نیروهای مسلح یمن اعم از نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و واحدهای موشکی و پهپادی به مناسبت سالروز انقلاب مردمی یمن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی، رژه بی‌نظیری را در شهر صنعا، پایتخت این کشور اجرا کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” نیروهای مسلح یمن به مناسبت نهمین سالروز انقلاب مردمی ۲۱ سپتامبر، رژه نظامی بزرگی را با حضور مقامات سیاسی و نظامی یمن در میدان السبعین شهر صنعا برگزار کردند.

این رزمایش با ورود مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی به میدان السبعین و اجرای سرودهای انقلابی و همچنین برنامه هایی در تکریم قرآن کریم آغاز شد.

ارتش یمن در این رژه علاوه بر تسلیحات و جنگ افزارهای قبلی خود، از تسلیحات جدیدی مثل زره پوش هانی، قایق نذیر، موشک زمین به دریا صیاد، موشک کروز سجیل با برد ۱۸۰ کیلومتر، موشک های بالستیک عقیل، طوفان و رادارهای مختلف و چند موشک پدافندی جدید رونمایی شد.

همچنین برای نخستین بار پس از آغاز جنگ افروزی ائتلاف سعودی علیه یمن، در کنار بالگردهای Mi-17 نیروی هوایی ارتش یمن، یکی از جنگنده های F-5 نیز با اجرای چند مانور در این رژه پرداخت.

ویدیو: مانور زیبای جنگنده F-5 ارتش یمن در رژه ۲۱ سپتامبر در شهر صنعا

گردآوری گسترده موشک ها و پهپادهای شناسایی و تهاجمی تفاوت دیگر این رژه نسبت به مانورهای نظامی و رژه های گذشته بود. انصارالله در این رژه پهپادهای وعید ۱ و ۲ (شاهد ۱۳۶)، مرصاد ۲، خاطف و مهمات پرسه زن صقر ۲ (موسوم به ۳۵۸)، موشک قاصم، بدر ۴ و… را در تعداد بالایی به نمایش درآورد.

نمایش بزرگ تسلیحات خیره کننده ارتش یمن در این رژه بار دیگر نشان داد که هیچ عملیات نظامی و تهاجمی از سوی ائتلاف سعودی و حتی ائتلاف آمریکایی نمی‌تواند ملت یمن را به زانو درآورد و محاصره همه جانبه هوایی و دریایی نیز مانع از پیشرفت های نظامی این کشور نخواهد شد، چراکه ایران و محور مقاومت در کنار آنها هستند.

مردم یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی از خیانت و دست نشاندگی عبدربه منصورهادی و عوامل دولتش توسط کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی به ستوه آمدند و علیه وی تجمعات گسترده‌ای را در شهرهای مختلف یمن رقم زدند. با ورود انصار الله به شهر صنعاء در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی (۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۳)، هادی از سمت ریاست جمهوری یمن استعفا داد و عوامل دولت وی توسط مجلس یمن برکنار شدند. پس از این تحولات و به دست گرفتن کنترل دولت توسط انصارالله، عربستان و امارات با تشکیل ائتلافی علیه مردم یمن و انصارالله در حمایت از منصورهادی و متحدینش به سراسر یمن حمله کردند.

بیشتر بخوانید: رژه بی‌نظیر ارتش یمن به مناسبت سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر + تصاویر

از جمله نکات جالب این رژه حضور پرتعداد خودرو های زرهی هانی بود که در واقع نسخه بروزرسانی شده خودروهای سبک الشبل ۲ متعلق به ائتلاف سعودی هستند که انصارالله در نبردهای مختلف به غنیمت خود درآورده است. طبق تصاویر منتشر شده از رژه، ارتش یمن موفق به بروزرسانی ۵۴ دستگاه از این خودروها شده است.

در رژه نیروهای مسلح یمن موشک های بالستیک مختلفی به نمایش گذاشته شد. این موشک ها در تعداد بالا به نمایش درآمد که نشان دهنده عملیاتی بودن و انبارداری در تعداد بالای این موشک ها در سازمان رزم نیروهای مسلح یمن است. این موشک های بالستیک شباهت زیادی به بعضی از نمونه ایرانی دارند. به عنوان موشک کرار مشابه موشک فاتح ۱۱۰، موشک عقیل مشابه موشک قیام و موشک طوفان به موشک قدر شباهت دارد. البته تفاوت هایی نیز دیده می شود و با قطعیت نمی توان گفت تمامی این تسلیحات مستقیما به یمن انتقال پیدا کرده است.

در بین دیگر تجهیزات دیده شده نیز موشک پدافندی شبیه به موشک طائر-۲ب با نام برق ۲ دیده میشود. موشک پدافندی دیگر موشک صقر ۱ و ۲ است که به تازگی در بازدید وزیر دفاع روسیه در ایران دیده شده و هنوز در مجموعه نیرهای مسلح نامی نداشته و بیشتر به موشک ۳۵۸ معروف است.
موشک ضدکشتی سجیل به عنوان جدیدترین عضو خانواده ضد کشتی نیروهای مسلح یمن معرفی شد. موشک های ضد کشتی المندب ۱ و ۲ در کنار موشک ضد کشتی روبیج نیز به نمایش درآمد. موشک ضد کشتی صیاد که در این رزمایش رونمایی شد نیز بی شباهت به موشک ایرانی قدیر نیست.
موشک بدر-۴، مین ضد زیر دریایی مسجور-۲، کروز قدس-۴، و موشک بالستیک ضد کشتی تنکیل از دیگر تجهیزات رونمایی شده در این رزمایش بودند.

ویدیو: خلاصه ای از رژه واحدهای مختلف نیروهای مسلح یمن در صنعا

بیشتر بخوانید: نماهنگ: صفوفا (صحنه های دیدنی از رژه اخیر ارتش یمن در صنعا)

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.