سفر وزیر خارجه ایران به سوریه

پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 11:46
https://iswnews.com/?p=102302
وزیر خارجه ایران و سوریه

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سفری رسمی به دمشق، با چند تن از مقامات ارشد سوریه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۸ شهریور ماه طی سفری به پایتخت سوریه با حسین عرنوس، نخست وزیر و فیصل المقداد، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای دیدار با نخست وزیر سوریه، سلام مخبر، معاون اول رئیس جمهور و دعوت وی از نخست وزیر سوریه جهت سفر وی به تهران به منظور برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون عالی دو کشور را ابلاغ کرد و برگزاری این نشست را برای شتاب بخشیدن به روابط فیمابین مهم خواند.

وی سوریه را دوست، برادر و همپیمان ایران و ایران را دوست دوران سخت سوریه خواند و بر ضرورت تقویت پیوندهای برادرانه بین دو کشور تأکید کرد.

نخست وزیر سوریه در این دیدار با اشاره به اینکه دولت و ملت سوریه قدردان حمایت‌های ایران از سوریه است، گفت: روابط دو کشور ریشه دار، دوستانه و برادرانه است و ما به این روابط افتخار می‌کنیم. سوریه بر ۱۲ سال فشار و جنگ پیروز شد و اکنون دشمنان ملت سوریه در تلاش هستند که با تحریم و فشار اقتصادی بر سوریه، همچنان دولت و ملت سوریه را تحت فشار قرار دهند.

پس از این جلسه، وزیر خارجه ایران با همتای سوری خود دیدار و در یک نشست خبری مشترک شرکت کرد. امیرعبداللهیان پس از دیدار با القمداد بیان داشت: خرسندیم که سفرهای زیارتی و سیاحتی مردم عزیز ایران به سوریه از سر گرفته شده و ما همین موضوع را در خصوص استقبال از مردم عزیز سوریه در ایران قائلیم و آماده پذیرش اتباع سوریه برای زیارت و سیاحت در ایران هستیم. در خصوص تحرکات گروه‌های تروریستی و تلاش آمریکایی‌ها برای سازمان دهی تروریست‌ها و تداوم حضور اشغالگرانه آنها در خاک سوریه به بهانه مبارز ه با داعش گفتگو کردیم. به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند.

وی افزود: امنیت سوریه و امنیت منطقه دغدغه جدی و مشترک ماست. به حمایت‌های قوی خود از رهبری، ارتش، دولت و ملت سوریه در راستای رسیدن به منطقه‌ای امن، با ثبات و توسعه یافته ادامه می‌دهیم. معتقدیم که روابط دوستانه و مبتنی بر همسایگی و برادری بین سوریه و ترکیه به نفع دو کشور و منطقه است. بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله در قبال سوریه و ترکیه تاکید داریم. ایران به تلاش ها برای رفع سوءتفاهم‌ها بین ترکیه و سوریه و استقرار صلح و امنیت در مرز مشترک سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.

گفتنی است ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی شوشتری، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، محمدصادق فضلی، مشاور وزیر و مدیرکل وزارتی وزارت امور خارجه و علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، وزیر خارجه ایران را در این سفر همراهی می‌کنند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.