حملات پهپادی به حمص؛ چه گروهی پشت ماجراست؟

جمعه 14 مهر 1402 - 13:52
https://iswnews.com/?p=104828

حملات پهپادی به حمص، شهری که حدود ۱۰۰ کیلومتر با مناطق تحت تسلط مسلحین فاصله دارد، سوالات زیادی را در خصوص عاملان حملات پهپادی به این شهر به وجود آورده است. علی‌رغم گذشت چند ساعت از اولین حمله پهپادی، تاکنون گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است؛ موضوعی که گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور یک عامل قوی‌تر از گروه‌های تروریستی در پشت پرده این حملات را تقویت می‌کند!

دانشکده نظامی حمص در ۱۳ مهر ماه شاهد برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان افسری با حضور وزیر دفاع سوریه بود که هدف حمله پهپادی قرار گرفت که طی این حادثه تروریستی دستکم ۸۹ نفر شهید و ۲۷۷ نفر دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: حمله پهپادی به دانشکده نظامی حمص

از دقایق اولیه حمله، موضوعات مختلفی از جمله نوع پهپاد مهاجم، فاصله شهر حمص تا نزدیک‌ترین منطقه تحت تسلط مسلحین و چند موضوع دیگر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت زیرا به نظر نمی‌رسد گروه‌های تروریستی مستقر در شمال سوریه توانمندی ساخت و شلیک دقیق چنین پهپادی را داشته باشند.

اگرچه مسلحین طی ماه‌های اخیر، حملاتی را به مناطق غیرنظامی در استان‌های حماه و لاذقیه انجام داده‌اند اما انجام حملات پهپادی به حمص نشان می‌دهد که پهپادهای مورد استفاده در این حملات از نوع پیشرفته‌تری در مقایسه با پهپادهای قبلی هستند.

طبق بررسی‌ها، فاصله مناطق تحت تسلط مسلحین با مناطقی که در ماه‌های اخیر هدف حملات پهپادی آنها قرار گرفت، کمتر از ۵۰ کیلومتر بوده است اما شهر حمص تا نزدیک‌ترین منطقه تحت تسلط مسلحین حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد!

در کمتر از ۴۸ ساعت، مجددا شهر حمص از سمت غرب هدف حملات پهپادی قرار گرفت اما این‌بار سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه پهپادهای مهاجم را قبل از رسیدن به اهداف خود سرنگون کردند.

بیشتر بخوانید: حمله مجدد پهپادی به حمص!

تاکنون مشخص نشده که چه گروهی پشت این حملات قرار دارد. همچنین هیچ یک از گروه‌های مسلح مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته‌اند اما برخی منابع مدعی شده‌اند که این پهپادها از مناطق تحت تسلط مسلحین حزب ترکستانی به سوی حمص به پرواز درآمدند.

نکته‌ای که قابل توجه به نظر می‌رسد این است که علی‌رغم گذشت چندین ساعت از اولین حمله پهپادی به حمص، گروهی مسئولیت این اقدام تقریبا موفق را برعهده نگرفته است و این موضوع گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور یک عامل قوی‌تر از گروه‌های تروریستی در پشت پرده این حملات را تقویت می‌کند!

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.