دانش نظامی: خمپاره هدایت لیزری میعاد

چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 01:06
https://iswnews.com/?p=103340

میعاد یک خمپاره ۱۲۰ میلیمتری قابل هدایت به روش هدایت لیزری است. این خمپاره در جریان مراسم رونمایی از ۱۰ سامانه دفاعی نوین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ۲۴ ام بهمن ماه ۱۴۰۰ رونمایی شد. با رونمایی از خمپاره میعاد، ایران به جمع معدود کشورهای سازنده خمپاره هدایت شونده پیوست.

سامانه خمپاره ۱۲۰ میلیمتری هدایت شونده میعاد به‌منظور درگیری با اهداف زرهی و غیر زرهی، توپخانه و آتش‌ریزی میدانی در شب و روز در مناطق پست و کوهستانی و از محل پرتاب تا ارتفاع ۳۰۰۰ متر طراحی شده است.

از مزیت‌های این خمپاره می‌توان به قابلیت هدف‌گیری اهداف زرهی و غیر زرهی متحرک و قابلیت شلیک به چند هدف به‌صورت هم‌زمان، هدف‌گیری اهداف در تنگه‌های باریک و کمترین میزان نیاز به فرآهم کردن اطلاعات بالستیک و هواشناسی اشاره کرد.

خمپاره میعاد دارای یک بدنه استوانه‌ای شکل و یک جستجوگر پرتو لیزر در دماغه است. همچنین چهار بالک در قسمت جلو قرار دارد که درون بدنه جمع میشوند. چهار بالک دیگر در انتهای بدنه قرار دارند که به سمت عقب جمع شده و بعد از شلیک باز میشوند.

برای هدایت میعاد ابتدا هدف به‌وسیله پرتو لیزر علامتگذاری می‌شود. علامتگذاری میتواند به وسیله پهپاد یا یک نیرو بر روی زمین انجام شود. در این روش یک پرتو لیزر بر روی هدف نگه داشته میشود. به این ترتیب تشعشات لیزر توسط هدف منعکس شده و در تمامی جهات پراکنده می‌شود. سپس خمپاره میعاد که به یک جستجوگر لیزری مجهز است، به سوی هدف شلیک می‌شود. وقتی خمپاره به اندازه‌ای به هدف نزدیک شد که بخشی انرژی منعکس شده لیزر به آن برسد، جوینده لیزری تشخیص می‌دهد که لیزر از کدام سمت به سوی آن می‌اید و مسیر حرکت خمپاره را مطابق با آن اصلاح می‌کند.

نشانگذار لیزری زمینی که در یکی از نمایشگاه ها دیده شده است

مشخصات دقیق و رسمی از خمپاره هدایت لیزری میعاد منتشر نشده است؛ اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص می‌شود که این خمپاره مشابه خمپاره هدایت شونده و نقطه زن روسی KM-8 Gran است. از این رو، می‌توان مشخصات خمپاره روسی را به عنوان مرجع برای مشخصات میعاد در نظر گرفت.

همچنین با توجه به توضیحات مذکور شایان ذکر است که احتمالا این خمپاره بر اساس خمپاره روسی KM-8 Gran و تحت لیسانس، توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده است.

کاتالوگ مربوط به مشخصات KM-8 Gran

خمپاره میعاد با برد حداکثر ۹ کیلومتر بیش از هر موشک ضد زره دیگری می‌تواند با اهداف زرهی به‌صورت حمله از بالا (یا Top Attack) درگیر شود. از آنجایی که معمولا زره خودروهای زرهی از بالا ضعیف‌تر است، سرجنگی شدید الانفجار ترکش شونده ۱۱ کیلوگرمی این خمپاره از پس زره بیشتر نفربرها، امرپ‌ها و خودروهای رزمی پیاده نظام بر می‌آید.

یکی از نکات جالب و مثبت این سلاح در نسخه روسی یعنی KM-8 Gran، استفاده از نشان گذار لیزری Malakhit است که به‌صورت مشترک با گلوله توپخانه‌ای کراسنوپول (در ایران به نام بصیر تولید می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازی به توسعه سامانه نشان گذار لیزری مجزا نیست.

با بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت که در حال حاضر تنها ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه و اسرائیل تولید کننده‌های سلاح خمپاره هدایت شونده هستند؛ ایران نیز با رونمایی از خمپاره میعاد به جمع معدود کشورهای سازنده خمپاره هدایت شونده پیوست.

مشخصات خمپاره هدایت لیزری میعاد:
نوع: خمپاره ۱۲۰ میلیمتری
تولیدکننده: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران
کشور سازنده: ایران
رونمایی: ۱۴۰۰
طول: ۱/۲ متر
برد: حداکثر ۹ کیلومتر
دقت: کمتر از یک متر
وزن: ۲۷ کیلوگرم
سر جنگی: ۱۱/۲ کیلوگرم – تکه تکه شونده
وزن مواد منفجره: ۵/۳ کیلوگرم – با قدرت انفجار بالا
هدایت: هدایت لیزری غیرفعال

منابع:
رونمایی از ۱۰ سامانه دفاعی ارتقا یافته و موشک در حوزه رزم زمینی
The Truth About Krasnopol-M Firing Trials In India

هدایت لیزری

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.