احمد خبیل رئیس سابق شورای نظامی دیرالزور کیست؟

چهارشنبه 15 شهریور 1402 - 23:47
https://iswnews.com/?p=102791

پس از آنکه احمد خبیل، رئیس شورای نظامی دیرالزور توسط نیروهای دموکراتیک سوریه بازداشت شد، برخی از عشایر سوری در اعتراض به این اقدام، مواضع نیروهای SDF در استان دیرالزور را مورد هدف قرار دادند. این تصمیم باعث آغاز سلسله درگیری‌هایی شد که تاکنون نیز ادامه دارد.

احمد خبیل رئیس شورای نظامی دیرالزور در ۵ شهریور ماه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه و با حمایت ائتلاف آمریکایی بازداشت شد.

چند روز پس از بازداشت وی، مرکز رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شورای نظامی دیرالزور با موافقت شورای نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه، تصمیم به برکناری احمد الخبیل، فرمانده شورای نظامی دیرالزور گرفت.

در این بیانیه ادعا شده است که که احمد خبیل در جنایات و تخلفات متعددی از جمله ارتباط و هماهنگی با نهادهای خارجی، ارتکاب جرایم جنایی و دست داشتن در قاچاق مواد مخدر، سوء مدیریت اوضاع امنیتی و… دست داشته و به همین دلیل به همراه چهار نفر دیگر بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید: برکناری رئیس شورای نظامی دیرالزور توسط نیروهای دموکراتیک سوریه

اما احمد خبیل کیست؟
احمد خبیل معروف به ابوخوله پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه، به دلیل آنکه در سرقت‌های متعددی دست داشت، توسط نیروهای امنیتی سوریه بازداشت و زندانی شد. با شروع جنگ، خبیل به مخالفان سوری پیوست. او فرمانده گروهی از مسلحین ارتش آزاد سوریه بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی، در محاصره تیپ ۱۱۳ ارتش سوریه در دیرالزور مشارکت داشتند.
وی در سال ۲۰۱۴ با گروه تروریستی داعش بیعت کرد اما پس از مدتی این از این گروه خارج شد و پس از اعدام برادرش توسط عناصر داعش، به ترکیه گریخت. پس از این ماجرا، ابوخوله پس از دو سال به سوریه بازگشت. نیروهای دموکراتیک سوریه در سال ۲۰۱۶ میلادی یک شاخه نظامی به نام شورای نظامی دیرالزور به رهبری احمد الخبیل از عشیره البکیر وابسته به قبیله عربی العکیدات تشکیل دادند که هدف از آن، گسترش نفوذ کُردها بر حومه دیرالزور بود.
خبیل در سال ۲۰۱۹ طی مصاحبه‌ای بیان داشت که وی و گروهش با دولت‌های روسیه و عراق همکاری‌ می‌‌کنند اما هرگونه همکاری با دولت سوریه و نیروهای ایرانی را به شدت تکذیب کرد.
در سال ۲۰۱۹، برخی منابع ادعا کردند که احمد خبیل با یک قاچاقچی به نام ابوبکر الحمصی ارتباط گرفته و درگیر قاچاق نفت از دیرالزور شده است.
سرانجام ابوخوله به دلیل اختلافات، مشکلات و تضاد منافع با نیروهای دموکراتیک سوریه در سال ۲۰۲۳ میلادی بازداشت شد. نیروهای SDF الخبیل را به ثروت اندوزی از راه‌های غیرقانونی و قاچاق نفت متهم کرده‌اند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.