یورش مسلحین ازواد و القاعده به مواضع ارتش مالی (تصاویر)

پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 18:07
https://iswnews.com/?p=103713
جهت درگیری های مسلحین جنبش ازواد و القاعده با ارتش مالی

مقامات دولت مالی از تسلط مسلحین بر دو پادگان ارتش مالی در شمال این کشور خبر دادند. گروه‌های مسلح جنبش ازواد مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” شهرک لیری در استان تیمبوکتو واقع در شمال مالی، در روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه مورد هجوم مسلحین گروه‌های CSP-PSD (زیر مجموعه جنبش ازواد) قرار گرفت و پس از درگیری با ارتش مالی به تصرف آنها درآمد.

ارتش مالی اعلام کرد که در این درگیری‌ها پنج عضو ارتش مالی کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شده و از سرنوشت ۱۱ تن دیگر نیز خبری در دست نیست.

مسلحین ازواد در روز سه شنبه ۲۱ شهریور ماه نیز به مواضع ارتش مالی در شهرک بورم واقع در استان گائو حمله کرده بودند. ارتش مدعی است که یورش این گروه‌ها را در بورم خنثی کرده‌ است، در حالی که رسانه های نزدیک به جنبش ازواد ادعا می‌کنند که در درگیری‌های بورم، ۹۷ تن از نیروهای ارتش مالی کشته و ۳۹ خودروی نظامی منهدم شده‌اند. مسلحین این جنبش در بیانیه‌ی خود شمار تلفات خود را ۹ کشته عنوان کرده اند.

جهت درگیری های مسلحین جنبش ازواد و القاعده با ارتش مالی / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

طبق گزارش منابع خبری تابع جنبش ازواد، نیروهای وابسته به این گروه در یک بازه زمانی ۹ روزه در ماه سپتامبر تاکنون سه بالگرد متعلق به ارتش مالی و یک جنگنده را سرنگون کرده‌اند. به ادعای این گروه در ۱۸ شهریور ماه یک جنگنده L-39 Albatros متعلق به ارتش مالی را در منطقه تین اوکر در استان گائو توسط مسلحین آنها ساقط شده است و در ۲۲ شهریور ماه نیز دو بالگرد متعلق به ارتش مالی در شهرک لیری واقع در استان تیمبوکتو ساقط شده اند. همچنین در روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه نیز بالگرد دیگری از ارتش مالی بین مناطق لیری و گوندام توسط عناصر ازواد سرنگون شده است.

اما گروه‌های افراطی نیز در این دوره زمانی تحرکاتی در شمال مالی از خود نشان دادند. در این بین گروه جماعت نصرت الاسلام و المسلمین ضمن محاصره شهر تیمبوکتو، با حملات خمپاره‌ای حمل و نقل هوایی به فرودگاه این شهر را با مشکل مواجه ساختند. گفتنی است که جماعت نصرت الاسلام والمسلمین نیز مدعی است که در جریان حملات اخیر خود به مواضع ارتش مالی و نیروهای واگنر موفق به انهدام دو بالگرد شده است.

تحلیلگران و رسانه های محلی معتقدند که آغاز دوباره درگیری‌های گروه‌های مسلح قوم طوارق (موسوم به جنبش ازواد) با دولت مالی، راه را برای تحرک بیشتر گروه‌های افراطی همچون داعش و القاعده به نمایندگی جماعت نصرت الاسلام و المسلمین بازتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: حمله القاعده به فرودگاه‌ها و مواضع ارتش مالی (ویدیو)

تصویری از لاشه جنگنده L-39 Albatros متعلق به ارتش مالی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.