دانش نظامی: سامانه ضد پهپاد شاهین

شنبه 25 شهریور 1402 - 23:34
https://iswnews.com/?p=103201

سامانه ضد پهپاد شاهین یک سامانه کششی با هدف شکار پهپادهای کوچک و اهداف کم سرعت به عنوان حلقه آخر پدافندی است. این سامانه برای حفاظت از تاسیسات حیاتی، امنیت مرزی و دفاع هوایی توسط شرکت آسلسان ترکیه طراحی و ساخته شده است.

سامانه ضد پهپاد شاهین دارای سه بخش اصلی الکترواپتیک، نارنجک انداز و ایستگاه کنترل از را دور است. همچنین شاهین امکان هماهنگی با رادار را نیز دارد.

سامانه شاهین بر روی یک تریلر تک محور قرار میگیرد و باید توسط یک کشنده جابجا شود. این سامانه از یک ایستگاه تسلیحاتی شامل: نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری MK19Mod3، سامانه الکترواپتیکی و یک خشاب حاوی ۶۴ گلوله ۴۰ میلیمتری ATOM تشکیل شده است.

ایستگاه تسلیحاتی توسط یک سامانه کنترل از راه دور که مشخصات آن منتشر نشده کنترل میشود. ایستگاه تسلیحاتی قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه به اطراف و پوشش ارتفاع در زاویه -۱۰ تا +۶۰ درجه را دارد.

سامانه ضد پهپاد شاهین دارای وزن رزمی حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم با طول ۳/۷۲ متر، عرض ۲/۴۵ متر و ارتفاع ۲/۶۷ متر است. این سامانه برای فعالیت نیازمند حداقل دو خدمه است که یک تن افسر کنترل بوده و وظیفه انهدام اهداف را با سامانه کنترل از را دور دارد. افسر اسلحه نیز وظیفه نظافت و گلوله گذاری اسلحه را به عهده خواهد داشت. (احتمال استفاده از نیروی سوم برای کمک به افسر اسلحه نیز محتمل به نظر می رسد.)

تصویری از تمام بخشهای سامانه ضد پهپاد شاهین

نارنجک انداز ۴۰ میلی متری MK19 ساخت ایالات متحده آمریکا بوده و از سال ۱۹۶۶ تا به امروز تولید می شود. با توجه به فراگیر بودن و استفاده آن توسط ارتش ترکیه، گزینه مناسب و ارزانی برای توسعه سامانه شاهین محسوب میشود.

بیشتر بخوانید: دانش نظامی نارنجک‌انداز Mk 19

نارنجک انداز MK19 از گلوله‌های هوا انفجاری ۴۰ میلیمتری اتم (ATOM) استفاده می کند. این گلوله های هوشمند در لحظه شلیک بر اساس فاصله و ارتفاع هدف، زمان دریافت می کنند. بعد از شلیک و معادل زمانی که به آن داده شده فیوز گلوله شمارش معکوس را شروع کرده و سپس در آسمان منفجر می شود. واحد کنترل آتش (Fire Control Unit – FCU) در سامانه شاهین وظیفه سنجش زمان و تنظیم گلوله اتم را برعهده دارد. در این مرحله اپراتور وظیفه بررسی هدف، تعیین هدف برای انهدام و شلیک را برعهده دارد. رایانه واحد کنترل نیز بر اساس همین دستورات عمل می کند.
این گلوله ها از جنگ جهانی دوم بر ضد اهداف هوایی به کار گرفته می شوند. با این تفاوت که در نسخه های اولیه زمان انفجار مشخص بود و معمولا بر اساس ارتفاع بمب افکن ها برنامه‌ریزی می شد. در نمونه های جدید همانطور که توضیح داده شد در لحظه شلیک و بر اساس ارتفاع، سرعت و دیگر پارامترها زمان انفجار به گلوله داده می شود. (تمام مراحل زمان دهی توسط یک رایانه به صورت اتومات انجام می شود.)

این سامانه دارای معماری ماژولار است. به این معنی که با وجود واحد کنترل و گلوله های هوشمند میتوان آن را با هر نوع سیستم تعیین هدف و نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری خودکار هماهنگ کرد.

سامانه الکترواپتیکی منصوب بر روی ایستگاه تسلیحاتی ساخت شرکت Görevsayar بوده و شامل دوربین اپتیکی با قدرت زوم بالا، دوربین دید حرارتی و یک فاصله یاب لیزری است. این سامانه وظیفه شناسایی هدف و قفل بر روی آن تا زمان انهدام را بر عهده دارد. به همین دلیل این سامانه تنها توان رهگیری و درگیری با یک هدف را دارد. ویژگی ها و مشخصات سامانه الکترواپتیکی منتشر نشده است. برد موثر سامانه بر علیه پهپادهای کوچک توسط شرکت آسلسان ۷۰۰ متر عنوان شده است. بنابراین حداکثر توان مورد نیاز برای سامانه الکترواپتیکی نباید بیش از ۲ برابر یعنی ۱۴۰۰ متر باشد.

تصویری از سامانه الکترواپتیک و نارنجک انداز خودکار متعلق به سامانه ضد پهپاد شاهین

سامانه شاهین علاوه بر سامانه الکترواپتیکال خود توان هماهنگی با رادار را به عنوان سامانه پیش اخطار دارد. به این صورت که سامانه راداری با تعیین هدف و مسیر حرکت آن امکان یافتن بهتر هدف را در بیشترین فاصله برای شاهین فراهم می کند. این امر موجب انهدام هدف در بیشترین فاصله ممکن توسط سامانه شاهین می شود. همچنین سامانه کنترل آتش امکان انجام محاسبات بالستیک را برای موقعیت مشخص شده توسط رادار، برای درگیری با هدف را دارد.

سامانه هدایت و کنترل از راه دور از یک نمایشگر، دو عدد جوی استیک و یک صفحه کلیک تشکیل شده است. این بخش کوچک بوده و در مکانهای مختلف قابل راه اندازی است. این سامانه به وسیله یک دستگاه ارتباطی بدون سیم و یک رایانه به شاهین متصل شده اطلاعات را دریافت نموده و دستور شلیک را می دهد.

بخش کنترل از راه دور سامانه ضد پهپاد شاهین

با توجه به وجود بخشهای مختلف در سامانه شاهین که نیازمند مصرف برق زیادی است. این سامانه از چندین باطری قابل شارژ برای راه اندازی اجزای مختلف استفاده می کند.

ویدیویی منتشر شده توسط سازمان صنایع دفاع ترکیه (Savunma Sanayii Başkanlığı – SSB) از نحوه عملکرد سامانه ضد پهپاد شاهین

مشخصات سامانه ضد پهپاد شاهین :
نوع: پدافند هوایی کوتاه برد
تولیدکننده: شرکت آسلسان (ASELSAN)
کشور سازنده: ترکیه
ورود به خدمت: ۱۷ جولای ۲۰۲۲
طول: ۳/۷۵ متر
عرض: ۲/۴۵ متر
ارتفاع: ۲/۶۷ متر
خدمه: ۲ تا ۳ نفر
وزن: ۲۵۰۰ کیلوگرم
برد موثر: ۷۰۰ متر
برد سامانه الکترواپتیک: حدود ۱۴۰۰ متر
تعداد آتشبار: یک واحد مستقل
مهمات: نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری خودکار MK19

منابع:
Turkey receives first Sahin counter-UAV system
ASELSAN’s Anti-UAV System Şahin Passed the Acceptance Tests
Turkish Armed Forces Receives First Sahin Counter-Unmanned Aerial Vehicle System
New Sahin 40mm counter drone weapon system enters into service with Turkish army

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  1. فرامرز دوشنبه, ۲۷ شهریور, ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

    همه کشورها از نخبگان خود درجهت هوش مصنوعی کمک می‌گیرند_ساخت چنین دستگاههای نشان از واردات علوم جدید است.بحثم این نیست حالا ترکیه به این توانمندی ها دست یافته یا از غرب واسراییل کمک گرفته_مهم اینکه بنام ترکیه ساخته شده.در فاصله کوتاه برد ارزش این را ندارد گلوله چهل متری هزبنه کرد سلاح کالیبر ۱۲متری بصرفه تر از ۴۰میلی متری است_کشورها ناچار میشن با این بلندپروازی ها برای تأمین هزینه‌های ساخت تسلیحات گرانقیمت تورم زا هزینه های خود را از منابع کاذب مانند تحمیل جنگ‌ها علیه ملتها وغارت ثروت ملت‌ها روی بیارن زیرا تسلیحات سازی شغل ایجاد نمی‌کند جنگ درخواست می‌کند_کمپانی ها وصنایع تسلیحات سازی برای تأمین حقوق ودستمزد خط تولید خود که یک فرد موظف است تاسن۶۵سالگی در کشورهای غربی کار کند تا بازنشسته شود همینطور هم در مدت ۴۰سال سابقه کاری نیاز به درآمد وحقوق دارد.تسلیحات سازی کالای مصرفی مورد نیاز روزانه مصرف کنندگان نیست.تسایحات نظامی کالاهای هستند برای بازگشت سرمایه به تولیدکنندگان باید سیاستمداران برای فروش ودریافت هزینه های تولید دست بکار ایجاد جنگ شوند_مثلا به دروغ به عربستان بگویند اطلاعاتی دارن حوثی های مظلوم یمن با آنها دشمن شدن وعده ای هم در عربستان از سیاستمداران غربی رشوه وجایگاه بگیرن مؤظف به فرو کردن چوب در لونه زنبور شوند تا دور میز هفتگی ولیعهد اورا تشویق به جنگ علیه ملت یمن کنند.یا اینکه یک دختر خانم کویتی را مجبور کنند بعنوان پرستار بیمارستان بدروغ از تجاوز رژیم صدام به بیمارستان‌های کویت جوسازی کند تا جنگ خلیج فارس بوقوع بپیوندد.یا اغتشاشات سوریه را راه انداختن آنگونه تسلیحات ساخته شده را بر سر ملت سوریه فرو ریختن.یا اغتشاش در ایران درست کنند به بهانه حمایت از ملت ایران هزاران تن تسلیحات نظامی بر سر ملت ایران فرو بریزن.فعلأ خاورمیانه به دلیل سرمایه های خدادادی وجمعیت نیازمند معیشت استعداد هرنوع بی ثباتی وجنگ دارد_من شک ندارم فعلأ نوبت قتل عام ملت ایران با تسلیحات نظامی انیار شده آنهاست.ممکن است بعداز اوکراین به سراغ ایران بیایند-همه دیدیم چگونه روسیه قدرتمند جنازه سربازان خودرا آویزان به کامیون حمل می‌کرد.
    نیش عقرب نیست از ره کینه اقتضای طبیعتش این چنین است_مغذرت میخام.پوزش میخام گوه خورده کسی که میگه غرب ودشمنان خارج نشین برای رهای ملت ایران فضای مجازی را مملو از مخالفت با جمهوری اسلامی ایران کردن نخیر کوچلو اقتضای طبیعت کارخانه ها وکمپانی ها وصنایع تسلیحات سازی غرب ایجاد بهانه وشروع جنگ است.بنده ساربان نیستم یک فرد محقق چگونگی ایجاد جنگ توسط غربی ها هستم و چگونه کسب ثروت می‌کنن اینکه انگلیس همزمان اعلام می‌کند دومین تأمین کننده تسلیحات اوکراین است و همزمان ایران را تحریم می‌کند حمایت از اتحادیه اروپا نیست وگرنه مجبور نبودن در سالهای گذشته از اتحادیه اروپا خارج شوند_ارسال تسلیحات برای آزمایشات تسلیحاتی به اوکراین به نفع کیست آیا برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا برای سرنگونی روسیه؟خیر جانم علوم جدید اقتضا می‌کند تسلیحات مدرن وتاریخ گذشته خودرا تبدیل به ثروت نمایی.مگر دولتمردان انگلیسی ناراحت هستند بودجه عمومی انگلیس را به کمپانیهای تسلیحات سازی انگلیس تزریق می‌کنند؟خیر سرمایه ملت خودرا به حدر نمیدن اشتغال برای مردم خود ایجاد می‌کنند حقوق ودستمزد ونقدینگی بین جامعه خود تزریق می‌کنند.وقتی کمپانی تسلیحات به دولت می فروشد عده زیادی از کارکنان آن کمپانی حقوق های معوق خودرا دریافت سپس در بازار خرید انجام میدن باعث گردش نقدینگی بین ملت وکسبه انگلستان می‌شود_پس فریب حمایت خارجی را نخورید_سابقه ندارد قومی وگروهی وکشوری دلسوزی رایگان یک ملت را انجام دهد.بله حکومت ایران را تغیر میدن اما با ریختن هزاران تن تسلیحات سر ملت ایران مانند سوریه بطوریکه شهرحلب هیچ‌کس زندگی نکند یکی دوتا استان را نگه میدارن بمباران نمی‌کنند تمام استان‌های که صنایع واشتغال ملت از آنجا ترزیق می‌شود بمباران ونابود می‌کنن تا در ماه‌های ابتدایی جنگ کاسه های خودرا بدست بگیرید جلوی پایگاهها تفنگداران آمریکایی غذا بگیرید یا جلوی مراکزی که بعنوان خیریه کمک رسان بین المللی از آن یاد می‌کنند جیره خشک تو صف بگیرید_ما را فراموش نفرمایید

    پاسخ
  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.