رژه بزرگ و بی‌نظیر انصارالله در ۳۰ شهریور ماه، نمایانگر ابتکار و ذوق ارتش یمن در افزایش توان نظامی بود. این موضوع علاوه بر حفظ آمادگی نیروهای مسلح و تداوم بخشیدن به شور انقلابی مردم یمن، موضع آنها در مذاکرات را تقویت کرده و ائتلاف سعودی را از ادامه دادن به جنگی بیهوده و پرهزینه منصرف می‌کند.

رژه بزرگ و بی‌نظیر انصارالله در نهمین سالروز انقلاب مردمی ۲۱ سپتامبر نشانگر رشد ابتکار و ذوق نظامی روزافزون ارتش یمن است. این رژه ها هر ساله برای حفظ جنب و جوش انقلاب مردم یمن علیه دولت مستعفی و دخالت های کشورهای عربی در سال ۲۰۱۴ میلادی و همچنین اعلام آمادگی نیروهای یمنی برای سناریوهای مختلف در جنگ و ارعاب دشمنان تکرار می‌شود. همین موضوع باعث شده تا نیروهای مسلح یمن مدام به پیشرفت و توسعه فکر کند تا بتواند توان خود در پاسخگویی و جلوگیری از حملات ائتلاف سعودی را افزایش دهد.

رژه ارتش از سال گذشته اهمیت مضاعفی پیداکرد، چراکه عربستان سعودی به پذیرش آتش بس روی آورده بود و مذاکرات صلح با میانجیگری عمان نیز وارد مرحله حساسی شده بود. در این مرحله ابزار رسانه‌ای تاثیر بسیار بالایی بر طرف مقابل دارد و انصارالله با نمایش توانایی های مختلف نظامی خود علاوه بر منصرف کردن دشمن خود از ادامه جنگ، قصد دارد نیروهای مسلح خود را در حد و قواره ارتش یک حکومت مرکزی نشان دهد.

رژه ۳۰ شهریور ماه، گویای این مسئله بود و نشان داد که انصارالله علیرغم محاصره همه جانبه هوایی، دریایی و زمینی در ساخت یک ارتش مقتدر کاملا موفق بوده است و البته این موضوع مدیون کمک های ایران و حزب الله لبنان است. ارتش جدید یمن علاوه بر پنج قوه خود، واحد پهپادی را در نیروی هوایی و پدافندی ایجاد کرده و واحد موشکی را به تسلیحات جدید و بروزرسانی شده تجهیز کرده است. بروزرسانی تسلیحات و تجهیزات به فراخور نیاز آنها، در همه بخش های ارتش یمن ایجاد شده و نکته جالبتر اینکه در رژه‌ی امسال، نیروی هوایی ارتش موفق به تعمیر یکی از جنگنده های F-5 شد که مانور زیبای آن در رژه انجام گرفت. همچنین گفته می‌شود یک فروند جنگنده سوخو ۲۲ و چند فروند جنگنده میگ ۲۹ در حال تعمیر و آزمایش هستند و بزودی آماده پرواز خواهند شد. بالگردهای Mi-17 نیز در گذشته از آنها رونمایی شده بود و حضور چهار فروند از آنها در رژه نشان داد که ادعای انهدام کامل تسلیحات نیروی هوایی ارتش یمن توسط ائتلاف سعودی ادعای غلطی بوده است.

در رژه نیروهای مسلح یمن موشک های کروز و بالستیک متعددی به نمایش گذاشته شد. این موشک ها در تعداد بالا به نمایش درآمد تا نشان دهنده عملیاتی بودن و انبارداری در تعداد بالا در سازمان رزم نیروهای مسلح یمن باشد. این موشک ها در دو سطح کوتاه برد و متوسط برد نمایش داده شدند و شباهت زیادی به بعضی از نمونه های ایرانی دارند. به عنوان مثال موشک کرار مشابه موشک فاتح ۱۱۰، موشک عقیل مشابه موشک قیام، موشک طوفان مشابه موشک قدر، موشک تنکیل مشابه موشک زهیر و موشک ضد کشتی صیاد که در این رژه برای اولین بار رونمایی شد نیز بی شباهت به موشک ایرانی قدیر نیست. موشک های کروز سری قدس نیز مشابه نمونه های کروز ایرانی است، البته تفاوت هایی نیز دیده می‌شود و با قطعیت نمی‌توان گفت که تمامی این تسلیحات مستقیما از ایران به یمن انتقال پیدا کرده است. اما طراحی آنها کاملا از روی موشک های ایرانی نمونه برداری شده است. تحریم های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه دو شرکت چینی «فان» و «هنگ کنگ هیمارک» به دلیل حمایت از انصارالله نیز نشان داد تسلیحات موشکی و پهپادی در یمن ساخته و یا مونتاژ می‌شوند و ادعاهای غربی علیه نقض تحریم تسلیحاتی علیه ایران راه به جایی نبرده است. در بخش های دیگر نیز موشک پدافندی شبیه به موشک طائر-۲ب در رژه یمنی‌ها با نام برق ۲ دیده می‌شود. موشک پدافندی دیگر موشک صقر ۱ و ۲ است که در بازدید اخیر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ایران نیز دیده شده و هنوز در مجموعه نیروهای مسلح ایران نامی نداشته و در فضای رسانه ای بیشتر به موشک ۳۵۸ معروف است.

در خصوص واحد پهپادی ارتش یمن نیز همینگونه است و از نمونه های ایرانی پهپادهای شناسایی چمروش و یسیر تا پهپادهای انتحاری ابابیل ۲، شاهد X (صماد ۲)، شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ و… در این واحد نظامی یمنی دیده می‌شود.

تنوع و بردهای مختلف این موشک‌ها و پهپادها نشان می‌دهد که انصارالله برای تهاجم به اکثر اهداف در داخل یمن و خارج یمن (عربستان، امارات و آب های منطقه) تجهیز شده است. یمنی‌ها در گذشته با اجرای هشت دور عملیات توازن بازدارندگی و سه دور عملیات طوفان یمن نشان داده‌اند که توان بالایی در اجرای عملیات هوایی علیه عربستان و امارات دارند. اما حالا وضعیت متفاوت تر شده و تنوع موشکی و پهپادی افزایش یافته است بنابراین حملات نسبت به گذشته می‌تواند سهمگین تر شود. همین موضوع یکی از علل اصلی پیشرفت مذاکرات صلح شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:
بیانیه نیروهای مسلح یمن درباره عملیات طوفان یمن ۳
بیانیه نیروهای مسلح یمن در خصوص عملیات توازن بازدارندگی هشتم

در مجموع افزایش توان نظامی برای کشوری به موقعیت و شرایط یمن ضروری است و شرط اول امنیت و ثبات آنهاست. آنها به جز عمان هیچ همسایه مستقل و قابل اعتمادی ندارند. نگاه عربستان به خاک یمن نیز همواره با طمع بوده و امکان تهاجم مجدد آنها وجود دارد، کمااینکه پروژه تجزیه و سیطره بر استان های شرقی المهره و حضرموت توسط سعودی‌ها همچنان پیگیری می‌شود. علاوه بر این امارات، آمریکا و انگلیس و فرانسه هر یک به گونه ای به ثروت های نفتی و جزایر یمن چشم دوخته و برای غارت آن منتظر تعللی از سوی یمنی ها هستند. انصارالله برای تثبیت قدرت و پیروزی های خود در این منطقه استراتژیک نیاز به مذاکره و ایجاد توافق و صلح دارد. برای دستیابی به این اهداف، افزایش توان نظامی نقشی اساسی در منصرف کردن ائتلاف سعودی در ادامه جنگ دارد و برگزاری رژه ها و رزمایش های نظامی در یمن را می‌توان در این راستا دانست.

بیشتر بخوانید:
رژه بزرگ انصارالله در سالروز انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن؛ جنگنده و بالگردها هم به پرواز درآمدند (ویدیو)
نماهنگ: صفوفا (صحنه های دیدنی از رژه اخیر ارتش یمن در صنعا)
رژه نیروهای دولت مستعفی یمن در مارب (تصاویر)

تحولات جهان اسلام
تحولات جهان اسلام
"تحولات جهان اسلام" اولین و تنها رسانه تخصصی پوشش اخبار و تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا با ارائه دقیق ترین و بروزترین نقشه های میدانی. رویکرد "مجموعه تحولات"، رصد دقیق درگیریهای منطقه و بصورت ویژه جهان اسلام و ارائه بروزترین نقشه های میدانی و تحلیل ها از مسائل جاری و فرا روی منطقه است.
  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.