قبیله محسود رسیده بود.

– در ۲۲ مرداد ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه شکتوی تحصیل واقع در ناحیه وزیرستان جنوبی، چهار سرباز پاکستانی کشته شدند. مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
– در ۲۲ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه چارمنگ واقع در ناحیه باجور ایجنسی، چهار نفر از مسلحین تحریک طالبان از جمله یک عامل انتحاری و دو سرباز پاکستانی کشته شدند.
– در ۲۳ مرداد ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه صده تحصیل واقع در ناحیه کرم ایجنسی، هفت سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۴ مرداد ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالاً تحریک طالبان پاکستان) یک نیروی اداره مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) را در بازار باره تحصیل واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، ترور کردند.

۳- در ۱۵ مرداد ماه، یک شرکت وابسته به وزارت دفاع پاکستان در نمایشگاه دفاعی ترکیه در شهر استانبول از موشک‌ جدید هوا به هوای میان برد آر اف، دارای جستجوگر مادون قرمز و پهپاد رزمی شاهپر، با سقف پرواز متوسط و با ماندگاری طولانی مدت در هوا و حمل سلاح رونمایی کرد.

۴- در ۲۵ مرداد ماه، صدها نفر از هواداران حزب تحریک لبیک پاکستان (TLP) به رهبری حافظ سعد حسین رضوی، با ادعای اینکه دو نفر از مسیحیان شهر فیصل آباد واقع در ایالت پنجاب، به قرآن کریم توهین کرده‌اند، به محله مسیحی نشین شهر فیصله آباد حمله نموده و چهار کلیسا و ده ها خانه مسکونی مسیحیان این منطقه به ویران نموده و به آتش کشیدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.