قره باغ آماده جنگ تازه

شنبه 4 شهریور 1402 - 17:00
https://iswnews.com/?p=101988

وضعیت قره باغ کوهستانی بحرانی تر می‌شود و بحران غذایی باعث شده تا نان، ارزاق عمومی، کالاهای بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی و سوخت را جیره بندی کنند. روند مهاجرت از این منطقه تشدید شده و دولت جدایی طلبان ارمنی موسوم به آرتساخ نیز تن به مذاکره با جمهوری آذربایجان داده و برخی شروط آنها را قبول کرده است.

نیروهای صلحبان روسیه درباره نقض آتش بس در خطوط تماس گزارش کرده‌اند که با وجود هماهنگی قبلی ارامنه با آنها برای برداشت محصول گندم و اطلاع‌رسانی به وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای مسلح آذربایجان در خطوط تماس به سوی کمباین و تراکتورها تیراندازی می‌کنند و حتی اجازه برداشت دستی را هم نمی‌دهند. جمهوری آذربایجان هم ارامنه را متهم کرده است که در پوشش برداشت گندم در حال حفاری کانال برای ساخت سنگر و نصب دوربین‌های نظارتی بوده‌اند!

بیماران نیز مجبور هستند تا برای درمان و دریافت کمترین خدمات پزشکی از طریق پست مرزی رودخانه هکری در گذرگاه لاچن با همراهی امدادگران صلیب سرخ به ارمنستان بروند و بازرسی اشیای آنها شدیدتر شده است.

راه‌اندازی کریدورهای جدید
دولت باکو سیاست تحریم دائمی را کنار گذاشته و روشی جدید را برای تحمیل اراده خود به ارامنه قره باغ کوهستانی برگزیده است. باکو دو مسیر را به‌جای کریدرو لاچن به ارامنه و نیروهای صلحبان پیشنهاد کرده است. نخستین جاده مسیر آغدام (تحت کنترل آذربایجان) به عسکران (آسکران) – خوجالی – استپاناکرت / خانکندی (تحت کنترل ارامنه) است. البته حکمت حاجیف به خبرگزاری آپا گفته است که مسیر فضولی – شوشا (تحت کنترل آذربایجان) به خاکندی (استپاناکرت تحت کنترل ارامنه) نیز به نیروهای صلحبان پیشنهاد شده است. همچنین طرف آذربایجانی روز یکم شهریور بار دیگر به کامیون نیروهای صلحبان روسیه اجازه نداده‌اند تا از پل رودخانه هکری عبور کند و وارد کریدرو لاچن شود.
آرائیک هاروتونیان رئیس جمهور دولت جدایی طلبان ارمنی ناگورنو کاراباخ موسوم به آرتساخ از بازگشایی نخستین کریدور از مسیر آغدام به عکسران و خوجالی خبر داده است. بنابر گفته وی تجارت جزئی، انتقال مواد غذایی، دارو و سوخت از طریق این مسیر بزودی انجام می‌شود. همچنین توافقاتی صورت می‌گیرد تا آذربایجان به‌جای ارمنستان، گاز و برق قره باغ کوهستانی را تامین کند.

مهاجرت ارامنه قره باغ
اخیرا خروج شهروندان ارمنی از منطقه قره باغ کوهستانی افزایش چشمگیری داشته است. میدان.تی.وی رسانه منتقد دولت آذربایجان گزارش کرده است که اخیرا حدود ۱۰۰ نفر از ارامنه از طریق گذرگاه لاچین به ارمنستان رفته‌اند و گفته می‌شود که همگی گذرنامه روسی داشتند. آخرین بار در روز چهارشنبه یکم شهریور (۲۳ آگوست/اوت) گروهی دیگر از ساکنان ارمنی با پاسبورت روسی به ارمنستان رفته‌اند که نگرانی ها از آغاز جنگ را بیشتر می‌کند. البته محاصره قره باغ کوهستانی و فشار بر جمعیت ارمنی این منطقه به نفع روسیه نیز هست و روند توزیع گذرنامه و دریافت شهروندی روسیه را بیشتر کرده است. اکنون حدود ۲۵ درصد از جمعیت ارمنی منطقه خواهان الحاق به فدراسیون روسیه هستند.

واگنر ارمنی در قره باغ کوهستانی
گفته می‌شود که روسیه یک نیروی شبه نظامی ارمنی مشابه واگنر در قره باغ کوهستانی ایجاد کرده است که تعداد آنها ۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. این نیروها تجهیزات روسی دریافت کرده‌اند و برای نبرد منظم و نامنظم در محیط کوهستانی و جنگلی آموزش می‌بینند.
پیش از جنگ دوم قره باغ تعداد نیروهای ارتش، پلیس و مرزبانی جدایی طلبان آرتساخ ۲۰ هزار نفر تخمین زده شده بود. تشکیل این نیروی تازه تحت فرماندهی روسیه کار آذربایجان را برای کنترل این منطقه دشوارتر می‌کند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.