سران سابق دولت ارمنی قره‌باغ کوهستانی بازداشت شدند

چهارشنبه 12 مهر 1402 - 14:47
https://iswnews.com/?p=104633
آرکادی قوکاسیان و باکو ساهاکیان دو رئیس جمهور اسبق دولت منحل شده آرتساخ و دیوید ایشخانیان آخرین رئیس مجلس آرتساخ

پس از دو دور مذاکره در شهر یولاخ سرانجام سرنوشت اعضای دولت ارمنی قره‌باغ کوهستانی موسوم به آرتساخ مشخص شد. به نظر می‌رسد بر اساس توافق، تعدادی از آنها اجازه خروج یافتند و تعدادی دیگر نیز تحت تعقیب مقام قضایی جمهوری آذربایجان قرار گرفتند.

چه کسانی به ارمنستان رفتند؟

روز سه شنبه ۱۱ مهر کارن سرکیسیان وزیر کشور، آرارات ملکومیان رئیس سرویس امنیت ملی، آرتور هاروتونیان و نمایندگان مجلس دولت ارمنی قره‌باغ کوهستانی (ناگورنو کاراباخ) با ترک استپاناکرت، مرکز اداری این منطقه وارد ارمنستان شدند.

خبرنگار مدیاهاب مستقر در کورنیدزور ارمنستان و نزدیک مرز آذربایجان نخست گزارش کرد که ملکومیان رئیس سابق سرویس امنیت در پست بازرسی کریدور لاچین در کنار رودخانه هکری بازداشت شده اما این خبر بعدا تکذیب شد.

بازداشت تعدادی از سران ارامنه

رئیس جمهور و رئیس مجلس فعلی قره باغ کوهستانی در شهر استپاناکرت (خانکندی) بازداشت شدند. طی عملیات سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان، آرکادی قوکاسیان و باکو ساهاکیان دو رئیس جمهور اسبق دولت منحل شده آرتساخ و دیوید ایشخانیان آخرین رئیس مجلس آرتساخ بازداشت شده و به شهر باکو پایتخت آذربایجان منتقل شدند.

همچنین ساعاتی بعد آرائیک هاروتونیان رئیس جمهور سابق و ساموئل شاهرامانیان آخرین رئیس جمهور این منطقه نیز توسط سازمان امنیت دولتی بازداشت شد.

تلاش برای دستگیری افراد دیگر که توسط دادستانی کل آذربایجان تحت تعقیب هستند ادامه دارد. هنوز تعدادی از مقامات سابق دولت منحل شده قره باغ کوهستانی در شهر استپاناکرت حضور دارند.

پایان عملیات کمیته جستجو

کمیته جستجو اعلام کرد که عملیات آنها به پایان رسیده است و همراه با تجهیزات و ماشین آلات خود شهر استپاناکرت را ترک کرده و به ارمنستان رفتند‌. اعضای این کمیته شامل نیروهای صلحبان روسیه، تعدادی از کارکنان دولت منحل شده قره باغ کوهستانی و تعدادی از نیروهای خلع سلاح شده پلیس انتظامی و راهنمایی و رانندگی و همچنین آتش نشانان ارمنی بود.

تعداد آوارگان قره‌باغ کوهستانی که به ارمنستان رفته اند تا پایان روز سه شنبه ۱۱ مهر (۳ اکتبر) به عدد ۱۰۰ هزار و ۶۲۰ رسید.

اولین انتصاب دولتی باکو در قره‌باغ کوهستانی

سرگیس گالستیان قائم مقام سابق وزارت آموزش و از اعضای اداری شهر شوشا از سوی دولت جمهوری آذربایجان به عنوان سرپرست شهرداری خانکندی (استپاناکرت) منصوب شد.
منابع ارمنی می‌گویند که عموی گالستیان عضو فراکسیون عدالت مجلس سابق روابط نزدیکی با آرائیک هاروتونیان و باکو ساهاکیان داشته است. برخی ارامنه تلویحا قبول این سمت را در شرایط کنونی نادرست می‌دانند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.