تحولات قفقاز؛ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

شنبه 28 مرداد 1402 - 17:52
https://iswnews.com/?p=101526

خلاصه ای از آخرین اخبار منطقه قفقاز در یک ماه گذشته

جمهوری آذربایجان
– همزمان با دهه نخست محرم، امین آقالار اف در مجتمع های ساحلی شهرک نارداران کنسرت برگزار کرده است. این خواننده همسر سابق لیلا علی اوا دختر بزرگ الهام علی اف است.

– پلیس جمهوری آذربایجان برای هشتیمن سال متوالی مانع حضور افراد زیر ۱۶ سال در مکان‌های مذهبی برای برگزاری مراسم محرم شد.

– صالح کاظم اف رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان چهارم مرداد اعلام کرد “شعبه بانک ملی ایران در باکو به اتهام پولشویی محدود شده و بانک مرکزی آذربایجان مشغول حسابرسی از آن است.”

– دولت باکو جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای تجهیز ارتش ارمنستان متهم کرد. دولت باکو مدعی شده است که سلاحهای خریداری شده ارمنستان از هند به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از خاک ایران به این کشور منتقل می‌شوند.

– والده یوسف اوا شهروند جمهوری آذربایجان که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده بود روز پنجشنبه ۵ مرداد در آستارا به مقامهای آذربایجان تحویل داده شد.

– ماموران پلیس و امنیت ملی دولت باکو ششم مرداد در شهرک بینه باکو به منزل شیده شهلا فرج اوا حمله کرده و خواستار تعطیلی مراسم عزاداری در خانه وی شدند و یکی از زنان شرکت کننده را برای ساعتی بازداشت کردند.

– وزیر کشور جمهوری آذربایجان از مجازات والدین کودکان حاضر در مراسم عزاداری ماه محرم جمهوری خودمختار نخجوان خبر داد. همچنین الگون میرزایف افسر اوغلو که تصاویر عزاداری خیابانی کودکان در شهرک ساوالان رایون صابونچی باکو را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود بازداشت و زندانی شد.  

صورت حسین اف در نهم مرداد در ترکیه درگذشت. وی وزیر دفاع و نخست وزیر اسبق جمهوری آذربایجان و همچنین در گذشته زندانی سیاسی بود. خانواده حسین اف مرگ وی را مشکوک می‌دانند. صورت حسین اف به تازگی قصد بازگشت به جمهوری آذربایجان و از سرگیری فعالیت سیاسی را داشته است.

– حکمت حاجی اف رئیس اداره روابط خارجی دفتر رئیس جمهور آذربایجان ۱۱ مرداد اعلام کرد که باکو با عربستان سعودی روابط استراتژیک برقرار می‌کند.

– گروهی از کودکان بی سرپرست اوکراینی که والدین آنها در جنگ با روسیه کشته شده‌اند با هزینه دولت جمهوری آذربایجان به باکو منتقل شده‌اند.

– در ۱۴ مرداد شرکت ملی نفت ابوظبی، شرکت چند ملیتی توتال و شرکت سوکار آذربایجان قرارداد توسعه میدان گازی آبشرون را امضا کردند. سهم شرکت اماراتی ۳۰ درصد و شرکتهای توتال و سوکار هر کدام ۳۵ درصد است.

– دادگاه جمهوری آذربایجان سامید حسین اف شهروند شهرک رامانا باکو را به دو ماه زندان محکوم کرده است. او پرچمی با نوشته امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا روی دکل مخابراتی نصب کرده بود.

– چند دیپلمات اسبق جمهوری اسلامی ایران در باکو پس از ورود به فرودگاه حیدر علیف متوجه شدند که حق اقامت آنها بدون اطلاع قبلی لغو شده است. آنها پس از سه روز اقامت در فرودگاه مجبور به دریافت ویزای توریستی ۱۰ روزه شدند.

– جمعیت دوستی جمهوری آذربایجان و رژیم اسرائیل معروف به «شاه داغ» در ۱۹ مرداد مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو راهپیمایی کردند و شعار «رژیم ملا برو گمشو» سر دادند و خواستار تعطیلی سفارتخانه شدند.

– سیده شهلا فرجوا و تعدادی از بانوان گروه زینبچی لر (زینبیون) در 22 مرداد در نزدیکی سفارت اسرائیل در باکو پرچم صهیونیستها را پاره کردند.

– شبکه تلویزیون اینترنتی باکو.وی.اس در ۲۱ مرداد با نمایش یک محموله مواد مخدر مدعی شده‌اند که این محموله توسط سازمانهای امنیتی ایرانی به جمهوری آذربایجان قاچاق می‌شود! به هر بسته محموله کشف شده که با پوشش سلفون پیچیده شده یک اسکناس ۲۰ هزار ریالی چسبانده شده است!

– دولت باکو واقف خاچاطوریان شهروند ارمنی قره باغ کوهستانی را در پست بازرسی رودخانه هکری بازداشت کرده و به باکو برده است. واقف خاچاطوریان همراه با امدادگران کمیته بین المللی صلیب سرخ قصد داشت برای درمان به ارمنستان برود. دولت باکو خاچاطوریان را به جنایت جنگی در روستای مشلی خوجالی در جنگ اول قره باغ متهم کرده است.

– جمهوری آذربایجان بازدید سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان از نقاط مشرف بر گذرگاه مسدود شده لاچین (پست بازرسی رودخانه هکری) را تهدید تمامیت ارضی خود توصیف کرد.

– رسانه مساوات وابسته به مهربان علیوا معاون رئیس جمهور آذربایجان ادعا کرده است که نیروهای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با مسلحین پ.ک.ک در مرز ارمنستان و آق دره (مارتاکرت) در شمال شرقی قره باغ کوهستانی مستقر شده‌اند!

– جمهوری آذربایجان از ورود ۱۹ کامیون حامل غذا، دارو و اقلام بشردوستانه ارمنستان به مقصد قره باغ کوهستانی جلوگیری کرده است. باکو جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که رانندگان این کامیونها ماموران امنیتی ایرانی هستند. این در حالی است که ناظران اتحادیه اروپا و رسانه های بین المللی در نزدیکی مرز و گذرگاه هکری حضور دارند. این کامیونها مجبور به بازگشت شدند.

– جمهوری آذربایجان خواستار تعطیلی کریدور لاچین و تغییر کریدور ارتباطی به قره باغ کوهستانی است. باکو اصرار دارد که مسیر آغدام، عسکران و خوجالی برای کمک‌های بشردوستانه استفاده شود.

– رسانه آذرتاج با انتشار تصاویری از پست بازرسی رودخانه هکری اعلام کرده است که شهروندان ارمنی تبار روسیه با مشایعت نیروهای صلحبان از قره باغ کوهستانی خارج شده و به ارمنستان رفته اند.

– وب سایت کالیبر با انتشار تصاویر هوایی که احتمالا با پهپاد گرفته شده ادعا کرده است که نیروهای صلحبان روسی تدارکات نیروهای شبه نظامی ارمنی دولت دفاکتو آرتساخ / قره باغ کوهستانی را تامین می‌کنند و به آنها اسلحه و مهمات می‌دهند. همچنین این وبسایت مدعی شده است که شبه نظامیان ارمنی در قره باغ کوهستانی در حال استحکام سنگرهای خود در نزدیکی خطوط تماس و سنگرسازی های تازه هستند.

– در ۲۷ مرداد، بر اساس برنامه آموزشی سال ۲۰۲۳ که توسط وزیر دفاع جمهوری آذربایجان تصویب شده است، یگانهای موشکی پدافند هوایی جمهوری آذربایجان به اهداف از پیش تعیین شده شلیک کردند.

– فرید صفرلی شهروند دو تابعیتی آذربایجانی – آلمانی و دانشجوی دانشگاه لنا آلمان با رای دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تلاش برای جاسوسی به دو سال زندان تعزیری محکوم شد.

جمهوری ارمنستان
– کاروان کمکهای بشردوستانه ارمنستان پس از دو هفته انتظار هنوز موفق به گذر از پست بازرسی رودخانه هکری در ابتدای کریدور لاچین نشده است. ارمنستان ۴۰۰ تن کمک شامل ۳۵۰ تن غذا برای قره باغ کوهستانی ارسال کرده بود.

– نیکول پاشینیان جمهوری آذربایجان را به کارشکنی در زمینه امضای قرارداد صلح با این کشور و ارمنی ستیزی متهم کرد. وی همچنین گفته است که احتمال یک جنگ دیگر دور از ذهن نیست.

– آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت خواستار رسیدگی به موضوع ارامنه تحت محاصره قره باغ کوهستانی شده است. این نشست به درخواست ارمنستان برگزار شده است. این نشست با مشاجره لفظی وزیر خارجه ارمنستان و نماینده جمهوری آذربایجان در سازمان ملل به پایان رسید. نمانیده جمهوری آذربایجان ادعا کرده است که موضوع بحران کمبود غذا و سو تغذیه ارامنه در قره باغ دروغ است و آنها جشن عروسی و مراسم تولد برگزار می‌کنند.

– ارمنستان توپخانه و سامانه های دفاع هوایی جدید در مرز با جمهوری آذربایجان مستقر کرد. تمرکز نیروهای مستقر بیشتر در سمت استان سیونیک و کیغارکونیک در مرز با قبادلی، زنگیلان، لاچن و کلبجر جمهوری آذربایجان است.

– طبق آمار غیر رسمی فعالان حقوق بشری، ۱۵ نظامی ارمنستان در شرایط غیر جنگی زخمی شده‌اند.

گرجستان
– مهدی رسولی مداح اهل بیت، در ۲۰ مرداد به گرجستان سفر کرده است. رسولی بنابر دعوت آذری های شیعه به گرجستان سفر کرده تا برای آنها در قالب یک برنامه چهار روزه مداحی کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.