دانش نظامی: پهپاد جنگ الکترونیک کمان ۱۹

جمعه 14 مهر 1402 - 17:22
https://iswnews.com/?p=104725

پهپاد کمان ۱۹ یک پهپاد تخصصی حوزه جنگ الکترونیک است که جهت جمع آوری اطلاعات، شنود و … مورد استفاده قرار میگیرد. این پهپاد تخصصی در جریان رزمایش مشترک پهپادی ارتش در مهرماه ۱۴۰۲ رونمایی شد.

این پهپاد که در جریان رزمایش مشترک ارتش برای اولین بار به نمایش درآمد، پهپادی ساده و بسیار ارزان قیمت و در عین حال بسیار کاربردی است.

این پهپاد با وجود شباهت به پهپاد کمان ۱۲، اما ابعاد کلی آن از کمان ۱۲ کوچکتر است. در قسمت دم از یک دم تی شکل (T-Tail) استفاده شده است. بال های بسیار کشیده در کنار استفاده از بالچه (Winglet) باعث کاهش اثر گردابه ای نوک بال همراه با کاهش نیروی پسا (drag) و در نتیجه کاهش مصرف سوخت در پهپاد خواهد شد. این طراحی برای افزایش مداومت پروازی در کمان ۱۹ انتخاب شده است.

استفاده از بالچه (Winglet) جهت کاهش مصرف سوخت پهپاد کمان ۱۹

موتور استفاده شده بر روی این هواپیما به احتمال زیاد DLE 170 یا گونه ای مشابه آن باشد. این موتور بنزینی کوچک حدود ۱۷/۵ اسب بخار در گشتاور ۷۵۰۰ دور تولید می کند. پهپاد کمان ۱۹ دارای مداومت پروازی ۲۴ ساعت است و با توجه به جثه کوچک و کم مصرف بودنِ موتور مورد استفاده در آن، قابل قبول به نظر می‌رسد.

موتور DEL170 که با توجه به تصاویر به احتمال زیاد بر روی پهپاد کمان ۱۹ نصب شده است

پهپاد کمان ۱۹ فاقد دوربین بوده و برای پرواز وابسته به هدایت اینرسی و GPS است. اما میتوان از آن به عنوان مکمل پهپادی مانند کمان ۱۲ استفاده نمود تا پهپاد کمان ۱۲ بمب حمل کند و با اپتیک خود رصد انجام دهد و وظیفه جنگ الکترونیک را در اختیار کمان ۱۹ قرار دهد.

وظایف جنگ الکترونیک برای کمان ۱۹ را میتوان ایجاد اخلال بر روی امواج راداری، شنود، اخلال بر ارتباطات رادیویی و … عنوان نمود.

مشخصات پهپاد جنگ الکترونیک کمان ۱۹:
نوع: پهپاد تخصصی جنگ الکترونیک
تولیدکننده: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران
رونمایی: مهرماه ۱۴۰۲
طول: ۲ تا ۲/۵ متر
طول‌بال: ۴/۵ تا ۵/۵ متر
ارتفاع: ۱/۵ تا ۲ متر
موتور: یک موتور دو سیلندر DLE 170 با توان ۱۷/۵ اسب بخار
مداومت پروازی: ۲۴ ساعت

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.