آخرین تحولات قره باغ؛ ۲ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

یکشنبه 2 مهر 1402 - 23:48
https://iswnews.com/?p=104019

بررسی آخرین تحولات میدانی در منطقه قره باغ و تنش‌های دولت باکو با استقلال‌طلبان قره باغ کوهستانی

تخلیه پناهجویان به سمت مرکز قره باغ کوهستانی

نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه دو هزار پناهجوی غیرنظامی ارمنی داخل پایگاه خوجالی را به شهر استپاناکرت (خانکندی) منتقل کردند. این افراد در روز اول درگیری از شهر استپاناکرت و شش روستای اطراف خوجالی، عسکران(آسکران) در نزدیکی خطوط تماس به سوی پایگاه نظامی صلحبانان روسیه رفته بودند. نیروهای جمهوری آذربایجان به نزدیکی همین پایگاه نیز شلیک کرده بودند.
برخی صفحات جمهوری آذربایجان در شبکه های اجتماعی فیلم تخلیه غیرنظامیان در میدان اصلی شهر استپاناکرت (خانکندی) مرکز قره باغ را به خروج ارامنه تعبیر کرده‌اند.
همچنین پیش از تخلیه پایگاه فیلمی توسط شهروندان منتشر شده که صلحبانان در پایگاه خوجالی طی دو روز به پناهجویان فقط آب داده‌اند و مواد خوراکی و سرویس بهداشتی در اختیار آنها قرار نگرفته است.
پایگاه اطلاع رسانی نیروهای صلحبان با نمایش درمان زخمی ها تایید کرده است که نه نفر از غیرنظامیان ارمنی که بر اثر شلیک گلوله توپخانه ارتش آذربایجان زخمی شده بودند را در این پایگاه درمان کرده اند.
پناهجویان شهر استپاناکرت(خانکندی) در فرودگاه این شهر که در اختیار صلحبانان روسی است روزهای سختی را گذرانده‌اند و چند روز بدون غذا روی زمین خوابیده‌اند.

تلاش برای نقض آتش بس

نیروهای آذربایجان پس از پایان درگیری تلاش کردند تا وارد شهر استپاناکرت، مرکز اداری قره باغ کوهستانی شوند ولی نفربرها و کامیونهای صلحبانان روسیه با استقرار در جاده های ورودی غربی شهر اجازه این کار را ندادند. خبرنگار محلی سرویس ارمنی رادیو آزادی و شبکه آن.آی.نیوز روسیه این خبر را تایید کرده‌اند.

بحران غذا در مرکز قره باغ

برق، گاز و اینترنت همچنان در مرکز اداری قره باغ متصل نشده است و مردم با استفاده از مولدهای خورشیدی روشنایی تولید و باتری تلفن های همراه را شارژ می‌کنند. انبوهی از مردم گرسنه برای دریافت نان و مواد خوراکی صف کشیده و تجمع کرده‌اند.

بحران تدفین کشته شدگان

هیچ تصویری از شبه نظامیان ارمنی اسیر شده در رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نمایش درنیامده است. منابع محلی مدعی هستند که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اجازه دفن کشته شدگان و امدادرسانی به زخمی شدگان نبرد ۱۹ و ۲۰ سپتامبر را ندادند.

بیشتر بخوانید: آخرین تحولات قره باغ؛ ۱ مهر ۱۴۰۲

توجیه اوضاع قره باغ

جیحون بایرام اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که در نیویورک به سر میبرد، در مورد نگرانی مقامات سازمان ملل برای پاکسازی قومی ارامنه در قره باغ گفته است: ساکنان ارمنی بومی در مرکز قره باغ کوهستانی یعنی شهر خانکندی اسکان داده می‌شوند. الشاد حاجی اف سخنگوی وزارت خارجه گفته است که به شهروندان ارمنی شناسنامه و کارت ملی جمهوری آذربایجان (کیملیک) داده می‌شود.
علیرغم تلاش دولت آذربایجان برای انتشار اخبار انحصاری و دلخواه، نظامیان جمهوری آذربایجان با گوشی‌های موبایل خود تصاویری زنده از اطراف مرکز قره باغ و مناطق تصرف شده مخابره می‌کنند. بدرفتاری برخی نظامیان با مردم در روزهای نخست سبب شده تا ارتش جمهوری آذربایجان با اتهام جنایت جنگی علیه غیرنظامیان و اسیران مواجه شود؛ از این رو، اظهارات جیحون بایرام اف در نشست‌های سازمان ملل به چالش کشیده شده است.

آتش سوزی خانه های ارامنه

منابع خبری جمهوری آذربایجان ویدئوهایی از آتش سوزی منازل مسکونی در آغدره (مارتاکرت) در شمال قره باغ که همچنان تحت اختیار شبه نظامیان ارمنی است منتشر کرده‌اند. هنوز درستی این ادعا راستی آزمایی نشده است.

مذاکره دو جانبه

مذاکرات میان نمایندگان ارمنی و جمهوری آذربایجان برای دریافت حقوق بیشتر، از جمله حق خودگردانی ادامه دارد. نمایندگان ارامنه هنوز هم خواستار بازگشت آوارگان به خانه هایشان هستند.

حضور نمایندگان مجلس آمریکا در مرز جمهوری آذربایجان

هیئت نمایندگان مجالس کنگره و سنای آمریکا از کاروان کمک‌های بشردوستانه ارمنستان در اطراف روستای کورنیدزور و جاده متصل به گذرگاه لاچین بازدید کردند. دولت جمهوری آذربایجان تاکنون اجازه ورود این کمک‌ها را نداده‌ است.
سناتور جری پیترز رئیس هیئت آمریکایی در بازدید از محدوده مرزی و بلندی مشرف به ایست بازرسی مرزی گذرگاه لاچن به خبرنگاران گفته است: بسیار نگران کننده است که نظاره گر آن باشیم که در ناگورنو گاراباخ چه اتفاقی می‌افتد. مردم جهان باید بدانند که در ناگورنو کاراباخ چه اتفاقی می‌افتد. دولت آذربایجان می‌گوید که جای نگرانی نیست و اگر این ادعا درست باشد آنها اجازه می‌دهند تا همه جهان از اوضاع آگاه شوند. ناظران باید به درون منطقه بروند و وضعیت را مشاهده کنند.

ارسال کمک غذایی صلیب سرخ

کمیته بین المللی صلیب سرخ یک کاروان ۷۰ تنی را روز شنبه از طریق ارمنستان و جاده لاچن به مرکز قره باغ فرستاده است که شامل آرد، نان، ماکارونی، سایر مواد خوراکی، بهداشتی و دارو است. این نخستین کاروان کمک رسانی صلیب سرخ است که توانسته وارد قره باغ شود. نماینده صلیب سرخ درباره بحران گرسنگی آوارگان ابراز نگرانی کرده است. صلیب سرخ ۳۰ مجروح بدحال ارمنی را با هماهنگی ارامنه به ارمنستان می‌فرستد.

نمایش غنایم جنگی

دولت جمهوری آذربایجان بخشی از غنایم جنگی در قره باغ متعلق به واحدهای باقیمانده ارتش ارمنستان و شبه نظامیان ارمنی موسوم به ارتش دفاعی آرتساخ را به باکو منتقل کرده و برای وابستگان نظامی سفارتخانه‌ها نمایش می‌گذارد. ژنرال مایس برخوردار اف فرمانده نیروهای ویژه جمهوری آذربایجان برای تصرف شهر قبادلی (قوبادلی) در جنگ ۲۰۲۰ به تشریح این سلاحها پرداخته است. نفربرهای بی.ام.پی.۲ ، مسلسل ضد زره کورد، تیربار ضدهوایی دوشکا، راکت اندازهای اس.پی.جی.۹، کونکورس، سلاحهای سبک، پرتابگرهای ضدهوایی استرلا، خمپاره اندازهای ۶۰ و ۸۰ میلی‌متری، کامیون‌های اورال و انواع دیگر تجهیزات روسی در باکو نمایش داده می‌شوند.
هنوز هیچ سلاحی از سوی شبه نظامیان ارمنی به جمهوری آذربایجان تحویل داده نشده است.

جشن پیروزی در باکو، تنش در ایروان

گروهی از شهروندان در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان با اهتزاز پرچم‌های روسیه و ترکیه جشن پیروزی گرفتند. این در حالی است که در ایروان پایتخت ارمنستان تنش‌ها رو به افزایش است. پلیس صدها نفر از جمله چند نماینده مجلس و پسر روبرت کوچاریان (رهبر استقلال قره باغ کوهستانی، نخست وزیر و رئیس جمهور اسبق ارمنستان) را بازداشت کردند. همچنین گروه دیگری از مردم، روسیه را مقصر رویدادهای قره باغ می‌دانند و در مقابل سفارت این کشور تجمع می‌کنند.

نقشه آخرین وضعیت میدانی در قره‌باغ – پیشرویهای دو روز اخیر نیروهای جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی با فلش‌های زرد نشان داده شده است – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.