دانش نظامی: میکرو پهپاد تاکتیکی نایناکس ۴۰

پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 14:19
https://iswnews.com/?p=102257

میکرو پهپاد تاکتیکی NINOX 40 نوعی کوادکوپتر با قابلیت پرتاب فوری بوده که می‌توان آن را به‌صورت دستی یا با استفاده از نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری پرتاب کرد. این پهپاد توسط شرکت اسرئیلی SpearUAV در آگوست ۲۰۲۰ معرفی و عرضه شده است.

اسپیر یو‌ای‎‌وی یک شرکت دفاعی اسرائیلی است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این شرکت خود را یک شرکت دفاعی و (HLS) High Level Structure به معنی ساختار سطح بالا معرفی میکند. HLS نوعی استاندار ISO در بخش مدیریتی شرکت‌ها بوده که باعث افزایش هماهنگی ساختار در شرکت‌ها می‌شود. گادی کوپرمن بنیانگذار و مدیر عامل شرکت SpearUAV است.

سامانه پهپادی نایناکس ۴۰ از دو جزء کلی تشکیل شده است: جزء اول میکرو پهپاد تاکتیکی نایناکس ۴۰ و جزء دوم صفحه نمایش هدایت‌گر.

جزء اول: میکرو پهپاد تاکتیکی NINOX 40:
نایناکس ۴۰ درون یک محفظه استوانه ای به عنوان کپسول پرتاب قرار گرفته است. کپسول پرتاب پهپاد در برابر انواع ضربه ها کاملاً مقاوم بوده و امکان پرتاب سریع پهپاد را فراهم میکند. این پهپاد پس از پرتاب با سرعت بالا، بدون دخالت اپراتور، چهار روتر آن باز و روشن شده و به پرواز در می آید. این پهپاد نیاز به استقرار و پرواز از یک نقطه ندارد، بلکه تمام فرآیند پرتاب و پرواز آن در چند ثانیه انجام میشود.

پرتاب پهپاد به وسیله نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری

این پهپاد دارای وزن ۲۵۰ گرم بوده و به راحتی درون جلیقه کاربر قابل حمل است و با داشتن باتری مناسب میتواند ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پرواز کند. نایناکس ۴۰ از دوربین دید در روز و شب برای افزایش آگاهی از موقعیت در کنار ردیابی خودکار بهره میبرد. همچنین صدای کم در حین پرواز، علایم حرارتی کم و سطح مقطع راداری (RCS) پایین از دیگر ویژگی های این پهپاد است.

استفاده از پهپاد Ninox 40 بدون هیچ آموزش خاصی به آسانی ممکن است. این پهپاد را میتوان به صورت دستی یا با استفاده از نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری سلاح انفرادی پرتاب کرد. امکان نصب و پرتاب نایناکس ۴۰ از روی یک وسیله نقلیه به صورت ثابت یا در حین حرکت نیز وجود دارد. پهپاد نایناکس ۴۰ را میتوان از زیر پوشش و در حالت استتار نیز پرتاب کرد.

روش صحیح گرفتن محفظه پهپاد برای پرتاب دستی

جزء دوم: صفحه نمایش هدایت‌گر:
این پهپاد را می‌توان به دو روش هدایت نمود. یک روش با استفاده از یک تبلت لمسی کوچک و روش دوم با استفاده از یک جوی استیک و یک تبلت بزرگتر.
در روش هدایت با تبلت لمسی کوچک، کاربر پهپاد نایناکس ۴۰ از طریق یک نمایشگر لمسی که مقاوم در برابر گرد و غبار، آب و ضربه است برای هدایت و اجرای فرامین استفاده میکند. این تبلت بر روی جلیقه کاربر نصب شده و به راحتی توسط فرد قابل استفاده می باشد.
در روش دیگر نیز هدایت توسط جوی استیک و یک تبلت بزرگتر انجام میشود. استفاده از جوی استیک آزادی عمل بیشتری را به کاربر نایناکس برای اجرای مانورها و عبور از موانع می‌دهد.

فناوری یکپارچه سازی C2 امکان همگام سازی اطلاعات و جمع آوری آن را در کنار استفاده از طیف گسترده‌ی برنامه های اجرایی برای این پهپاد فراهم میکند. به طوری که با چند لمس ساده بر روی رایانه لمسی کنترل کننده پهپاد امکان تبدیل شدن این پهپاد به پهپاد انتحاری را فراهم میکند. با توجه به این توضیح دو حالت برای انتحاری شدن این پهپاد وجود دارد. گزینه اول حمل مواد منفجره به صورت پیش فرض و گزینه دوم انفجار باتری های پهپاد با افزایش نرم افزاری فشار بر روی باتری است. هرچند، به دلیل کوچک بودن پهپاد تنها امکان حمله انتحاری سبک بر علیه اهداف انسانی ممکن شده است.

تمام اجزای ارتباطی را میتوان در یک کوله پشتی همراه با کاربر به میدان نبرد فرستاد. در صورت نبود این کوله و اجزای ارتباطی درون آن میتوان با یک رایانه لمسی کوچک تمام عملیات هدایت و نظارت را انجام داد اما در این روش برد کاهش میابد و بعضی از امکاناتی ارتباطی در دسترس نیست.

کاربر در حال پرتاب پهپاد Ninox 40 همراه با کوله ارتباطی و اجزای ارتباطی مانند جوی استیک و رایانه همراه آن

امکان هدایت چندین پهپاد نایناکس ۴۰ با استفاده از ایجاد یک شبکه ارتباطی مِش وجود دارد. شبکه ارتباطی مِش (Mesh) از مجموعه ای از نودها یا گره‌ها تشکیل شده است که به عنوان یک شبکه ارتباطی عمل میکند. این گره‌ها دستگاه‌های رادیویی بی‌سیم هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و شبکه‌ای همپوشانی ایجاد می‌کنند و به هاب مرکزی متکی نیستند. شبکه مش، مسیریابی سریع و کارآمد داده ها را فراهم می کند. از این رو، با استفاده از شبکه مش، امکان هدایت چندین پهپاد نایناکس توسط یک کاربر و هدایت در فواصل زیاد فراهم میشود.

مثالی از شبکه مش و هدایت پهپاد نایناکس ۴۰

جمع بندی:
وزن سبک پهپاد و وجود یک رایانه ساده و مقاوم امکان استفاده از این سامانه را در محیط‌های خشن مانند میادین نبرد، فراهم میکند. این سامانه قابلیتهای گسترده اطلاعاتی، نظارتی، اکتساب هدف و شناسایی که به اختصار ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) گفته میشود را برای کاربر یا کاربران فراهم میکند. آگاهی سریع از محیط اطراف، این پهپاد را برای انجام انواع ماموریتهای کنترل امنیت عمومی توسط پلیس، اجرای نظم در آشوبهای خیابانی، مدیریت هر گونه اختلال یا تلاش برای فرار از زندان (مدیریت زندان)، مرزبانی، بررسی سریع موقعیت، ایمنی در زیرساختها و … مناسب کرده است.

تمام اجزای سامانه Ninox 40 شامل پهپاد محفظه نگهدارنده پهپاد و وسایل کنترل و ارتباطی

مزایای این پهپاد عبارت اند از:
– انعطاف پذیری در انجام مأموریت
– کاربرد ساده پهپاد از شلیک تا هدایت که نیاز آموزشی بسیار کمی دارد
– حمل آسان به دلیل وزن کم توسط کاربران متعدد
– امکان پرتاب دستی و به وسیله نارنجک انداز
– امکان نصب بر روی خودرو و پرتاب آن در حین حرکت
– امکان پرتاب در حالت استتار و از زیر پوشش
– امکان استفاده در حالت انتحاری
– قدرت شبکه سازی و هدایت چندین پهپاد از طریق یک کاربر
– عدم نیاز به تعمیر و نگهداری یا آماده سازی قبل از پرتاب
– امکان ایجاد آگاهی محیطی در عرض چند ثانیه

مشخصات پهپاد نایناکس ۴۰:
نوع: میکرو کوادکوپتر شناسایی و انتحاری
تولیدکننده: شرکت SpearUAV
سازنده: رژیم صهیونیستی (اسرائیل)
رونمایی: ۲۰۲۰
موتور: الکتریکی
ارتفاع پروازی: نامشخص اما حدودا ۱۰۰۰ متر
مداومت پروازی: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه
وزن: ۲۵۰ گرم

منابع:
SpearUAV expands its Ninox Family, Unveiling the Ninox 40 Handheld
Spear Ninox 40 Micro-tactical Drone System: It Can Kill
SpearUAV
What is a High Level Structure?
Exploring mesh networks as a facilitator of cross-domain tactical communications

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. میثم سه شنبه, ۲۱ شهریور, ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید در مورد انتحاری شدن پهپاد و افزایش فشار بر روی باتری
    آیا این مطلب رو از رفرنس خاصی استخراج کردید یا تحلیل خودتونه که احتمالا با افزایش فشار بر روی باتری میتونه تبدیل به پهپاد انتحاری میشه؟

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.