تحولات آسیای میانه، ۱۲ مهر ۱۴۰۲

چهارشنبه 12 مهر 1402 - 18:47
https://iswnews.com/?p=104678

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت به دعوت مقامات چین، در رأس یک هیئتی اقتصادی برای شرکت در سومین اجلاس “فورم ترانس هیمالیا” عازم کشور چین شد.

افغانستان:
۱- کابل:
در ۷ مهر ماه، بر اثر انفجار بمب مغناطیسی در مقابل فرماندهی امنیتی طالبان در منطقه سیزدهم شهر کابل، سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند. مسئولیت این بمب گذاری را نیروهای احمد مسعود به عهده گرفته اند.

۲- تخار:
در ۱۱ مهر ماه، مسلحین تحت امر ملا جان‌ محمد، معاون پیشین استاندار طالبان، حیدر اشکمشی، فرمانده نیروهای ذخیره ریاست امنیت ملی تخار در حکومت پیشین را به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود از شهر تالقان بازداشت کردند.

۳- پروان:
– در ۶ مهر ماه، بر اثر حمله مسلحین گروه جبهه آزادی افغانستان به ساختمان فرمانداری مسلحین طالبان در شهرستان بگرام، چند نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.
– در ۱۱ مهر ماه، مسلحین گروه سپاهیان گمنام افغانستان یک نفر از مسلحین طالبان به نام جمال الدین عباسی را در در شهرستان شینواری ترور کردند.

۴- بدخشان:
در ۴ مهر ماه، بر اثر درگیری مسلحین تحت امر مولوی زرقاوی، مدیر اطلاعات طالبان در شهرستان شهدا و قاری نذرالله، فرمانده امنیتی این گروه، در بازار شهرستان بهارک سه نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۵- فراه:
در ۴ مهر ماه، مسئولین مؤسسه «الغرافه قطر» طی نشستی با مقامات محلی حکومت طالبان در شهر فراه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار برای بازسازی تونل‌های انحرافی سد بخش آباد شهرستان فراه رود کمک کردند.

بیشتر بخوانید: ساخت کانال های سد بخش آباد در افغانستان؛ لحظه شماری برای مرگ هامون (تصاویر)

۶- نورستان:
در ۱۲ مهر ماه، بر اثر دو حمله جداگانه نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان های مندول و دو آب، هفت نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.

۷- در ۴ مهر ماه، آنا یِویستیگنیوا، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت: “روسیه نگران خطرات گروه‌های تروریستی در افغانستان برای امنیت منطقه است. گروه‌های تروریستی از جمله شاخه خراسان داعش، در افغانستان تقویت شده‌اند. این گروه‌ها در افغانستان، با راه اندازی حملات تروریستی و رادیکال کردن جوانان در پی بی‌ثبات‌سازی منطقه هستند. تلاش‌های حکومت طالبان برای از بین بردن تهدیدات تروریستی در افغانستان کافی نیست و خطر گسترش تروریسم از این کشور، به منطقه مخصوصاً به آسیای میانه همچنان باقی است”.

۸- در ۴ مهر ماه، بختیار ارگاشف، مدیر مرکز پژوهشی «مانو» با ادعای اینکه افغانستان در حال حاضر امن‌ترین و بهترین مکان برای گروه‌های افراطی و نفوذ آنها به کشورهای آسیای میانه است، گفت، “اکنون ده‌ها سازمان افراطی در افغانستان خود را برای نفوذ به نظام‌های سکولار در آسیای مرکزی و سرنگون کردن آن‌ها آماده می‌کنند. گروه‌های افراطی از جمله گردان امام بخاری، گردان توحید و گردان جهاد که سال‌ها در سوریه جنگیده‌اند اکنون با هدف نفوذ به آسیای میانه به افغانستان سرازیر می‌شوند”.

۹- در ۷ مهر ماه، حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، در پنجمین اجلاس فرمت مسکو در شهر کازان تاتارستان ضمن بیان اهداف پشت پرده تحرکات آمریکا در منطقه، تأکید کرد که آمریکا بدنبال ناامن سازی آسیای مرکزی و تأسیس پایگاه نظامی در این کشورها است. کاظمی قمی با اشاره به تداوم حمایت های واشنگتن از شاخه خراسان داعش گفت: “آمریکایی‌ها همچنان به شیطنت‌های خود در افغانستان ادامه می‌دهند و به‌ دنبال ایجاد دغدغه و نگرانی برای کشورهای منطقه، از جمله همسایگان افغانستان هستند. واشنگتن با تشدید بی‌ثباتی و ناامن‌سازی افغانستان قصد دارد شرایطی ایجاد کند که نگرانی و دغدغه همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه ادامه داشته باشد”.

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه طالبان: آمریکا در افغانستان پایگاه نخواهد داشت

۱۰- در ۱۰ مهر ماه، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت به دعوت مقامات چین، در رأس یک هیئتی اقتصادی برای شرکت در سومین اجلاس “فورم ترانس هیمالیا” عازم کشور چین شد. سومین اجلاس “فورم ترانس هیمالیا” درباره همکاری‌های اقتصادی، ارتباط منطقه‌ای و تغییرات اکولوژیکی در میان کشورهای اطراف کوه‌های هیمالیا در ایالت شی ژانگ چین برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: تحولات آسیای میانه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲

۱۱- در ۱۱ مهر ماه، مولوی فضل محمد حقانی، سرپرست سفارت حکومت طالبان در تهران با شماری از بازرگانان ایرانی دیدار و پیرامون چگونگی برطرف شدن مشکلات و چالش های موجود بر سر راه صادرات نفت و گاز تجار ایرانی به افغانستان گفت‌وگو کردند. طی این دیدار سرپرست سفارت حکومت طالبان در تهران متعهد شد که برای حل این چالش ها تلاش مضاعف کند.

۱۲- در ۱۱ مهر ماه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به مناسبت میلاد حضرت پیامبر (ص) و هفته وحدت در یک اقدام بشردوستانه مقدار ۵۰ تن آرد را به مرکز ترک اعتیاد افغانستان اهدا کرد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون محموله های های کمک های بشردوستانه متعددی را به مناسبت های مختلف به نیازمندان افغانستان اهدا کرده است.

ازبکستان:
۱- در ۶ مهر ماه، بر اثر انفجار قوی در انبار شرکت اینتر لجستیک در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تاشکند، یک نفر غیرنظامی کشته و ۱۶۳ نفر زخمی شدند. وزارت کشور ازبکستان علت انفجار را برخورد صاعقه و بروز آتش سوزی در انبار شرکت اینتر لجستیک عنوان کرده است.

تاجیکستان:
۱- در ۱۰ مهر ماه، سراج‌الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان با ولید بن عبدالکریم الخریجی، معاون اول وزیر خارجه عربستان دیدار و پیرامون روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری، فرهنگی، علمی، آموزشی و بهداشتی گفت‌وگو کردند.
۲- به دستور امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، کنترل ۱۸ فرودگاه محلی در سراسر این کشور شامل تمام فرودگاه های مرزی در مرزهای افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان، به وزارت دفاع واگذار شد. همچنین بر اساس این سند، وزارت دفاع موظف به بازسازی و تجهیز کامل برخی از فرودگاه های قدیمی نیز شده است.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۶ مهر ماه، یک گروه مسلح به فرماندهی عمر ملنگ کندی، در منطقه تانک در ناحیه وزیرستان جنوبی با ابو عاصم منصور، مشهور به نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان (TTP) بیعت کرد.
– در ۶ مهر ماه، گروه تروریستی جماعت الاحرار از زیر مجموعه های تحریک طالبان پاکستان (TTP) با انتشار بیانیه‌ای دولت پاکستان را به انجام حملات مرگبار علیه نیروهای امنیتی این کشور تهدید کرد. در بیانیه‌ای این گروه آمده است که مجاهدین جماعت الاحرار آماده انجام مرگبارترین حملات مسلحانه و انتحاری علیه نیروهای امنیتی پاکستان می باشند.
– در ۸ مهر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) علیه پاسگاه نیروهای ارتش پاکستان در منطقه شاکَی در ناحیه وزیرستان جنوبی، سه سرباز پاکستانی کشته و زخمی شدند.
– در ۸ مهر ماه، نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) طی عملیاتی علیه یک مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در منطقه چیترال، چهار نفر از مسلحین تحریک طالبان را که در حملات اخیر این گروه به مواضع ارتش پاکستان در چیترال شرکت داشتند را بازداشت کردند. همچنین از این مخفیگاه ۶۴ کیلوگرم مواد منفجره کشف شده است.
– در ۱۱ مهر ماه، بر اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان علیه یک مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در منطقه تانک در ناحیه وزیرستان جنوبی، ۱۰ نفر از جمله دو فرمانده میدانی تحریک به نام های اسلام الدین آکا لالا و عصمت الله شاهین کشته شدند.

۲- پنجاب:
در ۴ مهر ماه، نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) طی عملیاتی علیه مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در شهر لاهور، دو نفر از مسلحین افغانستانی تحریک طالبان پاکستان را بازداشت کردند.

۳- در ۱۱ مهر ماه، سرفراز بوگتی، وزیر کشور پاکستان طی نشستی خبری در شهر اسلام آباد گفت، “از ۱۱ خرداد ماه امسال تاکنون ۲۴ حمله‌ انتحاری در سراسر پاکستان رخ داده که ۱۴ مورد آن توسط شهروندان افغانستان صورت گرفته است. هیچ تردیدی وجود ندارد که حملات تروریستی در پاکستان از خاک افغانستان صورت می‌گیرد و اتباع افغانستان در این حملات دست دارند. ما شواهدی برای اثبات این موضوع در اختیار داریم”.

هند:
۱- دهلی نو:
در ۱۱ مهر ماه، نیروهای ویژه پلیس هند طی عملیاتی علیه مخفیگاه داعش در شهر دهلی نو، سه عضو داعش از جمله محمد شهنواز الیاس مشهور به شفیع عظما، از اعضای رهبری این گروه در شهر دهلی نو را بازداشت کردند. شفیع عظما از چندی بدینسو تحت تعقیب آژانس تحقیقات ملی هند قرار داشت. دولت هند برای دادن اطلاعات دقیق در مورد مخفیگاه این عضو داعش مبلغ ۳ میلیون روپیه هندی جایزه تعیین کرده بود.

۲- کشمیر:
در ۱۱ مهر ماه، بر اثر درگیری نیروهای گروه مبارزات کشمیر و نیروهای ارتش هند در منطقه کالاکوت در ناحیه راجوری، سه سرباز هندی زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.