تحولات آسیای میانه، ۲۳ مهر ۱۴۰۲

یکشنبه 23 مهر 1402 - 18:59
https://iswnews.com/?p=105860

نشست مشترک هیئت اقتصادی ایران و افغانستان با حضور سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران برای افغانستان، مقامات حکومت طالبان و بیش از صد نفر از بازرگانان دو کشور در شهر کابل، پایتخت افغانستان برگزار شد.

افغانستان:
۱- کابل:
– در ۱۳ مهر ماه، مولوی محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع حکومت طالبان طی مراسمی که به مناسبت چهاردهمین دور دانش آموختگی دانشجویان آکادمی پلیس برگزار شده بود، ضمن انتقاد از نوع رفتار دولت پاکستان با مهاجران افغانستان از نهادهای بین‌المللی خواست تا مانع ظلم‌ و ستم پاکستان علیه مهاجران افغانستان گردد. وزیر دفاع حکومت طالبان همچنین از بازرگانان افغانستان خواست تا سرمایه های خود را از پاکستان به افغانستان منتقل کنند.
– در ۱۴ مهر ماه، بر اثر حمله نیروهای احمد مسعود علیه پاسگاه مسلحین طالبان در روستای قول سید پاچا واقع در شهرستان گلدره، دو نفر از مسلحین طالبان زخمی شدند.
– در ۱۶ مهر ماه، یک هیئت ۸۵ نفری از بازرگانان ایران به ریاست سردار یعقوب‌ علی نظری، استاندار خراسان رضوی به دعوت مولوی نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان و با هدف بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی میان دو کشور وارد کابل شدند.
– در ۱۷ مهر ماه، نشست مشترک هیئت اقتصادی ایران و افغانستان با حضور سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران برای افغانستان، مقامات حکومت طالبان و بیش از صد نفر از بازرگانان دو کشور در هتل اینترکانتیننتال در شهر کابل برگزار شد. طی این نشست مولوی قدرت‌ الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان ضمن تأکید بر شریک سازی تجارب ایران در رشد اقتصادی با افغانستان گفت: “امارت اسلامی در تلاش روابط اقتصادی بیشتر با ایران است”. بازرگانان افغانستان نیز از تجار ایرانی خواستار سرمایه‌گذاری در عرصه تامین نیرو (برق) در افغانستان شدند. تجار ایرانی طی این نشست بندر چابهار را مسیر راهبردی برای دسترسی پیدا کردن افغانستان به آب های آزاد با هدف گسترش تجارت توصیف کردند.

– در ۱۸ مهر ماه، وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای آزادی چهار شهروند انگلیسی از زندان حکومت طالبان در شهر کابل را تأیید کرد. در اعلامیه وزارت خارجه انگلیس آمده است که این چهار شهروند انگلیسی به اتهام نقض قوانین افغانستان از سوی مسلحین اداره اطلاعات طالبان زندانی شده بودند. وزارت خارجه انگلیس همچنین گفته است: “ما به نمایند‌گی از خانواده‌های شهروندان بریتانیا از اداره کنونی افغانستان به دلیل هرگونه تخلف از قوانین کشور عذرخواهی می‌کنیم”.

۲- لغمان:
در ۱۷ مهر ماه، بر اثر حمله نیروهای گروه جبهه آزادی افغانستان علیه پاسگاه مسلحین طالبان در شهرستان دولت شاه، پنج نفر از مسلحین طالبان کشته و زخمی شدند.‌

۳- بدخشان:
در ۱۵ مهر ماه، مسلحین اداره اطلاعات طالبان یک فرمانده نیروهای بسیج مردمی در حکومت پیشین به نام عبدالبصیر را در محله دوآبه شهر فیض آباد به اتهام همکاری با نیروهای احمد مسعود تیرباران کردند.

ازبکستان:
۱- در ۱۳ مهر ماه، جهانگیر امین اف، رئیس سابق بخش سرمایه‌گذاری خارجی وزارت خارجه ازبکستان به سمت سفیر جدید و تام‌الاختیار تاشکند در رژیم صهیونیستی گماشته شد. سفیر جدید ازبکستان قبل از ترک تاشکند به مقصد سرزمین های اشغالی با زهایت بن هیلل، سفیر اسرائیل در ازبکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

تاجیکستان:
۱- در ۱۶ مهر ماه، رستم امامعلی، رئیس مجلس ملی و شهردار دوشنبه با مانوئل میکالر، سفیر تام‌الاختیار آمریکا در تاجیکستان دیدار و پیرامون گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، گردشگری و بشردوستانه و توسعه روابط بین پارلمانی گفت‌وگو کردند.

پاکستان:
۱- خیبرپختونخوا:
– در ۱۶ مهر ماه، بر اثر حمله مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) علیه پاسگاه نیروهای پلیس پاکستان در منطقه دیر اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان شمالی، چهار نیروی پلیس پاکستانی زخمی شدند.‌
– در ۱۷ مهر ماه، بر اثر عملیات نیروهای ارتش پاکستان علیه یک مخفیگاه مسلحین تحریک طالبان پاکستان (TTP) در منطقه رزمک تحصیل در ناحیه وزیرستان شمالی یک فرمانده میدانی این گروه به نام عظیم الله غازی کشته شد.
– در ۱۸ مهر ماه، بر اثر عملیات نیروهای امنیتی پاکستان علیه یک مخفیگاه داعش در محله کلاچی واقع در منطقه دیر اسماعیل خان در ناحیه وزیرستان شمالی، دو عضو داعش کشته شدند.

۲- بلوچستان:
– در ۱۳ مهر ماه، بر اثر درگیری نیروهای پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان (CTD) و مسلحین گروه ارتش آزادی بخش بلوچ (BLA) در منطقه شالکوت از توابع ایالت بلوچستان، دو نفر از مسلحین ارتش آزادی بخش بلوچ کشته شدند.
– در ۱۷ مهر ماه، بر اثر درگیری نیروهای عملیات ویژه ارتش پاکستان (SSG) و مسلحین ناشناس در منطقه ژوب از توابع ایالت بلوچستان، یک افسر ارشد نیروهای عملیات ویژه ارتش پاکستان به نام علی رضا شیرازی کشته شد.

۳- سوات:
بر اثر انفجار بمب در مسیر خودروی حامل نیروهای ارتش پاکستان در منطقه کوه عالم، دو نیروی مرزی ارتش پاکستان (FC) زخمی شدند.

  • به اشتراک بگذارید:

دیدگاه

  • دیدگاه های شما پس از تایید مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت و افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشند منتشر نخواهد شد.