گفتگوی خصوصی داعشی‌ها و اختلاف بر سر خلیفه

پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 16:01
https://iswnews.com/?p=102372

پس از تعیین ابوحفص الهاشمی به عنوان خلیفه چهارم داعش در برخی لینک‌های خصوصی، پیرامون تعیین خلیفه جدید اختلاف نظراتی پیش آمد.

پس از تعیین ابوحفص الهاشمی به عنوان خلیفه چهارم داعش در روز ۱۲ مرداد در بیانیه‌ای که توسط ابوحذیفه الانصاری خوانده شد، برخی اعضا و یاران داعش ذیل یک لینک در فضای مجازی با ابوحفص الهاشمی بیعت کردند. گفتگوهای پیش آمده ذیل این لینک نکات جالب توجهی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در یکی از نخستین کامنت‌های بیعت، فرد بیعت کننده به جای بیعت با ابوحفص الهاشمی صیغه بیعت را برای ابوحذیفه الانصاری به کار برد که با تذکر کاربری به نام ابوالخطاب الاثری مواجه شد که باید با ابوحفص الهاشمی و نه ابوحذیفه الانصاری بیعت کند.

به نظر می‌رسد شکل گیری چنین اشتباهی از سوی دواعش و اشتباه گرفتن سخنگو به جای خلیفه با توجه به سرعت زمانی کشته شدن خلفا و سخنگویان داعش اجتناب ناپذیر است.

در بخشی از این گفتگوها کاربری به نام سیف اربیل پیشنهاد داد که تا بهتر شدن وضعیت داعش در عراق و شام خلافت به ولایت ساحل و یا سومالی منتقل شود که با واکنش یکی دیگر از کاربران که نام “غرباء” را برای خود انتخاب کرده بود مواجه شد.

غرباء در پاسخ به سیف اربیل از وجوب قریشی بودن خلیفه و اهمیت بلاد شام در احادیث سخن گفت. اما سیف اربیل سخن خود را ادامه داد و اظهار داشت که اگر شیخ ابوالولید الصحراوی امیر داعش در ولایت ساحل زنده بود او بیش از هر کسی شایسته رهبری داعش بود. وی ادامه داد که در حال حاضر ما در شام زمینی در اختیار نداریم تا شرع خدا را در آنجا پیاده کنیم، برای همین پیشنهاد می‌دهم خلافت به آفریقا منتقل شود چرا که شرایط در آنجا بهتر است. سیف اربیل ادامه داد که حرمتی در قبال غیر عرب و یا غیر قریشی بودن خلیفه وجود ندارد. سیف اربیل برای اثبات رویکرد خود دست به دامان حدیثی روایت شده از پیامبر اکرم (ص) شد که از ایشان نقل شده که فرمودند : بشنوید و اطاعت کنید گرچه بنده‌ای حبشی بر شما گمارده شود که مویی مجعد دارد. سیف اربیل در ادامه این حدیث را برای دلالت بر خلافت شخصی آفریقایی کافی دانست. در این بین کاربر دیگری به نام ابو علی به سیف اربیل پیشنهاد داد که رساله‌ای با موضوع بیعت با ابوبکر البغدادی را مد نظر قرار دهد، و در ادامه کاربری دیگر گفت تا وقتی نسلی از قریش باشد اولویت خلافت با ایشان می‌باشد. در این بین کاربری دیگر به نام ابوالذباح محمد الیمانی نیز اظهار داشت که اولویت خلافت با قریشی است و اگر در جهان جز دو قریشی باقی نماند باید یکی از آن‌ها کار را در دست گیرد.

گفتنی است که کاربری دیگر نیز ضمن بیعت با ابوحفص الهاشمی با ترکیب حدیث خلافه علی منهاج النبوه و حدیث خلفای دوازده گانه ترتیب جدیدی از خلفای اسلام ارائه داد. این ترتیب که از شکل گیری نگاه جدیدی در میان داعشیان پرده بر‌می‌دارد را عینا ذکر می‌کنیم:
“۱ – أبی بکر الصدیق رضی الله عنه
۲ – عمر بن الخطاب رضی الله عنه
۳ – عثمان بن عفان رضی الله عنه
۴ – علی بن ابی طالب رضی الله عنه
۵ الحسن بن علی رضی الله عنه
……………….
۶ – أبی بکر البغدادی القرشی رحمه الله
۷ – أبی ابراهیم القرشی رحمه الله
۸ – أبی الحسن القرشی رحمه الله
۹ – أبی الحسین القرشی رحمه الله
۱۰ – أبی حفص ألقرشی ( حفظه الله )
۱۱ – …………….
۱۲ – اخر خلفاء قریش رجل صالح یبایع بین الرکن و المقام .”

به نظر می‌رسد این گفتگوها می‌توانند نشان‌دهنده نگاه‌های مختلف در میان داعشی‌ها باشد. در این بین با تفوق ولایات آفریقا بعید نیست که صداهایی از میان ولایات آفریقایی بلند شده و خواستار تعیین خلافت در آفریقا و نه عراق و شام شوند. از سویی با توجه به اهمیت آخرالزمان در نگاه داعش تلاش دواعش برای به روز کردن رویکرد آخرالزمانی‌شان با توجه به اوضاع نه چندان خوب داعش جالب توجه می‌باشد.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.