دانش نظامی: هویتزر خودکششی PzH 2000

یکشنبه 9 مهر 1402 - 23:08
https://iswnews.com/?p=104414

هویترز خودکششی PzH 2000 یک هویتزر زرهی شنی‌دار تولید مشترک شرکت‌های آلمانی KMW و Rheinmetall است. نرخ آتش سه گلوله در ۹ ثانیه و پتانسیل شلیک ۱۰ تا ۱۳ گلوله در دقیقه، این هویتزر آلمانی را به یک گزینه ایده آل برای انجام عملیات “شلیک کن و فرار کن” (Shoot-and-scoot) تبدیل کرده است.

تاریخچه:
طرح مشترک هویتزر SP70 بین بریتانیا، آلمان و ایتالیا در چندین نوبت از هویتزر M109 آمریکایی شکست خورد و توسعه آن در سال ۱۹۸۶ متوقف شد.
پس از توقف طرح SP70 یاداداشت تفاهم مشترک بالستیک (Joint Ballistics Memorandum of Understanding – JBMOU) امضا شد و به پیشنهاد انگلیس توپ ۱۵۵ میلیمتری و کالیبر ۵۲ برای پوکه انتخاب شد تا در هویتزر جدید به کار گرفته شود. از بین طرح های پیشنهادی طرح شرکت ویگمن (Wegmann) انتخاب شد.

طرح PzH 2000 در سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نمونه اولیه آن در سال ۱۹۹۳ تکمیل شد. کلمه PzH مخفف PanzerHaubitze به معنی “هویتزر زره پوش” است.

در ابتدا ارتش آلمان قصد سفارش ۱۲۵۴ هویترز را داشت اما به علت پایان جنگ سرد، قراردادی در سال ۱۹۹۶ برای تامین ۱۸۵ هویتزر برای نیروی واکنش سریع و ۴۱۰ دستگاه برای نیروی اصلی ارتش آلمان منعقد شد و اولین تحویل هویتزر PzH 2000 نیز در سال ۱۹۹۸ انجام شد.

شرکت Wegmann & Co در سال ۱۹۹۹ بخش دفاعی شرکت KraussMaffei Group را به طور کامل خریداری کرد و شرکت Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW) به وجود آمد. در سال ۲۰۱۵ نیز با شرکت دولتی فرانسوی Nexter Systems ادغام و شرکت KMW+Nexter Defense Systems تشکیل شد. امروزه KMW با سهم ۵۰ درصدی بخش اصلی این هلدینگ است و مالکان KMW اداره کنندگان اصلی آن هستند.

طراحی:
هویتزر PzH2000 دارای یک شاسی زرهی شنی دار به همراه برجک و توپ ۱۵۵ میلیمتری ساخت راینمتال است. شاسی زرهی توسط KMW تولید شده که اشتراک هایی نیز با تانک لئوپارد۲ دارد. همچنین یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری MG3 نیز بر روی سقف قرار گرفته که برای مقابله با پیاده نظام، پهپادها، بالگردها و هواپیماهای پشتیبانی نزدیک کاربرد دارد.

مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری MG3 (در تمام نمونه‌ها استفاده نشده است)

این هویتزر آلمانی دارای پنج خدمه شامل فرمانده، توپچی، دو نفر گلوله گذار و راننده می باشد. کار دو نفر گلوله گذار زمانی شروع می شود که بارگذاری خودکار از کار بیفتد. همچنین حالت های پشتیبانی مختلفی در در دسترس هستند که پایداری سیستم را در صورت خرابی قطعه تضمین می‌کند. به‌عنوان پائین ترین سطح پشتیبانی، یک سامانه پشتیبانی مکانیکی نوری در دسترس است.

هویترز PzH-2000 با استفاده از یک رایانه داخلی کوچک (on-board computer) عملکردهای کنترل آتش را به صورت خودکار و مستقل انجام می دهد. این رایانه کوچک داده های رمزگذاری شده رادیویی را با رایانه بالستیک به اشتراک میگذارد و محاسبات دریافتی از رایانه بالستیک را به سامانه فرمان و کنترل خارجی منتقل کرده تا این سامانه بر اساس اطلاعات عملیات شلیک را انجام دهد.
رایانه داخلی کوچک MICMOS توسط EADS (قبلاً DaimlerChrysler Aerospace) عرضه می شود و با بهره گرفتن از این رایانه و ایجاد حالت خودکار آتش، هویتزر توسط یک خدمه یا دو خدمه قابل هدایت آتش است.

شاسی زرهی:
شاسی زرهی در قسمت جلویی در برابر گلوله های ۱۴/۵ میلیمتری مقاوم است و حفاظت همه جانبه در برابر ترکش گلوله های توپخانه دارد. این هویتزر دارای سامانه اطفاء حریق خودکار وسیستم حفاظتی NBC (سیستم دفاع در برابر تهدیدات و خطرات هسته ای (Nuclear)، بیولوژیکی (Biologic) و شیمیایی (Chemical)) است. یک رادار آرایه فازی بر روی برجک نصب شده که برای اندازه گیری سرعت دهانه مورد استفاده قرار میگیرد و دقت بالایی را ارائه می دهد.

فرمانده دارای یک پریسکوپ PERI-RTNL80 Lieca است که در عملیات زرهی برای تعیین هدف در درگیری های مستقیم استفاده می شود‌. همچنین دارای دوربین های دید در روز و شب و مسافت یاب لیزری است. توپچی نیز مجهز به دوربین تیراندازی مستقیم روز و شب Leica PzF TN80 جهت قرار دادن مستقیم اسلحه است.

موتور:
یک موتور دیزل MTU MT881 Ka-500 سوپر شارژ ۸ سیلندر با توان ۱۰۰۰ اسب بخار، همراه با گیربکس ۴ سرعت Renk HSWL 284C در قسمت جلو بدنه هویتزر قرار گرفته است. سه مخزن سوخت داخلی برد هویتزر آلمانی PzH 2000 را به ۴۲۰ کیلومتر می رساند. همچنین این موتور قدرتمند میتواند این هویتزر ۵۵/۸ تنی را به سرعت حداکثر ۶۷ کیلومتر در ساعت در جاده و حداکثر ۴۵ کیلومتر در ساعت خارج از جاده برساند.

موتور MTU MT881 Ka-500 مورد استفاده در هویتزر PzH 2000

توپ و مهمات:
توپ ۱۵۵ میلیمتری L52 توسط شرکت Rheinmetall و بر اساس توافق JBMOU طراحی و تولید شد. این توپ از یک لوله به قطر ۱۵۵ میلیمتر و به طول ۸ متر که با کروم پوشانده شده و یک مخزن شلیک مناسب برای طول پوکه ۵۲ اینچی تشکیل شده است.

هویتزر PzH 2000 مجهز به سامانه تمام اتوماتیک بارگیری گلوله همراه با سیستم مدیریت مهمات است. پارامترهای توپ نیز مانند دمای محفظه به طور خودکار کنترل می شوند. همچنین از یک ترمز دهانه بر روی توپ استفاده شده که سرعت پوزه را افزایش می دهد و بازتاب نور را از دهانه لوله کاهش می دهد.

نحوه عملکرد گلوله گذار خودکار

این هویتزر گنجایش ۶۰ گلوله ۱۵۵ میلیمتری را داشته و توان شلیک ۳ گلوله در ۱۰ ثانیه را نیز دارد. نرخ آتش ۱۲ گلوله در ۵۹/۷۴ ثانیه و ۲۰ گلوله در یک دقیقه و ۴۷ ثانیه، طی آزمایشات شلیک در اکتبر ۱۹۹۷ با اتولودر بهبود یافته بدست آمد.

توپ L52 توان شلیک گلوله استاندارد DM121 را در حداکثر برد ۳۶ کیلومتر، گلوله base bleed را در حداکثر برد ۴۰ تا ۴۷ کیلومتر و گلوله راکتی M2005 V-LAP را در حداکثر برد ۶۷ کیلومتر دارد. در سال ۲۰۰۶ هویتزر PzH 2000 موفق شد گلوله راکتی (rocket-assisted projectile – RAP) M2005 V-LAP ساخت راینمتال را در فاصله ۵۶ کیلومتر و بیش از ۶۰ کیلومتر شلیک کند. این توپ همچنین توان شلیک گلوله SMArt 155 را دارد.

نمای داخلی سیستم توپخانه PzH2000

در دسامبر ۲۰۱۳، راینمتال و ارتش آلمان آزمایشاتی را جهت سازگاری گلوله M982 Excalibur با هویتزر PzH 2000 انجام دادند. این گلوله توانست اهداف را با دقت ۱ تا ۳ متر در فاصله ۴۸ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

آزمایشی دیگری در سال ۲۰۱۹ در محدوده آزمایشی Alkantpan نشان داد که هویتزر خودکششی PzH 2000 به وسیله توپ L52 میتواند اهداف را در فاصله ۶۷ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

نسخه های دیگر:
چند نسخه با توجه به توپ L52 بر روی دو نوع شاسی تولید شده است که به آن دو میپردازیم.
هویتزر AGM:
این هویتزر از توپ ۱۵۵ میلیمتری L52 ساخت راینمتال بر روی یک شاسی زرهی سبک با وزن ۱۲/۵ تن بهره میبرد. AGM مخفف کلمه Artillery Gun Module است و بیشتر به مشخصات برجک ماژولار اشاره دارد.
این هویتزر که بر اساس فناوری هویتزر PzH 2000 ساخته شده با هدف ارائه توپخانه خودکششی قابل حمل با هواپیمای ایرباس A400 SH ساخته شده است. خودرو زرهی مورد استفاده همان شاسی MLRS است.

تصویری از توپخانه سبک خودکششی AGM

هویتزر خودکششی RCH-155:
این هویتزر یک سیستم توپخانه خودکششی است که از شاسی ۸×۸ نفربر زرهی باکسر و برجک توپخانه ۱۵۵ میلیمتری AGM استفاده میکند. این هویتزر نیز توسط KMW تولید میشود.

تصویری از هویتزر خودکششی RCH-155

مشخصات هویتزر خودکششی PzH 2000:
نوع: هویتزر خودکششی (قطعه توپخانه)
تولیدکننده: شرکت KMW و Rheinmetall
کشور سازنده: آلمان
سال ساخت: ۱۹۹۳
ورود به خدمت: ۱۹۹۸
خدمه یا گنجایش نفر: ۵ نفر (فرمانده، راننده، توپچی و دو گلوله گذار)
طول: ۱۱/۷ متر
عرض: ۳/۶ متر
ارتفاع: ۳/۱ متر
موتور: MTU MT881 Ka-500
برد عملیاتی: ۴۲۰ کیلومتر
سرعت: حداکثر ۶۷ کیلومتر در ساعت در جاده و حداکثر ۴۵ کیلومتر در ساعت خارج از جاده
وزن: ۵۵/۸ تن
سلاح اصلی: توپ ۱۵۵ میلیمتری L-52 ساخت راینمتال
سلاح ثانویه: مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری MG3
ظرفیت مهمات: ۶۰ گلوله توپخانه و ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گلوله برای مسلسل

هویتزر خودکششی PzH 2000 – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

تصاویر بیشتر از هویتزر خودکششی PzH 2000:

مجموعه اینفوگرافیکهای هویتزر PzH 2000 به زبانهای انگلیسی، روسی، آذری و عربی:

استفاده از محتوای تحولات جهان اسلام فقط با ذکر منبع و نام “تحولات جهان اسلام” مجاز است.

منابع:
PzH 2000 155 mm self-propelled howitzer
PzH 2000 155mm Self-Propelled Howitzer
Panzerhaubitze 2000
Artillery Gun Module
RCH 155 Self-Propelled Howitzer, Germany

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.