تحولات آسیای میانه، ۳ مهر ۱۴۰۲

دوشنبه 3 مهر 1402 - 19:01
https://iswnews.com/?p=104028

سفارت آمریکا در تاجیکستان، از برگزاری یک دوره آموزش نظامی با تمرکز بر تیراندازی توسط گارد ملی ویرجینیا برای کارمندان زن وزارت امور داخلی تاجیکستان خبر داد.

افغانستان:
۱- کابل:
در ۲۹ شهریور ماه، گروه جبهه آزادی افغانستان مدعی حمله به پاسگاه مسلحین طالبان در محله بادام باغ واقع در منطقه هفدهم شهر کابل و کشته و زخمی شدن هفت نفر از مسلحین طالبان شد.

۲- خوست:
در ۳۱ شهریور ماه، مسلحین گردان اول لشکر ۲۰۳ منصوری طالبان در شهرستان سپری، از قاچاق چند قبضه سلاح سنگین از جمله یک دوشکا و یک ضد هوایی، انواع خمپاره های ۶۰ و ۱۲۰ میلی متری و مقادیری زیاد فشنگ های مختلف جنگی به کشور پاکستان جلوگیری کردند.

۳- قندوز:
در ۳۱ مهر ماه، افراد مسلح ناشناس (احتمالاً نیروهای احمد مسعود)، یک نفر از مسلحین طالبان به نام قاری پاینده محمد را در محله پل هندوسوزان واقع در منطقه دوم شهر قندوز ترور کردند.

۴- بغلان:
در ۲ مهر ماه، گروه جبهه آزادی افغانستان مدعی حمله به پاسگاه مسلحین طالبان در منطقه ده صلاح واقع در شهرستان اندراب و تلفات شش نفر طالبان شد.

۵- در ۲۹ شهریور ماه، کرن دیکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان با هیئتی از حکومت طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، دیدار و پیرامون مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان، راهکارهای جایگزین کشت خشخاش و کمک برای درمان اعتیاد در این کشور گفت‌وگو کردند

۶- در ۳۰ شهریور ماه، خه شوپینگ، رئیس شرکت قراردادی مس عینک لوگر (MCC) با قاری دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد حکومت طالبان دیدار و پیرامون توسعه همکاری های تکنیکی چین با افغانستان و تسریع روند آغاز کار استخراج معدن مس عینک لوگر گفت‌وگو کردند. خه شوپینگ طی این دیدار تأکید کرد که دولت چین می‌خواهد در بازسازی و انکشاف اقتصادی افغانستان از طریق راه اندازی پروژه های زیربنایی در بخش های مختلف مشارکت کند.

۷- در ۳۱ شهریور ماه، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان با آصف علی درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و چند نفر از مقامات نهادهای امنیتی این کشور دیدار و پیرامون برداشتن گام‌های اساسی برای مهار تهدیدات گروه‌های تروریستی از جمله داعش و تحریک طالبان پاکستان (TTP) از خاک افغانستان علیه پاکستان گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه حکومت طالبان به مقامات پاکستانی اطمینان داده است که فعالیت های تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP) از خاک افغانستان علیه پاکستان را مهار خواهد کرد.

۸- امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان برای شرکت در نشست فرمت مسکو، به همراه یک هیئت دیپلماتیک راهی روسیه شد. این نشست با حضور نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان و منطقه آسیای میانه در ۷ مهر ماه، در شهر کازان روسیه به مدت دو روز برگزار خواهد شد.

ازبکستان:
۱- در ۳۱ شهریور ماه، بختیار سعیداف وزیر خارجه ازبکستان و الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار و پیرامون توسعه روابط دوجانبه در زمینه های تبادل دانش، ظرفیت سازی انسانی، مدیریت منابع آب و به کارگیری دانش فنی در بخش کشاورزی ازبکستان گفت‌وگو کردند.

تاجیکستان:
۱- در ۳۰ شهریور ماه، شمس الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان طی نشستی با خبرنگاران تأیید کرد که قرار است در نشستی تحت عنوان برنامه ویژه سازمان ملل برای اقتصاد‌ کشورهای آسیای مرکزی، جمهوری آذربایجان و افغانستان در آذر ماه امسال در شهر باکو پایتخت آذربایجان شرکت کند.
۲- در ۳ مهر ماه، سفارت آمریکا در تاجیکستان، از برگزاری یک دوره آموزش نظامی با تمرکز بر تیراندازی توسط گارد ملی ویرجینیا برای ۱۰ کارمند زن وزارت امور داخلی تاجیکستان خبر داد. در گزارش سفارت آمریکا آمده است که این دوره آموزش نظامی برای زنان در تاجیکستان، فرصتی است تا به نقش مهم آنها در جامعه و دفاع از وطن (در این کشور) اعتراف کنیم. لازم به ذکر است، مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان نیز از نزدیک این دوره آموزشی را دنبال کرده است.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۳۱ شهریور ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه شکتوی تحصیل در ناحیه وزیرستان جنوبی، چهار سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۱ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه سراروغه تحصیل در ناحیه وزیرستان جنوبی، سه سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.

۲- بلوچستان:
– در ۱ مهر ماه، بر اثر حمله مسلحین گروه ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) به پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در مناطق جائو و گورکوپ، هفت سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۱ مهر ماه، بر اثر عملیات نیروهای مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) علیه یک مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در شهر کراچی، یک فرمانده مهم این گروه به نام نصرالله بازداشت شد.

۳- پنجاب:
در ۱ مهر ماه، نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) طی عملیاتی ۱۳ نفر از اعضای گروه داعش و مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) را بازداشت کردند.

۴- در ۲۹ شهریور ماه، جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه‌ پاکستان طی نشستی در مورد سیاست خارجی پاکستان به میزبانی انجمن آسیایی در شهر نیویورک، ضمن ابراز نگرانی از انجام حملات تروریستی داعش و مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) از خاک افغانستان علیه پاکستان، گفته است: “گروه‌های تروریستی که تلاش می‌کنند در افغانستان جای پا پیدا کنند، باید به‌ عنوان تهدید جدی برای همسایه‌ها تلقی شوند”.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.