دولت جدایی طلبان ارمنی قره باغ منحل می‌شود

پنجشنبه 6 مهر 1402 - 12:04
https://iswnews.com/?p=104268

ستاد اطلاع رسانی آرتساخ صبح روز پنجشنبه ششم مهر (۲۸ سپتامبر) اطلاعیه انحلال دولت جدایی طلبان ارمنی قره‌باغ کوهستانی موسوم به جمهوری آرتساخ را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” با فرمان ساموئل شاهرامانیان، رئیس جمهور دولت موسوم به آرتساخ، از یکم ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری آرتساخ دیگر وجود نخواهد داشت. شهرامانیان فرمان اقدامات ناشی از وضعیت ایجاد شده را امضا کرد.

پس از ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ و شرایط سخت نظامی و سیاسی کنونی، تامین امنیت فیزیکی و منافع حیاتی مردم آرتساخ در اولویت قرار گرفت. طبق توافق حاصل شده با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، مشروط به حضور نمایندگان جمهوری آذربایجان که سفر آزاد، داوطلبانه و بدون مانع برای ساکنان قره باغ کوهستانی، از جمله پرسنل نظامی که اسلحه خود را زمین گذاشته اند با اموال و وسایل نقلیه خود در امتداد کریدور لاچین تضمین می‌شود. طبق ماده ۹۳ قانون اساسی قره باغ کوهستانی تصمیم گرفته شده است:
۱. تمام مؤسسات و سازمان‌های دولتی زیرمجموعه ادارات خود را تا یکم ژانویه ۲۰۲۴ منحل کرده و جمهوری قره‌باغ کوهستانی (آرتساخ) از بین می‌رود.
۲. جمعیت قره باغ کوهستانی از جمله ساکنان خارج از جمهوری پس از لازم الاجرا شدن این فرمان با شرایط ادغام مجدد ارائه شده توسط جمهوری آذربایجان به منظور اتخاذ تصمیم مستقل و فردی در مورد شهروندی جمهوری آذربایجان و امکان بازگشت به قره باغ کوهستانی آشنا می شوند.

این مصوبه بلافاصله پس از انتشار لازم الاجرا می باشد و هنوز در مورد انحلال مجلس جدایی طلبان تصمیمی بیان نشده است.

اخبار ضد و نقیضی از مرکز قره باغ نیز منتشر می‌شود. ستاد اطلاع رسانی آرتساخ (رسانه رسمی جدایی طلبان)، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مدعی شده است که تصمیم انحلال دولت آرتساخ توسط ساموئل شاهرامانیان با توسل به زور اتخاذ شده و آنها از این تصمیم پیروی نمی‌کنند. همین رسانه تصاویر ورود خودروهای پلیس و کامیون ارتش آذربایجان به شهر خان کندی (استپاناکرت) را منتشر کرده بود.

این رسانه همچنین گزارش کرده است که در بزرگراه شوشی-بردزور، یک کامیون حامل سوخت نیروهای روسی با خودروهای عبوری تصادف کرده و دو خودرو متعلق به ارامنه ای که در حال خروج از آرتساخ بودند، در آتش سوخته اند. هنوز از تلفات و خسارات این حادثه گزارش مستقلی منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:
روبن واردانیان تاجر ارمنی و وزیر پیشین کشور آرتساخ بازداشت شد
آخرین تحولات قره باغ؛ ۲ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

ویدیو: ورود نیروهای پلیس جمهوری آذربایجان و صلحبانان روس به شهر خان کندی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.