دانش نظامی: تفنگ تک‌تیرانداز ORSIS T-5000

یکشنبه 12 شهریور 1402 - 23:15
https://iswnews.com/?p=102388

تفنگ اورسیس تی-۵۰۰۰ (به روسی ОРСИС Т-۵۰۰۰) یکی از بهترین تفنگ‌های تک تیرانداز روسی است که توسط کمپانی Orsis توسعه یافته است. این تفنگ از سال ۲۰۱۷ وارد خدمت ارتش روسیه شده است. این تفنگ بیشتر از گلوله های ضد زره ۳۳۸ Lapua Magnum استفاده میکند اما برای استفاده از شش نوع گلوله در شش نوع مختلف تولید شده است.

تفنگ ORSIS T-5000 در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین المللی تسلیحات روسی در نیژنی تاگیل رونمایی شد و از سال ۲۰۱۷ توسط سرویس امنیت فدرال روسیه (Federal Security Service – FSB)، سرویس حفاظت فدرال (FSO) و گارد ملی فدراسیون روسیه (Rosgvardiya) به کار گرفته شده است.

تفنگ ORSIS T-5000 دارای لوله ای از جنس فولاد ضد زنگ با شیارهایی در قسمت بیرونی خود به طول ۶۶۰ میلیمتر است. شیارهای بیرونی لوله تفنگ که اصطلاحا به آن flute گفته میشود برای افزایش سرعت خنک کاری سلاح به کار میرود. این شیارها علاوه بر خنک کاری باعث کاهش وزن سلاح نیز میشوند اما طول عمر لوله را کاهش میدهند. بخش‌های مختلف تفنگ اورسیس از جمله لوله و گلنگدن با استفاده از دستگاه های CNC به روش تک نقطه ای (single-point) ساخته میشوند. همچنین خان‌های (rifling) داخل لوله نیز با دقت بالا ایجاد میشود.

بدنه تفنگ از طراحی اسکلتی برخوردار بوده و قنداق و قطعه استراحتگاه گونه نیز با قابلیت تنظیم بالا عرضه شده‌اند. قنداق تفنگ وظیفه توزیع صحیح وزن تفنگ و کنترل لگد پس زنی را دارد. بخش انتهای قنداق از پلاستیک مقاوم در برابر سایش ساخته شده و قابل تنظیم است. همچنین وزن کشش ماشه (حساسیت ماشه) از ۵۰۰ گرم تا ۱۵۰۰ گرم نیز قابل تنظیم است.

گلنگدن این تفنگ دارای مقاومت بالا بوده و بخشی از دسته گلنگدن نیز از شیارهای پیچشی برای سبکتر شدن استفاده شده است. این تفنگ مجهز به ریل پیکاتینی (Picatinny) برای نصب دوربین است.

اجزای مختلف اسلحه تک تیر انداز ORSIS T-5000

تفنگ ORSIS T-5000 برای استفاده از شش نوع گلوله در شش نوع مختلف تولید شده است. که مشخصات آنها در جدول زیر ارائه میگردد.

مشخصات مدلهای مختلف سلاح Orsis T-5000

مشخصات تفنگ تک‌تیرانداز ORSIS SE T-5000 مدل ۳۰۸:
نوع: تفنگ تک تیرانداز
تولیدکننده: شرکت ORSIS
ساخت: روسیه
رونمایی: ۲۰۱۱
طول: ۱۲۳۰ میلیمتر
وزن: ۶/۳ کیلوگرم (۱۳.۹ پوند)
طول لوله: ۶۷۳ میلیمتر
برد شلیک موثر: ۱۰۰۰ متر

تصاویر بیشتر از تفنگ تک‌تیرانداز ORSIS T-5000:

منابع:
Orsis T-5000
ORSIS SE T-5000

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.