بررسی ناآرامی‌ها در جنوب سوریه

شنبه 4 شهریور 1402 - 21:25
https://iswnews.com/?p=101975

جنوب سوریه همواره مورد توجه سرویس‌های جاسوسی کشورهای ضد محور مقاومت و رژیم صهیونیستی بوده است. تحرکات ماه‌های اخیر گروه‌های تروریستی، هواداران و افراد مرتبط با سرویس‌های جاسوسی خارجی نشان می‌دهد که کشورهای غربی به دنبال بهره برداری مجدد از بازمانده‌ گروه‌های تروریستی در جنوب این کشور بر علیه دولت سوریه می‌باشند.

در پی تصمیم دولت سوریه جهت افزایش قیمت سوخت، استان‌های درعا و سویداء طی روزهای اخیر شاهد تجمعات اعتراضی برخی مردم این کشور بوده است. این تجمعات که همزمان با ترورهای هدفمند، اقدامات مخرب و ضد امنیتی در جنوب سوریه شکل گرفته است، رفته رفته رنگ و بوی خشونت گرفت و گزارشاتی در برخی مناطق جنوب سوریه، از اقدامات خطرناک و خشونت‌آمیز معترضان منتشر شد. همچنین معترضان، تصاویر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را آتش زده و شعارهایی علیه دولت سوریه و جمهوری اسلامی ایران سر دادند. معترضان خواستار خروج نیروهای ایرانی از تمامی اراضی سوریه شدند.

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: ترور ۳۶۶ نفر در جنوب سوریه طی سال ۲۰۲۲ میلادی

نکته قابل توجه، خویشتنداری نیروهای امنیتی سوریه با تظاهرات ضد حکومتی نسبت به سال ۱۳۸۹ است. اکثر این تجمعات با فراخوان‌های قبلی که در فضای مجازی منتشر شده بود، تشکیل و برگزار شد اما نیروهای امنیتی درگیری‌های قابل توجه و خشونت‌آمیزی با معترضان نداشتند. همچنین ویدیوی جدیدی در فضای مجازی منتشر شده است که معترضان با سر دادن شعارهایی علیه بشار اسد، از ایست بازرسی نظامیان سوری عبور در حال عبور هستند و نیروهای سوری واکنش خاصی نسبت به این اتفاق نشان ندادند. این موضوع نشان می‌دهد که تصمیمات خاصی در سطح فرماندهان ارشد سوری مبنی بر چگونگی برخورد با معترضان اخذ شده است.

دستگیری تعدادی از عناصر سوری، طی ماه‌های اخیر که برای جهت‌دهی به اعتراضات اهالی سویداء و تبدیل آنها به درگیری‌های مسلحانه به استخدام موساد درآمده بودند و همچنین انتشار تصاویر و ویدیویی اختصاصی از قلب سویداء توسط مرکز مطالعات اسرائیلی “آلما” نیز به وضوح نشان دهنده حضور عناصر وابسته به اسرائیل در این استان می‌باشد.

آنچه که در جنوب سوریه مشهود است، ردپای عناصر سرویس‌های مختلف جاسوسی می‌باشد. غربی‌ها به دنبال موضوع یا حوادثی هستند که پس از آغاز، واکنش‌هایی را در پی داشته باشد که امکان تشدید و گسترش درگیری را فراهم کند؛ به همین دلایل، لازم است دستگاه‌های امنیتی سوری با کمک متحدان، هسته‌های تروریستی و لیدرهای ضد امنیتی در جنوب سوریه را شناسایی و بازداشت کنند تا شرایط برای ایجاد دور جدیدی از ناامنی‌ها در جنوب سوریه فراهم نشود.

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.