“ابطال فتوای طالبان توسط داعش”؛ خبر غلط یا صحیح؟

دوشنبه 20 شهریور 1402 - 13:34
https://iswnews.com/?p=103042

چندی است خبری با عنوان “ابطال فتوای طالبان توسط داعش، اختلافات در میان گروه‌های اسلامی تندرو” در رسانه‌های منتشر شده و در فضای مجازی دست به دست می‌گردد. در این مجال بر آنیم تا توضیحاتی پیرامون این خبر ارائه دهیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌ها افغانستانی، جزوه‌ای ۵۹ صفحه‌ای از ولایت خراسان داعش منتشر کردند که فتوای مفتی و مقامات ارشد طالبان درباره ممنوعیت جهاد برای مردم افغانستان در خارج از مرزهای این کشور را باطل می‌کند.

گفتنی است که در این خبر، انتشار چنین جزوه‌ای تلویحا به مثابه یک تحول و یا نقطه عطف و حادثه‌ای برجسته در ارتباط بین طالبان و داعش تلقی شده‌است. این در حالی است که اختلافات داعش و طالبان به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی و جدا شدن ابومحمد الجولانی از دولت اسلامی عراق و شام و پیوستن به القاعده و اختلافات داعش و القاعده باز می‌گردد. این اختلافات با اعلام مرگ ملا محمد عمر و اعلام امارت ملا اختر منصور بر طالبان ابعاد تازه‌تری به خود گرفت. در واقع داعش سال‌هاست که طالبان را به گونه‌های مختلف و با استفاده از زمینه‌های گوناگون مرتد تلقی می‌کند، در این بین مخالفت با فتوای رهبر طالبان از سوی داعش به طریق اولی امری طبیعی به نظر می‌رسد و نمی‌توان آن را نقطه عطف و یک تحول در ارتباط بین دو گروه تروریستی در نظر گرفت.

در سال‌های اخیر و به ویژه پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، مؤسسه رسانه‌ای العزائم (بازوی رسانه‌ای ولایت خراسان داعش) بیشترین محتوای رسانه‌ای را در گونه‌های مختلف صوتی، تصویری و به صورت متن و اینفوگرافیک و پوستر و به زبان‌های مختلف با هدف مرتد تلقی کردن طالبان منتشر کرده و می‌کند.

شاید بتوان گفت هفته‌ای نیست که العزائم یک سخنرانی، جزوه، فیلم و یا اینفوگرافیکی با محتوای رسانه‌ای ضد طالبان که عمدتا در آن طالبان یک گروه مرتد تلقی می‌شود، منتشر نکند. در این بین به نظر می‌رسد تلقی انتشار جزوه‌ای از میان ده‌ها محتوای رسانه‌ای انتشار یافته از سوی مؤسسه العزائم به عنوان یک حادثه مهم و تحلیل نسبت این دو گروه بر اساس این تک جزوه، از اشراف حرفه‌ای روی موضوع خبر نمی‌دهد.

لازم به ذکر است که در ادامه این خبر به وجود پیوندی مداوم بین داعش و تحریک طالبان پاکستان علیه طالبان افغانستان اشاره شده‌است که این مسئله نیز با داده‌ها و اسنادی که اخیرا منتشر شده همخوانی ندارد. گفتنی است که تحریک طالبان پاکستان در شماره اخیر نشریه خود که در ماه صفر منتشر شد، ضمن انتشار تصویر رحیم الله حقانی، یکی از سرسخت‌ترین دشمنان داعش در صفوف طالبان افغانستان که می‎‌توان او را تئوریسین دشمنی طالبان افغانستان با داعش تلقی کرد بر روی جلد مجله، در گزارشی تحت عنوان “مختصری از زندگی شهید راه اسلام شیخ رحیم الله حقانی” از او تمجید کرده و قاتلان او یعنی دواعش را اهل باطل قلمداد می‌کند.

به نظر می‌رسد با وجود اسنادی از این دست سخت می‌توان پذیرفت که در حال حاضر داعش و طالبان پاکستان علیه طالبان افغانستان با یکدیگر همراهی داشته باشند.

مقاله شماره اخیر نشریه تحریک طالبان پاکستان در تمجید از رحیم الله حقانی، تئوریسین دشمنی طالبان افغانستان با داعش

بیشتر بخوانید: مُبلغ انتحاری طالبان، شکار حمله انتحاری شد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.