ایران: نگران تشدید درگیری‌ها در قره باغ هستیم

سه شنبه 28 شهریور 1402 - 23:55
https://iswnews.com/?p=103643

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تنش های منطقه قره باغ، خواهان گفتگوی دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و حل مسالمت آمیز مسائل شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” همزمان با تنش ارتش جمهوری آذربایجان و نیروهای قره باغ در منطقه قره باغ کوهستانی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در صدر یک هیئت نظامی برای دیدار و گفتگو با مقامات عالی نظامی ایران وارد تهران شد.

این سفر در راستای قراردادهای نظامی و همکاری های دو جانبه دفاعی ایران و روسیه و توسعه این روابط انجام گرفته است. طرفین در این دیدار علاوه بر مسائل دوجانبه، تحولات اخیر سوریه، افغانستان و منطقه قفقاز را مورد بررسی قرار داده‌اند.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران همزمانی این سفر با تنش امروز قره باغ را مرتبط دانسته و آن را در جهت هماهنگی های دو کشور برای مقابله با طرح های ضدایرانی مثل کریدور زنگه زور دانسته اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به حملات امروز ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ، ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در منطقه، خواستار رعایت مفاد توافق آتش‌بس از سوی طرفین و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو شد. کنعانی در تبیین موضع ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز، گفت: “جمهوری اسلامی ایران قره باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می داند و معتقد است مسائل آن از جمله حقوق و امنیت ساکنان آن باید در این چارچوب و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.”

در مجموع درگیری‌های امروز قره باغ ارتباط مستقیمی با کریدور زنگه زور و قطع مرز ایران با ارمنستان ندارد اما می‌تواند باب جدیدی برای ورود آذربایجان و ارمنستان به مذاکره جدی‌تر درباره این مسئله شود. در واقع دولت آذربایجان از وضعیت محصور منطقه قره باغ کوهستانی و خلع سلاح نیروهای مسلح مستقر در آن به عنوان عاملی برای دستیابی به خواسته های خود در اتصال به منطقه نخجوان و ترکیه استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: جمهوری آذربایجان یک عملیات نظامی جدید در قره‌باغ آغاز کرد

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.