نمایندگان مجلس ارمنستان خواستار تحقیق درباره علت شکست اخیر ارامنه قره باغ کوهستانی(ناگورنو کاراباخ) و شرایط تحمیل شده بر ارامنه پس از این شکست هستند. روند این بررسی از یک هفته پیش آغاز شده است.

نمایش سلاحهای سبک و سنگین، موشک‌های ضدهوایی، انواع خمپاره و انبوه مهمات رها شده در قره باغ کوهستانی با تلفات سنگین واحدهای کماندو و نیرو مخصوص یاشما ارتش آذربایجان در ۲۴ ساعت عملیات جنگی، با ادعای اینکه شبه نظامیان ارمنی و نظامیان ارمنستان قادر به دفاع از مواضع خود نبودند چندان مطابقت ندارد.

دیوید ایشخانیان رئیس مجلس دولت ارمنی قره باغ پیش از اعلام انحلال دولت آرتساخ (ناگورنو کاراباخ/ داغلیق قاراباغ) گفته بود: نمایندگان پارلمان ارمنستان در جستجوی مقصر هستند اما باید بدانند که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان را از تمام رویدادهای ۱۹ و ۲۰ سپتامبر آگاه کردیم. پاشینیان از تصمیم برای قبول آتش بس و مذاکره با آذربایجان در یولاخ هم آگاه بوده است. اکنون ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم و نمی‌توانم بیش از این چیزی بگویم.

دیوید ایشخانیان از جمله مقامات دولت ارمنی قره باغ کوهستانی است که هنوز در مرکز قره باغ و شهری که آذربایجان به آن خانکندی و ارامنه استپاناکرت می‌نامند باقی مانده است. مذاکره برای خروج امن به سوی ارمنستان همچنان ادامه دارد.

مخالفان نخست وزیر در ارمنستان، پاشینیان را بابت شکست از آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ مقصر می‌دانند. آنها معتقدند که پاشینیان عمدا به اخطارهای نظامیان پیش از آغاز جنگ بی توجهی کرده و با پذیرش آتش‌بس سه جانبه مسکو و توافق با جمهوری آذربایجان بر سر عدم مداخله در سرنوشت قره باغ کوهستانی به کشور خیانت کرده است.

دیوید ایشخانیان رئیس مجلس دولت ارمنی قره باغ کوهستانی
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.