تحولات آسیای میانه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

شنبه 25 شهریور 1402 - 13:03
https://iswnews.com/?p=103385

جاو شینگ، سفیر جدید چین برای افغانستان طی مراسمی در ارگ ریاست جمهوری استوارنامه‌ی خود را به ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت طالبان تحویل داد.

افغانستان:
۱- کاپیسا:
در ۱۷ شهریور ماه، بر اثر درگیری مسلحین طالبان و مسلحین گروه نبرد ملی افغانستان در روستای علی خیل واقع در شهر محمود راقی، دو نفر از مسلحین طالبان و یک عضو گروه نبرد ملی افغانستان به نام اکبر شاه، کشته شدند.

۲- تخار:
در ۲۱ شهریور ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان یک فرمانده نیروهای بسیج مردمی در حکومت پیشین به نام حیات الله را در منطقه بادام دره شهر تالقان به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود تیرباران کردند.

۳- بدخشان:
در ۱۶ شهریور ماه، بر اثر عملیات اداره اطلاعات طالبان علیه یک مخفیگاه داعش در شهر فیض آباد، ۱۲ عضو داعش بازداشت شدند. همچنین از این مخفیگاه داعش، ۲ قبضه سلاح کلاشینکف، مقادیری زیاد فشنگ جنگی، بمب های دست ساز بشکه‌ای، وسایل ارتباطی، فنی و چند رایانه کشف شده است.

۴- بلخ:
در ۱۶ شهریور ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان سرهنگ فیض عسکریار، معاون امنیتی منطقه هشتم شهر مزارشریف را در کارته صلح شهر مزارشریف ترور کردند. طبق اظهارات منابع محلی، سرهنگ فیض عسکریار پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان نامه عفو عمومی حکومت طالبان را دریافت کرده و مشغول کارهای شخصی بود.

۵- سمنگان:
در ۱۵ شهریور ماه، افراد مسلح ناشناس، سه نفر از مسلحین اداره جمع آوری عشر و زکات حکومت طالبان در شهرستان خلم را ترور کردند. افراد مسلح ناشناس پس از این حمله، سلاح و خودروی مسلحین طالبان را به غنیمت بردند.

۶- ننگرهار:
در ۲۴ شهر ماه، در پی دیدار مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان و عبیدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، گذرگاه مرزی تورخم پس از ده روز مسدود بودن بازگشایی شد. وزیر خارجه حکومت طالبان در این دیدار در ازای بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم به سفیر پاکستان تضمین های امنیتی داده است.

بیشتر بخوانید: سیزدهمین درگیری مرزی طالبان با پاکستان؛ گذرگاه مرزی تورخم بسته شد

۷- کابل:
در ۲۲ شهریور ماه، جاو شینگ، سفیر جدید چین برای افغانستان طی مراسمی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان استوارنامه‌ی خود را به ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت طالبان تحویل داد. در این مراسم امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز حضور داشت. ماموریت وانگ یو، سفیر پیشین چین در کابل ماه گذشته، پس از پنج سال به پایان رسیده بود. این نخستین بار است که سفیر یک کشور خارجی استوارنامه خود را به حکومت طالبان تحویل می‌دهد.

۸- در ۱۸ شهریور ماه، رسولان سیسمبایف، معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان ضمن ابراز نگرانی در مورد موجودیت گروه های تروریستی در افغانستان گفته است که شمار اعضای شاخه خراسان داعش در افغانستان به ۶ هزار نفر افزایش یافته است و با افزایش اعضای داعش در افغانستان، امنیت کشورهای آسیای میانه نیز مورد تهدید قرار گرفته است.

۹- در ۱۸ شهریور ماه، شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت بیست‌ودومین سالروز شهادت احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان گفته است که بحران سیاسی، اجتماعی، حقوق بشری و امنیتی در افغانستان روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است و این بحران کشورهای منطقه و تمام جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد.

۱۰- در ۲۰ شهریور ماه، دولت ترکیه نشست مقامات حکومت پیشین افغانستان تحت عنوان «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان» در شهر استانبول را به دلیل سیاسی و امنیتی لغو کرد. این نشست قرار بود از طرف حزب شهروندان افغانستان و با اشتراک سیاستمداران و مقامات حکومت پیشین افغانستان برگزار شود.

۱۱- در ۲۱ شهریور ماه، تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان طی سخنرانی خود در اندیشکده استیمسون گفته است: “طالبان در دو سال گذشته هشت فرمانده مهم داعش را در افغانستان کشته‌اند.” وی در ادامه گفته است که نمی‌خواهد در مورد تاثیر مبارزه طالبان بر فعالیت‌های داعش اغراق کند اما حملات داعش بر افراد غیرنظامی مخصوصاً هزاره ها به اندازه سابق نیست.

ازبکستان:
۱- در ۲۱ شهریور ماه، آوی دیچتر، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی و عزیز ویتوف، وزیر کشاورزی و شوکت رحیم‌اف وزیر آب ازبکستان در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیت غذایی در سمرقند، دیدار و پیرامون توسعه کشاورزی و بهره گیری از فناوری های نوین و ضرورت انتقال تجربیات و فناوری های نوین کشاورزی اسرائیل به ازبکستان گفت‌وگو کردند. در نتیجه این نشست، یادداشت تفاهم نامه استفاده از فناوری های نوین کشاورزی اسرائیل در ازبکستان به امضا رسید.

۲- در ۲۴ شهریور ماه، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان طی نشست سران کشورهای مؤسس صندوق نجات دریاچه آرال در شهر دوشنبه ضمن ابراز نگرانی در مورد احداث کانال قوش تپه توسط حکومت طالبان گفت: “خوب می‌دانید که افغانستان فعالانه در حال ساخت این کانال است، ایجاد آن رژیم آب و تعادل را در آسیای مرکزی به طور اساسی تغییر می‌دهد. تشکیل یک کارگروه مشترک برای بررسی همه جوانب ساخت کانال قوش‌تپه و تاثیر آن بر رژیم آبی آمو دریا با مشارکت مؤسسات تحقیقاتی کشورهای آسیای میانه با مشارکت افغانستان را ضروری می دانیم.”

بیشتر بخوانید: کانال قوش تپه؛ جنگ آب طالبان علیه کشورهای آسیای میانه

تاجیکستان:
۱- در ۱۸ شهریور ماه، جو بایدن، رئیس جمهور و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، طی پیام های جداگانه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور ماه) سالروز استقلال تاجیکستان را به امامعلی رحمان، رئیس جمهور این کشور و ملت تاجیکستان تبریک گفتند. جو بایدن با اشاره به تاثیر مشارکت آمریکا با تاجیکستان در سطح جهانی، اظهار داشت: “ما همکاری در زمینه امنیت منطقه ای و مبارزه با تروریسم را گسترش داده ایم. ما برای مقابله با چالش‌های جهانی و حمایت از رشد اقتصادی فراگیر کار کرده‌ایم. ایالات متحده از رهبری تاجیکستان در حوزه آب و هوا، از جمله کار شما برای پیشبرد امنیت آب، موضوعی که برای امنیت و رفاه مردم در همه جا اهمیت دارد، حمایت می کند.”

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۱۶ شهریور ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به ایست بازرسی نیروهای ارتش پاکستان در منطقه باره تحصیل واقع در ناحیه خیبر ایجنسی، چند سرباز پاکستانی زخمی شدند.
– در ۱۸ شهریور ماه، بر اثر درگیری افراد مسلح ناشناس (احتمالا تحریک طالبان پاکستان) و نیروهای ارتش پاکستان در منطقه میر علی تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، یک افسر ارتش پاکستان به نام جمشید علی خان کشته شد.
– در ۲۲ شهریور ماه، بر اثر حمله تک تیرانداز تحریک طالبان پاکستان (TTP) به نیروهای ارتش پاکستان در منطقه رزمک تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی، دو سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۲۳ شهریور ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) به یک ایست بازرسی ارتش پاکستان در منطقه تنگی والی در شهر کویته، سه نفر از مسلحین تحریک طالبان و دو سرباز پاکستانی کشته و یا زخمی شدند.
– در ۲۳ شهریور ماه، کمیسیون نظامی تحریک طالبان پاکستان (TTP) طی نامه ای به استانداران و مسئولان نظامی این گروه در وزیرستان های شمالی و جنوبی دستور داده است که از این پس از پذیرش نیرو از طالبان افغانستان جدا خودداری کنند.

– در ۲۴ شهریور ماه، بر اثر درگیری نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) و اعضای شاخه خراسان داعش در منطقه فقیرآباد شهر پیشاور، سه عضو شاخه خراسان داعش کشته شدند.

۲- در ۲۲ شهریور ماه، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان طی مصاحبه‌ای با تلویزیون “آج” پاکستان گفت: “برای آن عده از افغان‌هایی که هیچ گونه مدرک قانونی اقامتی ندارند، برخی اقدامات را آغاز می‌کنیم و خارجی‌هایی که مدارک قانونی ندارند، باید خاک پاکستان را ترک کنند.”

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.