وزیر امور خارجه ایران طی گفتگو با یک روزنامه، ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه جهت به کارگیری در جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه الوفاق بیان داشت: در آخرین تماسم با آقای جوزف بورل، ایشان ادعا کرد که می‌گویند روسیه از پهپادهای ایران در اوکراین استفاده می‌کند و من به ایشان گفتم که این حرف بی‌ اساس را آنقدر تکرار نکنید، مواضع ما در این خصوص کاملاً روشن است و با هیچ طرفی در اعلام مواضع و اعمال سیاست خارجی خود تعارف نداریم.

وی افزود: ما در موضوع اوکراین از ابتدا گفتیم که هیچ پهپادی را برای به کارگیری در جنگ به روس‌ها نداده‌ایم، اما در موضوع مقاومت فلسطینی و لبنانی علی رغم پیامدها و تبعاتی که برای ما دارد به صراحت اعلام کرده و می‌کنیم که ما در کنار مقاومت قرار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: تعامل با شرق و غرب عالم را با نگاه تامین منافع ملی و نه شرقی و نه غربی را با نگاه به استقلال سیاسی خود در دستور کار قرار داریم و مقاومت از ابعاد مهم در سیاست خارجی ما به حساب می‌آید. تعامل با شرق و غرب عالم را با نگاه تامین منافع ملی و نه شرقی و نه غربی را با نگاه به استقلال سیاسی خود در دستور کار قرار داریم و مقاومت از ابعاد مهم در سیاست خارجی ما به حساب می‌آید.

شایان ذکر است طی ماه‎های اخیر، مقامات نظامی و اطلاعاتی غربی اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه تاکنون از بیش از ۴۰۰ فروند پهپاد تهاجمی ساخت ایران را در حملات علیه زیرساخت‌های شهری اوکراین بکار گرفته است اما از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سخنان را تکذیب کرد.

پس از مدتی، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از پژوهشگران تسلیحات جنگی اعلام کرد که روس‌ها، پهپاد ۱۳۶ ایران را کپی و با نام گیران۲ استفاده می‌کنند. نسخه روسی پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶، عموما به‌عنوان گیران-۲ یا گرانیوم-۲ (در زبان روسی) شناخته می‌شود. بررسی اسناد و مدارک حاکی از آن است که روس‌ها اکنون با استفاده از پهپادهای تولید داخل به هدف قرار دادن نظامیان اوکراینی می‌پردازند و شایعات استفاده از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایرانی علیه اوکراین صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: رسانه آمریکایی: روسیه پهپادهای ایرانی را کپی و از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.